Alkohol i början...

impala

Trådstartare
Hej på er allihopa! Jag gjorde igår ett grav.test flera gånger hehe.. och alla visade positivt! det var ju inte planerat men inget problem att det blev som det blev. MEN jag har ju inte vetat detta och har ju druckit alkohol, inte mycket men nåt glas vin här och en öl där för jag har ju inte vetat att det är någon i magen?? Hur påverkas detta? Hur känsligt är det precis i början? det måste ju hänt flera av er innan man upptäck det? Ska man ta bort det då eller kan man se om det blivit någon skada genom prover eller vad kan hända? :(

Sv: Alkohol i början...

Jag tror detta har hänt i stort sett ALLA som blivit snabbt eller oplanerat gravida, det har absolut hänt många i min bekantskapskrets inklusive mig själv. Jag tror inte du skall oroa dig alls, såvida du inte har problem med alkoholen, men så uppfattar jag ju inte alls ditt inlägg! Vill du ha det här barnet så skall du ABSOLUT INTE ta bort det på grund av att du råkat ta några öl innan du visste att du var gravid!

Det man vet säkert angående alkohol och graviditet är att barn till alkoholister uppvisar skador på grund av detta, och att det KAN uppstå skador även vid måttligare bruk av alkohol, det finns så att säga ingen ofarlig undre gräns för hur mycket man kan/får dricka innan det finns en risk. Däremot är ju risken oerhört LITEN (säkerligen försumbar), och du skall definitivt inte oroa dig för en öl eller två.... Budskapet man får på MVC är att man inte skall dricka alkohol alls under graviditeten, men att det inte är nån fara om man druckit lite öl/vin innan man visste.

Som jag har förstått det så livnär sig inte embryot på dig i början av en graviditet ( hur länge minns jag inte ) men jag drack lite alkohol innan jag visste att jag var gravid och det var inga problem sa min BM ..

Åh tack för era svar :) känner mig lite lugnare nu. Jo jag tänkte väl att det måste ha hänt fler än mig, nej då inga problem med alkohol, det kan jag vara utan ;)

Oj, ja som Roheryn sa tror jag det här har hänt i princip alla.
Jag hade ju slutat med p-pillren och ville bli gravid, men jag slutade inte festa för det. Men tänkte lite mer på det såklart, rökte inte på fest osv. Men sen tog det tid och jag hade inte haft mens på två månader utan att testa positivt så första helgen i mars var jag på företagsfest på fredag (fri tillgång hela kvällen/natten) och rockkryssning lördag-söndag. Inte var jag nykter nån av dom dagarna inte... Helgen efter testade jag positivt! I vecka 5 var jag alltså full fre+lör samt drack litegrann även på söndagen. Jag kan ju inte göra det här ogjort så jag bestämde mig på en gång för att inte nojja över det. BM sa också att det gjorde ingenting, bara jag slutade dricka nu när jag visste att jag var gravid.

Har också hört att de allra första veckorna påverkas det inte lika mycket som senare, från vecka 9 t.ex. ska det väl vara i en känslig period typ.

Har hört att första månaden ska vara ok, då kan inte fostret ta skada.

Jag drack när jag inte visste att jag var gravid den första månaden.

Sen när vi fick veta och vi bestämt oss så drack jag ingen mer alkohol.

Eller jo, en klunk öl. Det var all den mängd alkohol jag drack efter att vi fått reda på det.

En kompis till mig blev så full så hon svimmade (eller däckade, fast stående, ute på gatan) och var tvungen att magpumpas. Detta hände då hon var nygravid utan att veta om det.

Killen föddes helt frisk och är helt frisk idag! Givetvis var BM och läkare oroade, men det var inte tal om att det skulle rekommederas abort, så oftast går det antagligen hur bra som helst.

Så, håll dig bara borta från alkohol nu, så kommer din bebis nog må jättebra! Lycka tlll och GRATTIS!

Senast ändrad:

Som de andra skrivit:oroa dig absolut inte och gör för allt i världen inte abort p g a detta!!!! Fram till ungefär 6 v delar inte barnet och mamman blodomlopp ens, och det finns inget som tyder på att måttlig alkoholkonsumtion tidigt i grav skullr påverka fostret.

BM rekommenderar ju noll alkohol under grav, och det är jättebra framförallt för att vara på den säkra sidan. Själv har jag inte druckit en droppe sedan jag plussade, men väl något glas vin här eller där innan jag visste eller ens misstänkte att jag var gravid. Dock är traditionen helt annorlunda i många andra länder, t ex i sydeuropa, där man inte avråds från att dricka alhohol under grav, utan bara uppmanas att dricka med måtta. Det kan man ju tycka vad ma nvill om, mn även de flesta franska barn förd friska :)!

Lycka till o oroa dig inte!

Ta det lugnt. Moderkakan börjar inte bildas förrän efter 4 veckor in i graviditeten och det är via moderkakan "kopplingen" mellan foster och mamma uppstår.

Det är knappast något ovanligt att kvinnor dricker alkohol och/eller röker alldeles i början av graviditeten, just för att de inte vet om den. Min barnmorska säger klokt: tänkt inte på det som varit utan på det som kommer. Du kan inte påverka historien, bara vad som komma skall.

Första veckorna är ingen katastrof bara man låter bli sen.
Det man måste vara medveten om är att fostret via moderkakan får samma koncentration av alkohol i blodet som mamman har, om mamman dricker alkohol. Den stora skillnaden är att fostrets lever inte kan bryta ner alkoholen, utan barnet kissar ut det och fórmligen badar i det också...
Man vet inte vilka halter av alkohol som är skadliga för fostret, så det är bättre att avstå helt.
Läs också gärna denna tråden om alkoholskadade foster...

Till mig? Jag har väl inte påstått något annat heller? Ang jämförelsen med sydeuropa var det ju knappast något jag rekommenderade, utan något jag tog upp för att lite grann lugna TS som är så till den grad orolig att hon t o m funderade på abort för att hon vid enstaka tillfällen innan hon visste att hon var gravid druckit mindre mängder alkohol. Jag håller till fullo med om att man inte bör dricka alkohol som gravid.

jag visste inte att jag var gravid förrens i 3 månaden ungefär och jag drack nästan varje helg innan jag visste jag var gravid.. och min dotter är fullt frisk och utvecklas som hon ska:) hon är till och med väldigt tidig för sin ålder.. inte för att jag tror det har nått med det att göra..:p

Du ska inte oroa dig , det är många som har druckit mycket innan dom visste om det. Jag var i v8 när jag fick veta det och då hade jag druckit cirka nästan varje helg. Och min dotter är frisk. Fort jag veta det så slutade jag att dricka. Har knappt druckit sen dess och hon är snart 6 år..:rofl:

mvh

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 121
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 056
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 975
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 516
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar