Medberoende…tänker jag.
Det tror jag också. Förnekelsen är stor i medberoende. Hon vill såklart inte att du TS ska må dåligt, och vill därför inte se verkligheten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Medberoende…tänker jag.
Kanske för att hon inte vill leka polis och inte vill oroa dig genom att ändra beteende.Jag har lite svårt att tro att hon tror det är alkoholen som är problemet. Förstår då inte varför hon ibland köper flaskor till mig/oss. Men jag vet inte. Men tror inte hon skulle göra det då. Det känns märkligt. Men hon vet om att jag mår dåligt.
Vet du, nästan varje dag skriver du i princip samma sak - att du ska ta tag i det och att du ska göra någonting annorlunda/bättre. Nästan varje dag uttrycker du ditt missnöje mot dig själv då du inte gjort enligt plan. Då tycker du själv att du är dålig.Måste ta tag i det här ännu mer. Inser verkligen det. Att jag inte klarar av detta själv. Inte i längden.
Måste tänka ut vad nästa steg blir.
Det jag vet idag är att jag ska vara nyttig. Säger inte att jag inte ska dricka. Vilket jag inte ska! Men det känns lättare att fokusera på vad jag ska göra än på vad jag inte ska göra.
Så idag är jag nyttig.
Insikt är bra, men!Måste ta tag i det här ännu mer. Inser verkligen det. Att jag inte klarar av detta själv. Inte i längden.
Det jag vet idag är att jag ska vara nyttig. Säger inte att jag inte ska dricka. Vilket jag inte ska! Men det känns lättare att fokusera på vad jag ska göra än på vad jag inte ska göra.
Så idag är jag nyttig.
Jag tror att steg 1 måste vara att informera dina närstående. Tror inte att du kommer vidare annars tyvärr.Måste ta tag i det här ännu mer. Inser verkligen det. Att jag inte klarar av detta själv. Inte i längden.
Så idag är jag nyttig.
Hej @karamelldrottningen
Tycker du ska hoppa över denna tråden och istället kolla in denna http://alkoholhjalpen.se/program.
Önskar dig ett stort lycka till!
Alla vet. Alla. Din familj. De som har hästarna hos dig. Vänner. Alla. Alla vet. Känner man dig så vet man. Man märker det. Alkoholism är bara "osynligt" för den som dricker. Den som dricker är den som förnekar det. Alla andra vet redan, förstår redan.Blir jag inlagd kommer alla veta det sen.
Alla! De med sina hästar här. Min familj. Mina vänner. Alla. Alla och åter alla.
Att jag inte klarar av detta själv är ju otroligt. Borde vara enkelt.
Ditt inlägg får mig att tänka på när min mamma skulle sluta röka. Hon började som 13 åring att röka och har varit storrökare av rang i många många år, född 1950, så hon började röka 1963 och under hela min barndom hade hon en cigg i munnen var hon än befann sig. Inte så att man ens gick ut och rökte utan man satt inne med barnen i famnen och rökte, helt normalt liksom. Hon rökte genom alla sina 5 graviditeter, det enda hon fick veta på den tiden var att man får små barn som rökare, inte varför man får det och att det är dåligt för barnet. Hon ville sluta några gånger men varje försök slutade med ett misslyckande. Hon fick kronisk bronkit som diagnos och hostade sig fördärvat och då sa läkaren att OM hon slutar röka så blir hon förhoppningsvis inte sämre, men fortsätter hon så blir det garanterat KOL utan tvekan. Hon slutade. Det var den gången 2003 i september som hon utan om och men slutade röka. Tog hjälp av plåster och härdade ut- och så var hon rökfri, det var ingen dans på rosor, men hon klarade det. Hon har själv sagt att skillnaden var insikten i vad det kan leda till (KOL, vilket är en mardrömsdiagnos för henne) och viljan som var skillnaden den här gången, tidigare har hon tagit lite lätt på det, "det är bara att sluta igen" när hon börjat osv. Ungefär som du säger "i morgon ska jag...,".Måste ta tag i det här ännu mer. Inser verkligen det. Att jag inte klarar av detta själv. Inte i längden.
Så idag är jag nyttig.
Vet läkaren som skrev ut medicinen att du är alkoholist?Känner mig lite konstig i huvudet. Tror det kanske är nya medicinen den mot depression och ångest. Innan kroppen vant sig? Eller så är det något annat. Lite svårt att veta men känns skönt att veta att jag ska vara nykter idag.
Hoppas också att kroppen och huvudet kan lära sig att den mår bättre utan alkoholen. Det vore fantastiskt.
Kanske klarar jag av att ringa något samtal idag också. Känner mig lite skör ändå. Hade två mardrömmar efter varandra och känner av dem fortfarande.
Svarar dig men även andra som kommenterat att inte hoppa denna tråden.Förstår inte heller varför man skulle hoppa tråden, alla kanaler där man talar öppet om beroendet med människor som inte stöttar ens bruk men stöttar människan kan ha omätbart värde.
@karamelldrottningen Att förneka och dölja din alkoholkonsumtion är inte ett steg som kommer hjälpa dig i sjukdomen. Du kan inte bara "rycka upp dig", du är sjuk. Försök att se att det är alkoholen inte DU som är problemet i ditt liv och sök hjälp inom vården. DU är en fin människa, det vet jag eftersom jag läst dina inlägg här över flera års tid även om jag sällan skriver något själv. Du förtjänar bättre än den här kampen du genomgår varje dag nu, där allt är en fråga om hur långt tid det är till nästa glas. Det finns ett sätt för dig att bli fri men då måste du kapitulera och sluta kämpa emot. Erkänn beroendet, berätta för dina närstående och sök hjälp. Att dölja för dina nära och kära möjliggör bara att du förnekar vidden av dina problem inför dig själv.
Måste man vara proffs för att få ge stöd och pepp?? Det var det absolut dummaste jag hört på länge!!Svarar dig men även andra som kommenterat att inte hoppa denna tråden.
Kommenterar här är inte av professionella.
Verkligen inte proffs....men det är skiftande kommentarer här. Och i andra trådar.Måste man vara proffs för att få ge stöd och pepp?? Det var det absolut dummaste jag hört på länge!!
Många här har värdefulla erfarenheter av beroendeproblematik - av olika nivåer och roller.
@Trist du är på ett diskussionsforum, bara så du vetVerkligen inte proffs....men det är skiftande kommentarer här. Och i andra trådar.
Det dummaste jag hört på länge...jag tänker inte ge mig in i diskussion i en sån här tråd.