Status
Stängd för vidare inlägg.
INGEN har någonsin kallat dig värdelös i den här tråden, det är bara du som gör det.

Det är dock väldigt tydligt att du hela tiden förminskar hur stora problem du har. Det enda som händer är att du inte tycker du är värd hjälp eftersom du inte har en verklig bild av dina problem.
Blir jag inlagd kommer alla veta det sen.
Alla! De med sina hästar här. Min familj. Mina vänner. Alla. Alla och åter alla.
Att jag inte klarar av detta själv är ju otroligt. Borde vara enkelt.

Nej jag har kanske inte så stora problem. Eller så har jag det. Men att inte klara av att vara nykter en liten tid det är problematiskt. Verkligen.
Imorgon ska jag inte dricka alls. Tänk om jag kunde tro på det själv hade varit fantastiskt 😭

Alla! De med sina hästar här. Min familj. Mina vänner. Alla. Alla och åter alla.

Tro mig, om du fortsätter såhär kommer alla också få reda på det.
Frågan är mer om dom får reda på att du blir inlagd för att du VILL ta tag i dina problem eller att dom får reda på det för att du inte tagit tag i det..

Men först måste du sluta med hela "det borde vara enkelt" och "jag gör det imorgon" igen så är det bara du som kör med det här, det är ett sätt för dig själv att sopa problemen under mattan. Du är alkoholist och du behöver hjälp, det finns inget enkelt i det här

Det är som sagt bra att alla/många vet. Upplever att det är svårare att trilla dit då igen, sjukdomen vill som sagt att du ljuger, den njuter av att ljuga.

Det är inte enkelt, det är en sjukdom, hade det varit enkelt hade ingen varit alkoholist.

För många år sedan var alkoholism nåt väldigt skamligt, nåt tabu. Nåt man skämdes så otroligt över att man omöjligtvis kunde erkänna det. Idag är det annorlunda. Finns väl knappt en kändis (svensk eller internationell) som inte lagts in på klinik för alkoholproblem? ALLA kändisar (i stort sett, eller väääldigt många i alla fall) har haft problem med alkohol och/eller droger. Ibland tror jag det är mer vanligt än inte. Att ha alkoholproblem idag är ingen stor skam. Kom ihåg det. Du är människa och människor får lätt den här problematiken. Och du kan bli fri från den!

Tanten hur 17 viste du att jag drack? Är du synsk?

@tanten

Men du har ju rätt 🙈
Dock inte druckit mycket alls. Ska försöka sluta snart helt.
Borde även undvika Bukefalos och allt med internet mm
Inte det minsta synsk.

Jag är sannolikt inte ensam.
Det märks VÄLDIGT tydligt när dina spärrar släpper, då är du full.
Om vi märker det i skrift så märker din omgivning det ännu bättre.

Men ja?! Vad vill du att jag ska säga? Att jag är helt värdelös?
Va, vilken märklig slutsats!
Det här går i cirklar. Runt runt.

Du vill klara din sjukdom själv.
Vi berättar för dig att det sannolikt inte alls går Det funkar liksom inte så.
Du klankar ner på sig själv för att du inte klarar det själv. Du vill ena sekunden få hjälp och nästa inte alls för att du är så värdelös.
Vi påminner om att du inte är det minsta värdelös. Runt. Runt. Runt.

Den enda som tycker att du är värdelös, dum eller allt du kallar dig själv - den ENDA är du.

Du är inte dum, du är inte värdelös. Du är sjuk.

:heart :heart:heart

Tanten hur 17 viste du att jag drack? Är du synsk?

@tanten

Vi är flera som skrivit tidigare i tråden att det märks när du druckit och om vi, okända på ett internetforum direkt märker när du dricker så gör garanterat folk irl det också.

Folk är dock generellt väldigt ovilliga att öppet ifrågasätta om en vän/bekant har druckit = irl låtsas folk inte om det så långt det går, medan vi på forumet påtalar det.

Jag tänker att om en random tant på internet kan upptäcka när du har druckit så kan din mamma också se mycket mer än du tror. Med tanke på att hon har "hintat" flera gånger om alkoholen så tror jag nog att hon förstår rätt mycket. Som du sagt så är detta inte hennes första erfarenhet av alkoholism och så himla korkad kan hon inte vara att hon inte lägger ihop ett och ett. Ärftlighetsaspekten är dessutom välkänd i din sjukdom. Undrar om det inte vore en lättnad för henne om du talar klarspråk med henne istället för att ni båda ska gå runt och låtsas som att den andra inte vet. Nu är hon fast i limbo där hon ser men inte kan hjälpa eftersom hon inte "ska" veta.

Jag tänker att om en random tant på internet kan upptäcka när du har druckit så kan din mamma också se mycket mer än du tror. Med tanke på att hon har "hintat" flera gånger om alkoholen så tror jag nog att hon förstår rätt mycket. Som du sagt så är detta inte hennes första erfarenhet av alkoholism och så himla korkad kan hon inte vara att hon inte lägger ihop ett och ett. Ärftlighetsaspekten är dessutom välkänd i din sjukdom. Undrar om det inte vore en lättnad för henne om du talar klarspråk med henne istället för att ni båda ska gå runt och låtsas som att den andra inte vet. Nu är hon fast i limbo där hon ser men inte kan hjälpa eftersom hon inte "ska" veta.
Jag har lite svårt att tro att hon tror det är alkoholen som är problemet. Förstår då inte varför hon ibland köper flaskor till mig/oss. Men jag vet inte. Men tror inte hon skulle göra det då. Det känns märkligt. Men hon vet om att jag mår dåligt.

Jag har lite svårt att tro att hon tror det är alkoholen som är problemet. Förstår då inte varför hon ibland köper flaskor till mig/oss. Men jag vet inte. Men tror inte hon skulle göra det då. Det känns märkligt. Men hon vet om att jag mår dåligt.

Det är ditt eget val att dricka. Och det valet är en sjukdom eftersom du så tydligt inte kan avhålla dig.

Det kan vara så att det finns andra problem också. Men du måste ta tag i alkoholen, annars kommer du inte klara dig. Det är inte friskt att dricka så som du gör.

Jag tror man kan vara mer blind för närstående faktiskt. Din sambo gör helt rätt som inte litar på dig! Det är en kärlekshandling. Berätta för honom att du har sprit och be han hälla ut det eftersom det är för svårt för dig själv. Ladda hem familylink på din telefon och sätt han som förälder. Går att sätta en inställning som gör att hans telefon plingar när du anländer på vissa platser. Sätt den på alla systembolag inom två timmars färd.

Vad är mest triggade för drickandet? Tankarna eller känslan I kroppen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Sällskapsspel om hästar