Alligator Fontaine

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 900
Sv: Alligator Fontaine

Ja, men på rätt sto kanske han blir super. Ett litet, lite kompakt snärtigt sto ;). Det är iallafall det intrycket som jag får av honom.. Som Quite Easy, fast sto ;)
Ulrika

Ja, men på rätt sto kanske han blir super. Ett litet, lite kompakt snärtigt sto ;). Det är iallafall det intrycket som jag får av honom.. Som Quite Easy, fast sto ;)
Ulrika

Då kanske han passar min! Det jag kan komma på som nackdel är att om man vill sälja tidigt är det viktigt att hästen hamnar hos någon som kan acceptera att hästen växer länge och inte förväntar sig prestationer i allt för ung ålder.

Det lät ju som om inte alla avkommor blir sena. Har du ett tidigt sto kanske du har tur ;). Men det finns ju många hingstar att välja mellan.
Ulrika

när tror ni att flyinge lägger upp info om honom på sin sida? (o film om vi har tur... :bump: ) först när han kommer till sverige? efter bruksprovet?

han har inte lämnat några avkommer som gått bra på tävlingsbanan,är kanske en anledning till att han kommer till sverige och kombinationen AF-QE låter helt oridbart

Varför skulle den kombinationen vara oridbar? Tror du inte alls på hingsten, eller vilken typ av ston tror du han skulle passa?
Ulrika

han har inte lämnat några avkommer som gått bra på tävlingsbanan,är kanske en anledning till att han kommer till sverige

vad grundar du det på?

Senast ändrad av en moderator:

han har inte lämnat några avkommer som gått bra på tävlingsbanan,är kanske en anledning till att han kommer till sverige och kombinationen AF-QE låter helt oridbart

Varför skulle det vara oridbart? Pga allt franskt eller? Nu har jag bara ridit min egen QE och det är den mest enkla unghäst jag någonsin haft med att göra! Hon är så fin för ryttarens hjälper och mycket ambitiös, inget fel på ridbarheten där inte. De QEhästar jag tränat med och sett på tävling ser också mycket revliga ut, lite busiga och runda i ryggen kanske, men i övrigt set de lättridna ut. Men det kan ju vara så att alla de typ 20-30 hästarna kankse har haft superryttare...

Started breeding in 1994, ALLIGATOR FONTAINE had 5,4yr olds products qualified for the final 2000, which places him amongst the stallion revelations of his generation. He is classed 3rd Young Stallion father of 4yr olds (breedindg between 1994&1995) in 2000.

In 2001 ALLIGATOR had 6 products qualified for the young horse finals and in 2002, again 6 products amongst whom KIGALI DES VIOLETTES was classed ELITE in the 4 yr old Championship

Han sattes alltså inte i aveln förräns 1994.För den som undrar angående ridbarhet mm så finns en dvd att tillgå från stuteri Brullemail.Tycker inte alls de franska hästarna är så illa som de förr var omtalade då flera uppfödare hängett sej åt att förbättra ridbarheten.

Det är allmänt kännt att det franska blodet lämnar dåliga munnar och att då få det i dubbel uppsättning är väl inte ngt att sträva efter-QE är inget undantag från den regeln varför går så många av hans avkommer bra på fölmönstring 3årstest odyl.men sen när de ska upp till bevis dvs tävla hoppning så funkar det inte.Hur många QE finns som går bra på tävlbanan i förh.till det enorma antal ston han haft?!Nej låt oss slippa flera franska svårridna hingstar o dess avkommer.Ska man använda utländska hingstar måste man veta vad man gör o inte bara tycka att dom "ser fina ut på bild"

Det är allmänt kännt att det franska blodet lämnar dåliga munnar och att då få det i dubbel uppsättning är väl inte ngt att sträva efter-QE är inget undantag från den regeln varför går så många av hans avkommer bra på fölmönstring 3årstest odyl.men sen när de ska upp till bevis dvs tävla hoppning så funkar det inte.Hur många QE finns som går bra på tävlbanan i förh.till det enorma antal ston han haft?!Nej låt oss slippa flera franska svårridna hingstar o dess avkommer.Ska man använda utländska hingstar måste man veta vad man gör o inte bara tycka att dom "ser fina ut på bild"

oj. nu ska du inte dra alla över en kam :mad: . jag tycker absolut inte att vi ska undvika franskt blod. men absolut vara pålästa innan vi använder det. precis som med all avel. det är möjligt att de finns de som bara tittar på bilderna innan de väljer hingst, men jag tror att det finns fler som faktiskt väljer med betydligt mer seriöst underlag än så. hurivida kombinationen Alligator-QE skulle bli bra vill jag inte spekulera i, jag vet bara att den QE-unghästen jag rider är mkt bra o trevlig i munnen. sen undrar jag om du tycker att det känns som vedertagen information att ngt är "allmänt kännt"?

Redan i 3:e led så innehåller han 5/8 xx, kommer från samma hingstlinje som den berömde Laudanum xx, som lämnat tydliga spår i hopphästaveln, det borde väl vara ganska ridbart?
Mormor är mor till I Love You.. Däremot vet jag inget om SF hingstarna på pappans sida. Men det har ju kommit många internationella hästar från de här linjerna, och det borde väl kunna bli bra avkommor från den här hingsten. Men jag frågar fortfarande vilket sto det ska till. Jag ser framför mig något litet och käckt, skulle QE inte passa, så kanske Artist, Magini eller någon av de andra som lämnar hoppning och inte så stort skulle passa? Kanske Irco Mena? Ingen som har andra tankar om vad som skulle vara en bra kombination?
Ulrika

Av vad jag sett på tävlingar här i Skåne finns det ganska många QE-hästar som går bra på tävlingar. De är inte av samma superkvalité som tex Cardentos stjärnbarn, men är i alla fall av en jämn och god kvalité. Dessutom håller jag fast vid att QE lämnar god ridbarhet och arbetsvilliga hästar. Detta finns det tyvärr inga siffror på, men av vad jag har sett så kan jag inte tycka annat.

Kan tillägga att jag inte väljer hingst för att den ser fin ut på bild.

En tävlingsryttare som jag känner lite halvt(hon tävlar vad jag har sett i Ridsport 145 cm(kanske mer, men den jag såg)) rekommenderade de som köpt mitt sto att ta QE till henne, och de fick ett par avkommor själv e honom iår. Hon är ganska insatt i de olika hingstarna och vad de ger, och jag tror inte hon hade rekomenderat dem (familj med 1 vuxen och 2 ungdommar som rider)att välja en hingst som gav svårridna avkommor.
Givetvis kan allt slå galet, och jag är ganska övertygad om alla hingstar kan få svårridna avkommor om stoet knappast är ridbart..
Ulrika

varför ska du betäcka ett sto som knappast är ridbart?Det bör väl vara en av grundförutsättningarna för ridhästavel att båda föräldrarna kan ridas även av ryttare som inte är proffs.AF har varit i avel sen 94 hans äldsta avkommer är alltså snart 12år och har inte någonstans visat framfötterna!Vad ska vi avla på en sån hingst i sverige för?I Love You har väl inte heller lämnat ngt av värde,titta på den svenskfödda Magic Love som vann unghästchampionatet i falsterbo men knappt gick att styra.Använd istället hingstar som man VET lämnar positiva och lättridna avkommer;ska man ha en hopphäst är det ju en fördel om dom hoppar oxå.I Sverige har vi tex Feliciano som alltid förärver sig bra,varför gå över ån efter vatten?Det finns så många andra som gör tex Flyinge som köper en Cardentoavkomma från VDL,istället för att köpa en svensk häst vi måste ju ha flest Cardentoavkommer i världen här i Sverige.Och vem ska alla Cardentostoägare betäcka med?Hade det inte varit bättre att köpa en hingst från VDL som vi kunde använda till Cardentostona?:devil:

Jag kan inte hitta någonstans där Pastejja sagt att hennes sto ej skulle vara ridbart...vart ser du det? *är det jag som är blind eller?*

Franska hästar har kapacitet och står ofta högt i blod (speciellt hos Brullemail)och ofta ett mkt gott STALLTEMPERAMENT.Jag tror svenska stoägare är ganska väl insatta i vad som passar till vad...det är stoet som präglar sin avkomma mest.

AF stam består egentligen mer av fbl än franskt hbl...om man nu ska vara petig.När jag tänker efter skulle nog AF kunna passa Cardento ston...det skulle kunna vara en intressant kombination.Äntligen en hingst som står högt i blod!!Kommer JM hit i framtiden och står på transportsemin vore det nästan värt en fanfar!!Men nu tycker jag de som är kvalitetsmedvetna ska passa på...med hingstar som AF och även Roven-vi behöver MER FBL inslag-och BRA sådant!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin