Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så typiskt och just därför jag inte ska dricka. För efter en festkväll kan det gå nån dag men sen blir jag sugen på mer. Det är lite som att trycka på en knapp. Fast nu är det inte fest och jag är själv så då blir det snarare tragiskt istället för festligt.

Jag är också irriterad på mig själv som snackar så så jag själv tror på det. Jag ser inte blickarna. Jag hör inte kommentarerna. Har jag satt igång så då är det så.

Har lyssnat på den podden @startpompe men bra påminnelse för det var ett tag sedan jag lyssnade så finns säker fler avsnitt nu :)
Jag tipsar om en beroendepodd med heden mfl

Försöker tänka och bena ut livet. Känslor och beslut.
Vem är det som bestämmer egentligen i mitt liv? Jo det är jag själv såklart men ändå blir det ju så konstigt ibland.

Nykter idag och igår men inte i lördags. Drack inga hysteriska mängder men mycket av allt möjligt. Rött och vitt vin, gin, whiskey, några drinkar och nån fläderdrink som innehöll nånting.
Kände mig lite påverkad men inte så mycket. Var mest glad och hade mycket lättare att koncentrera mig och slappna av och så.
Jag hade kunnat välja alkoholfria alternativ men gjorde inte det. Fråga mig inte varför. Har inget bra svar annat än jag orkade inte hålla emot nånting längre utan bara flöt med.

Idag dricker jag inte och imorgon ringer jag och ser hur det ser ut med kön. Ser det svårt ut att det tar längre tid så kontaktar jag AA. Det får bli så.
Kan inte minnas hur många gånger jag hört f.d. alkisar, både IRL och i media, säga att minsta lilla mängd alkohol startar suget igen.

Håll det i minnet när du vill smaka. Det kan leda till att dina kommande dagar blir extra kämpiga. Eller att du totalt ramlar dit igen.

Och för i helskotta säg åt ditt sällskap att du försöker bli vit!!

Känns det övermäktigt kan du ju säga: "Jag har ett par vita månader nu" Är ju bara en halv lögn.

:heart :heart

Nu är jag iaf helt öppen och skriver att jag mådde fantastiskt i lördags men att jag nu dricker. Ja nej vill såklart inte det men det gör jag.

Skriver om allt. Tycker det känns lättare än att prata ibland. Så lätt att man börjar prata om annat.

Mitt i alltihop i allt misslyckande känns det ändå fint att veta att han supportar mig.
Och ni också. Ni betyder massor ❤️

Perfekt är jag så inte.
Önskade verkligen jag slapp alkoholen helt.

Postar denna också. Skulle han mot förmodan hitta detta forumet och denna tråden så må så vara.
Så fin människa men jag är det inte.
7217007B-81D0-4EB4-85E1-1C48607C0A3A.webp

Läser på om nykterhet, alkoholism, beroende mm.
Jag blir ju inte mer nykter av att jag läser detta just nu. Men det KÄNNS bättre. Som att jag har en plan. Att jag har kontrollen. Fast det är exakt det jag inte har.

Orkar inte ens vara arg på mig själv längre. Konstaterar bara att jaha nu är jag på ruta ett igen.

Om enda alternativet är att kunna sluta helt är att samtidigt vara öppen. Att mamma vet om det, släkten mm. Alla vet om det. Ja då får det nog bli så. Jag MÅSTE bli av med den här skiten. Om jag så skämmer ut mig själv fullständigt. Om så mamma blir förkrossad. Vad har jag för val?
Det verkar ju vara enda sättet? Eftersom jag aldrig klarar detta på egen hand?

Om enda alternativet är att kunna sluta helt är att samtidigt vara öppen. Att mamma vet om det, släkten mm. Alla vet om det. Ja då får det nog bli så. Jag MÅSTE bli av med den här skiten. Om jag så skämmer ut mig själv fullständigt. Om så mamma blir förkrossad. Vad har jag för val?

Självklart är det det enda sättet. Men jag kan nästan garantera dig att det inte kommer skapa detta kaos som du själv tror, det är något du har byggt upp som ännu en anledning till att inte sluta, i verkligheten så vill människor stötta och hjälpa sina nära, ingen vill att du ska hålla undan det här.

Det är så typiskt och just därför jag inte ska dricka. För efter en festkväll kan det gå nån dag men sen blir jag sugen på mer. Det är lite som att trycka på en knapp. Fast nu är det inte fest och jag är själv så då blir det snarare tragiskt istället för festligt.
Det är ju alltid tragiskt att dricka för att må bra, och desto mer om man dricker trots att man logiskt sett inte egentligen vill.

Du kan inte göra detta för att du måste, det är inte världen eller livet som tvingar dig att bli nykter. Om du ställer upp problemet på det sättet så ligger kontrollen hos din omgivning istället för hos dig. Nykterhet är ett val du gör för att du vill leva ett förhoppningsvis långt, fritt liv där du bestämmer över din tillvaro. Som det låter nu vet jag inte om du verkligen vill leva nyktert? Det är vanligt att man egentligen vill dricka, men utan att det skall bli en massa skit och negativa konsekvenser. De flesta beroende går nog igenom en sådan fas, jag hade en. Och när man är i den fasen ställer man upp hinder på hinder till varför det inte "går" att ta emot de riktiga hjälpmedlen som finns (AA, Antabus, behandling) och varför man inte "är så illa däran att man behöver" berätta för sin omgivning, låta någon annan ta hand om ens kort så man inte kan gå till bolaget när andan faller på, berätta hela sanningen för sin terapeut/psykiater/samtalskontakt, gå på möten och sitta bland "alkisarna". Man vill undvika allt som är obekvämt men samtidigt gärna få resultat, att suget bara skall försvinna och så skall livet göra en reset till hur det var för flera år sedan. Hade det funnits ett nykterhetspiller hade man kastat sig över det, eftersom det är en enkel utväg ur en situation man förlorat kontrollen över.
Tänk på det du kommer förlora om ditt val blir att fortsätta "försöka" istället för att välja och sedan genomföra. Du har så mycket i ditt liv, sambo, vänner, familj, djur, jobb, hem, möjligheter. Är några glas vin för att må bra en stund värd mer än allt det? Om inte, vad är du beredd att göra för att behålla allt du håller kärt?

Känns som att jag svikit er.
Mig själv också. Ja alla.

Jag vill inte vara sån. Jag ÄR ingen svikare!
Är så ledsen.
Absolut inte, alla här som skriver till dig önskar dig allt gott för DIN skull. Vi är här för dig, inte tvärt om. Man måste krypa innan man kan gå, det är en process du är i nu och det är jobbigt. Den som aldrig gått igenom skiten kan inte föreställa sig just detta privata helvete du har med alla tunga känslor medan allt du egentligen vill är att vara lycklig. :heart

Genom att involvera släkt och vänner!!

De gillar dig. Även din mamma fast hon beter sig rövhattigt ibland.

Detta är INTE något du kan göra på egen hand!!

Buke tjatar på dig. Ta till dig detta nu. Annars kommer du att fortsätta kämpa på egen hand i åratal. Vill du verkligen det?

Kontakta AA. Prata med din mor. Och dina vänner.
:heart :heart :heart
:bow::bow::bow:

Ja det är uppenbart att du inte klarar ut detta själv. Du har gett det många försök men det går ju inte. Inget konstigt eller fel med det, om det var enkelt skulle vi inte ha alkohollinjen, alkoholhjälpen, AA osv.
Ju förr du accepterar att du inte klarar detta desto snabbare kommer du klara att ta hjälp på riktigt.

Vad hindrar dig från att kontakta AA idag och höra vad de har att erbjuda? Få det gjort liksom.

Ja det är uppenbart att du inte klarar ut detta själv. Du har gett det många försök men det går ju inte. Inget konstigt eller fel med det, om det var enkelt skulle vi inte ha alkohollinjen, alkoholhjälpen, AA osv.
Ju förr du accepterar att du inte klarar detta desto snabbare kommer du klara att ta hjälp på riktigt.

Vad hindrar dig från att kontakta AA idag och höra vad de har att erbjuda? Få det gjort liksom.
:bow:

Vi säger det igen. Och igen. Och igen.
Du är ingen övermänniska.
Du är en helt vanlig person och helt vanliga alkoholister klarar inte sånt här på egen hand.

Säger som @lilstar VAD hindrar dig från att kontakta AA redan idag? :confused: "Rätt" tillfälle kommer aldrig.

Vågar du vara alkis så vågar du kontakta AA.
:heart

Råd och behandlingshruppen ringer jag imorgon. Satt larm på 08:10
Missade idag helt. Omedvetet eller medvetet. Ingen aning.
En timme har de telefontid. Detta är så viktigt! Skulle gjort idag men nu blir det imorgon.

Varit både bra och mindre bra idag. Har druckit. Vill ju inte.
Såklart inte.
Men det blir så ändå. Och nu vet ingen om att jag har druckit en del/ dricker fortfarande.
Försöker att nånstans tänka vettiga tankar att nu räcker det. Öppna inget mer. Men flaskor tar ju slut så fort. Bara en till.
Förstår inte vad jag håller på med. Vet att det är fel. Och ändå är det så rätt. Jag måste få i mig lite. Gå må bra för stunden och glömma allt. Eller jag glömmer inte men allt känns så mycket lättare.

Förr mådde jag så bra när jag drack men nånting har hänt. Har dåligt samvete medan jag dricker. Detta är nytt. Kanske är jag inte tillräckligt påverkad. Må så vara. Men jag är jag längre stunder. Även med alkohol i kroppen.
Det behöver inte ens vara gott.
Ändå dricker jag.
Det är noll fest.
Ändå dricker jag.
Jag har grejer jag måste göra.
Ändå dricker jag.

Tänker på farfar.
Han gömde flaskor. Överallt. Till och med grävde ner dem :crazy:
Alla visste. Men det var hush hush.

Jag vägrar hamna där!

Han hade iofs kvar hus och sommarhuset också men spriten var hela tiden prio 1

Min egen pappa drack sällan. Han avskydde alkoholister. Han lever inte längre.
Men hade han levt och vetat vilken sits jag satt mig själv i. Ja jag vet faktiskt inte hur han hade reagerat.
Jag var alltid perfekt på alla vis i hans ögon.

Edit: men han drack ibland. Inte de senaste åren men då jag var liten. Han blev aggressiv och opålitlig då. Sån blir tack och lov inte jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gråhund
  • Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2