Alla ni Ceasar Milan-älskare

Sv: Alla ni Ceasar Milan-älskare

Just när det gäller metoder som tvingar hunden att uppleva smärta eller stort obehag då har man totalt misslyckas med sin hund.
Jag förespråkar metoder som är på hundens villkor, och på alla mina tre vilddjur så har det fungerat utan problem.
Självklart behövs det alltid en fast hand men jag vet att det går att på hundens uppmärksamhet utan Stackel eller El.
Lugnt och försiktigt så går det, känner man sin hund så vet man vad som fungerar.

Stackel och El är för mig rena skiten!

Med Svenssonhundar menar jag hundar som INTE beter sig som dom i programmen...alltså som din o min o grannens hund som går att hantera...hundar som det inte gått överstyr för..det finns massor av hundar som funkar bra trots att dom har "puckade" ägare.

Millan anser jag som en av de som kan hantera ett sånt hjälpmedel...skulle jag t ex ge en orutinerad människa en klinga o be den verka min häst så är det ju att be om problem och sätta ett verktyg i fel händer på fel person....

Om det nu är det tråden handlar om...är Alla "klingor" farliga/hemska, eller bara om de hamnar i fel händer ?

fast ett elhalsband sätter snarare sig psykist på hunden, så att jämföra det med att utsätta ett djur för långsiktig fysisk skada går ju inte riktigt.

Med Svenssonhundar menar jag hundar som INTE beter sig som dom i programmen...alltså som din o min o grannens hund som går att hantera...hundar som det inte gått överstyr för..det finns massor av hundar som funkar bra trots att dom har "puckade" ägare.

Majoriteten av hundarna i hans program har ju gått överstyr för sådana enkla saker som för lite psykisk och fysiskt stimulans och framförallt ägare som inte vet fram och bak på hunden. Det är knappast varje gång det handlar om en hund med ett verkligt problem...låt säga den ungerska vizlan som var rädd för föremål.
Eller pudelkorsningen som var rabiat.

Ja precis, men ger han dessa hundar en stöt med elhalsband menar du eller är det olika problemlösningar utefter vilken hund det är?

Många saker vi "vanliga" gör med hundarna kan ge dom psykiska men...det är inte elhalsbandet endast förunnat. Du kan förstöra din hund genom att låta den träffa fel hundar eller personer, genom att ha ett strypkoppel och använda det fel osv osv...

Många anser att vi hjälper våra rädda djur genom att undvika det som skrämmer dom, istället för att face the fear...

Många anser att vi hjälper våra rädda djur genom att undvika det som skrämmer dom, istället för att face the fear...

fast om man ska syssla med såna saker vill det till att hunden verkligen litar på sin förare. det gäller ju också människor, att de ska lita på sin terapeut. man kommer inte över rädslor sådär hux flux, man måste vilja det också.

sedan finns det rädslor som är mer eller mindre obotliga, som t ex skotträdsla. du kan släpa ut hunden på en skjutbana dag ut och dag in, rädslan blir inte mindre (men hunden lär få magsår).

att använda sig av smärta som redskap till rädda hundar kan visserligen hindra hunden från att visa något, den blir apatisk istället. men med lite otur får du en mycket värre reaktion, och hur som helst är problemet inte löst.

elredskap är förbjudet av en anledning och t o m Piru har insett detta. reaktionen blir helt enkelt inte alltid vad man har förväntat sig. det fanns f ö en intressant artikel om detta i brukshunden för ett tag sedan.

när det gäller användningen av förbjudna redskap vill jag än en gång påpeka att ska man vara medlem i SKK/SBK och kanske också tävla, då ska man hålla fingrarna borta från allt vad el och stackel innebär. ska man delta på deras kurser/prov, då ska man banne mig hålla sig till deras regler. annars får man välja att gå med i en annan organisation som stödjer användningen av dessa.

Majoriteten av hundarna i hans program har ju gått överstyr för sådana enkla saker som för lite psykisk och fysiskt stimulans och framförallt ägare som inte vet fram och bak på hunden. Det är knappast varje gång det handlar om en hund med ett verkligt problem...låt säga den ungerska vizlan som var rädd för föremål.
Eller pudelkorsningen som var rabiat.

Men CM använde väl inte el på dessa/sådana hundar.
I programmet fick vi se när han använde el på en hund för att han inte skulle döda katten. Innan fick vi ju även se att han misslyckades först med sin metod utan el.

Vad hade ni andra gjort för att få hunden att låta bli katten? Vilken metod tror ni hade funkat bättre än el för just den här hunden?

Ja precis, men ger han dessa hundar en stöt med elhalsband menar du eller är det olika problemlösningar utefter vilken hund det är?
Du framställer det som att var och varannan individ i programmet är "hopeless cases" och det kan minsann bara proffs som Ceasar sköta! Men jag menar..i USA köper man en hund i en hundaffär..och det finns ingen egentlig kultur och inga "oskrivna lagar" kring hundägande som det finns i Sverige. Man tror att hunden trivs bra i trädgården och kan inte för allt i världen förstå varför lille Malte snurrar runt runt runt och dessutom biter till rätt vad det är. Eller varför beaglen Bosse jagar iväg efter katter och fixerar sig vid lukter.
Han var ju så liten och söt när de köpte honom att de bara måste ha honom!

Sen finns det ju dom som har riktiga problemhundar som jag också tog upp. Ex vizlan, där kan jag förstå att man inte alltid vet vad man ska göra. Och jo, jag tycker också att Ceasar är berättigad (om man ska berättiga någon ett sådant redskap) är rätt person att hantera ett elhalsband i andra sammanhang. Men gör man reklam för redskapet som finns att köpa i var och varannan djuraffär är man ju helt bäng bara. Jag kan säga att jag tappade mycket respekt för honom efter att ha sett den snutten, inte för att han använder det (det visste jag ändå) . Men för att "stora idolen" härmed har sett till att många desperata hundägare i länder där det går att få tag i står med fjärrkontrollen till halsbandet i högsta hugg nu.

Men CM använde väl inte el på dessa/sådana hundar.
I programmet fick vi se när han använde el på en hund för att han inte skulle döda katten. Innan fick vi ju även se att han misslyckades först med sin metod utan el.

Vad hade ni andra gjort för att få hunden att låta bli katten? Vilken metod tror ni hade funkat bättre än el för just den här hunden?

Det har jag inte skrivit heller någonstan vilket du borde noterat om du läste det jag skrev. Läser du också VAD jag har svarat på ser du att svaret riktat sig till Martha som anser att CM's "patienter" i många fall inte är hundar "med vanliga problem". Vilket jag verkligen inte höll med om.

Ang den svarta hunden har jag bara sett snuttar av programmet och tänker därför inte uttala mig om det.

Vad hade ni andra gjort för att få hunden att låta bli katten?
Gäller det min hund så säger jag till den att ge f*n i katten.

Vilken metod tror ni hade funkat bättre än el för just den här hunden?
Vet ej. Hunden är ju där och jag här.
Inte ens Cesar kan trolla om ett beteende är ordentligt befäst. Då behövs mer tid än vad som kanske fanns tillgängligt. Plus att samma ägare var kvar? :eek:

Passar på att upprepa frågan (till alla), något modifierad:
Jag förstår inte varför man som hundägare/hundtränare behöver varken det ena eller andra?
Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är ovan nämda föremål? Ska man, i så fall, hålla på med hundar?

LIA

Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är ovan nämda föremål? Ska man, i så fall, hålla på med hundar?[/B]

Motfråga.
Har du haft att göra med alla olika slags typer av hundar? Vilka är dom och vad behöver dom som individer för att fungera i vardagen?

Vad menar du med det ena/eller det andra?

Vart går gränsen för "våld" i hundträning enligt dig?

Urrrk så många frågor.

Har du haft att göra med alla olika slags typer av hundar?
Beror på hur du menar. Ska vi gå ner i detaljer, så finns det ingen människa som har det.

Vilka är dom och vad behöver dom som individer för att fungera i vardagen?
Förstår inte? Vill du ha hundnamnen??

Vad menar du med det ena/eller det andra?
Föremålen tråden gäller förståss.

Vart går gränsen för "våld" i hundträning enligt dig?
Den går ingenstans! :angel:
När man använder ett föremål som smärtar och därmed innebär korrigering medelst våld, är man på fel sida. Enligt mig.

Varför kan inte jag få tycka och fråga utan att bli korsförhörd? Gör du likadant med alla deltagare här?

LIA

Gäller det min hund så säger jag till den att ge f*n i katten.
Nu gällde det inte din hund.

Vet ej. Hunden är ju där och jag här.
Inte ens Cesar kan trolla om ett beteende är ordentligt befäst. Då behövs mer tid än vad som kanske fanns tillgängligt. Plus att samma ägare var kvar?
Vad hade du använt för metod om du var där?

Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är ovan nämda föremål? Ska man, i så fall, hålla på med hundar?
Jag tycker CM kompetens inte är låg. Han använder väl inte el på var och varannan hund i alla sorters lägen. Han använder det då han går bet och då tycker jag det är ok.
Jag själv har aldrig använt el, och det är väl få här i Sverige som gjort/gör det då det är förbjudet.

i USA köper man en hund i en hundaffär..och det finns ingen egentlig kultur och inga "oskrivna lagar" kring hundägande som det finns i Sverige. Man tror att hunden trivs bra i trädgården och kan inte för allt i världen förstå varför lille Malte snurrar runt runt runt och dessutom biter till rätt vad det är. Eller varför beaglen Bosse jagar iväg efter katter och fixerar sig vid lukter

Det är väl inte bara USA förunnat?

Varför tror du alla ska köpa elhalsband? Det är ju inte ens synbart för den oinvigde att se i programmen... Och det är ju ganska så stora problem dom tar upp i programmen ( inte för den riktiga hundmänniskan) annars vore det ju ingen ide att visa programmet.

Du undviker min fråga om elhalsband , är en hovklinga farlig i händer på en oinvigd? Är ett elhalsband farligt i händerna på en oinvigd, är stryphalsband farligt i händerna på en oinvigd osv osv ....det är inte frågan om att idolförklara någon...JAG tycker att han KAN hund och jat tror knappast att han missbrukar sina "verktyg"

Varför tror du alla ska köpa elhalsband? Det är ju inte ens synbart för den oinvigde att se i programmen... Och det är ju ganska så stora problem dom tar upp i programmen ( inte för den riktiga hundmänniskan) annars vore det ju ingen ide att visa programmet.
Kollade du inte länken?

Du undviker min fråga om elhalsband , är en hovklinga farlig i händer på en oinvigd? Är ett elhalsband farligt i händerna på en oinvigd, är stryphalsband farligt i händerna på en oinvigd osv osv ....det är inte frågan om att idolförklara någon...JAG tycker att han KAN hund och jat tror knappast att han missbrukar sina "verktyg
´Jag undviker frågan för att jag inte vet vad jag tycker om el i sin helhet riktigt, är som tidigare skrivit inte hundra procent emot, men mycket mycket sällan för. Hans kompetens med redskapet har jag heller inte ifrågasatt. Jag ifrågasatte ditt påstående om att hundarna i programmen han hade att göra med inte var några vanliga problemhundar-för jag tycker inte att det stämmer.

Alla verktyg inklusive en hand sitter illa på en som inte vet hur man använder den/det.

Nu gällde det inte din hund.
Eftersom du i nästa mening specificerade "just den här hunden", var det inte lätt att veta vilken hund du menade i första meningen. Därför skrev jag om min hund.

Vad hade du använt för metod om du var där?
Det har jag ju redan svarat på!

Mina frågor gällde inte just Cesar utan allmänt.
Dom är tydligen svåra. :smirk:

LIA

Det har jag ju redan svarat på!
Har du:confused:

Mina frågor gällde inte just Cesar utan allmänt.
Dom är tydligen svåra.
El är ju förbjudet i Sverige, så rent allmänt har ju inte många använt el. Alltså är vi (över lag) i Sverige kompetenta att ha hund.

När man använder ett föremål som smärtar och därmed innebär korrigering medelst våld, är man på fel sida. Enligt mig.
Men vart går gränsen?
Ska vi nu sluta använda halsband och koppel på våra hundar:eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·
Gnägg Känns overkligt att behöva skriva att nu har även min älskade Jollan vandrat vidare, p.g.a. brutet bakben i hagen. Det känns som ett...
Svar
18
· Visningar
2 003
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur