Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nyligen haft en ångestattack. Samma tid nästan som igår kväll.
Igår fick jag efter att jag hade ridit. Det hade gått bra bara någon liten grej och jag vet inte ens men kände mig helt slut och förstörd. Hann precis in hem så forsade tårarna.

Och ikväll är det gäster här, eller en släkting, en gemensam vän till mamma och mig, mamma och så min partner.
Men jag blir så trött på att mamma håller på och tjatar på att ska du inte ha lite vin du tycker ju om detta. Och sen när hon dricker så håller på att säger åh så gott.
Jag orkar inte höra!
Vi åt grillat. Supergott kött mm och jag tog kolsyrat vatten. Vi hade det trevligt.

Sen igen utan att det knappt hände något så får jag ångest igen. Kändes som jag skulle dö.
Vad är det som händer?
Jag har alltid gjort massor hela tiden från morgon till kväll men nu verkar det vara ångest på kvällarna som gäller. Och jag dricker ju inte ens!
Är så arg på detta och på mig själv att jag inte är som förut.
Vet inte ens varför jag håller mig nykter om jag ändå bara ska må skit hela tiden. Hoppas det vänder snart.

Igår fick jag efter att jag hade ridit. Det hade gått bra bara någon liten grej och jag vet inte ens men kände mig helt slut och förstörd. Hann precis in hem så forsade tårarna.

Och ikväll är det gäster här, eller en släkting, en gemensam vän till mamma och mig, mamma och så min partner.
Men jag blir så trött på att mamma håller på och tjatar på att ska du inte ha lite vin du tycker ju om detta. Och sen när hon dricker så håller på att säger åh så gott.
Jag orkar inte höra!
Vi åt grillat. Supergott kött mm och jag tog kolsyrat vatten. Vi hade det trevligt.

Sen igen utan att det knappt hände något så får jag ångest igen. Kändes som jag skulle dö.
Vad är det som händer?
Jag har alltid gjort massor hela tiden från morgon till kväll men nu verkar det vara ångest på kvällarna som gäller. Och jag dricker ju inte ens!
Vet inte ens varför jag håller mig nykter om jag ändå bara ska må skit hela tiden. Hoppas det vänder snart.

Det kommer att vända. Du upplever ångest eftersom du inte ger hjärnan det som den vill ha. Hjärnan skriker efter en högre dopaminnivå.

Det kommer att bli bättre! Ger du efter kommer du att få en tillfällig lindring, men det finns en dag imorgon också. Ju längre du står emot abstinensen desto närmare kommer du befrielsen. <3

Jag önskar att du vågade prata med din mamma om beroendet.

Jag orkar inte höra!

Vad är det som händer?

Du håller dig nykter för att du VET det är vad du egentligen behöver, inte vad din beroendehjärna försöker lura dig med. :heart Och du kommer må bättre så småningon, såfrämt du fortsätter hålla dig nykter.

Men det där med din mamma verkar ju vara ett stort problem, om hon inte ens kan respektera att du inte får dricka pga din medicin. Finns det någon som kan prata med henne om du inte vågar göra det själv? Evt skulle det kännas lättare att berätta på sms?

Du håller på att ändra din hjärnkemi, från att alkohol är dess främsta belöningssystem till en mer normal funktion. Det är inte så konstigt om både hjärnan och kroppen går lite bananas just nu men det är något du bara måste ta dig igenom. Öva på att vara snäll mot din egen hjärna och planera in massa vila och återhämtning varje dag den närmaste månaden. Kanske behöver du vara sjukskriven ett tag för att orka igenom detta. Just nu är din viktigaste sysselsättning att stå ut och ta dig igenom detta en dag i taget.

Från AAs hemsida, ifall du skulle bli hjälpt av att prata om den här kampen med någon som själv har tagit sig igenom:

Ring eller e-posta vår Tele-jour AA Telejour öppet varje dag kl 11-13 och 18-20
08-720 38 42
help@aa.se

Sålänge hon inte vet om att du är en alkoholist (som jobbar på att hålla dig nykter), så lär hon fortsätta truga i de situationer där ni normalt sett dricker vin tillsammans = ju fortare du berättar, desto bättre för din egen skull.
Lite sjukt ändå att hon inte tycker "jag ska inte dricka pga min medicin" räcker O_o
Eller kommer jag ihåg fel, och du inte sagt så till henne @karamelldrottningen ?

Lite sjukt ändå att hon inte tycker "jag ska inte dricka pga min medicin" räcker O_o
Eller kommer jag ihåg fel, och du inte sagt så till henne @karamelldrottningen ?
Jag har sagt det tidigare var inte alls länge sedan och då igen två gånger i lördags, igår alltså. Sist var det inte ens jag som sa det utan partner. Och då svarade hon faktiskt att ja det kanske är så.

Höll på att knappt ta mig till psykologen idag. Var ute i god tid men på vägen dit höll en långtradare på vägen att helt åka åt diket. Såg hur bakhjulen på den stora bilen bara slirade 🙈
Kände paniken där men han ställde sig sen för att vänta på hjälp puh!
Jag fick ju vända och köra en omväg istället. Så blev sen. 8 minuter för att vara exakt. Väl på plats gick det inte att registrera sig och jag ställde mig i kö på receptionen. Nån extremt seg människa före mig och minuterna bara tickade. Folk kom och gick de som arbetade där och jag kände mer och mer hur allt igen bara blev för mycket.
Lämpligt att få panik precis innan :banghead:
Satte mig bara där på korridoren och försökte andas. Orkade inte bry mig om vad andra skulle tänka. Sen kom psykologen och sa mitt namn.

Vilken fantastisk människa ändå. Hon var så lugn och sen gick vi på hennes kontor och gick igenom olika saker. Bland annat det som nyligen hände där och då.

Sen fick jag en läxa till nästa gång. Ska rota mer och analysera själva triggerserna mm. Och hur reagerar kroppen. Mm.
Ska fylla i lite och så.

Vi pratade inte så mycket om alkoholen idag utan fokus låg på panikångesten. Mycket bra!

Nästa vecka ringer jag och kollar hur det ser ut med kön till rehabsgrejen. Nånting måste väl ha hänt.
Tänker att det är nog bra om jag får mer input och hjälp även med alkoholen. Även fast det just nu känns hyfsat stadigt.

Höll på att knappt ta mig till psykologen idag. Var ute i god tid men på vägen dit höll en långtradare på vägen att helt åka åt diket. Såg hur bakhjulen på den stora bilen bara slirade 🙈
Kände paniken där men han ställde sig sen för att vänta på hjälp puh!
Jag fick ju vända och köra en omväg istället. Så blev sen. 8 minuter för att vara exakt. Väl på plats gick det inte att registrera sig och jag ställde mig i kö på receptionen. Nån extremt seg människa före mig och minuterna bara tickade. Folk kom och gick de som arbetade där och jag kände mer och mer hur allt igen bara blev för mycket.
Lämpligt att få panik precis innan :banghead:
Satte mig bara där på korridoren och försökte andas. Orkade inte bry mig om vad andra skulle tänka. Sen kom psykologen och sa mitt namn.

Vilken fantastisk människa ändå. Hon var så lugn och sen gick vi på hennes kontor och gick igenom olika saker. Bland annat det som nyligen hände där och då.

Sen fick jag en läxa till nästa gång. Ska rota mer och analysera själva triggerserna mm. Och hur reagerar kroppen. Mm.
Ska fylla i lite och så.

Vi pratade inte så mycket om alkoholen idag utan fokus låg på panikångesten. Mycket bra!

Nästa vecka ringer jag och kollar hur det ser ut med kön till rehabsgrejen. Nånting måste väl ha hänt.
Tänker att det är nog bra om jag får mer input och hjälp även med alkoholen. Även fast det just nu känns hyfsat stadigt.

Jättebra kämpat av dig! Du är på rätt väg nu, verkligen. ❤ Känns det inte bra att få hjälp?

Det känns fantastiskt att få hjälp verkligen! @sorbifolia
Äntligen på väg åt en bättre framtid :bow:

Funderade nyligen på när allt började. För sex år sedan fanns inte problemet med alkoholen. Annat än på fester. Men jag drack inte sådär som jag gjort nu under de senaste året/åren.
Så för sex år sedan då hamnar vi i 2017.
Året 2018 var tufft. Hela det året. Tror det var då det började att jag började dricka mer som ett sätt att få komma ifrån lite, kunna sova på nätterna och må bra ibland. Men jag drack inte så mycket då än. Det blev successivt värre.
Året 2019 jag började reflektera över att det var nog inte sunt. Sen kom pandemin 2020 så allt var ju konstigt hela samhället då med.

Jag har druckit innan också men inte på samma sätt. Inte själv utan mer när det varit fester och liknande. Tillsammans med andra. Så som folk gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama