Alla med eget stall?

Sv: Alla med eget stall?

Näää, det är helt underbart....och sen får man väldigt mkt gjort oxå:D
:angel: När familjen går och lägger sig på kvällen, bruka jag smyga ut till stallet, det är mörkt tyst och lugnt:bow: sen kan jag bara vara där och pyssla och gosa och mysa runt bland hästarna :love: jaa....:o helt plötsligt har det faktiskt gått några timmar, händer ibland att klockan blir 2 på natten innan man kommit in :crazy: :D
Träna ju rätt mkt ihop med kompisar och min instruktör och det skulle jag inte vilja vara utan:banana: :bow:

haha.. härligt!! :D
Har ännu inte sett en skymt av nått hästekipage i närheten, så jag får vimsa runt i vinter själv, igen!

Nu kapar jag lite och frågar alla:
Ni som stått eller står i "stor" stall, vad är det som är nackdelarna/fördelarna?

Jag som alltid varit själv kan inte se några nackdelar :p

haha.. härligt!! :D
Har ännu inte sett en skymt av nått hästekipage i närheten, så jag får vimsa runt i vinter själv, igen!

Nu kapar jag lite och frågar alla:
Ni som stått eller står i "stor" stall, vad är det som är nackdelarna/fördelarna?

Jag som alltid varit själv kan inte se några nackdelar :p

MEEEN GUUUD du kan ju INTE kapa min tråd heller!? ;)
Eller okejdå, kapa på.
Vill också veta fördelar och nackdelar.

Förutom! SKITSNACK som är det typiska.

jag hade två hästar men det va tråk så nu hyr vi in en istället :D

Haha! ibland vill man ju ut på långritter med sällskap liksom! :D

Hur delar ni upp forningar och sådär då?

Jag har eget stall med plats för 6 boxar, har tre egna och hyr ut två boxar varav den ena till en kompis. Det blir inte någon förtjänst på det hela och jag har full skötsel så det blir tungt ibland att aldrig ha en ledig dag MEN hittills har det positiva övervägt; trevligt folk, ridsällskap och någon att prata häst med. Härligt!

Men nu har det börjat krångla till sig en del med att man säger att ha dessa två inhyrda det räknas som någon slags verksamhet och ska därmed kontrolleras och avgiftsbeläggas. Om detta nu visar sig vara sant så blir det ensamma dagar igen för några såna marginaler har inte jag på mina stallhyror... Jag hoppas att jag är felinformerad för det känns verkligen jättetrist om de skulle behöva flytta, vi har roligt tillsammans i stallet:(

Kanske kan du höja stallhyran isåfall? Och kanske iallafall prata med de i stallet om det går. De ska ju inte behöva flytta, fy vad tråkigt. :eek:

vi tar morron o förmiddag (stallet ligger ju lixom nåra meter utanför vårat hus:D)

O dom tar kväll :)

Det känns inte rätt på något sätt, usch jag tyckte att det var jobbigt nog när jag var absolut tvungen att höja p g a eländet med att ofrivilligt behöva gå över till spån.

Jag vet inte men vi klurar på hur det ska gå att lösa. Det här med att dela ridturer med någon, pladdra om allt som gäller hästar, julpynta stallet m m, det är ju halva nöjet! Jag har ju mer o mer kommit på det i a f att det är just gemenskapen som jag kommer ihåg från när man var liten, att bara vara helt ensam i stallet det känns konstigt. Jag vet inte hur det är med er andra men bara för att man blir sk vuxen så innebär det inte att allt det här "tramsiga" försvinner, tvärtom:)

Knapplån

Tråkiga med ensam i stallet så missar man lätt div kursen och andra happenings, samt så nån att lära sig av är ju bra. Neee...tråkigt att vara helt själv men hellre det än fullt stallkrig m skitsnack. :) Nu är vi 2st i stallet, och vi är samspelta och kan tänkas en 3dje som är lika. :)

Jag har knackat på hos grannstallen och fått nya ridkompisar och sen vara aktiv i rasklubbarna för tinker/ ic har gjort att jag numera får hem likasinnade på ridturerna! :bow:

Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Känner inte ni er extremt ensamma, och är inte det lite tråkigt? :eek:

Lollo
Nä!!! Det är såååå skönt! Stod i ett stort stall ett tag men det gick fet bort! Jag är väl helt enkelt inte den typen... Jag tycker om att göra allt själv för då vet jag att det blir gjort! Det var så jävla mkt svammel i andra stallet. Nä tacka vet jag små stall...:banana: :banana:

otroligt skönt. Får det som JAG vill ha det, ingen som lånar och förstör mina saker, gör fel....inte sopar, bråkar...
Har bara haft dåliga inackorderingserf. dessutom

Jag har både haft eget stall (2 till och med) och stått i kollektivstall - min erfarenhet är att i ett eget stall får man göra saker i sin takt och som man själv vill ha det, och även de år jag hade hästarna i kollektivstall så hade jag sällan ridsällskap. De gånger jag hade det så låg hästarna på olika nivåer och det ledde oftast till att den ena av oss fick anpassa sig efter den andra, vilket i sin tur ledde till att den ena hästen fick mindre motion än den behövde. Det är ju inte heller kul, att säga "Nu har vi ridit i en timme, jag lämnar dig vid stallet och så rider jag ut en timme till!" bara för att ens häst behövde det. Det håller liksom inte.

Men visst, de gånger man kunde rida ut med någon på samma nivå var det skitkul! Full fart! :D

Inte då! Man har fördelen av att kunna välja. Vill man vara ensam så är man det, vill man ha sällskap så får man antingen be någon komma eller själv åka iväg! Snacka skit kan man ju göra på andra ställen än i stallet. Hästarna är ett utmärkt sällskap tycker jag, och så är det ingen som lägger sig i när man fodrar eller mockar eller hur man gör eller så. Ingen som bryr sig om ifall man inte orkar sopa gången varje dag. Ingen som lånar saker och glömmer att lämna tillbaks... osv osv. Hur skönt som helst!

Jag är heller koncentrerad på hästarna när jag rider. Snacka skit med folk kan jag gör apå fritiden.

Hej!
Tycker det är skönt att vara ensam i stallet. Nu har jag i och för sig två inackorderingar men det är bara för att få lite hjälp om man ska iväg mm. Hade helst sett att jag varit ensam. Tack och lov så är de där oftast på dagen medan jag jobbar så när jag kommer hem är man ensam och kan göra vad man vill. Det är alltid mycket jobbigare att ha inackorderingar för de gör inte alla grejor som man själv har tänkt sig att det skall vara. Skulle helst vilja vara ensam igen men det är inte praktiskt möjligt.

Inte då! Man har fördelen av att kunna välja. Vill man vara ensam så är man det, vill man ha sällskap så får man antingen be någon komma eller själv åka iväg! Snacka skit kan man ju göra på andra ställen än i stallet. Hästarna är ett utmärkt sällskap tycker jag, och så är det ingen som lägger sig i när man fodrar eller mockar eller hur man gör eller så. Ingen som bryr sig om ifall man inte orkar sopa gången varje dag. Ingen som lånar saker och glömmer att lämna tillbaks... osv osv. Hur skönt som helst!

Helt perfekt svar!
Som du skriver hästarna är det perfekta sällskapet, kan inte bli bättre än så..
Sen är det ingen som kan komma och klaga på att hästarna står ute för länge på kvällarna, och att man får ha sina saker ifred, ingen som tar sakerna ifrån en liksom...
Jag älskar att ha mitt stall för mig själv och veta att det är ingen annan som är där nere..Det är helt underbart...
Man har sina egna regler och det är ingen som behöver bry sig om det. Man får göra som man vill liksom...:banana:
Ingen som håller på att klaga om saker och ting och ska hålla på att ställa om i ens eget stall...
Det är så skönt att vara själv i stallet..;)

Det känns inte rätt på något sätt, usch jag tyckte att det var jobbigt nog när jag var absolut tvungen att höja p g a eländet med att ofrivilligt behöva gå över till spån.

Jag vet inte men vi klurar på hur det ska gå att lösa. Det här med att dela ridturer med någon, pladdra om allt som gäller hästar, julpynta stallet m m, det är ju halva nöjet! Jag har ju mer o mer kommit på det i a f att det är just gemenskapen som jag kommer ihåg från när man var liten, att bara vara helt ensam i stallet det känns konstigt. Jag vet inte hur det är med er andra men bara för att man blir sk vuxen så innebär det inte att allt det här "tramsiga" försvinner, tvärtom:)

Precis! Jag är egentligen inte seriös alls. Och det är faktiskt gemenskapen och snacket i stallet som är det roliga. Och att man har några att flumma lite med, rida ut med och träna med också. Det är så mycket roligare än att rida själv hela tiden, jag skulle inte klara det. Plus att ta alla fodringar och göra allting själv. Det ser jag som mer jobb än nöje faktiskt.
Jag tycker att ett halv- helkollektiv är den bästa lösningen, för mig iallafall. Fullskötsel är för dyrt och tråkigt det med. Jag vill ju mocka åt hästen själv och så. Men inte tömma kontainern med bajs eller dra upp en massa staket, eller fodra tre gånger om dagen liksom. att man har råd är helt ofattbart, hur hinner man jobba? :eek:

Jag är heller koncentrerad på hästarna när jag rider. Snacka skit med folk kan jag gör apå fritiden.

Sant. Men jag föredrar att koncentrera mig på både och. Men alla är ju olika, jag har ett större behov av socialt umgänge än andra. Och jag tycker det är tråkigt att rida ut själv hela tiden. När jag rider dressyr är jag dock helst själv med en tränare. Medan jag tycker det är hundra gånger roligare annars.. tex vid hoppning, uteritter mm. :D

Men nu vill jag ju veta; FÖRDELAR med eget stall, NACKDELAR med eget stall. Enligt ni som har eget stall.

Och FÖRDELAR med Kollektivstall/fullskötsel osv. Och NACKDELAR med det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka