Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen ångest nu på två dagar fast igår vid ett tillfälle var det påväg men lyckades andas bort den och komma tillbaka snabbt.
Men jag märker de dagarna jag inte druckit alls att det är så svårt att somna. Det är som att kroppen är på helspänn. Trots att det inte finns något att spänna sig för. Inte alls samma känsla i kroppen efter intag av alkohol.
Funderar på att börja med yoga igen. Har testat det men slutade och nu var det länge sen jag gjorde. Men kanske kommer igång igen om jag går nånstans på någon yogaklasser. Skulle kunna tänka mig någon helt ny yogavariant att testa.
Jag tror att jag måste hitta lite nya sätt att komma bort från alkoholen. Att fokusera på något nytt men meningsfullt för kroppen och i förlängningen själen.

Eller träna lite på gym. Har under alla åren varit emot det vill ju inte biffa på mig eller tränas bland folk. Men det finns ju andra sätt att gymma på. I förmiddags var jag på ett gym knappt en kotte där så lugnt och skönt och full fokus på momenten där. Gillar framförallt den där grejen man liksom svävar lite mer och vevar armar och ben samtidigt. Den var skön för kroppen!

Ingen ångest nu på två dagar fast igår vid ett tillfälle var det påväg men lyckades andas bort den och komma tillbaka snabbt.
Men jag märker de dagarna jag inte druckit alls att det är så svårt att somna. Det är som att kroppen är på helspänn. Trots att det inte finns något att spänna sig för. Inte alls samma känsla i kroppen efter intag av alkohol.
Funderar på att börja med yoga igen. Har testat det men slutade och nu var det länge sen jag gjorde. Men kanske kommer igång igen om jag går nånstans på någon yogaklasser. Skulle kunna tänka mig någon helt ny yogavariant att testa.
Jag tror att jag måste hitta lite nya sätt att komma bort från alkoholen. Att fokusera på något nytt men meningsfullt för kroppen och i förlängningen själen.

Eller träna lite på gym. Har under alla åren varit emot det vill ju inte biffa på mig eller tränas bland folk. Men det finns ju andra sätt att gymma på. I förmiddags var jag på ett gym knappt en kotte där så lugnt och skönt och full fokus på momenten där. Gillar framförallt den där grejen man liksom svävar lite mer och vevar armar och ben samtidigt. Den var skön för kroppen!
Kolla in mindfulness också :up: ! Metoden används mot bland annat ångest.
https://www.1177.se/liv--halsa/stresshantering-och-somn/mindfulness/

Och man ska verkligen inte förakta gamla hederliga promenader heller för både kropp och själ.... :)

?
Förstår inte riktigt hur du menar. Jag är redan väldigt stark med tydliga muskler. Borde det inte bra att även träna muskler som är svårare att komma åt som verkar lättare att komma åt med redskap.
Såvida du inte kör stenhårt med tung viktträning och ändrar kosten för att maximera den typen av träning, så kommer du inte, under några omständigheter att bli biffig.

Fakta.

Jag kan minnas fel. Men jag tror att högintensiv träning ger mest endorfiner. Det kan ju vara intressant om man vill träna för att mentalt må bättre.

Den träning jag mest tyckt om är att löpträna offroad i skogen. Gärna så man fick skutta bland stenar och skutta upp för mindre berg/kullar etc. Det kickade fort igång belöningssystemet. Men det kräver ju rätt typ av terräng. Här där vi bor är det för snårigt och riktigt branta berg som man knappt kan klättra i ens.
Men det gav förutom bra träning på många olika sätt också bra mental genomblåsning och mkt endorfiner. Musik eller ljudbok i öronen är kanon med för att betinga in positivitet kring det.
Det är väl typ 20 min pulshöjande träning som krävs för att kicka igång hormonerna så det blir lite märkbar skillnad. Men mer än så ger ju så klart mer effekt.

Sen är det säkert klokt att även träna lugnande saker a la mindfulness, meditation etc.

Såvida du inte kör stenhårt med tung viktträning och ändrar kosten för att maximera den typen av träning, så kommer du inte, under några omständigheter att bli biffig.

Fakta.
Nej jag hoppas inte det. Viktiga är måendet att det ska bli bättre. Jag är ju lite sån snöar in mig och sen att det blir så som du säger och ändrar mer saker för att optimera andra. Flera i min omgivning som är HELT galna i träning och kost. Verkar ju gå lite hand i hand i det där. Och lägger ut på Instagram träningsbilder. Sån vill inte jag bli helt insnöad. Men så länge jag äter som jag brukar och inte börjat helst med protein mm lät det vara lugnt. Men som sagt jag känner mig själv blir tyvärr så tänkte du menade med ditt inlägg specifik med alkoholen att det var den du syftade på. Men jag känner att jag måste nog ha något mer att fokusera på. Rider i snitt två till tre hästar om dagen men det är ju långt i från som det var förr. Plus hovslageriet mm. Men tränar specifikt inte på gym eller så

Jag mår ju inte bra. Skulle nästan behöva åka förbi Systembolaget men funderar om jag klarar av att lösa det på något annat sätt. Träna intensivt varje kväll. Tex en timme med styrka och varannan dag tex kondition. Och vänta med att lägga in någon vilodag tills alkoholsuget försvinner.

Jag mår ju inte bra. Skulle nästan behöva åka förbi Systembolaget men funderar om jag klarar av att lösa det på något annat sätt. Träna intensivt varje kväll. Tex en timme med styrka och varannan dag tex kondition. Och vänta med att lägga in någon vilodag tills alkoholsuget försvinner.
Har du någon du skulle kunna ringa när värsta suget kommer? I fall det skulle underlätta något :)

Du behöver hjälp och stöd. Träning i all ära men att plötsligt börja träna intensivt utan vilodagar är ett recept för att skada sig eller bli sjuk, och då kommer du behöva stöd ändå. Vet såklart inte vilken form du är i nu. Men du behöver vara rädd om din kropp och tänka långsiktig hållbarhet även där tror jag.

Nej jag hoppas inte det. Viktiga är måendet att det ska bli bättre. Jag är ju lite sån snöar in mig och sen att det blir så som du säger och ändrar mer saker för att optimera andra. Flera i min omgivning som är HELT galna i träning och kost. Verkar ju gå lite hand i hand i det där. Och lägger ut på Instagram träningsbilder. Sån vill inte jag bli helt insnöad. Men så länge jag äter som jag brukar och inte börjat helst med protein mm lät det vara lugnt. Men som sagt jag känner mig själv blir tyvärr så tänkte du menade med ditt inlägg specifik med alkoholen att det var den du syftade på. Men jag känner att jag måste nog ha något mer att fokusera på. Rider i snitt två till tre hästar om dagen men det är ju långt i från som det var förr. Plus hovslageriet mm. Men tränar specifikt inte på gym eller så
Oj så osammanhängande du skriver.
Hur mår du?
:heart

Sömn och alkohol är fiender. Alkohol skapar dålig sömn och effekten hänger i länge.

När jag skickade en medarbetare på utredning med bland annat trötthet och insomningssvårigheter så var just alkohol en del man testade. Just för att sömnsvårigheter och alkohol är så starkt sammankopplade.

Jag tror du behöver ha mer än en enda strategi för att undvika att dricka. Kanske kan du göra en lista på flera saker att göra istället för att åka till bolaget? Ringa en vän, städa, träna, pyssla, laga matlådor, gå promenad, vad som helst istället som är hållbart att ta till i längden.

Behöver åka till Systembolaget eller behöver hantera din ångest? Det behöver inte vara synonymt.

Här finns olika journummer som man alltid kan ringa om man behöver prata med någon. Det kan hjälpa att bara få ventilera sin ångest lite och ibland är det lättare på en stödlinje än att "störa" en närstående.

Tänkte skriva ett långt inlägg. Tänkte skriva ingenting.
Dricker. Inte så mycket började för någon timme sedan. Kanske två. Kan inte sluta.
Är så ledsen. Ringer imorgon. Måste svälja den där jävla stoltheten. Sa inte ens hej då ordentligt när min partner åkte hem till sig själv. Var rädd att han skulle känna lukten om jag kysste hej då. Är bara en så tragisk människa.

Tänkte skriva ett långt inlägg. Tänkte skriva ingenting.
Dricker. Inte så mycket började för någon timme sedan. Kanske två. Kan inte sluta.
Är så ledsen. Ringer imorgon. Måste svälja den där jävla stoltheten. Sa inte ens hel då ordentligt när min partner åkte hem till sig själv. Var rädd att han skulle känna lukten om jag kysste hej då. Är bara en så tragisk människa.
Du har ett problem som du inte kan lösa på egen hand. Som när jag bröt armbågen och först insåg efter en vecka att den inte skulle bli bra av sig själv, utan jag behövde gå till en doktor och få den gipsad. Jättebra att du ska ringa imorgon ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar