Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev det en riktig också?
Tror du ska försöka undvika alkoholfria varianter av vin/öl/drinkar och bara annat.
Nej blev bara den. Drack lite kvällste också igår kväll. Dricker lite mer te nu är tidigare. Inte för att jag tycker att det är så gott egentligen men det värmer skönt. Inte så skönt som ett glas vin förvisso men försöker få en kopp te på kvällen till vana istället för vinet eller annat.

Ska undvika mojitos nu framöver även alkoholfria. Just nu sen får vi se längre fram om jag kan vara nöjd med liknande alternativ utan att det triggar igång något. Nu går det uppenbarligen inte. Även fast jag håller mig nykter kommer suget lite då och då. Inte så intensivt som de brukar göra utan det sitter mer i huvudet

Hur sjukt det än låter är det nästan som att göra slut med en vän.
Någon som alltid funnits där. Som lyssnat och tröstat.
Som varit enormt betydelsefull och älskvärd. Så god och fantastiskt. Som gjort mig så gott och fått mig att leva upp.

Men som också har varit oberäknelig. Som gjort mig beroende. Som gjort att jag börjat tvivla på mig själv. På den jag är.

Hur är det möjligt att jag känner mig smartare och mer allert när jag drack än nu?
Huvudet är mos. Ena stunden är allt bra och jag har en plan mm. Sen händer det något oförutsett och världen rasar.
Ibland flera gånger om dagen. Jag ORKAR INTE!

Imorse blandade jag ihop två tider med varandra. Så det blev kaos. Dvs jag var inte på plats där jag skulle vara på rätt tid.

Nu på kvällen när jag skulle kvällsfodra får jag en fråga från en inackordering. Nu så här i efterhand känns det som att ok inte jätteakut men då tog min hjärna det som akut och hur ska jag nu lösa detta exakt på sekunden.
Var tvungen gå iväg och gråta och känna mig sämst och hela den karusellen.
Imorgon kan jag lösa just det problemet men inte nu ikväll. Det blir för sent.

Men dessa reaktioner. Är helt slut. Skulle vilja dricka nu och bara få glömma mig själv en stund. Men nej visst jag pysslar inte med sånt längre. Måste lära mig att leva.

Hur sjukt det än låter är det nästan som att göra slut med en vän.
Någon som alltid funnits där. Som lyssnat och tröstat.
Som varit enormt betydelsefull och älskvärd. Så god och fantastiskt. Som gjort mig så gott och fått mig att leva upp.

Men som också har varit oberäknelig. Som gjort mig beroende. Som gjort att jag börjat tvivla på mig själv. På den jag är.
Jag tycker inte alls att det låter sjukt. Jag tycker att det låter insiktsfullt och äkta.
Du är på rätt väg :heart .

Hur är det möjligt att jag känner mig smartare och mer allert när jag drack än nu?
Huvudet är mos. Ena stunden är allt bra och jag har en plan mm. Sen händer det något oförutsett och världen rasar.

Imorse blandade jag ihop två tider med varandra. Så det blev kaos. Dvs jag var inte på plats där jag skulle vara på rätt tid.

Nu på kvällen när jag skulle kvällsfodra får jag en fråga från en inackordering. Nu så här i efterhand känns det som att ok inte jätteakut men då tog min hjärna det som akut och hur ska jag nu lösa detta exakt på sekunden.

Men dessa reaktioner. Är helt slut. Skulle vilja dricka nu och bara få glömma mig själv en stund. Men nej visst jag pysslar inte med sånt längre. Måste lära mig att leva.
Det är det som kräver mod -på riktigt. Att våga leva fullt ut. Bearbeta det jobbiga runt en och i en. Vara i både det fina och det fula, tills man accepterar sig själv, gillar sig själv. Det är inga lätta saker.
Men det går, och plötsligt ser man -och lever livet i ALLA färger.
Det är inte konstigt alls att det är kaos i dig just nu. Du arbetar med dig själv, bearbetar...
Kram

Fast det här är ju ett försök (från ditt beroende) att romantisera drickandet.

Sanningen är att du har missbrukat alkohol så länge att din kropp nu behöver det för att hålla normalläge du är inte dummare när du inte dricker utan du har blivit så beroende av att dricka att du behöver det för att känna dig normal. Frågan nu är därför snarare om du vill kunna komma tillbaka till ett läge där du är normalsmart UTAN alkohol eller ej

Droger kan ha den effekten. DU känner dig smartare av bedövningen. Kroppen och din omgivning tycker helt annorlunda.

Det var inte så länge sen du blev väldigt förvånad över att vi tydligt kunde se på dina inlägg att du var full.

Sanningen är att en alkoholist aldrig är smartare än en nykter person.

Det går över. Du är inte dummare nu. Snarare klok som fattat att du inte ska dricka.
Håll i, håll ut.
:heart

När jag läste det här inlägget hade jag precis tänkt att dina inlägg är så mycket smartare och mer välformulerade nu. Tänk att alkoholen försöker lura dig på det sättet! Sen att du är lite känslig och har svårt att sortera nu ja det kommer gå över. Men först måste du träna om din hjärna som du har tränat med alkohol de senaste åren.

Varför är jag inte lika stark som du? Vad gör jag för fel? Varför är jag så fel hela tiden?

Jag klarade det inte heller själv.
Är inte ett dugg starkare än vad du är 🤗 men jag har fått oerhört mycket hjälp, terapi flera gånger i veckan, blodprover varje månad och sen kvinnomöten en gång i veckan.
Det är fortfarande inte helt enkelt, får jobba mot sug och tankar på alkoholen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama