alllergisk mot vaccinet??

Sv: alllergisk mot vaccinet??

Jag håller faktiskt med dig.
Det finns en anledning att det är vaccinationskrav på tävling och om man då ger vissa dispens så går ju hela idén med det åt helvete. Risken finns då att smittan kommer till tävlingsplatsen och hästar blir smittade fastän de är vaccinerade = INTE okej!

Så jag tycker att det är antingen eller. Antingen så ska ALLA hästar utan några som helst undantag vaccineras eller så ska det vara valfritt. Personligen tycker jag att alla ska vaccineras. Tål inte hästen vaccinet nej då kanske det inte är en häst som ska blanda sig med många nya hästar, även den här hästen kan ju faktiskt bli sjuk. Så om man vill tävla så kanske man ska se sig om efter en häst som kan vaccineras också. Eller så får man helt enkelt lägga tävlingskarriären åt sidan så länge man har kvar den här hästen. Hästen lider inte av att inte få tävla, men den lider av att bli smittad.

Så till TS:
Se det inte som att du ska vaccinera för andras skull utan för din hästs!

:bow:

Du tog orden ur munnen på mig, håller med full ut!

M-oaa

Vad ska dom hästarna som är allergiska göra då tycker du?
Min häst reagerade som TS häst på en vaccination helt plötsligt.. Det gick över efter Metacam i nån dag och vi trodde det var en engångsföreteelse så vi vaccinerade igen...
Slutade med en böld i halsen, Medicin (pencillin+smärtstillande) i 5 veckor, 2 veckor på Strömsholm, en totalförsörd sommar och räkningar på över 60 000 KR!! Som försäkringen inte täckte...

Här är min tråd om händelsen om TS eller någon annan vill veta mer
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=988977

TS, om du ska vaccinera igen, ta ett annat vaccin och be vet ge det i bogen.

kl

Även vaccinerade hästar kan bli smittade och sjuka, de har jag själv varit med om. Var i ett travstall, en häst av 15 var vaccinerad, och det var den vaccinerade hästen som blev sjukast av dom alla...

Ja dom får väl avstå från vaccination (för inte skulle jag utsätta en häst som jag VET inte tål vaccinet, för detta fler gånger än nödvändigt), och därmed avstå från tävling. Det är min åsikt.

Hästar som har en fullt genomförd grund- och revaccinering KAN bli smittade och sjuka i A2. Oftast blir symptomen lindrigare på dessa hästar, det kan till exempel röra sig om lättare släng av feber och vanlig förkylning. Men som enjoyable sa, de kan bli riktigt sjuka också. Så jag står fast vid vad jag tycker, vaccinationsobligatorium på ALLA tävlande hästar. Så har vi minskat riskerna så mycket man kan.

Med den inställningen har vi ett potentiellt djurskyddsproblem;

Det finns ingen garanti att hästen tål vaccinet bara för att den en gång har gjort det. Vem som helst kan närsomhelst utveckla allergi. Att isåfall diskvalificera dessa hästar från tävling är orimligt. Om inte möjligheten till dispens finns kommer mindre nogräknade hästägare (och veterinärer) låta vaccinera sina hästar och tvinga dem genomlida en allergisk reaktion (om de överlever) för att få stämpeln i passet och kunna fortsätta tävla. Eller kanske någon annan lever gott på att förfalska vaccinationsintyg?

Hellre möjlighet till dispens och "öppna kort" - för hästarnas skull.

-M

Senast ändrad av en moderator:

Ja dom får väl avstå från vaccination (för inte skulle jag utsätta en häst som jag VET inte tål vaccinet, för detta fler gånger än nödvändigt), och därmed avstå från tävling. Det är min åsikt.

Hästar som har en fullt genomförd grund- och revaccinering KAN bli smittade och sjuka i A2. Oftast blir symptomen lindrigare på dessa hästar, det kan till exempel röra sig om lättare släng av feber och vanlig förkylning. Men som enjoyable sa, de kan bli riktigt sjuka också. Så jag står fast vid vad jag tycker, vaccinationsobligatorium på ALLA tävlande hästar. Så har vi minskat riskerna så mycket man kan.

Nej det har vi inte.. Det är i Sverige och ett land till (kommer dock inte ihåg vilket) som man kan få dispens för vaccination. I andra länder bl.a. England vaccinerar man sina allergiska hästar ändå men ger samtidigt nån form av antibiotika som slår ner vaccinet helt och hållet.. Då har man ett vaccinationsintyg trots att hästen inte är skyddad mot sjukdomen.
Så själv håller jag med Miotisk, mycket bättre med dispens och öppna kort än att hålla på att fiffla..
Tror inte det finns många som skulle sluta tävla högpresterande hästar för att dom råka utveckla en allergi mot vaccin.. Men det är lätt att skriva det på ett forum..
Min egen tjej är 4 år och har en lång tävlingskarriär framför sig :) Att den hästen skulle lulla i skogen hela livet är bara att fetglömma.. Men kanske bara är att slakta då?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
951
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka