Status
Stängd för vidare inlägg.
@Trist du är på ett diskussionsforum, bara så du vet ;)
Japp. Och jag tror inte allas kommentarer här är till hjälp. Många ja, men en del nej.

Så mitt inlägg i denna tråd är att byta forum. Jag skrev kortfattat för att undvika diskussion i denna tråd. För den handlar om något viktigare...

Förstår inte heller varför man skulle hoppa tråden, alla kanaler där man talar öppet om beroendet med människor som inte stöttar ens bruk men stöttar människan kan ha omätbart värde.

@karamelldrottningen Att förneka och dölja din alkoholkonsumtion är inte ett steg som kommer hjälpa dig i sjukdomen. Du kan inte bara "rycka upp dig", du är sjuk. Försök att se att det är alkoholen inte DU som är problemet i ditt liv och sök hjälp inom vården. DU är en fin människa, det vet jag eftersom jag läst dina inlägg här över flera års tid även om jag sällan skriver något själv. Du förtjänar bättre än den här kampen du genomgår varje dag nu, där allt är en fråga om hur långt tid det är till nästa glas. Det finns ett sätt för dig att bli fri men då måste du kapitulera och sluta kämpa emot. Erkänn beroendet, berätta för dina närstående och sök hjälp. Att dölja för dina nära och kära möjliggör bara att du förnekar vidden av dina problem inför dig själv.
Åh vilket fint inlägg blir alldeles varm ❤️

Vad gör att du inte berättar? Ärligt mot dig själv. Vad är det?
Vet faktiskt inte. Har tänkt på det och det tar emot massor. Har vid något tillfälle varit påväg att berätta mer men sen inte fått ur mig nåt ändå.
Vet läkaren som skrev ut medicinen att du är alkoholist?

Tänker att alla mediciner inte är så lämpliga att ta om alkohol är inblandat.
Jo läkaren sa att den inte får kombineras med alkohol så det är viktigt jag slutar helt. Inte ens alkoholfria viner får jag dricka med tanke på att det triggar beroendet.

Nä.. jag rekommenderar inte forumet. Utan alkoholhjälpen. Med professionellt stöd.
Det går utmärkt att rekommendera ett program som en själv eller närstående blivit hjälpt av men att tycka att TS ska hoppa tråden där folk givit mycket stöd och varit raka på ett sätt som TS omgivning inte är/får möjlighet. Kan inte minna mig några kommentarer som är elaka eller skadliga i TS situation :) TS har tagit kontakt med vården efter uppmuntran så det kommer inte vara enbart en tråd som stöd i längden heller.

Det går utmärkt att rekommendera ett program som en själv eller närstående blivit hjälpt av men att tycka att TS ska hoppa tråden där folk givit mycket stöd och varit raka på ett sätt som TS omgivning inte är/får möjlighet. Kan inte minna mig några kommentarer som är elaka eller skadliga i TS situation :) TS har tagit kontakt med vården efter uppmuntran så det kommer inte vara enbart en tråd som stöd i längden heller.
Du gissar ..... den första delen av din första mening är helt felaktig. Vad fick du det ifrån?

Vet faktiskt inte. Har tänkt på det och det tar emot massor. Har vid något tillfälle varit påväg att berätta mer men sen inte fått ur mig nåt ändå.

Sådär tror jag det är för de flesta, det sitter långt in att berätta "dåliga nyheter" för sina föräldrar. Delvis för att man inte vill att de ska oroa sig och delvis för att ptja... det är ens föräldrar 🤷‍♀️

Med det sagt, så tycker jag ändå att du ska berätta, du behöver deras stöd och support och känns det svårt att prata om det, så skriv ett brev/sms.

Innan han åkte imorse sa han att ”drick inte så mycket nu”. Jag sa nej jag ska inte dricka alls!

Och det har jag hållit. Nu är suget tillbaka. Skulle lätt kunna dricka några glas nu. Men jag gör det inte!
Mitt nya liv har börjat. Så är det bara. Känner mig också irriterad.

Kvällarna brukar vara svårast. Eller mitt på dagen. Beror på om jag måste åka nånstans och hur det sett ut. Men framförallt kvällarna. Även de dagarna jag inte druckit alls har det ändå blivit så senare på kvällen. Men det är det definitivt slut med nu.

Funderat på varför jag druckit och tycker det är svårt att säga. Tror det beror på många olika saker.
Tror det eskalerade för några år sedan då jag var tvungen att ta något glas för att kunna sova. Ibland i kombination med sömntablett. Det blev ju lätt mer än ett glas.
Sen som tröst. Ibland för lindra smärta. Både fysisk smärta men även psykisk.
Men även då jag mått förhållandevis bra så har drickandet tagit över mer och mer.
Fått planera in vilka tider som passar bäst för att dricka. När jag ska köpa osv. Helst inte köpa från samma Systembolag heller utan varvat med några olika. Känts bättre då.

Har inte alls sett att detta skulle vara någonting konstigt. Jag har ju alltid jobbat och haft fullt upp.
Men nu går det ju inte längre. Jag MÅSTE ha alkoholen. På något vis och det är inte ok!

Nyktra perioder har varit lika med dåliga perioder. Har mått så dåligt när jag inte får dricka.
Har inte heller tyckt att jag dricker så mycket. Men det gör jag. Bara gå in på kontot och kolla saldot till Systembolaget och då är det ändå inga superfina viner jag köper. Whiskey kostar iofs en del men det köper jag inte varje gång.

Jag vill sluta helt och inte börja igen.

Vad fint att du reflekterar över hur du började. Att förstå hur det har blivit så här är ju också att förstå att det inte alltid har varit så. Dvs det behöver inte alltid vara så. Ta dig igenom de sista timmarna av den här dagen och ta ett nytt beslut att avstå imorgon bitti!

Betydligt mer motigt idag. Skakar också och fryser.
Åkte förbi Systembolaget tidigare idag. För att tanka eftersom macken ligger precis i närheten. Gick aldrig in där.

Ska vara nykter idag. Men nu känns det verkligen i kroppen mer plus huvudet börjar dividera med mig. Bara ett glas. Litegrann så mår jag bättre. Bla bla bla. Som den brukar göra. Men nej jag dricker inte så är det bara.

Gårdagen var hemsk på alla plan. Men en nykter dag så det var positivt.
Idag är det fredag. Jag och mamma ska bada bastu senare. Hon hade köpt med sig vin hit. Den får hon dricka upp själv. Jag ska säga att jag under inga omständigheter får dricka med tanke på den nya medicinen. Vilket också stämmer. De ska inte kombineras.

Gårdagen var hemsk på alla plan. Men en nykter dag så det var positivt.
Idag är det fredag. Jag och mamma ska bada bastu senare. Hon hade köpt med sig vin hit. Den får hon dricka upp själv. Jag ska säga att jag under inga omständigheter får dricka med tanke på den nya medicinen. Vilket också stämmer. De ska inte kombineras.

Kan det inte vara läge att berätta ikväll?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Sällskapsspel om hästar