alllergisk mot vaccinet??

Nominous

Trådstartare
gav första sprutan av grundvaccinet till influensan till hästen i torsdags då hon måste vara vaccinerad eftersom vi ska börja tävla lite smått i vår.

igår stod hon i 40.1 graders feber och var jätterisig. men de är ju normalt att de får mer eller mindre feber efetr vaccinationen.

men idag när jag kommer ut i stallet (hade bara 38.5 i morse då de släppte ut) har hon inte ätit upp maten vilket hon ska vara dödssjuk för att de ska hända och ser väldigt hängig ut. ser sen att hon är svullen i hela halsen på den sida hon blivit sprutad och om man tar på halsen så lägger hon sig ner för hon har så ont.
vetten skriver ut butta.. antagligen en allergisk reaktion..

men nu då.. nästa spruta om en månad.. känns ju kul å veta att man ska utsätta hästen för detta igen.:crazy: eller vad gör man? hon måste väl vaccineras om jag ska tävla.. :( glömde fråga vetten om detta och vill inte störa henne med en sån fråga en lördag.. så fråga er om ni har nån idé tills jag rådfrågar vetten igen sen nästa vecka.

och detta leder ju då till nästa fundering. lek med tanken att man har en häst som blir riktigt riktigt sjuk av vaccinet och får allergiska reaktioner så man inte kan vaccinera - är de sluttävlat då eller finns de dispanser att ge från vetten som kan intyga att hästen blir sjuk (inte bara feber då såklart)? jag är jättedålig på vaccin, kanske är de så att de finns olika sorter till samma ändamål? tex som nu till A2 som är de som de gäller för tävling.
:)

Senast ändrad:
Sv: alllergisk mot vaccinet??

Kan inte tänka mig att det finns dispanser för hästar som reagerar så.

Det borde ju gå bättre nästa gång, det kan bli kraftiga reaktioner ibland men troligtvis blir det inte såhär nästa gång.

Jodåå, det gör det visst det,
min Frieservalack har de två senaste åren blivit mycket dålig av vaccinet, med feber, svullen o stel hals.
Veterinären tyckte då att det inte fanns nån anledning att vaccinera igen, med tanke på att han blev sämre andra gången han reagera, så han har fått ett veterinärintyg o får tävla precis som andra hästar.
Hästen har ett flertal gånger tidigare vaccinerats med samma vaccin utan reaktion, men plötsligt då så blev han mycket dålig, många tyckte att det var nog en engångsföreteelse, så vi prova igen, o hästen blev ännu sjukare,, så vad gäller honom är det slutvaccinerat.

Det ska gå att få dispens för det. Har för mig att en häst i vårt stall har det. Han blev också sjuk av vaccinet. Men kolla med både veterinären och ridsportsförbundet.
Kolla med veterinären först, så kanske den kan skriva ett intyg på hur sjuk hästen blir och att det då är riskabelt att vaccinera.

Jodåå, det gör det visst det,
min Frieservalack har de två senaste åren blivit mycket dålig av vaccinet, med feber, svullen o stel hals.
Veterinären tyckte då att det inte fanns nån anledning att vaccinera igen, med tanke på att han blev sämre andra gången han reagera, så han har fått ett veterinärintyg o får tävla precis som andra hästar.
Hästen har ett flertal gånger tidigare vaccinerats med samma vaccin utan reaktion, men plötsligt då så blev han mycket dålig, många tyckte att det var nog en engångsföreteelse, så vi prova igen, o hästen blev ännu sjukare,, så vad gäller honom är det slutvaccinerat.

KL

Men hur blir det då? Då är ju hästen ovaccinerad?

M-oaa

svarar alla

ja men de låter ju bra att de finns en chans ifal :) lär ju ta nästa spruta om en månad och reagerar hon lika dant så vet jag ju att de inte går. kan ju varit bara denna gång kan man ju hoppas :)

Tycker det verkar väldigt märkligt att det ska gå att få dispensför dessa hästar. Men det finns kryphål för allt.

Varför är du så himla negativ att det skulle gå att få dispans på en häst som reagerar på vaccinet ?

Ska denna få lägga ner sin tävlingskarriär för att Ridsporten har besämt att alla ska vaccineras ?

Nä självklart att pålle ska ha dispans så den kan tävla !! Förövrigt så funderar jag på om det inte borde vara som i travsporten _valfritt_ med vaccination .

Mia

Inom travet är det från och med 1 okt i år obligatoriskt med vaccination. Ej vaccinerad=startförbud.

Inom travet är det från och med 1 okt i år obligatoriskt med vaccination. Ej vaccinerad=startförbud.

Vad är det för motivation att man nu åter efter 15-20 år kräver vaccination av hästarna ?

Förut ansåg man ju att vaccinationerna inte översteg vinsterna så att säga och tog bort kravet på vaccination ?
Mia

Under säsongen som gått har ju flera stall/banor varit stängda pga influensa. Det har ju blivit ett stort ekonomiskt avbräck både för banor och enskilda tränare. Antagligen därför det ska vaccineras.

Min häst reagerade ungefär som din, hon hade hög feber i drygt en vecka och var jättesjuk.
Jag startade en likadan tråd då:D

Det finns hopp, det finns ett annat vaccin man kan vaccinera med när de reagerar så och det är ovanligt att reaktionen blir densamma.

Min har vaccinerats med det andra vaccinet i två år nu och jag lägger alltid en veckas vila efter vaccinationen för att inte dra igång något men peppar peppar, hon har inte reagerat alls på det andra vaccinet.

Be din veterinär att ta hem det andra vaccinet så att din häst kan vara skyddad.

Det finns både ridhästar och travhästar som har dispen.

Men det skall mycket till för att en häst skall få det.

Prova samma vaccin men med den andra bärsubstansen då det offta är den som dom reagerar mot alt att dom fått något skit med in.

En motivation kan ju vara att travsporten de senaste åren varit tidvis hårt drabbad av hästinfluensa. Det har gått som löpeldar bland stallen och banorna, och tävlingsdagar har fått flyttats till andra banor, banor har isolerats etc.
Jag tycker det är bra med obligatorisk vaccination inom alla grenar och ser ingen anledning att ge dispens.

Jag tycker det är bra med obligatorisk vaccination inom alla grenar och ser ingen anledning att ge dispens.

Så du menar att en häst som inte tål något i influensa vaccinet inte ska kunna få tävla för den sakens skull och kunna få dispens ?

Jag vaccinerar själv mina hästar trots att jag numer inte tävlar längre ,men inte skulle jag anse att det är skit att det finns kryphål och kunna söka dispens för de allergiska hästarna för det .

Travet hade för 15-20 år sedna krav på vaccination på den tiden hade inte ridhästarna det kravet på tävling . När travet tog bort sitt vaccinationskrav så blev det krav för ridhästarna med vaccination .

Travet tog bort sitt vaccinationskrav dels för biverkningarna och för att man då inte ansåg att fördelarna övervägde med att vaccinera ,dock verkar man nu ändrat sig på den punkten igen .

Mia

Vaccinationerna är ju till för ett syfte så nej jag tycker inte att ovaccinerade hästar ska få tävla.

Ja man har på travsidan ändrat sig eftersom man insett att nackdelarna inte är märkbart stora, och man tycker faktiskt att det är lönsamt att vaccinera. Jag vet inte om vaccinet var annorlunda förr, kanske ledde till fler biverkningar.
Jag har själv jobbat i ett prof. travstall där alla hästar vaccineras och det är ingen stor grej av det. Hästen får gå lugnt några dagar efteråt och är sen fit for fight. Lite feber är något man kan få räkna med såklart, men jag skulle väl inte heller vaccinera min häst om den fick såna reaktioner som TS häst fick.

Min häst fick en liten reaktion på vaccineringen förra året. Fick en svullnad stor som en utbredd hand på halsen. Kollade lite med vet i år innan vaccineringen ang hennes reaktion. Han förklarade att det finns 3 vaccin och dom innehåller inte samma (vad det nu var för ämne) så om hästen reagerar för en sorts vaccin så kan man testa den andra nästa gång så kanske hästen inte får någon reaktion alls.
Min lilla pålla fick inte ens en liten bula den här gången.

Visst kan man få dispens för tävling och jag tycker det är helt rätt.
Fast man kanske ska tänka lite extra på det själv som att man t ex inte lånar vattenhinkar av andra, inte låter okända hästar nosa på varandra, rengör transporten om andra använder den, själv är noga med att inte "klappa runt" bland andra hästar osv...

Jag håller faktiskt med dig.
Det finns en anledning att det är vaccinationskrav på tävling och om man då ger vissa dispens så går ju hela idén med det åt helvete. Risken finns då att smittan kommer till tävlingsplatsen och hästar blir smittade fastän de är vaccinerade = INTE okej!

Så jag tycker att det är antingen eller. Antingen så ska ALLA hästar utan några som helst undantag vaccineras eller så ska det vara valfritt. Personligen tycker jag att alla ska vaccineras. Tål inte hästen vaccinet nej då kanske det inte är en häst som ska blanda sig med många nya hästar, även den här hästen kan ju faktiskt bli sjuk. Så om man vill tävla så kanske man ska se sig om efter en häst som kan vaccineras också. Eller så får man helt enkelt lägga tävlingskarriären åt sidan så länge man har kvar den här hästen. Hästen lider inte av att inte få tävla, men den lider av att bli smittad.

Så till TS:
Se det inte som att du ska vaccinera för andras skull utan för din hästs!

halvt knapplån..

Det skrivs om att det finns ett syfte med vaccination men ingen lyckas precisera vad det är.. Syftet är att undvika mass-spridning av virus och därmed stora ekonomiska konsekvenser i form av sjuka hästar, inställda tävlingar, stängda stall och ridskolor osv. Reglerna kommer från organisationer som har ekonomiskt intresse i att hästarna är friska.

Ett vaccinationskrav innebär det att man kan minska en eventuell spridning väldigt effektivt. Om några enstaka individer är utan vaccinationsskydd gör detta ingen nämnbar effekt på smittrycket och därmed kan det vara motiverat att, i undantagsfall, bevilja dispens för de individer som inte tål vaccinet.

Vidare är påståendet att en ovaccinerad häst kan smitta en vaccinerad helt fel. Fullgod vaccination = fullgott skydd vid exponering av smittan. Det är ju hela syftet med en vaccination ;)

Hade det däremot gällt en sjukdom som orsakar stort lidande (och dödsfall) för hästar och där man av _djurskyddsskäl_ krävt vaccination hade jag emotsatt mig eventuella dispenser.

Jämför med svininfluensan som är aktuell just nu. En del väljer att inte vaccinera sig och en del kan inte av medicinska orsaker. Man räknar ändå med en stor samhällsekonomisk vinst för att en stor del av befolkningen vaccinerar sig och därmed begränsar eventuella konsekvenser.

-M

va? hela grejen med att vaccinera hästen är att den inte blir sjuk.
den enda som kan drabbas är den ovaccinerade hästen.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
951
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur