Alla ni Ceasar Milan-älskare

Sv: Alla ni Ceasar Milan-älskare

Så det är ok att använda el om man vet vad man sysslar med?

I såna fall finns det flera personer som är garanterat kvalificerade i Sverige också, men skulle dom göra en You tube video på svenska hur man använder ett elhalsband då skulle hela hund Sverige Yla vilka djurplågare dom är och att dom borde minsann hängas...

Senast ändrad:

Det är ok att använda metoder som funkar.
En viss grej funkar inte på alla, då både hundar och människor är individer.

Så ja, el är ok att använda om det funkar för människan och hunden som använder den.

Och där tänker vi helt olika. Min hund skulle skärpa till sig i olika lägen om jag gav honom en höger eller två. Mitt i trynet. Men gör jag det? Icke! Om Focus inte sätter sig ner på mitt första kommando skulle jag kunna lyfta upp honom och sparka honom på snoppen. Då skulle han garanterat sätta sig ner nästa gång. Men är det rätt?

skulle dom göra en You tube video på svenska hur man använder ett elhalsband då skulle hela hund Sverige Yla vilka djurplågare dom är och att dom borde minsann hängas...
Tycker inte att du ska berätta vad alla andra i hund-Sverige har för attityd utan att du verkligen vet.
Det är bara fördomar från din sida!!
Bara för att du hört att vissa är negativa till användningen av el i träningen så innebär inte det att hela hund-Sverige rasar vid tanken.

Men är det rätt?
Jag skrev att det ska fungera för både människa och hund.
Frågan är ju varför du vill att din hund ska lyda och hur han ska lyda.

El har många användningsområden och det ska definitivt användas av någon som fattar vad den håller på med. Jag hade inte använt el till mina egna hundar, men jag har heller aldrig varit i den situationen där en mildare tillrättavisning eller träningssätt inte fungerade.
Stacey är tämligen trevlig i alla lägen och Isabella kan inte vara så farlig då mina föräldrar klarar av henne.

Jag skiljer på om el är till för att tillrättavisa eller få hundens uppmärksamhet.

Men om människan tycker det är helt ok att sparka sin hund i ansiktet, peta en pinne i ögat eller vad som och hunden "svarar" bra på det? Dvs att hunden lär sig att det beteendet inte är önskvärt. Då kan man säga att det fungerar för både hund och förare, eller?

Tycker inte att du ska berätta vad alla andra i hund-Sverige har för attityd utan att du verkligen vet.
Bara för att du hört att vissa är negativa till användningen av el i träningen så innebär inte det att hela hund-Sverige rasar vid tanken.

jag hoppas VERKLIGEN att hela hundsverige är emot det när det är olagligt!

Det är ju bara du söker på elhalsband på samtliga forrum så ser du vd 97,7% tycker om det svårare än så är det inte. Så visst kan jag med största sannolikhet säga hur hela hund Sverige skulle reagera. Bara kolla på detta forum få har ens sett ett stackel men åskiter har dom att det är ett redskap som jävulen hittat på men dom har aldrig sett det användas :rofl: Samma gäller ju med el ååååh så grymt men inte fan har dom sett det när det används. Men det finns en del som sett det o då kan man ju bilda sig en ärlig bild av vad man tycker om det.

Jag tycker bara att man inte ska göra om olämpliga hundar till vad som helst och då behövs inte dessa redskap.

Visst är det ärtigt att få sin engelska setter ren-ren och det ska de ju vara. Men jag måste erkänna att jag ifrågasätter deras dresserbarhet. Skulle de ha högre dresserbarhet så skulle de inte behöva ela och ge så j*vla mycket stryk till sina hundar för att få de fast i flog (ändå är det för få som blir det) Det måste gå att kombinera deras höga jaktluts med mer samarbetsvilja (se t.ex. jaktlabrador)

Men det här är eg. en annan dikussion som vi inte ska förpesta ned denna råd med. Men det är därför jag är emot det, inte för att jag ylar om djurplågeri och det var det jag skulle komma fram till.

Jag förstår inte varför man som hundägare/hundtränare behöver varken det ena eller andra?
Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är tvång och tvingande våld?

LIA

Jag förstår inte varför man som hundägare/hundtränare behöver varken det ena eller andra?
Är kompetensen så låg, att det enda man har att ta till är tvång och tvingande våld?

LIA

Våld? Vart drar man gränsen för det då???

Våld kan ju vara att man höjer rösten åt vissa andra andra bryr sig inte ens..

Elhalsband anser jag hör till tvingande våld. Tvingande användande av stackelhalsband också.
Men det är inte dom definieringarna jag var ute efter att få svar på, vilket du kanske ser om du läser inlägget igen.

LIA

Varför blir du så upprörd över "elen" ? Han säger ju tom att han "älskar" vibratorn" på halsbandet....en grej för att få uppmärksamheten av hunden..själv har jag ett pipdjur , men det räcker kanske inte till hundar som är "redzone" :D

Jag kan nog tycka att i rätt händer så är det en bra förlängd arm, i fel händer en katastof..såsom med mycket i hundvärlden..stryphalsband i fel händer på fel hund kan också vara väl så mycket våld

Jag har vetat om hans metoder sedan starten, och det är inte bara elet som gör att han inte är min grej. Hans specialhalsband är inte heller så hightech. Inte heller stacklet. Det som fick mig att lägga upp filmen är att jag vet flera CM-älskare som hävdar att han aldrig elat en hund, och då var det kul att hitta det här klippet ;)

Jag tycker inte illa om Ceasar Millan egentligen, men jag tycker inte jättemycket om honom heller. Det jag GILLAR med honom är att han är pedagogisk och kan förklara hur och varför,han är bra på att läsa av.

Det jag INTE gillar är att han-enligt honom själv är fullkomligt självlärd och på något sätt känns det som att är man självlärd och får den publiciteten man får trot man bara på sig själv och kan inte granska sig själv kritiskt. Han må vara duktig, men hade han kunnat vara ännu bättre med en egen "mentor"?
Ang el så är inte jag helt emot, men mycket mycket sällan för.
Vad jag inte gillar är att han sitter och inte bara talar väl, utan mycket mycket väl om redskapet för publik där 88% av publiken inte ens vet att man ska gå ut på promenader med sin hund och som dessutom kommer från ett land där ett elhalsband finns att köpa i närmaste djuraffär. Han är stor i staterna och världen över, han vet om det. Gör man då reklam för ett redskap som kan gå så jävla fel..ja då är man inte mer än helt dum i huvudet.

Varför blir du så upprörd över "elen" ? Han säger ju tom att han "älskar" vibratorn" på halsbandet....en grej för att få uppmärksamheten av hunden..

Så mycket ser man vad du kan om ett elhalsband.:(

Vibratrorn kallas för "Pirring" hunden får en svagström under några sek som påminnelse ex.Så ta en funderare på hur man lär in det till hunden.

Jag kan INGET om elhalsband för jag har aldrig varken sett eller använt ett( har jag påstått det nånstans?)....men han SA att det BARA vibrerar ( kanske det är ett annorlunda mot vad du har sett/använt)
Jag antar att hundar som "behöver" el/vibbar är hundar som man normalt har svårt att få att stanna upp med andra mer normala metoder..som sagt så räcker det med en pipleksak för mig att få 100% uppmärksamhet.

Jag gillar Millan och tror knappast att han använder onödigt "våld" om han inte behöver...vi ska komma ihåg att det är PROBLEMhundar vi ser på TV....det är inga Svenssonhundar med vardagsproblem.

Jag gillar Millan och tror knappast att han använder onödigt "våld" om han inte behöver...vi ska komma ihåg att det är PROBLEMhundar vi ser på TV....det är inga Svenssonhundar med vardagsproblem

Där håller jag verkligen inte med.Med tanke på att majoriteten av ägarna i programmen inte har en aning om hur man lär hunden "nej" eller inte förstår att en hund inte enbart kan leva i huset samt kissa/bajsa på baksidan och framförallt inte vet ett jota om rasen de har skulle jag nog knappast kalla deras hundar för problehundar.
Oftast lugnar de ju ner sig markant med lite stimulans och ett ställningstagande från ägaren. Jag skulle hellre kalla det ett program för problemmänniskor eftersom många är så okunniga och så gott som korkade. Men ett par problemhundar har väl funnits med under programmets gång.

Har sett ett exakt sånt Dogtra han visade o kan garantera det inte bara "Vibbar" det ger en svagström i ett ex antal sek.

Man lär in det med en vanlig elstöt o sen kan man påminna med "pirren" Så för o få hunden att fatta vad "pirren" betyder så måste hunden fått ett par elstötar först för o veta innebörden av obehaget.

Nej, det är ju helt sjukt.

"Vadå? Måste man gå ut och GÅ med hunden varje dag?"
Från ett par som undrade varför deras hund rymde, när den fick en promenad i veckan :crazy:

Visst, någon av hundarna är säkert en s.k problemhund, men majoriteten har bara haft oturen att hamna hos dåliga ägare tyvärr.

Ibland funderar jag, med mord i blicken, på att köpa elhalsband till min envisa, nonchalanta, smärttåliga och retliga hane :devil:

Ibland funderar jag, med mord i blicken, på att köpa elhalsband till min envisa, nonchalanta, smärttåliga och retliga hane :devil:

Sämsta tänkbara kandidat till ett elhalsband och stackel med fördel använder man såna hjälpmedel på mjukare hundar. Annars kommer man få vara alldeles för le mot dom för att dom ska ta det på rätt sätt. Smärttåliga hundar eller hundar som är riktigt dominanta får man vara smartare än o spela på deras villkor lite grann.Smärtpåverkande hjälpmedel används alltid med fördel på mjukare hundar.

Nu vet jag att du inte kommer o göra det för smartare än så är du. Men var tvungen o poängtera det bara :-).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·
Gnägg Känns overkligt att behöva skriva att nu har även min älskade Jollan vandrat vidare, p.g.a. brutet bakben i hagen. Det känns som ett...
Svar
18
· Visningar
2 003
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka