Alligator Fontaine

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 900
Sv: Alligator Fontaine

Jag kan inte mer än hålla med. Fast tanken många har , kan jag tänka iallafall, som avlar multitalanger är att de vill avla en trevlig hobbyhäst som man kan rida både hoppning och dressyr på. Mitt sto som jag har köpt kommer från en stolinje som producerat hopp/fälttävlanshästar som rör sig bra, så jag kommer faktiskt försöka hitta en hopphingst som rör sig bra, för att avla för fälttävlan.. Första fölet. Visar det sig att fölet inte rör sig lika bra som sina övriga familjemedlemmar så får det bli en hopphäst. Skulle det visa sig att avkomman rör sig bättre än den hoppar så får jag väl ha den i dressyravel. Jag är fullständigt medveten om att det låter dumt, men jag ska erkänna att när jag såg alla bilder, och videon så trodde jag att den var dressyrstammad, när jag kollade upp släkten så visade det sig att alla hoppade.. Men rörde sig mycket bra.
Valet av den första hingsten är jättesvår, förhoppningsvis vet jag redan efter första fölet vad jag ska/inte ska satsa på.
Önskar, som jag skrivit tidigare, att jag hade kontakt med någon erfaren uppfödare. Frågan är bara om de hade kunnat hjälpa mig med en stam som är så okänd i Sverige.
Ulrika

Delvis knapplån...

Bara för att en häst har franskt blod behöver det väl inte per definition betyda trist mun ?

Tråkig mun - Jag tror att det handlar om exteriör, hästen har helt enkelt dåligt med plats vid ganaschen, det är därför de är tjafsiga i munnen.

Jag kan inte mer än hålla med. Fast tanken många har , kan jag tänka iallafall, som avlar multitalanger är att de vill avla en trevlig hobbyhäst som man kan rida både hoppning och dressyr på. Mitt sto som jag har köpt kommer från en stolinje som producerat hopp/fälttävlanshästar som rör sig bra, så jag kommer faktiskt försöka hitta en hopphingst som rör sig bra, för att avla för fälttävlan.. Första fölet. Visar det sig att fölet inte rör sig lika bra som sina övriga familjemedlemmar så får det bli en hopphäst. Skulle det visa sig att avkomman rör sig bättre än den hoppar så får jag väl ha den i dressyravel. Jag är fullständigt medveten om att det låter dumt, men jag ska erkänna att när jag såg alla bilder, och videon så trodde jag att den var dressyrstammad, när jag kollade upp släkten så visade det sig att alla hoppade.. Men rörde sig mycket bra.
Valet av den första hingsten är jättesvår, förhoppningsvis vet jag redan efter första fölet vad jag ska/inte ska satsa på.
Önskar, som jag skrivit tidigare, att jag hade kontakt med någon erfaren uppfödare. Frågan är bara om de hade kunnat hjälpa mig med en stam som är så okänd i Sverige.
Ulrika

det är möjligt att många som avlar multitalanger vill ha en trevlig hobbyhäst... jag resonerar lite som du med mitt sto. främst vill jag ha en hopphäst, men visar det sig att den inte kan hoppa så får den bli dressyrhäst. det är därför jag har tagit en hingst med hoppstam men som har bra exteriör o som rör sig mkt bra. jag anser inte att jag avlar för att få fram en hobbyhäst bara för att jag vill betäcka med en hingst som har kvalitet i båda disciplinerna... :)

Delvis knapplån...

Bara för att en häst har franskt blod behöver det väl inte per definition betyda trist mun ?

Tråkig mun - Jag tror att det handlar om exteriör, hästen har helt enkelt dåligt med plats vid ganaschen, det är därför de är tjafsiga i munnen.

:bow: det behöver det verkligen inte. vad det beror på kan man bara spekulera i, men jag tror att man ska akta sig lite för att dra alla över en kam...

Vi skall inte glömma bort att i den tyska hoppaveln så fanns det två giganter som fortfarande dominerar/ är inflytelserika i aveln.
Corde och Furioso II.
Furiosos II helbror Mexico lämnade ju 20 söner i Frankrike. Sonen Le Mexico har ju tex även han varit väldigt framgångsrik i aveln.
Bröderna stod högt i blod, nästan 60% xx.
Sönerna till Mexico står nästan lika högt i blod, då de har nästan lika mycket xx från mammans sida.
Sönerna till Furioso II står som regel inte lika högt i blod.
Kan kontentan vara att fransoserna inte är så rädda för att använda blod?
Legenden Uriel har nästan 50, Jalisco B nästan 60, Almé nästan 60, Grand Veneur över 50, Quastor likaså och tex Zeus nästan 80.
Det var bara ett axplock som jag kunde komma på i farten. Men man ser ju en tendens? Och de hingstar som är aktuella idag, ser det ungefär likadant ut på.
Men tänker man på att de står så högt i blod?

Jag tror du undvek hoppsanns inlägg?;) :angel:

Visst har det varit så att det varit mkt hobbyuppfödare i Sverige men jag tycker faktiskt att även dessa i många fall skärpt till sin egen avel med att skaffa sej bättre avelsmaterial och ännu bättre lär det bli framöver.Folk vill ha och kommer alltid att vilja ha det som är riktigt bra.

Det förekommer skrämmande exempel på föl som säljs till låga priser men även denna trenden håller på att vända.De hysteriska priserna på vissa fölauktioner gäller TOPPFÖLEN...övriga säljs ofta till tämligen rimliga priser.

Visst vill vi ha betalt och det ska man ha.Den som bara producerar föl för att det är "kul" är tämligen fel ute, när de inte inser att kostnaderna faktiskt inte bara består av hingstarnas avgifter-utan allt annat därtill....lägg därtill även antal arbetstimmar så är tanken svindlande.

Men därtill ska också tilläggas att jag anser inte att vi har direkt fördelaktiga priser på hö och kraftfoder här i Sverige och detta är mkt svårt att påverka verkar det som...ju längre söderut ju fler fördelar med längre utevistelse och bete.Det är mkt som påverkar det hela.

Kanske pinsamt,men jag känner väldigt dåligt AF både härstamnm och vad han lämnat i aveln.Tävlade han under långtid och även internationellt? Är det meningen att Flyinge skall exportera tai sperma på honom?

barb

Enligt Flyinges hemsida ska han stå där.. Känner inte till hingsten, måste ha missat honom..
Ulrika

nu har det kommit lite mer info om AF på Flyinges hemsida :banana: . bla så vann hans dotter Jalisca Solier (ur hans andra årgång) Geneva World Cup Grand Prix i Schweiz den 10/12-06 med Steve Guerdat i sadeln... så framgångsrika avkommor verkar han ju ha :love:

mer info hittar du här: http://flyinge.se/

ett ps: jag hade ingen aning om att den fina var efter honom (kan kommentatorerna börja säga stammen på ekipagen kanske...?? :mad: ) vi kanske borde starta en namninsamling o skicka iväg så att de blir "tvingade" att säga stam på alla? ;)

det är bara jag som håller tråden vid liv... ;) puuuuuuutt! :angel:

**Knapplån**
Finns det någon som her en utrikisk ekterieriörbedöming på Alligatorn? Vi får ju vänta på den svenska, och jag är nyfiken..
Ulrika

**Knapplån**
Finns det någon som her en utrikisk ekterieriörbedöming på Alligatorn? Vi får ju vänta på den svenska, och jag är nyfiken..
Ulrika

snart kommer den.. ;)

Jalisca vann WC tävlingen i Vigo i helgen i mkt fin stil :banana: Nu väntar vi spänt på att se vad de svenska domarna har att säga om AF...

Jag håller med! Tycker de har blivit bedrövligt dåliga på att informera om stammarna, mycket irriterande!

hälsningar monika

*kl*

har ngn här bestämt sig för att använda honom?

*kl*

Denna tråd har jag ju helt missat :devil:

men det är ju roligt att vissa här pratar ner en hingst som AF som bevisligen har mkt bra avkommor i internationell klass.

och dessutom säger att hela franska aveln är i princip värdelös :angel:

Jaja

*kl*

Denna tråd har jag ju helt missat :devil:

men det är ju roligt att vissa här pratar ner en hingst som AF som bevisligen har mkt bra avkommor i internationell klass.

och dessutom säger att hela franska aveln är i princip värdelös :angel:

Jaja

jag upplever att det ofta snackas skit om den franska aveln... själv älskar jag franska hästar :love: men smaken är ju som baken..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin