Alla ni Ceasar Milan-älskare

Sv: Alla ni Ceasar Milan-älskare

att man inte ska använda el och stackel för att få fram bättre tävlinghundar är vi väl ändå helt överens om?

dessutom lär det bli förbjudet med all användning av el annat än som staket inom en snar framtid. trenden får stadigt mot bättre djurskydd, även på kontinenten. så det är väl mer lönsamt att diskutera vad man ska göra med hundar som förr elades. vilka alternativa metoder som finns, hur man ska inrikta aveln på dresserbara hundar osv.

Men jag vill i huvudsak diskutera nutid och inte dåtid eller framtid.

Och ska och ska, el används ändå vare sig det ska göras eller ej.

Jag förstår inte varför man som hundägare/hundtränare behöver varken det ena eller andra?
Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är ovan nämda föremål? Ska man, i så fall, hålla på med hundar?

Jag menade att bara för att man inte tar till el så behöver man inte vara kompetent. Jag tycker CM är ytterst kompetent att ha hund, även fast han använder el ibland.
Du drog fel slutsats av det jag skrev. Menade inte att "ej elanvändare" är ett tecken på kunskap. Jag sätter frågetecken för kunskapsnivån om man behöver el/stackel.

Stressade och rädda hundar är farliga. Hundar som gör utfall mot andra hundar är farliga för andra hundar.
Så behöver det väl inte alltid vara? De flesta rädda hundar jag sett, har hållit sig undan övriga hundar eller vad dom varit rädda för. Samma sak med utfallen, dom resulterar oftast inte i annat än utfallen- en kraftmätning på distans.

Så måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår den rädsla för "konflikt" (hittar inget bättre uttryck) hundar emellan, som råder hos många hundägare. Lösa normala hundar som träffas ryker ibland ihop för att sedan sära på sig, när man blivit överens om vem som är den starkaste. Dvs när man inte redan innan avgjort vem som är den mest dominerande. Sådana skärmytslingar resulterar sällan i skador annat än kanske en repa eller litet hål. Inte mycket att hetsa upp sig över tycker jag.
Obs att det i de allra, allra flesta fallen inte kommer till handgemäng alls.

Men du vet att det var fel att använda el därför att...???
:confused: Det var den här frågan jag svarade på:
Vilken metod tror ni hade funkat bättre än el för just den här hunden?

Hur jag skulle ha hanterat just den där hunden går inte att svara på. Hunden är i USA, jag i Sverige! Det beror på hundindividen, miljö mm.
Jag anser inte att ett specifikt dåligt beteende är oberoende av en hunds tillvaro i stort. Alltså finns hela spektrat av hundens tillvaro att påverka och inte bara ge sig på just detta beteende. Om du förstår röran. :o

LIA

fast att sitta här och prata sig varm för elande kan ju inte heller vara lagligt egentligen? det heter väl något i stil med uppviglig? tillägget att det bara ska användas av "vana" personer duger inte, det är som att uppmuntra vana bilförare att köra över 200 km/h. alltså olagligt oavsett.

Jag personligen skulle tycka att det var tråkigt om alla hundar var lika varandra och att man förlorade några av dom riktigt bra hundarna, för att allt ska vara lättdresserat. Med det menar jag inte att jag älskar el som metod, men du propsar alltid på att aveln ska ändras så att man får fram typ BC's av alla raser, så att hårdare metoder aldrig ska behövas.

du sjunker som en sten i mina ögon när jag läser detta :(. menar du på fullaste allvar att det är helt okej att avla fram hundar som man riskerar att dömas för djurplågeri när de ska dresseras? tycker du också att det är okej att sluta avla på hoppförmåga hos hästar när man kan barrera dem istället? tyskarna var ju mycket uppfinningsrika där ett tag, med blister, taggar och den gamla godingen att smälla upp bommen på den intet ont anande hästen. detta var sk duktiga människor som använde sig av det.

och ett tillägg till, jag gillar inte BC's som hundar. jag tycker inte alls att de är särskilt trevliga. enda anledningen till att jag skulle ha en sådan var om jag hade en hel drös med får och inte fick tag på en duglig kelpie. så nej, jag vill helst inte att alla hundar ska bli som BC's. :smirk:

Jag personligen skulle tycka att det var tråkigt om alla hundar var lika varandra och att man förlorade några av dom riktigt bra hundarna, för att allt ska vara lättdresserat. Med det menar jag inte att jag älskar el som metod, men du propsar alltid på att aveln ska ändras så att man får fram typ BC's av alla raser, så att hårdare metoder aldrig ska behövas.
Menar du därmed att en lättdresserad hund inte är en riktigt bra hund (vad är definitionen på en sån?) och/eller att en riktigt bra hund inte kan vara lättdresserad?

"... så att hårdare metoder aldrig ska behövas"
Menar du alltså att man skulle vara tvungen att ta till el/stackel till "riktigt bra hundar"? Varför skulle inte så bra hundar fungera med vanlig kommunikation?

Det kanske vore mer på sin plats att ta fram "riktigt bra hundägare/tränare" istället? Såna som kan sitt jobb!?

LIA

kl

Jag är väl egentligen inte emot el ifall det används rätt och inom träning för ett visst endamål, men jag tycker det låter sjukt att behöva använda el för att få en hund att klara av ett vardaglig liv! Då är det något som är mycket fel nånstans...

*kl*

Tittar hellre på "Vem håller i kopplet" än "Mannen som "talar" med hundar"

Men ska man gå efter Cesars med fleras TV-program så så är vi klart mer kompetenta än däröver.
Fast jag vill hävda att vi inte är det. Visst, du ser människorna som har problem med sina hundar på CMs program. Vi kan göra liknande program i Sverige också så får du se att man hittar okunniga människor här också.
I USA finns det 250 miljoner människor. I Sverige 8 miljoner. Det är klart att det finns fler individer att hitta och göra ett program utav.
Och sen tror jag att svenskarna är lite för mesiga och oroliga för vad andra ska säga för att vara med i ett sådant program. De avlivar hellre hunden än de låter TV komma in och visa hur dumma och okunniga de är.

Jag har bott kortare tider i USA och jag måste säga att jag har träffat massor med kunniga människor där. Precis som här.
Det är många i Sverige som inte tar sin hund på promenader heller. De får springa lösa i trädgården och vara nöjda med det!
Mina svärföräldrar är ett typiskt exempel på det. De har två hundar som har trädgården som sitt. Kvinnan i familjen vill inte gå promenader med dem eftersom de drar så mycket. Mannen har inte tid säger han. Dock är det han som jagar med dem!

Jag och sambon brukar ta dem på långisar när vi är där och visst drar de om man låter dem. Men jag har faktiskt genom CM lärt mej hur man får en hund att sluta dra när de inte verkar lyssna på någonting annat. Hans sätt har faktiskt funkat för mej på de hundarna som svärföräldrarna äger.

Det var den här frågan jag svarade på:
Vilken metod tror ni hade funkat bättre än el för just den här hunden?

Hur jag skulle ha hanterat just den där hunden går inte att svara på. Hunden är i USA, jag i Sverige! Det beror på hundindividen, miljö mm.
Jag anser inte att ett specifikt dåligt beteende är oberoende av en hunds tillvaro i stort. Alltså finns hela spektrat av hundens tillvaro att påverka och inte bara ge sig på just detta beteende. Om du förstår röran.

Jag tycker det är lite lustigt att man kan sitta och skriva att det och det är fel att göra/använda när man inte kan skriva ett alternativ:crazy: Hur kan du då veta att just den metoden var fel, när du inte ens kan tala om hur man kan göra istället med anledningen att du var inte där. Med just anledningen att du inte var där så kan du väl inte påstå att ela just den här hunden var fel.
Kanske den stora svart hunden bara ville mäta sina krafter mot den lilla katten utan att blodvite uppstod;)

I övrigt och OT så vill inte jag att andras hundar ska springa fram till min hund och mäta sina krafter mot min lilla tax:eek:

Men ska man gå efter Cesars med fleras TV-program
Så här skrev jag! Inte bara Cesars program alltså.

Med nödvändighet blir all jämförelse ytlig. Varken du eller jag eller någon annan känner samtliga hundägare i USA eller i Sverige. Även jag har viss erfarenhet av hundägande i båda länderna och har sett både goda och dåliga exempel på båda ställena. Men faktum är, att man där har en annan grundsyn på djur än här.
Hur vanligt är det t ex att svenskar amputerar klorna på sina katter? Eller att man kastrerar hanhundarna (vet att det börjat komma även här, men ändå långt från den regelmässighet som gäller därborta)? Hundgrimmor! Plus el och stackel. För att peka på några punkter.

Därmed inte sagt att vi är utan dåliga/okunniga hundägare! Dom skymtar faktiskt fram ibland i våra veterinärprogram.

LIA

Och jag tycker det är lika fel att stirra efter metoder när det är individer vi talar om. Förväntar man sig fixa lösningar (med prylar som metod) så har man nog inte riktigt fattat vad hundhantering handlar om.

Jag tycker det är lite lustigt att man kan sitta och skriva att det och det är fel att göra/använda när man inte kan skriva ett alternativ Hur kan du då veta att just den metoden var fel, när du inte ens kan tala om hur man kan göra istället med anledningen att du var inte där.

Du förstod inte det här?
Jag anser inte att ett specifikt dåligt beteende är oberoende av en hunds tillvaro i stort. Alltså finns hela spektrat av hundens tillvaro att påverka och inte bara ge sig på just detta beteende.

Men vi skulle kanske skicka över lite piskor m fl uppfostringsattiraljer till Cesar, inkl en bruksanvisning på metoden att använda? ;)

LIA

Senast ändrad:

*kl*

Måste bara säga en sak, Cesar säger faktiskt i slutet av "filmen" att det är viktigt att prata med en hundtränare innan man använder elhalsband. Men tyvärr så får man inte höra klart vad han säger efter hans intruduktion om hur el halsband ska användas.

Jag har ingen uppfattning själv om el halsband (eftersom jag aldrig har kommit i kontakt med det) så den diskutionen ska jag inte lägga mig i, men jag gillar Cesar så jag ville "försvara" honom lite grann eftersom han faktiskt poängterar att det inte är ngt man kommer på att använda själv :P hehe

*kl*

Måste bara säga en sak, Cesar säger faktiskt i slutet av "filmen" att det är viktigt att prata med en hundtränare innan man använder elhalsband. Men tyvärr så får man inte höra klart vad han säger efter hans intruduktion om hur el halsband ska användas.

Jag har ingen uppfattning själv om el halsband (eftersom jag aldrig har kommit i kontakt med det) så den diskutionen ska jag inte lägga mig i, men jag gillar Cesar så jag ville "försvara" honom lite grann eftersom han faktiskt poängterar att det inte är ngt man kommer på att använda själv :P hehe

Fast sorgligt nog är inte många människor smartare än så.

Då får jag sjunka. Det finns en del hundar, som är såpass svåra att nå fram till i korrigeringar, exempelvis, att dom "behöver" hårdare metoder för att kunna uppnå just det man vill uppnå. I skydd tex. Inte nödvändigt om man vill släppa sitt mål alltså, därför använde jag situationstecken.

Vi har haft en sådan hund, en Schäfer. Har aldrig stött på en hårdare eller mer dominant hund. Men han var riktigt grym på det han gjorde. I hans fall fick man välja mellan att försöka sig på en vanlig enklare korrigering med agression och bett som följd, eller en hårdare variant som accepterades och fungerade i korrigeringssyfte.
Och nej, jag vill inte förlora alla hundar som är åt det hållet. Med rätt träning och rätt förare så är det dom bästa hundarna jag sett inom skydd och tjänst.

Angående uppvigling så är det om jag skulle skriva ut en mening i stil med denna; "Jo, jag anser att du ska gå och köpa dig ett elhalsband och använda det själv."
Alltså, att uppmuntra en person till att begå brott. Att skriva att man tycker att det borde vara lagligt, att man använt det, att man gillar metoden eller annat sådant, är inte uppvigling.

Nej, jag menar inte att en lättdresserad hund inte är en bra hund. Jag har bara min egen definition om dom riktigt bra hundarna jag sett i den grenen jag finner mest intressant. Vi har nog inte samma åsikt där, vilket spelar mig mindre roll.
En riktigt bra hund måste absolut inte vara svårdresserad. Men jag har hittills inte stött på en sådan hund som jag menar, som fungerar bra på clicker, enbart positiv förstärkning etc. Dom är ytterst hårda i temperamentet, dominanta, smärttåliga och går uoo väldigt högt i drift under jobb.

En riktigt bra hund inom jakt, är inte samma sak.
En riktigt bra hund inom min nuvarande ras, Amstaff, är inte samma sak.
En riktigt bra hund inom vallning, är inte samma sak.

När jag var yngre och stackel fortfarande användes ganska mycket, så såg jag faktiskt ingen hund som blev plågad av det. Men jag har också alltid haft kunniga människor omkring mig. Jag tycker inte alltid att hårda metoder = dåliga metoder. Ibland kan dom behövas. Och ibland går det hur bra som helst med positiv förstärkning.

Vi brukar låta klorna på katter vara ifred, men jag ser i princip dagligen hundar med Halti eller gå-fint-sele på sig. Mysigt för hunden? Bra och kunnig hundägare? Vi är inte så mycket bättre här, vi är bara färre som kan göra fel.

Justja. Att dra kopplet ett varv runt midjan är också poppis. Eller att låta kopplet vara mellan bakbenen på hanhundar, så att pungen kläms om den drar.

igen, är det okej att barrera hästar så att de hoppar högre? var är annars skillnaden? när är det okej att spöa hundar till lydnad? är det okej för ägaren till en sällskapsras? om denne inte vill lägga ner den tid som krävs för att få en lydig hund, är det då okej att ge den så mycket stryk att den inte vågar annat än att hålla sig nära?

är det mer legitimt att använda våld när man tävlar, och grenen heter skydd?

sedan är inte klicker = köttbullar dagarna i ända, det borde du också veta.

igen, är det okej att barrera hästar så att de hoppar högre?
Jag är bättre på häst än på hund och jag kan säga att barrering är helt rätt på den hästen som tar det.
Alltså, det är ingen idé att barrera en känslig och nervös häst som är rädd som sej i vanliga fall.
Men att barrera en häst som är oförsiktig och lat kan vara uppvaknandet den hästen behöver för att tänka till lite vid hoppningen.

Viktigt är dock att veta hur man barrerar. Att a la Schockemöle sätta häftstift innanför skydden och med en katapullt drämma ett fyrkantigt järnrör i benen på hästen är INTE rätt.
Men att använda sej av tex en bambukvist och ge en touch tycker jag inte är fel.

Att barrera en eller annan gång är mycket bättre än som många svenska ryttare gjorde på 80-talet att smörja in benen i t-sprit, linda och sedan hoppa dem med det.

Barrering är inte fel om det sköts rätt. Man får inte gå in med avsikten att man ska vara elak och ge hästen en läxa. Utan man får se det som en träningsmetod till att visa hästen att bommarna ska ligga kvar i kopparna.

frågan är då vad de olika sätten att barrera kan jämföras med? ett pet med en bambukvist är väl knappast jämförbart med en elstöt, utan kanske mer med en blomspruta.

...eller olika grader av el. Den lägsta strömstyrkan borde rimligtvis vara ungefär lika obehaglig som en blomspruta, om inte mindre.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 136
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·
Gnägg Känns overkligt att behöva skriva att nu har även min älskade Jollan vandrat vidare, p.g.a. brutet bakben i hagen. Det känns som ett...
Svar
18
· Visningar
2 003
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025