Alla dessa grejer!

Migo

Trådstartare
När det var tre hundar i hemmet tyckte jag att det var mycket olika prylar att hålla rätt på. Täcken, selar, halsband, koppel, linor, snitslar, leksaker, godis och skötselprylar (klotänger, borstar osv).

Numera har vi sex hundar, och knappast färre prylar:crazy: Det är dragselar, spårselar, promenadselar, halsband, mängder av olika koppel för olika ändamål, täcken, reflexvästar, tjänstetecken leksaker och drösvis med andra grejer.

HUR håller man reda på sakerna? Nu finns det inte en krok ledig vid entrén, alla 15 är fulla av hundprylar... Har försökt att ha ordning på dem nere i stallet, men det blir ändå alltid selar och koppel inne också. Dessutom har vi två bilar (caddys bägge två), så det går inte att ha allt i bilen eftersom den inte alltid är där hundarna är...

Hur har ni andra med många hundar/hundprylar löst detta?

/Migo
som nu dessutom förvarar div. sökbanor, sökplattformar och minisöksrutor inne i lägenheten. Det börjar bli trångt på våra 65 m2:D

Sv: Alla dessa grejer!

Jag har nog långt ifrån lika mycket saker som du har, meen jag har gjort såhär:

I en byrålåda inne i lägenheten finns klotång, borstar osv.
I ett skåp i köket har jag hundmat, tuggben, hundgodis, klicker.
I hallen har jag hängt selarna på en galge, kopplen på krokar osv. Koner står högst upp på hatthyllan :D

Dessutom, det som räddar mig är att jag i hallen har en sån här:
skubb-forvaring-med--fack__0120849_PE277658_S4.JPG

Den rymmer mycket.

Vintertäcken och sådant som "aldrig" används har jag i påsar i förrådet, så tar jag fram dem när det är säsong för sådant.

Jag har Elfas backsystem: http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/backsystem-standard/basprodukter-55

Systemet finns i flera höjder och djup på korgarna, eller om man vill ha hyllplan så finns det också. Det finns till och med skoställ att sätta dit.

I backarna har jag sjukvårdsprylar, träningsprylar, tävlingstäcken och småplock. På ställningens gavel är det som horisontella "rör". På dem kan man montera krokar, men själv har jag hängt på lösa krokar. Där hänger jag i munkorgar, selar, halsband. Som täckeshängare använder jag vanliga klädgalgar som också får plats att hänga vid på sidan av ställningen.

Svårt att förklara. Jag ska se om jag kan få till en bild senare.

Jag har ett krypin under trappen som funderar som garderob för hundgrejer. Där har jag platsbackar (leksaker, träningsredskap osv) och krokar (koppel, selar, täcken, mina egna träningskläder osv). Har även krokar i en garderob på övervåningen för ännu mer koppel, halsband och selar och en hög med fler täcken. Sen har vi satt upp en extra rad med krokar vid ytterdörren där vi hänger sånt som används så gott som dagligen.

Vi har sådana här i hallen:

skoskp_15774689.jpg

Dom tar liten plats på väggen men rymmer en hel del. Ut från väggen är dom bara 15cm och typ 50cm breda, på höjden kan man stapla så högt man når. Vi har en för koppel+halsband, en för selar och draglinor och en för reflexselar etc. Sedan rensar jag rätt ofta när jag märker att vi inte använder en del saker, och lägger undan i förrådet. Enda negativa med dessa lådor är att dom är ganska täta, och jag råkade lägga ner ett blött halvstryp tillsammans med läderkoppel och sedan inte öppna lådan på några dagar = mögel på alla läderkoppel. Därför har jag inte mössar, vantar, halsdukar i dom för jag tycker det blir för tätt och dom börjar lukta unket ganska snabbt.

Om någon vet någon liknande lösning fast luftigare vill jag ha den ;)

Ilo har en stor ryggsäck med sina arbetsgrejer, leksaker och godis.
Sen har han en låda med skötselprylar. Ynkisen har också en ryggsäck som än så länge innhåller valpgodis och leksaker. Tycker det är smidigt att ha en färdigpackad ryggsäck åt varje hund, bara att rycka åt sig ryggsäcken och åka dit man ska. Vissa selar och halsband hänger på en krok, då det är saker som inte används regelbundet.

Ilo och ryggsäcken på agillitybanan. När matte tar ryggsäcken på ryggen så går svansen, ryggsäck betyder jobb och lek.

img_0219_50427901e087c3485e002800.jpg

Jag skulle fixat en garderob med krokar för selar, koppel mm och hyllor med backar för koner, bollar, spårapporter, träapporter mm. Längst ner skulle jag ha en korg där jag kan packa i de sakerna som jag behöver för tillfället, tex till ett lydnadspass och sedan packa in i bilen.

Jag har två stora plastlådor med lock som förvaras under sängen, där har jag hundsaker som sällan används. På krokarna i hallen har jag sånt som används för tillfället. Har även en ryggsäck med diverse bruksgrejor.

Har bara en hund men 19 halsband, 3 selar, 1 nosgrimma, 6st koppel, 4st täcken och allt möjligt inom sårvård, klosaxar, borstar osv. Men jag har en sådan typ IKEA hylla som finns i antignen 4 "hål", 8 hål eller 16 hål xD Dålig förklaring, jag har 2st sådana hål med utdragbara "boxar" med godis, ett hål till sårvård, ett hål till borstar, klosax osv och en typ korg till halsband, koppel, selar osv och en till täcken. Så jag får plats med det därinne. Sen nosgrimman, en sele, ett halsband, ett koppel och regntäcket ligger alltid i hallen haha. Redo att användas! Vad det blir beror på vart jag ska gå, hur länge och vädret, även mitt humör ibland haha.

Jag har en walk-in closet med hyllor, klädstänger och krokar som används till hundarnas saker. I hallen hänger bara ett koppel och halsband till varje hund.

Inne har jag bara några koppel, halsband och rullar med bajspåsar. Alla träningsattiraljer ligger i bilen Jag tar ändå bilen till träning så då är det enkelt att ha allt samlat där. Så har nog alla andra jag känner också, även de med flera bilar och hundar. Var och en har en egen bil och förvarar där sakerna till sin hund/hundar.

Åker man iväg tillsammans plockar man bara över lite saker till den bil som används och de läggs tillbaka igen sen när man kommer hem.

Måste man ha sakerna inne rekommenderar jag en rejäl garderob med både trådbackar, hyllor och klädstång med krokar.

Jag har en liknande den du har, från IKEA. Vägghängd och en öppning längst upp på mitten av varje låda.
Nästan som denna, fast vägghängd och fyra lådor, dock verkar den inte finnas kvar :(

Där blir det iallafall inte tätt och lite fuktiga saker torkar bra...

stall-skoskap-fack__0105253_pe252355_s4.jpg

Senast ändrad:

Jag har krokar i hallen till det som används dagligen, spårselar och linor hänger på buren likaså koppel och halsband.
I en skänk i köket förvaras ben, saxar, klotänger, sårvård mm. I hallen finns även ett skoställ, liknande det som jag visar ovanför, där förvarar jag sånt som inte används så ofta.

Sen har jag backar + ryggsäck med träningssaker, dessa förvarars i bilen eller carport/uthus.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag VET att frågan varit uppe förut, men kanske har några nya, fantastiska idéer dykt upp hos er bukefalister ;) Problemet är det...
2
Svar
22
· Visningar
2 868
Senast: lambero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar