Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagen var hemsk på alla plan. Men en nykter dag så det var positivt.
Idag är det fredag. Jag och mamma ska bada bastu senare. Hon hade köpt med sig vin hit. Den får hon dricka upp själv. Jag ska säga att jag under inga omständigheter får dricka med tanke på den nya medicinen. Vilket också stämmer. De ska inte kombineras.

Du bör säga att hon heller inte får dricka medan ni är tillsammans, det kan vara enormt triggande. Även om du lyckas stå emot där och då kommer garanterat suget bli större efteråt.

Gårdagen var hemsk på alla plan. Men en nykter dag så det var positivt.
Idag är det fredag. Jag och mamma ska bada bastu senare. Hon hade köpt med sig vin hit. Den får hon dricka upp själv. Jag ska säga att jag under inga omständigheter får dricka med tanke på den nya medicinen. Vilket också stämmer. De ska inte kombineras.

Om gårdagen var hemsk, desto stoltare ska du vara över att du höll dig nykter. Varje jobbig dag som du övervinner är en jättestor seger. ❤️

Jag gick till bastun lite före henne. Hade med mig vatten, citronvatten och kolsyrat vatten.
Trodde hon skulle ta med sig vinet sen när hon kom men antingen glömde hon den (:crazy:) eller var bara inte sugen. Vi drack bara av ovanstående.
Kändes inte helt läge. Eller jag vet inte varför jag inte berättade. Men var en mysig kväll. Vi pratade om vanliga saker som trädgården och lite sånt.

Jag gick till bastun lite före henne. Hade med mig vatten, citronvatten och kolsyrat vatten.
Trodde hon skulle ta med sig vinet sen när hon kom men antingen glömde hon den (:crazy:) eller var bara inte sugen. Vi drack bara av ovanstående.
Kändes inte helt läge. Eller jag vet inte varför jag inte berättade. Men var en mysig kväll. Vi pratade om vanliga saker som trädgården och lite sånt.
Kanske hon vet mer än du tror...

När det handlar om jobbiga saker kommer det troligen aldrig att kännas som läge. Jag vet att det är jättesvårt, men försök tänka att ju fortare du får det gjort desto fortare blir du av med just det molnet som hänger över dig.

Gårdagen gick ganska bra. Var trött och seg på förmiddagen men blev bättre senare under dagen.
Nu i natt vid halv ett tiden kände jag mig konstig. Trodde det var ångest på gång. Gick ner och la mig i vardagsrummet. Var så illamående sen var det bara springa på toaletten. Inga mer detaljer behövs skrivas men konstaterar att jag nog fått den berömda vinterkräksjukan.
Inte sovit något i natt men sovit i två timmar nu på morgonen. Bara stressiga och jobbiga drömmar.
Drömde att min bästa väns pappa hade gått bort och jag skulle stötta henne men det var jättesvårt. Var så enormt ledsen så det gick knappt att trösta. Hela drömmen var bara konstig och skit rätt igenom.
Drömde att jag jobbade som städare på skolan och allt jag gjorde blev bara fel hela tiden. Skulle hänga upp tvätt på tork men fick panik så det blev inte gjort. Och sen kom ansvariga och sa att jag skulle få indragen lön och 200 kr i böter pga den blöta tvätten.

Enda fördelen med illamåendet nu och magen är att suget för alkohol är icke existerande.

En vecka nykter nu. Det är bra men inte fantastiskt. Eftersom jag gjort det förr.
Tycker ändå att min nyare strategi med en dag i taget känns som den funkar bättre för mig än andra varianter jag provat med. Så fortsätter med den nu. Blir jag mer stabil sen kanske jag inte behöver tänka dag för dag. Men just nu känns det säkrast att gå efter det.

Klokt med en dag i taget. En dag, en kväll med skitmående kan man leva sig igenom. Jättebra att du identifierar situationer då suget är starkare också, t ex en ensam ledig kväll. Då är du förberedd och kan börja jobba med dina verktyg redan innan det är illa. Lite som att man ska ta värktabletter redan innan mensvärken blivit stark om man vet att den alltid kommer en viss dag.

En grej som jag tänkte på nu imorse är att jag ofta tänkt att jag förtjänar ett glas efter att jag gjort nånting.
Behöver inte vara så mycket men tex nu har jag mockat x antal boxar då förtjänar jag ett glas vin. Nu ska jag rida den hästen så jag förtjänar att dricka ett glas.
Osv osv.
I mitt huvud känns det logiskt att tänka så. Men nu börjar jag fundera över detta. Vadå förtjänar?

Jag tänker också att det är sjukt hur alkoholen (vinet mest) kommer fram i vardagen hela tiden. Tankarna på att dricka är liksom hela tiden där. Jag ska vara nykter du och så länge sen får jag dricka.
Kan jag inte hålla mig så bannar jag mig själv hårt.

Detta blir en nykter dag och det känns skönt att slippa fundera huruvida jag förtjänar eller måste dricka idag. För jag ska hålla mig nykter. Det är det viktigaste.

En grej som jag tänkte på nu imorse är att jag ofta tänkt att jag förtjänar ett glas efter att jag gjort nånting.
Behöver inte vara så mycket men tex nu har jag mockat x antal boxar då förtjänar jag ett glas vin. Nu ska jag rida den hästen så jag förtjänar att dricka ett glas.
Osv osv.
I mitt huvud känns det logiskt att tänka så. Men nu börjar jag fundera över detta. Vadå förtjänar?

Jag tänker också att det är sjukt hur alkoholen (vinet mest) kommer fram i vardagen hela tiden. Tankarna på att dricka är liksom hela tiden där. Jag ska vara nykter du och så länge sen får jag dricka.

Detta blir en nykter dag och det känns skönt att slippa fundera huruvida jag förtjänar eller måste dricka idag. För jag ska hålla mig nykter. Det är det viktigaste.

Mycket viktigt tankesätt att rota lite i! Det har hjälpt mig hitta en för mig sundare syn på min vardag avseende på vad jag gör/lägger min energi på och vad jag äter utifrån vad jag egentligen vill och mår bra av. Jag använder dock fortfarande "förtjänar" fast med en positiv känsla och i samband med att min kropp och mitt sinne faktiskt "förtjänar" en lagad och god middag tex och det ger mig den lilla extra energin som krävs för att inte ta enklare beslut jag mår sämre av.

Känns som att det är mycket tvserier och ja allmänt ok att "unna sig ett glas vin". Vilket säkert även jag sprider vidare ibland men tror det är bättre att byta ut egentligen. Unna sig en god frukost, mellanmål, älsklingsmaten, en god kaka etc. 3 avsnitt av en bra serie, gå runt i den jättesköna tröjan, sniffa på en katt, ett bad.

Känns som att det är mycket tvserier och ja allmänt ok att "unna sig ett glas vin". Vilket säkert även jag sprider vidare ibland men tror det är bättre att byta ut egentligen. Unna sig en god frukost, mellanmål, älsklingsmaten, en god kaka etc. 3 avsnitt av en bra serie, gå runt i den jättesköna tröjan, sniffa på en katt, ett bad.

Tror snarare att problemet ligger kring tankesättet att "unna sig". Varför ska vi värdera oss på det sättet? En neutral inställning till vad vi stoppar i oss utan att prata om att "unna sig" eller att man "förtjänar" viss mat/dryck hade mest troligtvis hjälpt oss till en mer hälsosam inställning till mat.

Osv osv.

Vill bara säga att jag tycker du är helt grym! Och att det ligger väldigt mycket i ditt resonemang - vi kan belöna oss själva på så många andra sätt än genom mat och dryck. Ett skönt bad, en stund med favoritboken, en ridtur osv.

Tror snarare att problemet ligger kring tankesättet att "unna sig". Varför ska vi värdera oss på det sättet? En neutral inställning till vad vi stoppar i oss utan att prata om att "unna sig" eller att man "förtjänar" viss mat/dryck hade mest troligtvis hjälpt oss till en mer hälsosam inställning till mat.
Absolut, var inte min mest pigga post så något skavde efter jag postat men tänker att byta ut inte behöver vara just saker man stoppar i sig. Just vin/öl/cider verkar dock vara något folk automatiskt säger utan reflektion.

Ska fundera vidare men jag är mer för "unna sig" utan egentligen begränsningar om det ens låter förståeligt? Förtjäna är mer problematiskt ord som bör jobbas bort när det gäller mat :)

Osv osv.

Vilken klok och bra insikt rörande det här med att ”ha gjort sig förtjänt av”! Varje sådan insikt gör dig starkare och mer motståndskraftig mot förrädiska rationaliseringstankar.

Rationaliseringstankar är farliga eftersom vi tänker att förnuftet ofta har rätt. Så om vi tvivlar på om våra kroppsliga begär har rätt (t.ex. vid suget efter vin) så kan vi alltid rådfråga förnuftet. Problemet med förnuftet är dock att det sällan är helt ”rent”, särskilt inte när det är en beroendeproblematik inblandad. Vi är alla ruskigt mottagliga för rationaliseringar, men vid beroende så är det nog särskilt lätt att lägga sig platt för det vi tolkar som rationellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama