Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klarade det inte heller själv.
Är inte ett dugg starkare än vad du är 🤗 men jag har fått oerhört mycket hjälp, terapi flera gånger i veckan, blodprover varje månad och sen kvinnomöten en gång i veckan.
Det är fortfarande inte helt enkelt, får jobba mot sug och tankar på alkoholen.
Du var dessutom öppen och berättade för andra och tog hjälp av dem för att kunna avstå. Just att inte behöva ljuga och ursäkta sig brukar underlätta också även om det såklart aldrig blir enkelt att sluta.

Tydligen dricker jag mer när jag är i dispyt med min mamma. En sån sjuk grej som jag aldrig ens tänkt på tills min partner sa det. Pratade med honom i telefon.
Och nej det är inte första gången. Han sa att det var ännu en trigger.
När han sa det var det både så overkligt och samtidigt så självklart.
Herregud jag är ju en vuxen människa! Detta är ju löjligt!

Jag tror du behöver ett större skyddsnät av människor och resurser runt dig som vet vad du kämpar med, så du kan ta hjälp när suget blir för stort. Speciellt i början är det ett helvete att hålla sig nykter och ju mer ensam du är i det desto mer sårbar är du.
Idag har jag känt mig ensam. Brukar inte göra det så ofta men idag var jag ensammast i hela universum. Inte en människa skulle sakna mig om jag försvann 😞

Men vart får jag större skyddsnät?

Tydligen dricker jag mer när jag är i dispyt med min mamma. En sån sjuk grej som jag aldrig ens tänkt på tills min partner sa det. Pratade med honom i telefon.
Och nej det är inte första gången. Han sa att det var ännu en trigger.
När han sa det var det både så overkligt och samtidigt så självklart.
Herregud jag är ju en vuxen människa! Detta är ju löjligt!
Har du funderat ngt runt det? Relationen till din mamma? Flyr du från ngt?

Idag har jag känt mig ensam. Brukar inte göra det så ofta men idag var jag ensammast i hela universum. Inte en människa skulle sakna mig om jag försvann 😞

AA är en god start. De allra flesta jag känner som regelbundet går på möten hos AA/NA finner enormt stöd och vänskap där. Dessutom blir det en nyttig rutin. De allra flesta tycker nog också att det är gräsligt motigt att gå dit första gången.

Och kram på dig 💝

Genom att involvera släkt och vänner!!

De gillar dig. Även din mamma fast hon beter sig rövhattigt ibland.

Detta är INTE något du kan göra på egen hand!!

Buke tjatar på dig. Ta till dig detta nu. Annars kommer du att fortsätta kämpa på egen hand i åratal. Vill du verkligen det?

Kontakta AA. Prata med din mor. Och dina vänner.
:heart :heart :heart

Du har flera olika kanaler som går att använda.
En är att kontakta öppenvården för att få kontakt med deras öppenvårdsmottagning, om du inte redan gjort det. Jag har inte riktigt förstått vilken instans det är du har kontakt med redan, men till exempel Stockholm har en EWA-mottagning speciellt för kvinnor som behöver stöd och hjälp med alkoholberoende, och vad jag vet har de flesta regioner ett beroendecentrum eller liknande. Via dem kan man få faktisk hjälp med sitt mående, verktyg och strategier samt information om behandlingsmöjligheter. Jag fick samtalskontakt, KBT, samtalsterapi, provtagningar och utvärdering för medicinsk hjälp, och till sist plats i öppenvårdsgrupp.
En annan är AA. Du kan gå när du vill, så ofta du vill, och det enda syftet är att dela en gemenskap med andra som vet hur det är att kämpa. Vill man kan man prata om sitt mående, jag brukade mest lyssna men det hjälpte mig ändå att känna mig mindre ensam. Många träffar vänner för livet via AA, det är oftast genuint snälla, trevliga och omtänksamma människor man träffar där. Ibland säger någon något som hjälper dig, och chansen är att du säger något som kanske inte verkar så viktigt men som hjälper någon annan. Det finns en enorm styrka att hämta just i att få dela sina svåraste stunder med andra som vet.
En tredje sak är att berätta för dina anhöriga. Det är jobbigt men efter det kan och behöver du inte gömma ditt problem för dem längre. Just att inte se, inte låtsas om, inte prata om är en stor bit i att vara beroende/medberoende. Idag finns det människor i din inre krets du kan springa på på bolaget utan att de ser skadan. De kan trigga dig helt utan att mena det. Du hamnar hela tiden i situationer där du måste ljuga, töja på sanningen, ursäkta dig, hålla emot med ren viljekraft, och till sist kraschar du. Men om du berättar så kommer de som är riktiga vänner istället försöka ställa upp och erbjuda nyktra tillställningar, fråga dig vad som är jobbigt och anpassa situation/konversation, osv. Och om de inte gör det bör du inte träffa dem just nu.

Det låter som att nu försöker du bara köra cold turkey och hålla emot, vilket leder till att trycket byggs på tills locket far av och du inte orkar stå emot suget längre. Dina alkoholvanor är inbyggda i det liv du levt de senaste åren, så för att ge beroendet foten kommer du behöva göra vissa förändringar och anpassningar utöver att inte köpa alkohol eller tacka ja om någon erbjuder.
Du skriver att du ofta faller på alkoholen när du är i konflikt med din mor, kanske även om du upplever konflikt med andra människor? Det låter som att det finns en specifik känsla där du dövar med alkohol. Det är nog värt att du frågar dig vad det är du känner när du bråkar med mamma, eller vad det är hon får dig att känna. När du vet vad det är kan du jobba med det istället för att försöka springa ifrån det, och då kommer en samtalskontakt vara guld värd. Och då menar jag en samtalskontakt som pratar med dig utifrån ditt beroende och inte som det verkar vara nu, att ni pratar om psykisk hälsa och hoppas att beroendet skall lösa sig självt. Beroendet är bränslet i motorn till det dåliga mående, man måste ta tag i båda sakerna för att ta kontroll över färdriktningen.

Och känn dig fri att rätta mig om jag uppfattat något fel 🙂 Allt jag vill är att stötta dig om jag kan.

Senast ändrad:
Har druckit. Trodde verkligen jag skulle fixa detta denna gången. Att det var slut nu.
Du tog fem rejäla steg framåt ... och två bakåt. Du ligger fortfarande på plus.

Inse nu att det här är inget en normal människa fixar på egen hand. Kunde du det vore du en superhuman, en AI, en Övermänniska. Du är en alldeles normal människa som hamnat i ett skittufft beroende. Du måste få proffshjälp - och den finns! Försök inte ro den här skutan i land helt själv, det är alldeles för svårt.

Ge dig en klapp på ryggen nu och kör vidare. Du är på väg, ok? :heart

Hittat ännu en trigger…
Känns som hela livet är en enda stor trigger just nu iofs 😂🙈

Men åka iväg och inte behöva köra och inte riktigt ha kontrollen över vad som är planen.
Kanske för att jag inte riktigt vet hur man gör? Jag är ju så van att alltid vara påverkad vid liknande event/tillställningar/händelser eller vad vi nu ska kalla det för.

Hittat ännu en trigger…
Känns som hela livet är en enda stor trigger just nu iofs 😂🙈

Men åka iväg och inte behöva köra och inte riktigt ha kontrollen över vad som är planen.
Kanske för att jag inte riktigt vet hur man gör? Jag är ju så van att alltid vara påverkad vid liknande event/tillställningar/händelser eller vad vi nu ska kalla det för.
Men säg det då!!

För de är väl din partner som fixat överraskningen ni ska på? Säg att du inte vet om du kan hantera situationen och att det är ite ovant och kanske triggande?

Inget blir bättre av att leka mussla.

Och drick inte! :heart

Försöker tänka och bena ut livet. Känslor och beslut.
Vem är det som bestämmer egentligen i mitt liv? Jo det är jag själv såklart men ändå blir det ju så konstigt ibland.

Nykter idag och igår men inte i lördags. Drack inga hysteriska mängder men mycket av allt möjligt. Rött och vitt vin, gin, whiskey, några drinkar och nån fläderdrink som innehöll nånting.
Kände mig lite påverkad men inte så mycket. Var mest glad och hade mycket lättare att koncentrera mig och slappna av och så.
Jag hade kunnat välja alkoholfria alternativ men gjorde inte det. Fråga mig inte varför. Har inget bra svar annat än jag orkade inte hålla emot nånting längre utan bara flöt med.

Idag dricker jag inte och imorgon ringer jag och ser hur det ser ut med kön. Ser det svårt ut att det tar längre tid så kontaktar jag AA. Det får bli så.

Försöker tänka och bena ut livet. Känslor och beslut.
Vem är det som bestämmer egentligen i mitt liv? Jo det är jag själv såklart men ändå blir det ju så konstigt ibland.

Nykter idag och igår men inte i lördags. Drack inga hysteriska mängder men mycket av allt möjligt. Rött och vitt vin, gin, whiskey, några drinkar och nån fläderdrink som innehöll nånting.
Kände mig lite påverkad men inte så mycket. Var mest glad och hade mycket lättare att koncentrera mig och slappna av och så.
Jag hade kunnat välja alkoholfria alternativ men gjorde inte det. Fråga mig inte varför. Har inget bra svar annat än jag orkade inte hålla emot nånting längre utan bara flöt med.

Idag dricker jag inte och imorgon ringer jag och ser hur det ser ut med kön. Ser det svårt ut att det tar längre tid så kontaktar jag AA. Det får bli så.
Det kanske kan vara en poäng i att kontakta AA oavsett kö eller inte.
Utan att kunna något tänker jag att det är skillnad på den professionella hjälpen och stödet där. Ju mer desto bättre, kör på båda om du har chansen.

Det kanske kan vara en poäng i att kontakta AA oavsett kö eller inte.
Utan att kunna något tänker jag att det är skillnad på den professionella hjälpen och stödet där. Ju mer desto bättre, kör på båda om du har chansen.
Håller med! På AA finns personer som gått igenom precis samma sak som du, som ursäktat sitt drickande för andra, för sig själv, som varit rädda för att berätta för sina anhöriga, som varit djupare ner. Människor med enorm kunskap om alkohol och beroende. Det kanske är lättare att prata med någon som varit med om samma? Lyssnar du på poddar? Tipsar om Alkispodden i så fall.

Det är så typiskt och just därför jag inte ska dricka. För efter en festkväll kan det gå nån dag men sen blir jag sugen på mer. Det är lite som att trycka på en knapp. Fast nu är det inte fest och jag är själv så då blir det snarare tragiskt istället för festligt.

Jag är också irriterad på mig själv som snackar så så jag själv tror på det. Jag ser inte blickarna. Jag hör inte kommentarerna. Har jag satt igång så då är det så.

Har lyssnat på den podden @startpompe men bra påminnelse för det var ett tag sedan jag lyssnade så finns säker fler avsnitt nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama