Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är som att hjärncellerna sakta men säkert blir färre. De tar sitt pick och pack och tinar bort.
Vad finns kvar?

Varför kan vissa dricka nått eller några glas vin till maten men inte jag?

Det är så orättvist. Jag älskar smaken och känslan.
Men nej det finns ingen gräns. Kanske har det aldrig funnits någon?

Vin är ju inget alkisar dricker. Så jag kan inte vara en sån.
De dricker öl och starkare grejer. Inte vin.

Men jag älskar vin och kan inte hantera det alls. Tydligen.
Slutade med öl för ganska länge sen nu. Över ett år sedan kanske? Just för att jag fick för mig att det var ÖLETS fel.
Vin är dessutom godare. Speciellt rött.
Men jag dricker vitt just nu. Det syns mindre och jag riskerar inte att spilla och få fläckar som vägrar försvinna.

Fast fläckarna försvinner inte. Inte de mentala fläckarna. Jag bryter ner mig själv lite i taget tills jag inte vet längre. Det är inte längre jag som beslutar saker. Det är någon annan eller ingen alls.
Vad hände? Och när?
Det finns inget riktigt svar på det.

Börjat inse mer och mer att jag är en sån där jävla alkoholist.
Hur fan blev det så här?!!
En till anledning varför jag tror AA skulle vara bra för dig. Du har så många fördomar om alkoholister som du kan använda för att distansera dig från "dem". Alkoholister är ju såna som du. Helt vanliga människor, inga jävlar utan vem som helst som har drabbats av beroendesjukdomen alkoholism. Det vore bra för dig att träffa andra som har varit i din egen situation.
Tänker på farfar.
Han gömde flaskor. Överallt. Till och med grävde ner dem :crazy:
Alla visste. Men det var hush hush.

Jag vägrar hamna där!

Han hade iofs kvar hus och sommarhuset också men spriten var hela tiden prio 1
Enda sättet att inte bli (låt oss vara ärliga: sluta vara) en sån som smusslar är att berätta. Berätta innan den anhöriga blir sårad och trasig av sitt medberoende.

Nu har jag pratat med partner om att jag dricker igen 😞
Han frågade om jag drack och jag kunde bara inte ljuga.
Jättebra att du inte ljög, inget blir ju bättre av det. Se till att ringa i morgon nu så du får bollen i rullning.
Det är inget fel på att undra "varför jag?" men skulle det ens finnas ett svar på den frågan så skulle inte svaret förändra någonting. Det är som det är, du är här nu, du har ett osunt förhållande till alkohol, du är beroende. Det finns sinnesro i att acceptera att det är så det är, i att kapitulera. När du slutar kämpa emot det som inte går att förändra så kan du vända den orken mot att förändra det som går.
Men det blir inte idag. Häll ut vinet, drick ett par glas vatten och sov om du kan.

Tänker på farfar.
Han gömde flaskor. Överallt. Till och med grävde ner dem :crazy:
Alla visste. Men det var hush hush.

Jag vägrar hamna där!

Han hade iofs kvar hus och sommarhuset också men spriten var hela tiden prio 1
Vet du, kanske det är precis där du redan är. Redan i ditt första inlägg i tråden skriver du att du gömmer flaskor. Kanske alla redan vet? Kanske din mammas beteende och trugande är för att få dig att berätta? Situationen är inte lätt för någon, men jag lovar att det kommer att kännas mycket lättare för dig om du "smäller korten på bordet". Då slipper du låtsas, då slipper du ljuga, då slipper du smussla - då får du hjälp och stöd. Den hjälp och det stöd som inte fixar det här utan. Ge efter för dig själv nu och berätta - blotta dig!
Det finns ingen annan väg, tyvärr.
:heart

Vad är det du står i kö till? Ursäkta om jag missat att det skrivits ut tidigare.
Råd och behandlingsgruppen heter det.
Tänkte sen när jag kommit igång där att tipsa mamma om att hon kan gå dit också. De har anhörigasamtal också. Så tänkte att det kanske vore något. Vet inte men jag ser fram emot att få mer stöd och hjälp behöver det verkligen!

Så bra att du står först i kön och vad duktigt av dig att ringa! Bra idé att involvera mamma där! Vilken hjälp ska du ta i väntan på detta? För du kan inte stå helt utan tills det blir din tur, det förstår du nog själv också egentligen.

Råd och behandlingsgruppen heter det.
Tänkte sen när jag kommit igång där att tipsa mamma om att hon kan gå dit också. De har anhörigasamtal också. Så tänkte att det kanske vore något. Vet inte men jag ser fram emot att få mer stöd och hjälp behöver det verkligen!
Vilken fenomenalt bra ide´!!! Så får hon argument och förklaring från andra än dig. SÅ bra!!

Totalt misslyckad här.
Efter några dagars nykterhet så hade jag ett ENORMT sug igår. Hällde till och med upp vin igår kväll. Partner såg det men han övertalade mig om att hälla ut och ta juice istället.
Nej jag ska inte ens ha något sådant hemma jag vet men var tvungen handla lite igår.
Kunde knappt sova i natt. Gick sen och la mig på soffan. Somnade och vaknade, somnade och vaknade osv.
Ledig morgon och gosade med katten Jinns massor. Tänkte att det blir nog en ganska ok dag idag ändå.
Var ute på en liten tur nyss och hade så mycket tankar konstant i huvudet blir knäpp!
Tänkte måste ta något när vi kommer hem vad som helst. Sen nästa stunden tänkte jag nej sluta.
Och så håller det på.
Nu gick jag in för att kissa. Druckit några glas vin. Helt fantastiskt men mår fortfarande skit.
Kommer inte våga säga att jag druckit. Skäms så 🙈

Totalt misslyckad här.
Efter några dagars nykterhet så hade jag ett ENORMT sug igår. Hällde till och med upp vin igår kväll. Partner såg det men han övertalade mig om att hälla ut och ta juice istället.
Nej jag ska inte ens ha något sådant hemma jag vet men var tvungen handla lite igår.
Kunde knappt sova i natt. Gick sen och la mig på soffan. Somnade och vaknade, somnade och vaknade osv.
Ledig morgon och gosade med katten Jinns massor. Tänkte att det blir nog en ganska ok dag idag ändå.
Var ute på en liten tur nyss och hade så mycket tankar konstant i huvudet blir knäpp!
Tänkte måste ta något när vi kommer hem vad som helst. Sen nästa stunden tänkte jag nej sluta.
Och så håller det på.
Nu gick jag in för att kissa. Druckit några glas vin. Helt fantastiskt men mår fortfarande skit.
Kommer inte våga säga att jag druckit. Skäms så 🙈

Jag vet inte var du bor men en idé från mig är att kolla upp om det finns ett AA möte i stan i morgon, och försök sedan hålla upp med att dricka tills du gått på det. Kolla sen när nästa möte sker och försök hålla upp till dess.
Om du inte tar någon extra hjälp tills du fått din plats så kommer ingenting förändras, du är fast i den här cykeln av vita knogar-nykter och misslyckande med fylla som resultat. Det kostar ju inget att bara sitta och lyssna på ett möte. Just nu har du bara byggt upp ett mentalt hinder mot varför du inte vill/behöver gå dit, men skall förutfattade meningar verkligen få stå i vägen för din förmåga att leva ett lyckligt, nyktert liv?

Ta hand om dig ❤

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday
  • Dressyrsnack 17