alla ni hoppare hjälp mig:P vilken form?

F

fenny_92

hej alla hoppare...

ja behöver verkligen hjälp ja har en ponny som har gått msv b i hoppning för många år sen, men han kan fortfarande hoppa mkt bra.
ja är själv dressyrare, han har även gått msv i dressyr, ville bara säga de så ni inte tkr de va ett dåligt köp för en dressyrare.

nu till mitt problem. hur ska ja ha han i form när vi hoppar hinder på ca 100cm-120cm? ja är urkass och rädd för att hoppa men gör de för min ponnys skull hur ska ja få hoppningen att kännas roligare? just nu tränar ja för en mkt duktig tjej och hoppningen börjar kännas roligare och framför allt så har ja kontroll och de går bra:):P

snälla nån ge mig lite roliga övningar m.m:) om ni tkr att ja hoppar för högt för att vara rädd så är det för att datten som min ponny heter tar det mkt lungnare då och ja tkr att de är roligare när de är lit högre :P

/dressyraren:P

Sv: alla ni hoppare hjälp mig:P vilken form?

Vad menar du med "vilken form hästen ska vara i?"

Angående övningar så låter det som att ni behöver träna på låga höjder tills du känner dig säker, tycker inte att det låter bra att du som är "urkass och rädd för att hoppa" hoppar 120 hinder för att din ponny tycker det är roligare. Hur stor är din ponny?

Träna studs, bommar, hinder på volt och olika lydnadsövningar och höj hindren successivt så ska du se att du blir både säkrare och hoppningen blir roligare!

Vad menar du med "vilken form hästen ska vara i?"

Angående övningar så låter det som att ni behöver träna på låga höjder tills du känner dig säker, tycker inte att det låter bra att du som är "urkass och rädd för att hoppa" hoppar 120 hinder för att din ponny tycker det är roligare. Hur stor är din ponny?

Träna studs, bommar, hinder på volt och olika lydnadsövningar och höj hindren successivt så ska du se att du blir både säkrare och hoppningen blir roligare!

ja vilken form ska hästen va i vid hoppning? ja tkr detta är jätte svårt...

nej de går faktiskt bättre på högre höjder, även om de låter knasigt. ja känner mig säkrare eftersom datten tkr de är roligare då och koncetrerar sig mer:) och ja tycker faktiskt oxå att det är roligare på höga hinder, detta låter jätte konstigt eftersom jag är hopprädd men det är inte höjden som spelar roll för mig....

tack för tippsen:)

Din tränare borde ju iunna hjälpa dig med detta.

Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med form?
Alltså om hästen ska gå på tyglen eller inte?

Även detta borde din tränare kunna hjälpa dig med..
Tränar du hoppning alltså eller hoppar du 120 på dina dressyrträningar?

iform beror ju helt på hur hästen ser ut. Är hästen kort i ryggen får den under sig rumpan även om huvudet går högre. men om hästen är lång i kroppen måste du rida ihop den mer så du kan få den samlade energin uppåt över hindren. Om du ska hoppa höga hinder måste du samla energin i bakkärran genom att rida ihop hästen. Bra övningar är t.ex. tre studs som är ganska låg ca. 50cm och sen ett galoppsprång till ett högre hinder.

din tränare borde väl kunna hjälpa dej med det?

iform beror ju helt på hur hästen ser ut. Är hästen kort i ryggen får den under sig rumpan även om huvudet går högre. men om hästen är lång i kroppen måste du rida ihop den mer så du kan få den samlade energin uppåt över hindren. Om du ska hoppa höga hinder måste du samla energin i bakkärran genom att rida ihop hästen. Bra övningar är t.ex. tre studs som är ganska låg ca. 50cm och sen ett galoppsprång till ett högre hinder.

jo men ja menar hur han ska va iförhållande till formen som han har i LA dressyr...

tack för en bra övning eller vad vi nu ska kalla de:)

Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med form?
Alltså om hästen ska gå på tyglen eller inte?

Även detta borde din tränare kunna hjälpa dig med..
Tränar du hoppning alltså eller hoppar du 120 på dina dressyrträningar?

ja menar hur han ska va i formen om mna jämför med tex LA dressyr, lägre eller mer sammlad tex ?

min tränare är iväg och kommer inte hem på 3 veckor, hon är i bossnien så det är lite svårt att ringa och prata med henne...så nu provar ja att kolla om någon här kan hjälpa mig.

ja tränar dressyr för en tränare och hoppning för en annan så klart :)

Att hästen går i form är inte precis något jag strävar efter när jag hoppar. Det viktigaste är att hästen är någorlunda lösgjord och har en bra galopp. I hoppningen måste ju hästen få lov att både höja och sänka huvudet bla för att den ska ha möjlighet att kunna se hindret och då känns det konstigt att prata om vilken form man ska ha.

Att hästen går i form är inte precis något jag strävar efter när jag hoppar. Det viktigaste är att hästen är någorlunda lösgjord och har en bra galopp. I hoppningen måste ju hästen få lov att både höja och sänka huvudet bla för att den ska ha möjlighet att kunna se hindret och då känns det konstigt att prata om vilken form man ska ha.

Att de för dig som troligtvis är hoppryttare är de klart att de känns konstigt att prata om form men inte för mig som igentligen är dressyrare, men jo de e ju klart att hästen måste kunna både höja och sänka huvudet..

men de är helt konstigt, enligt mig å bara låta hästen gå helt som den vill... någon form måste du väl ändå ha den i´? för att kunna reglera den mellan och före hindren tex..

Ja men formen varierar ju hela tiden, därför kan man inte enligt mig prata om en specifik form. Och att hästen inte går i en och samma form hela tiden betyder INTE att man "bara låter den gå helt som den vill." En häst som man hela tiden kan reglera både i form och tempo tycker jag är mer kontrollerbar än en häst som bara går i samma form hela tiden.

Dessutom tycker jag att man måste ge hästen lite mer utrymme att ta egna initiativ i hoppningen än vad man gör i dressyren.

Du kan ju inte "tvinga" ner hästen huvud när den hoppar, då ser den inte hindrena. Låt den lixom gå i den formen som den vill, dom den själv känner är bäst. Att den är lösgjord och lydig är ju sånt du måste checka på framridningen, så den funkar även när den inte gå på tylgen.
Om du inte har koll på hästen även när den inte gå på tylgen så är det ju fortfarande mer dressyr som gäller. En häst blir ju inte helt okontaktbar bara för att den höjer huvudet.

Mellan hindrena kan du ju arbeta den i form/på tyglen om du vill, men framför hindrena är det ju jätteviktigt att den kommer upp med huvudet så den ser hindret, annars kan det sluta illa.

Jag förstår inte heller vad du pratar om. För mig handlar inte form om vart den placerar huvudet, utan om den är eftergiven i ryggen. Det ska den naturligtvis vara även när du hoppar. Mellan hindren fokuserar jag inte på om hästan går i "LA-form", utan om den svarar på mina förhållningar. Väljer den att kröka på nacken i sin eftergift, är det upp till den. Huvudsaken är att man några galoppsprång innan hindret gör uppresande tygeltag (om det behövs, de flesta rutinerade hästar sköter sånt själv) för att ge hästen en möjlighet att se hindret och taxera rätt.

Jag förstår inte heller vad du pratar om. För mig handlar inte form om vart den placerar huvudet, utan om den är eftergiven i ryggen. Det ska den naturligtvis vara även när du hoppar. Mellan hindren fokuserar jag inte på om hästan går i "LA-form", utan om den svarar på mina förhållningar. Väljer den att kröka på nacken i sin eftergift, är det upp till den. Huvudsaken är att man några galoppsprång innan hindret gör uppresande tygeltag (om det behövs, de flesta rutinerade hästar sköter sånt själv) för att ge hästen en möjlighet att se hindret och taxera rätt.

Detta var det jag menade!
Bra skrivet. :bow:

Ja men formen varierar ju hela tiden, därför kan man inte enligt mig prata om en specifik form. Och att hästen inte går i en och samma form hela tiden betyder INTE att man "bara låter den gå helt som den vill." En häst som man hela tiden kan reglera både i form och tempo tycker jag är mer kontrollerbar än en häst som bara går i samma form hela tiden.

Dessutom tycker jag att man måste ge hästen lite mer utrymme att ta egna initiativ i hoppningen än vad man gör i dressyren.

ja missupfattade nog de du skrev innan...:angel: men de som du skrev nu verkade ju helt ok:) men ja ska alttså ge han lite mer frihet att bestämma formen själv än vad ja gör i dressyren då? :idea:

Du kan ju inte "tvinga" ner hästen huvud när den hoppar, då ser den inte hindrena. Låt den lixom gå i den formen som den vill, dom den själv känner är bäst. Att den är lösgjord och lydig är ju sånt du måste checka på framridningen, så den funkar även när den inte gå på tylgen.
Om du inte har koll på hästen även när den inte gå på tylgen så är det ju fortfarande mer dressyr som gäller. En häst blir ju inte helt okontaktbar bara för att den höjer huvudet.

Mellan hindrena kan du ju arbeta den i form/på tyglen om du vill, men framför hindrena är det ju jätteviktigt att den kommer upp med huvudet så den ser hindret, annars kan det sluta illa.

ännu ett jätte bra svar:) tackar ja tror ja börjar hänga med lite bättre nu:) :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 919
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?