Alla med eget stall?

Sv: Alla med eget stall?

Jag tycker det är skönt med eget stall, man slipper ha folk springade, man slipper tjafs om vem som ska göra vad:mad: .
Visst man får göra allt själv, men jag vet ju exakt när det blir mat och ut-in släpp och vad som sker hela tiden. Och det tar typ 5 min att gå ut och ge mat på morgonen, 10 min att släppa ut, resten får jag ju göra själv oavsett om hästen bor här eller där ;) så som mocka och sätta ny mat i spannar och påsar:angel:
Sen är jag en lite enstöring:rofl:
Kanske det är tråkigt med att rida ensam men man vänjer sig.

näe.. av nån anledning gillar jag att rida ensam, enda sällskapet jag kan tänka mig är Moopnlightgarden, övriga som jag ridit ut med verkar bara vara rena djungeltelegraferna om varenda stavelse man uttalar, och jag vill inte behöva sitta å koncentrera mig på vad jag ska säga när man kan rida..

FÖRDELAR med eget stall, NACKDELAR med eget stall. Enligt ni som har eget stall.

Säger som så många andra här - det finns nästan bara fördelar med att ha eget stall.
1. Nära till stallet (ca 10 m från köksdörren till stalldörren)
2. Bestämmer allt själv - himla skönt ....
3. Vet att mina hästar får den skötsel som jag vill ha och att de behandlas på det sätt som jag vill
4. Kan bre ut mig o mina grejer i heeeela sadelkammaren
5. Behöver inte ta hänsyn till andra vad gäller fodringstider, in- och utsläpp mm
Osv, osv

Nackdelar?? Tja, kanske lite ensamt ibland, men å andra sidan så bor jag på ett ställe där det finns rysligt gott om hästgårdar runt omkring. Närmaste grannar med hästar är på andra sidan tomtgränsen och jag brukar rida på deras ridbana. Brukar låna ridhus hos en annan granne och brukar rida ut med andra hästägare. Dessutom har jag en rysligt snäll granne som passar mina hästar när jag är bortrest.
Så nej, förresten - jag tycker inte att det blir ensamt.

Men när jag blir gammal och orkeslös (sådär i åttio-årsåldern ...) och fortfarande har häst (förhoppningsvis) då kommer jag nog att hyra in mig i ett inackorderingsstall. Det kanske blir lite för tungt med allt stallarbete annars :D

Jag har bara mina egna hästar här hemma och jag känner mig ENSAM:( . Visst det blir ingen osämja eller så,men jag har heller ingen att rida och "prata häst" med.Ne,jag skulle mer än gärna ha en "stallkompis" !

Flytta hit vet ja hihihih :rofl: jag saknar också att ha någon att snacka häst med ibland,fika i stallet med,rida ut osv...[/QUOTE]

:bow: För erbjudandet,annars flyttar du hit så kan vi prata hela dagarna!:idea:

näe.. av nån anledning gillar jag att rida ensam, enda sällskapet jag kan tänka mig är Moopnlightgarden, övriga som jag ridit ut med verkar bara vara rena djungeltelegraferna om varenda stavelse man uttalar, och jag vill inte behöva sitta å koncentrera mig på vad jag ska säga när man kan rida..

Kolla en till likadan, annars brukar man få skämmas när man säger att man gillar att rida själv. Jag fattar inte vitsen med att rida med andra. Utom att det är kul och bra för hästen då :angel:

Kolla en till likadan, annars brukar man få skämmas när man säger att man gillar att rida själv. Jag fattar inte vitsen med att rida med andra. Utom att det är kul och bra för hästen då :angel:

JA! men då skyller jag på att "min" häst känner sig ensam och överbliven när vi rider ut, så att hon måste ha en kompis att prata med. :bump:

jag tycker att det är hur bra som helst att ha ett litet stall. Har inget eget, men där jag är finns det 4 hästar och det funkar hur bra som helst.Vi hjälper varandra när nån är borta och så. :)

Tycker det är jättebra att vara stallägare. Dels kan jag själv bestämma att jag skall ha lösdriftsstall, vilket de flesta minsann inte tycker är något alternativ alls. Och vill man ha hjälp och sällskap kan man ha inackorderingar. Jag tycker stallet fungerar utmärkt.

Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Känner inte ni er extremt ensamma, och är inte det lite tråkigt? :eek:

Lollo

Nej, jag skulle tycka att det var jätteskönt. När jag rider ut vill jag umgås med hästen, inte med folk, och kunna rida så som jag vill. Så jag rider mycket hellre ut ensam än med sällskap, det är väl mer för hästens skull i så fall som jag skulle rida ut med någon annan. Det finns så många andra tillfällen att umgås med folk. Jag är nog extremt osocial i stall, jag är där för hästens skull, det är klart man kan byta några ord, men stå och prata längre stunder har jag inte tålamod till, då tar det ju tusen år i stallet!

Det där stämmer faktiskt, det tar faktiskt tusen år för mig i stallet. Och om det är någon där så är jag riktigt dålig på att vara effektiv. För sysslorna som man egentligen skulle göra på en halvtimme tar hur lång tid som helst nu.

Jag rider, mockar, gör höpåsar och foderlådor på kanske fyra timmar som det är idag, inklusive allt pyssel som borstning och tvättning av hovarna när det är lerigt ute. :angel:

hmm... Om jag skulle ha haft ett stall. Så skulle det ha varit ett Helkollektiv, med kanske 10-15 boxar. För jag skulle aldrig i längden orka ta alla fodringar själv. Men det är ju roligt att bestämma... haha ;)

Jag har 3 hästar här i stallet, men bara en av hästarna är min egen. De andra är bra ridsällskap ute i skogen ibland. När jag är i paddocken vill jag vara ensam. Det är skönast i stallet när jag är ensam där. Allt behöver jag inte sköta själv. Jag får hjälp med endel av de andra hästägarna. En fördel är också att jag får sätta mina egna regler för hur jag vill ha det i stallet, vilken ordning jag vill ha osv.

nej de e så skönt att fixa på för sig själv... o grejerna ligger där jag lagt dem när jag kommer igen och jag behöver inte städa efter någon annan... dessutom e de så skönt att ha ridbanan för sig själv... bara jag o hästen, de e så lungt o skönt...

ibland delar jag banan med moster, kusin o deras inakckodering då de har stall 1km bort... men de e INGET jag föredrar... och om de e på banan när jag kommer till stallet så fixar jag med annat tills de e klara för att jag vill vara för mig själv själv... :D

Jag skulle absolut INTE överleva i litet ensamt stall :cry: :cry: .
jag skulle känna mig så ensam och övergiven, jag vill ha mycket folk runt!

Har eget nybyggt stall med 4 platser och 4 hästar och det är mitt Mecka där jag finner ro och lugn från resten av omvärlden. Där snackar jag allvar med "minisen" att han tyvärr inte kan få så mycket mat som han önskar och att min stora svarta Wilda MÅSTE dela med sig av maten till min "ispingla". Och att "Ispinglan" får ge sjutton i att sparka "gotladsgubben"....ja så är det...och det är SÅÅ skönt att få vara sig själv i stallet. Vill jag ha ridsällskp så får jag stoppa in pållan i vagnen och åka några km till söstra mi.

Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Lollo

Just nu skulle det kännas roligare att finnas på en stor ridanläggning med både ridhus och bra ridvägar. Just nu när det är som mörkast på året. Men faktum är att en häst på en sådan anläggning skulle kosta mig mer än att ha tre hästar hemma. När man nu har en liten gård med tre boxar och om man vill ha mer än en häst, ja då är det inte så mycket att göra åt det om man skall ha råd. Fast jag är fel person att fråga, då jag helst inte vill ansvara för någon häst för tillfället. Min sista häst går iväg till fodervärd i början av nästa månad och jag skall bli medryttare.

Egna rutiner i stallet än att dela med andra är faktiskt även mindre tidskrävande. Det går åt mycket mindre tid att sköta tre hästar hemma än en häst på en anläggning (tog alldeles nyss hem min sista häst från lite större stall innan han flyttar) och att köra till stallet göra iording till en häst tog alltid minst en timme och att bara gå ut och sköta stallet med tre hästar tar mindre än en timme. Ridning givetvis ej inräknat, för skall man rida tre tar det ju mer tid än en. :D

Kanske är det dags att köpa en större gård och göra den till en ridanläggning, så att jag både kan ha kakan och äta upp den. ;)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Lollo

Min häst bor hemma hos mig. I garaget som är ombyggt till stall faktiskt. Och det är jätteskönt, för då slipper man sådana som du, som bara vill snacka hela tiden.

de är jette skönt med eget stall!! håller rent o snyggt i stallet om man tex. delar stall med någon så är de inte alltid så fräscht i stallet o sånt:(

Tycker det är jättebra att vara stallägare. Dels kan jag själv bestämma att jag skall ha lösdriftsstall, vilket de flesta minsann inte tycker är något alternativ alls. Och vill man ha hjälp och sällskap kan man ha inackorderingar. Jag tycker stallet fungerar utmärkt.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka