Alligator Fontaine

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 900
Sv: Alligator Fontaine

varför ska du betäcka ett sto som knappast är ridbart?Det bör väl vara en av grundförutsättningarna för ridhästavel att båda föräldrarna kan ridas även av ryttare som inte är proffs.AF har varit i avel sen 94 hans äldsta avkommer är alltså snart 12år och har inte någonstans visat framfötterna!Vad ska vi avla på en sån hingst i sverige för?I Love You har väl inte heller lämnat ngt av värde,titta på den svenskfödda Magic Love som vann unghästchampionatet i falsterbo men knappt gick att styra.Använd istället hingstar som man VET lämnar positiva och lättridna avkommer;ska man ha en hopphäst är det ju en fördel om dom hoppar oxå.I Sverige har vi tex Feliciano som alltid förärver sig bra,varför gå över ån efter vatten?Det finns så många andra som gör tex Flyinge som köper en Cardentoavkomma från VDL,istället för att köpa en svensk häst vi måste ju ha flest Cardentoavkommer i världen här i Sverige.Och vem ska alla Cardentostoägare betäcka med?Hade det inte varit bättre att köpa en hingst från VDL som vi kunde använda till Cardentostona?:devil:

Vem ska betäcka ett sto som inte är ridbart?:confused:

Wishful är en väldigt fin Cardentohingst som dessutom tillför holländskt blod som inte finns i Sverige. Kan tänka mig att han skulle passa QE-ston bla.

Kul att det kommer in lite mer franskt blod till Sverige, en oytnyttjad resurs i mina ögon. Tyskarna kan gott få lite konkurrens...
Jag som av ngn anledning e helt såld på det franska blodet bara älskar honom :love: :love: ...tyvärr har jag inget sta att betäcka honom med men man för väl se om det kanske kan komma ngt föl till salu framöver, även om det antagligen kommer vara för dyrt fin stackars buget :crazy:

Wishful är en väldigt fin Cardentohingst som dessutom tillför holländskt blod som inte finns i Sverige.
Protesterar lite. :smirk:
Vad menar du med att vi inte har blodet?

Cardento har vi massor av.
Mr Blue och Aerline H kommer från samma stofamilj, samma gren tom.

Och vidare bak hittar man Lucky Boy, Almé, Sportman (Irco Marcos morfar), Ramzes, Le Mexico (Furioso blodet), och killarna. De och ett par till gemensamma nämnare till har jag i alla mina pållar med, så jag tycker inte det är så nytt....
I combination med Cardento, kan du dubbla upp nästan alla fullblodshingstarna ett par gånger.

Nja, jag tycker nog också det är synd att vi går över bäcken...
Var det någon som såg Aerlines bruksprov, så blir man inte överimpad av Wishful.
Nu säger jag inte att den sistnämnde inte är trevlig och bra, har inte sett honom. Men Aerline gjorde ju tex kanon ifrån sig både som hopp och dressyrhingst på provet?

Men visst, ett visst mått av förnyelse ska vi ha, men allt nytt är inte bra. En snygg mix, och eftertanke innan brukar funka?

mvh

varför ska du betäcka ett sto som knappast är ridbart?Det bör väl vara en av grundförutsättningarna för ridhästavel att båda föräldrarna kan ridas även av ryttare som inte är proffs.AF har varit i avel sen 94 hans äldsta avkommer är alltså snart 12år och har inte någonstans visat framfötterna!Vad ska vi avla på en sån hingst i sverige för?I Love You har väl inte heller lämnat ngt av värde,titta på den svenskfödda Magic Love som vann unghästchampionatet i falsterbo men knappt gick att styra.Använd istället hingstar som man VET lämnar positiva och lättridna avkommer;ska man ha en hopphäst är det ju en fördel om dom hoppar oxå.I Sverige har vi tex Feliciano som alltid förärver sig bra,varför gå över ån efter vatten?Det finns så många andra som gör tex Flyinge som köper en Cardentoavkomma från VDL,istället för att köpa en svensk häst vi måste ju ha flest Cardentoavkommer i världen här i Sverige.Och vem ska alla Cardentostoägare betäcka med?Hade det inte varit bättre att köpa en hingst från VDL som vi kunde använda till Cardentostona?:devil:

Jag har aldrig sagt att jag vill betäcka ston som inte är ridbara. Vad skulle jag få ut av det? Finns garanterat folk som gör det för att stoet har så fin stam.

Det jag ville få igång var en diskussion om varför du anser honom och hans avkommor oridbara. Rider vi annorlunda än fransmännen eftersom det går så bra för dem?
Jag försökte också få en diskussion om det fanns något slags sto som skulle vara det ideala stoet till honom. För min del tycker jag att han är allt för stor.
Jag håller med om att vi inte ska gå över ån efter vatten, vi har i en annan tråd konstaterat hur många fina hingstar i Sverige vi har, och missar eftersom de inte har samma aggressiva reklam som en del av importhingstarna. Fick jag med allt?
Hur som helst, jag tror vi avlar in oss i ett hörn, alla hästar kan inte vara e. QE och Cardento som pappa och Robin Z eller Cortez som morfar..
Ulrika

Jag kan inte hitta någonstans där Pastejja sagt att hennes sto ej skulle vara ridbart...vart ser du det? *är det jag som är blind eller?*

Franska hästar har kapacitet och står ofta högt i blod (speciellt hos Brullemail)och ofta ett mkt gott STALLTEMPERAMENT.Jag tror svenska stoägare är ganska väl insatta i vad som passar till vad...det är stoet som präglar sin avkomma mest.

AF stam består egentligen mer av fbl än franskt hbl...om man nu ska vara petig.När jag tänker efter skulle nog AF kunna passa Cardento ston...det skulle kunna vara en intressant kombination.Äntligen en hingst som står högt i blod!!Kommer JM hit i framtiden och står på transportsemin vore det nästan värt en fanfar!!Men nu tycker jag de som är kvalitetsmedvetna ska passa på...med hingstar som AF och även Roven-vi behöver MER FBL inslag-och BRA sådant!

Jag ska erkänna, mitt sto har inte kommit hem än, och jag vet först om hon är ridbar till våren när jag rider in henne. Återkommer om jag har ett oridbart sto ;). (hoppas inte)
Visst behöver vi mer fullblod i hingstarna. Vi har superfina svenska hingstar som ingen verkar våga använda, för att? Vårt stomaterial är för tungt? För att importhingstarna ofta har mer fullblod? Reklamen på de svenska hingstarna är för dålig?(iallafall om man jämför med de hippa hingstarna). Behöver vi kasnke få in fler fullblodsston i aveln så vi inte sitter och sörhger att det inte finns fler Brigadör, Niklas etc avkommor? Så som jag märkt att många saknar att det inte blev fler Turban Rose föl?
Ulrika

Jag har inte sett AF och har ingenting emot honom, men jag tycker det är intressant med den här diskussionen om att gå över ån efter vatten. Nästan alla hästar som går bruksprovet är ju utlandsfödda, jag tror själv att det finns jättemånga svenska hästar av hög kvalitet som skulle kunna tillföra aveln massor om de bara fick chansen. Många av de blodslinjer som kommer in har vi ju redan representerade flera gånger om.

Aha hon var alltså inte inriden.:D Ja jag tror till stor del att många franska hästar blir också mkt värre med en fransk ryttare på ryggen också-då de inte alls rider på samma sätt alla gånger.QE själv ser inte ut att ha rolig mun, men har som sagt inte hört något negativt om avkommorna-och de är ju en hel del nu...vore det mkt negativt borde det verkligen komma till ytan.Något rötägg får man alltid räkna med beroende på vem som också är mamma till avkomman.Jag tror inte den som anser sej ha ett mjukt och följsamt och ridbart sto behöver akta sej för att använda AF el någon annan fransk hingst.;)

Ja efterfrågan på Turban Rose har varit stor.Även avkommorna efter As de Thurin ser väldigt fina ut...men tyvärr försvann ju även han.

Det finns mkt unghästar i Sverige som egentligen borde visas...vi får allt bättre eget material, även om ston av den gamla typen fortfarande tycks dominera på fölvisningar etc.Gammal typ betyder ju dock inte att hästarna på nåt vis är obrukbara(vi har en hel del små knubbiga elastiska kanonkulor haha)-men vi behöver förnya och förbättra typen.;) :D

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan...men att tillföra nytt som VI BEHÖVER kan göra gott...dvs hingstar som står lite högt i blod med 50-75% fbl el anglo bakom vore önskvärt...så sett är AF en trevlig individ...se på vår fd blup etta Dammen som hade ca 75% fbl i stammen.

Men man ska alltid ha klart för sej att hingsten ensam skapar ingen superavkomma, utan att fölet också har ett gott möderne.:)

Instämmer.. I min drömvärld så tar man de tunga svenska stona till de lätta importhingstarna, och importstona, och de ädla stona tar man till de svenska hingstarna.. Borde inte det bli en bra blandning? ;)
Ulrika

Protesterar lite. :smirk:
Vad menar du med att vi inte har blodet?

Cardento har vi massor av.
Mr Blue och Aerline H kommer från samma stofamilj, samma gren tom.

Och vidare bak hittar man Lucky Boy, Almé, Sportman (Irco Marcos morfar), Ramzes, Le Mexico (Furioso blodet), och killarna. De och ett par till gemensamma nämnare till har jag i alla mina pållar med, så jag tycker inte det är så nytt....
I combination med Cardento, kan du dubbla upp nästan alla fullblodshingstarna ett par gånger.

Nja, jag tycker nog också det är synd att vi går över bäcken...
Var det någon som såg Aerlines bruksprov, så blir man inte överimpad av Wishful.
Nu säger jag inte att den sistnämnde inte är trevlig och bra, har inte sett honom. Men Aerline gjorde ju tex kanon ifrån sig både som hopp och dressyrhingst på provet?

Men visst, ett visst mått av förnyelse ska vi ha, men allt nytt är inte bra. En snygg mix, och eftertanke innan brukar funka?

mvh

Får erkänna att jag har missat att Aerline H kommer ur samma stofamilj...:o

Det går faktiskt inte speciellt bra för fransmännen ta VM tex där var de rätt usla:Dom har oxå påbörjat en diskusion om att de måste ändra i sin avel då hästarna inte är så bra (läs ridbara).Visst skulle det vara bra med mer fullblod men idag tycks det vara omöjligt att hitta ngn som håller riktigt hög klass.Se på världens ledande avelsförbund-holsteinerförbundet-som varje år tar in fullblodskorsningar i aveln men inte lyckats hitta ngt som håller måttet än.Vill vi ha eleganta hästar finns det faktiskt linjer som ger det fast det inte är fullblod.Regeln gärna fullblodssto-hopphingst men inte tvärtom gäller fortfarande.I Holstein har de flera hingstar som lämnar högställda lätta avkommer tex Cassini 2,Casall,Cambridge, osv.Ska vi importera borde vi kanske försöka där istället.Dessa hingstar lämnar oxå otroligt ridbara avkommer.Se bara på VM-segraren Cumano som visserligen är jättestor men utan problem kunde ridas av små tjejer.

Ja jag ska villigt erkänna att jag inte vet så myckt om de franska linjerna. Men alla hingstar vi använder i Sverige kan ju inte börja på C, hur gärna vi än vill så blir det galet. Visst linjeavel i all ära men jag är för feg..
Ulrika

ok då är vi där igen,inte använda hingst som vi inte vet ngt om men som "ser bra ut på bild"!!

ok då är vi där igen,inte använda hingst som vi inte vet ngt om men som "ser bra ut på bild"!!

Men Pastejja kommer garanterat att läsa på mer om hon ska använda en fransk hingst. Hon har inte någonstans skrivit att hon ska använda AF.

.Dessa hingstar lämnar oxå otroligt ridbara avkommer.Se bara på VM-segraren Cumano som visserligen är jättestor men utan problem kunde ridas av små tjejer.

Jag tror inte att någon av dessa tjejer i VM hade kunnat göra Cumano till den enormt ridbara häst han är idag. Jos har tom sagt i intrevjuer att han har lagt ner mer markarbete och lydnad på Cumano än någon annan häst. Hästens utbildning har självklart en stor del av alla framgångar ett ekipage får.

Frågar du mig om det? AF är inte ens min typ av häst, han är dessutom alldeles för stor för min smak, och det har jag skrivit tidigare. Jag tror inte helt jag förstår frågan om du hittat något i mina meddelanden som kan leda ditåt. Du kan ju börja med att ställa den till någon som har betäckt med Akribori.
Jag är med i denna diskussionen för att jag vill lära mig så mycket, och jag kommenterade att vi inte kan använda hingstar vars namn börjar på C. Ok, vi använder lite Q också..

U

Men Pastejja kommer garanterat att läsa på mer om hon ska använda en fransk hingst. Hon har inte någonstans skrivit att hon ska använda AF.

Så sant så.. Och AF blir det nog inte, ser ingen anledning att välja en sådan bjässe i min avel. Men jag kan väl ändå tycka att det är roligt med lite nytt blod?
Ulrika

Det är fort gjort att missa det! ;)
Men faktum är att att Aerline nog hade varit mer intressant om han hade varit import?

mvh

*kl*
Vi skall inte glömma bort att i den tyska hoppaveln så fanns det två giganter som fortfarande dominerar/ är inflytelserika i aveln.
Corde och Furioso II.
Furiosos II helbror Mexico lämnade ju 20 söner i Frankrike. Sonen Le Mexico har ju tex även han varit väldigt framgångsrik i aveln.
Bröderna stod högt i blod, nästan 60% xx.
Sönerna till Mexico står nästan lika högt i blod, då de har nästan lika mycket xx från mammans sida.
Sönerna till Furioso II står som regel inte lika högt i blod.
Kan kontentan vara att fransoserna inte är så rädda för att använda blod?
Legenden Uriel har nästan 50, Jalisco B nästan 60, Almé nästan 60, Grand Veneur över 50, Quastor likaså och tex Zeus nästan 80.
Det var bara ett axplock som jag kunde komma på i farten. Men man ser ju en tendens? Och de hingstar som är aktuella idag, ser det ungefär likadant ut på.
Men tänker man på att de står så högt i blod?
Nix.
mvh

Jag har alltid tänkt att fransmännen är bra på att använda fullblod, men tittar man på många av de hingstar som inte finns till avel här så är det några stadiga bitar. Blev förvånad är jag tittade på dem. Det var på det där stora stuteriet (statens). Tittade på några som hade film, och hoppa kunde de!
Ulrika

Problemet i sverige idag som jag ser det är att alldeles för många som håller på med avel kan för lite.Det är ofta tjejer som "råkar ha"ett sto som dom sen betäcker,oavsett stostam o meriter o dessutom väljer hingst som inte passar.Ok om man tänker göra en häst till sig själv men ska man sälja känns det har manett visst ansvar.Vad ska vi med alla dessa mediåkra hästar till,många gånger duger de inte ens till ridskola.Och folk som ska avla fram en "multitalang".Vad är det-en häst som är lite bra på mycket-eller en häst som dålig på det mesta?Hur tänker man när man betäcker sitt amiralsto med robin z.Eller är det så att man råkar ha ett amiralsto och försöker få en häst som kan hoppa istället.Glöm det!Köp en häst med hopphärstamning istället.Det finns naturligtvis hopphästar som rör sig bra o vice versa men att dom är så bra så dom kan tävla i både dressyr o hoppning hör till absoluta undantag.Dessa föl säljs sedan för rena underpriser vilket förstör marknaden för seriösa uppfödare som lägger ner mkt arbete på att skaffa fram bra aveldjur och från dessa avla fram individer som blir så bra som möjligt.Idag kan man köpa en fölunge för 15-20000 ibland ännu mindre när rena kostnaden för att ta fram en fölunge är ungefär 40000 och då är inte inköpskostnaden för stoet medräknad.Det säger sig självt att man inte kan bedriva uppfödning på dessa villkor.Nej sluta avla planlöst på undermåliga individer så blir efterfrågan större o priset högre.Ett bra föl bör idag kosta mellan 50 o 100000 och vissa individer ännu mer.Titta på Tyskland o Holland där dom har fölauktioner där hästarna kostar upp till 500000.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka