alla ni hoppare hjälp mig:P vilken form?

Sv: alla ni hoppare hjälp mig:P vilken form?

Jag förstår inte heller vad du pratar om. För mig handlar inte form om vart den placerar huvudet, utan om den är eftergiven i ryggen. Det ska den naturligtvis vara även när du hoppar. Mellan hindren fokuserar jag inte på om hästan går i "LA-form", utan om den svarar på mina förhållningar. Väljer den att kröka på nacken i sin eftergift, är det upp till den. Huvudsaken är att man några galoppsprång innan hindret gör uppresande tygeltag (om det behövs, de flesta rutinerade hästar sköter sånt själv) för att ge hästen en möjlighet att se hindret och taxera rätt.

-Jag förstår inte heller vad du pratar om. För mig handlar inte form om vart den placerar huvudet, utan om den är eftergiven i ryggen.- neeeee de menade inte ja heller...

-Huvudsaken är att man några galoppsprång innan hindret gör uppresande tygeltag (om det behövs, de flesta rutinerade hästar sköter sånt själv) för att ge hästen en möjlighet att se hindret och taxera rätt- detta va jättr bra skrivet :) tack så JÄTTE MKT för dessa orden!

Gör som en av mina tränare säger - Släng hjärtat över hindren! :D Bara hoppa och kör på :) :)

Jättesvår fråga. Ta hjälp av en tränare. Den kan hjälpa dig, och du kan få svar på alla dina frågor. :)

När jag hoppar, speciellt när det blir lite högre vill jag att min ponny går på i en bra men kontrollerad galopp och har upp huvudet (inte går på tygel) så att hon kan se hindrena bättre.

Brukar inte tänka på så mkt annat än att ha bra galopp, med kontroll och att hon ser hindre, sden är det bara att sitta och vänta på att hästen hoppar. Det är lätt att man försöker för mkt och då ist stör hästen.

Lycka till med träningen, och om hästen tävlat msv tror jag att han sköter det där med form ganska bra själv =)

Jag tänker inte på att min häst ska gå iform när jag hoppar, hon ska bara ha en bra galopp.

Jättesvår fråga. Ta hjälp av en tränare. Den kan hjälpa dig, och du kan få svar på alla dina frågor. :)

joo ja tycker oxå att det är jätte svårt men de flesta här verkar ge mig en sk idiotförklaring bara för att man frågar om något som enligt dom är skit enkelt och helt solklart... ja ska helt klart prata med min tränare när hon kommer hem :)

När jag hoppar, speciellt när det blir lite högre vill jag att min ponny går på i en bra men kontrollerad galopp och har upp huvudet (inte går på tygel) så att hon kan se hindrena bättre.

Brukar inte tänka på så mkt annat än att ha bra galopp, med kontroll och att hon ser hindre, sden är det bara att sitta och vänta på att hästen hoppar. Det är lätt att man försöker för mkt och då ist stör hästen.

Lycka till med träningen, och om hästen tävlat msv tror jag att han sköter det där med form ganska bra själv =)

detta lät ju faltiskt helt ok, och jo han sköter de bra själv men ja vill ändå veta lite:angel:

Vi har säkerligen olika definition på vad "form" är för något...

Men det kanske blir lättare om du tänker så här:
Hästen går alltid i någon slags form, vilken beror på arbetet den ska utföra. Om jag är ute och galopptränar anser jag att min häst går i en, för detta arbete, bra form(tex bra grundgalopp, tar förhållningar, nosen framme, lång hals). Samma sak när jag hoppar eller rider dressyr, eller klättrar eller gör något annat. Man anpasar "formen" efter vilket arbete man gör, även om grundtanken alltid är densamma.

När du hoppar: har du en bra grundgalopp, kan reglera längden på galoppsprången, tar hästen dina förhållningar, då tycker jag att du har en bra arbetsform för just detta.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag ville bara markera att det absolut inte var min mening att idiotförklara dig! (Om det nu var mig bla du syftade på :smirk: ) Jag förstod verkligen bara inte vad du menade när du pratade om formen. :) Ville bara förtydliga... :)

Vi har säkerligen olika definition på vad "form" är för något...

Men det kanske blir lättare om du tänker så här:
Hästen går alltid i någon slags form, vilken beror på arbetet den ska utföra. Om jag är ute och galopptränar anser jag att min häst går i en, för detta arbete, bra form(tex bra grundgalopp, tar förhållningar, nosen framme, lång hals). Samma sak när jag hoppar eller rider dressyr, eller klättrar eller gör något annat. Man anpasar "formen" efter vilket arbete man gör, även om grundtanken alltid är densamma.

När du hoppar: har du en bra grundgalopp, kan reglera längden på galoppsprången, tar hästen dina förhållningar, då tycker jag att du har en bra arbetsform för just detta.

Hoppas du förstår vad jag menar.

din förklaring va verkligen en av de bästa så här långt :) ha ah ja förstår precis vad du menar :love: tacka tack

Jag ville bara markera att det absolut inte var min mening att idiotförklara dig! (Om det nu var mig bla du syftade på :smirk: ) Jag förstod verkligen bara inte vad du menade när du pratade om formen. :) Ville bara förtydliga... :)[/QUO

de är lungt:)

När man hoppar är det inte formen man som ryttare ska fokusera på ;) Det man ska tänka på är att hästen är uppmärksam på hjälperna och man får till bra språng över hindrena . Hindrenas höjd har mindre betydelse , men viktigt är att både ryttare och häst känner sig säkra och klarar av det :) Att rida små banor , studs m.m. är bra övningar när man hoppar :) Vill du ha fler övningar kan du mejla mig om du vill ;) du kan få adressen om du PM-ar ^^

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 919
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar