Alla ni Ceasar Milan-älskare

Sv: Alla ni Ceasar Milan-älskare

Jag funderar på varför han alls tar upp dom exemplen när han "måste" använda el? Uppriktigt sagt så tycker jag inte det stärker hans image i mina ögon. Visserligen kommer det ibland skyltar om att "ej kunniga" inte ska använda hans metoder, men hur många tänker " jag ska inte köpa ett sånt där effektivt hjälpmedel för det stod på Cesars skylt att man inte ska". Tror inte det, va? ;)

Jag tycker lika illa om stackelhalsbanden. En fråga jag ställer mig, är varför Cesar inte byter ut det under sin tränings gång och hjälper hundägarna att kontrollera hunden utan?

Som jag ser det, är den stora majoriteten hundar (har bara sett c:a vartannat program) vanliga normala hundar som bär sig galet åt p g av att ägarna inte har ens elementära insikter i hundägande. Är övertygad om att Cesar skulle bli arbetslös, om hundfolket här hade kunnat överföra kunskap och känsla till "hans" hundägare.

... , är en hovklinga farlig i händer på en oinvigd?
Svar: ja. Men den är nödvändig för den invigde! :)

Är ett elhalsband farligt i händerna på en oinvigd, ...
Kan vara det, främst mentalt och på sikt. Däremot, borde inte vara nödvändig för den invigde! :o

Jag tycker också att han verkar kunna hund, baserat på det man får se.

LIA

Halti, Stryp, ta tag i örat, ryck i koppel m.m är alla förenade med obehag för hunden...

Och då menar du att man har misslyckat med sin hund om man använder ovan nämda också?

Vet ej. Hunden är ju där och jag här.
Inte ens Cesar kan trolla om ett beteende är ordentligt befäst. Då behövs mer tid än vad som kanske fanns tillgängligt. Plus att samma ägare var kvar? :eek:

Men Crocodile Dundees 3-fingerstrick känns rätt! :d

El är ju förbjudet i Sverige, så rent allmänt har ju inte många använt el. Alltså är vi (över lag) i Sverige kompetenta att ha hund.
Talade om både el och stackel. Och skrev inte något om Sverige?
Men ska man gå efter Cesars med fleras TV-program så så är vi klart mer kompetenta än däröver.

Ska vi nu sluta använda halsband och koppel på våra hundar
En rätt intressant fråga. Jag ser på den så här. Om det gäller området vår relation till hunden och dess uppfostran osv, så svarar jag ja.
Som bekant ser inte samhället alla gånger med blida ögon på lösa hundar, så av hänsyn till omvärlden kan vi inte det. Bara till viss del.

LIA

Vet ej. Hunden är ju där och jag här.
Inte ens Cesar kan trolla om ett beteende är ordentligt befäst. Då behövs mer tid än vad som kanske fanns tillgängligt. Plus att samma ägare var kvar?
Men Crocodile Dundees 3-fingerstrick känns rätt!
Nej jag vet fortfarande inte hur du skulle gå till väga.

Talade om både el och stackel. Och skrev inte något om Sverige?
Men ska man gå efter Cesars med fleras TV-program så så är vi klart mer kompetenta än däröver.
Hundägarna man ser på TV är ju hundägare som är alltför snälla med sina hundar, behandlar dom som bebisar, låter hunden göra precis som den vill för dom vill ju inte såra hundens känslor med att säga nej, osv osv.
Ta tex ägaren till vavvan NuNu (som visades idag), när CM höll fast hunden så började ägaren att gråta:eek:
Men nog finns det gott om sådana i Sverige också och jag tror knappast att dom skulle sätta på ett stackel eller ela sin lilla pluttenutt. Men jag tycker dom är minst kompetenta att ha hund. Dels för att det finns fler av dom, dels för att dom har nollkontroll på sin farliga hund. Jag tycker inte dom är mer kompetenta för att dom låter bli elhalsband.

Dom som använder el på sin hund bara för att, tycker jag är idioter:mad: Men CM här nu tycker jag är kompetent att använda el (om han nu måste) och jag tycker han är en bättre hundägare än mig, som aldrig använt el.

Nej jag vet fortfarande inte hur du skulle gå till väga.
Inte jag heller. Varför har jag alltså förklarat för dig.

Hundägarna man ser på TV är ju hundägare som är alltför snälla med sina hundar, ...
Har inte med snälla att göra. Vi är snälla mot våra hundar, men vi är inte kravlösa eller låter bli uppfostra/skola för det.

Men nog finns det gott om sådana i Sverige också och jag tror knappast att dom skulle sätta på ett stackel eller ela sin lilla pluttenutt. Men jag tycker dom är minst kompetenta att ha hund. Dels för att det finns fler av dom, dels för att dom har nollkontroll på sin farliga hund. Jag tycker inte dom är mer kompetenta för att dom låter bli elhalsband.
Förstår inte. Menar du att personer som inte använder el/stackel är minst kompetenta att ha hund? Bara därför??
Talar vi om samma hundar? En fjollig hund behöver väl inte vara farlig? Jag tycker nog att majoriteten av dom Cesar visar upp inte är farliga, däremot tjafsiga/jobbiga/stökiga/stessade/rädda/utan självförtroende.

LIA

Helt apropå nåt helt annat...
Vad menas med (tio)??
Har läst det i massa inlägg och fattar fortfarande inte vad som menas med det :confused:

hahaha, nej det är inte så lätt :D
Det är så att man måste skriva ett visst antal tecken för att få posta i sitt inlägg. Minimum är tio tecken. Ibland orkar man ju inte skriva just tio tecken och då fyller man bara ut genom att skriva tio eller vad man nu än har lust med!

Åh, då förstår jag :D
Nu kan jag sova gott i natt ;)

# 53!
Både synpunkter resp svar på frågor.

Du kan ta tid på dig. Nu ska jag natta hönsen och fixa te och sen blir det TV-deckare. :banana:

Gonatt!

LIA

Nej, precis. Jag lär inte använda det på min hane, för han skulle mest troligen bara skaka av sig obehaget efter en väldigt kort stund och göra samma dumhet igen, vad det nu må vara.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka tanken allvarligt, om jag hade ett stort problem med honom som ingen annan metod lyckades lösa.
Men han är en trevlig hund, han är bara en riktig terrier ända ut i klospetsarna :D
Dominant är han som tur var inte gentemot människor, det hade blivit en jobbig kombination tror jag.

Fast jag måste säga en sak bara. En Schäfer vi hade tidigare, användes det el på under en kort period (Då han var i vår ägo, köptes som vuxen), för det var ända sättet att nå fram till honom när han var uppspelt på något vis. Han var extremt hård, smärttålig, dominant och till 100% inne i sitt jobb. Och reagerade med aggression om man försökte nå honom på ett "vanligt" vis, som en korrigering med kopplet, handen eller annat. Han bet direkt, om han kunde se vem som korrigerade honom. Han tog allt som en utmaning till bråk. Men var ett specialfall också, jag har inte mött någon hund som honom. Varken före eller efter.

Men som sagt, jag försöker överlista min jobbiga hane istället. Det går ibland, och ibland inte. Det är dock lite jobbigt att jämt behöva vara stenhård, och inte kunna slappna av lite mer ute på tomten eller så. Låter jag honom slippa undan ett kommando en enda gång skiter han i det totalt efteråt.

Nej jag menaade inte så.
Du frågade
Jag förstår inte varför man som hundägare/hundtränare behöver varken det ena eller andra?
Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är ovan nämda föremål? Ska man, i så fall, hålla på med hundar?
Jag menade att bara för att man inte tar till el så behöver man inte vara kompetent. Jag tycker CM är ytterst kompetent att ha hund, även fast han använder el ibland.

Stressade och rädda hundar är farliga. Hundar som gör utfall mot andra hundar är farliga för andra hundar. Den svarta hunden var ju rent av livsfarlig för katten. Med farlig så menar jag inte nödvändigtvis en aggressiv hund som biter folk till höger och vänster.
Inte jag heller. Varför har jag alltså förklarat för dig.
Men du vet att det var fel att använda el därför att...???

*kl*

ni tycker inte att det är ganska meningslöst att diskutera elens vara eller icke vara när det är förbjudet? jag menar, ni kommer ändå inte kunna använda det i sverige om ni vill vara laglydiga.

Nej men man kan ju fortfarande tycka när man i vissa grenar tävlar internationellt och möter ekipage där el kan ha använts. Trots att det är förbjudet i Sverige kan man ju ändå ha åsikter om hurvida det borde få användas utomlands eller ej. Sen att man kanske inte kan göra så mkt åt det är en annan sak:D

att man inte ska använda el och stackel för att få fram bättre tävlinghundar är vi väl ändå helt överens om?

dessutom lär det bli förbjudet med all användning av el annat än som staket inom en snar framtid. trenden får stadigt mot bättre djurskydd, även på kontinenten. så det är väl mer lönsamt att diskutera vad man ska göra med hundar som förr elades. vilka alternativa metoder som finns, hur man ska inrikta aveln på dresserbara hundar osv.

Så det är ok att använda el om man vet vad man sysslar med?

Nej jag tycker inte det är ok att använda el, men jag är övertygad om att han vet vad han gör, därför gnäller jag inte över att han använder det, men det är synd att det är tillåtet.

Du kanske inte ska förutsätta att alla vill vara laglydiga faktiskt?

När det gäller små grejer så gör dom flesta som dom vill. Jag kör exempelvis för fort nästan varje gång jag kör bil, jag stannar inte alltid helt vid stoppskyltar där det är bra sikt, jag drack sprit som 13 åring, jag har varit med vid elanvändande på hund etc etc.

Så jo, jag tycker att man kan diskutera användande av el eller ej. För det handlar inte om olaglighet vs laglighet, utan vad man tycker om själva metoden och hur han lär ut det i just denna tråd.

Jag personligen skulle tycka att det var tråkigt om alla hundar var lika varandra och att man förlorade några av dom riktigt bra hundarna, för att allt ska vara lättdresserat. Med det menar jag inte att jag älskar el som metod, men du propsar alltid på att aveln ska ändras så att man får fram typ BC's av alla raser, så att hårdare metoder aldrig ska behövas.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 136
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·
Gnägg Känns overkligt att behöva skriva att nu har även min älskade Jollan vandrat vidare, p.g.a. brutet bakben i hagen. Det känns som ett...
Svar
18
· Visningar
2 003
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025