Sv: Älgar

Nja är en gammal sanig i allafall häromkring då det finns många villaområden då det händer alltförofta att älgar och hjortar springer igenom drevkedjan när vi skall ha bort dom från villaområden, motorvägspåfart och mellan andra stora vägar.

Kram

Ha,ha, ha, precis sådär har jag det, alltså en älgrädd. Det är såklart ett sto och jag tror hon har ett extra sinne. Hon känner älg på mils avstånd för att inte tala om vildsvin som vi har här. Fy katten, det går ju inte att rida då. Här springer dom utanför paddocken. Som sagt vill man rida avancerad dressyr A la spanska ridskolan kan man passa på då.:crazy:

En gång när jag red ut, utan glasögon, såg jag vad jag trodde var 2 fula hästar i skogen. Ponnyn ville hälsa och det var ju ok tänkte jag "är ju ändå bara hästar", när jag var ca 6-7 meter från dem såg jag att det var 2 unga älgtjurar och ponnyn fortsatte glatt framåt. Rädd blev jag inte men jag vände och red åt andra hållet för att älgarna inte skulle tro att vi utmanade dem. Behöver jag nämna att det var sista gången jag red utan glasögon?;)

det finns en annan tråd som handlar om "räddningsdroppar" (tror jag de hette, rätta mig gärna..) som är lite avtrubbande när man blir rädd eller nervös. prova dem?
(sorry för OT)

Jag personligen e nock mer rädd för älg än vad min häst är :D
Första gången vi sprang på älg så kom vi runt en kurva i bra fart å får tvär stanna å kalla in hunden för då stod d ko m tvillingkalvar på vägen.
Vi stod still och likaså dom å tittade på varandra men min fjåniga häst ja han vill gå fram till dom :O
Då blev jag nervös å tänkte nu jäklar kommer kon snart imot oss.
Men d gjorde hon inte hon travade in i björkslyet å stannade en bit in å tittade på oss så då fortsatte vi fram på vägen å jag hade sten koll hela tiden men som tur va så va min häst lugn som en filbunke och likaså hunden sket i dom så då kände jag mig lite tryggare så vi fortsatte ridturen i lugn å ro :D
Men där i mot så e ja rädd för vildsvin nog lite mer pga av hästen e skit rädd för dom oxå hans nerver kryper utan på skinnet så fort han känner doft från dom å blir så nervös å stressad å d känns jobbigt i med han annars inte e rädd för något å då blir ju som sagt en annan oxå nervös :S

Haha, jag brukar också ta fram en cigg och tralla lite/prata högt med mig själv när jag rider ensam när det är mörkt och jag vet att det kan komma älgar eller andra djur jag inte vill träffa på :angel: Sedan är jag ju sjukt paranoid och tror det står läskiga djur lite överallt!

Jag tycker nog att älgarna brukar hålla sig på sin kant, fast nu var det länge sedan vi sprang på någon inne i skogen... Däremot håller de till i skogsbrynen men lyckligtvis ser man dem på långt håll och kan tjoa iväg dem :p Då tycker jag att det är värre med rådjuren. Höll på att rida över (!) en råbock som låg och chillade i högt gräs för någon månad sen. Han for åt ett håll, hästfröken åt ett annat och jag fick klamra mig fast i fjordingmanen för glatta livet, barbacka. :D Mötte dessutom en hel familj vildsvin för ett tag sedan, Alva märkte dem först. Vi vände och smög därifrån, kändes långtifrån säkert. Poängen är väl att jag inte har någon skrämma-vilddjur-teknik över huvud taget, men så har jag inte blivit jagad heller (peppar peppar!)..

Jag är inte heller rädd för älgar men jag har respekt för dem. Mina hästar är inte heller rädda och jag vill bara berätta en dråplig episod som hände mig i somras.

Jag var ute och red på mitt sto som har föl, och fölet springer lös. Plötsligt när jag kommer ridandes på en stig så springer en liten älgkalv upp framför mig, i samma storlek ungefär som mitt föl. Inget mer händer och jag är vaksam för jag anar ju att det finns en mamma i närheten och jag blir lite orolig hur hon ska reagera, har aldrig mött någon med kalv på så nära håll. Och rätt som det är brakar det till och mamman kommer springandes åt samma håll som kalven nyss hade försvunnit. Då stämmer min fölis upp ett glatt gnägg och springer efter älgkon.:crazy:

Herregud hann jag tänka vad händer nu. Han gnäggar igen och följer efter älgen som tar ett hopp över ett stort dike som tack och lov hejdar min fölis. Då passar mamma häst på att göra sin stämma hörd och han vänder sig om och tittar på oss och jag vänder hästen och sticker iväg i full galopp och då kommer han efter oss. :laugh:

Vilken stolle va? Undrar vad som skulle hänt om inte det där diket hade hejdat honom?

Vilken söt fölis! Jag skulle blivit livrädd :eek:

Lite kl.. Kan man springa ifrån vildsvin, med hästen alltså? Är lite rädd för älgar men har bara mött älg som springer åt andra hållet om de får syn på oss, men har hört att vildsvin kan vara tokigt aggressiva så skulle bli galet rädd om jag träffade på vildsvin i skogen..

*kl*

Här i skogen luffsar det älgar titt som tätt.
Under två år har vi även haft tvillingkalvar och titta på :)
Den här hösten har vi sett 5 älgar i skogen utav 3 av dom kalvar.

Jag sitter alltid och visslar när jag rider själv, med flera så babblas det på.

Närgånget med älg har det blivit två gånger.
Ena gången kom vi i full galopp runt en sväng och där stod två ungdjur.
Höll nästan på att rida in i dom om inte hästen hade reagerat så snabbt och tvärbromsat :D Älgarna försvann snabbt in i skogen.

Andra gången stod det en älgtjur mitt på vägen och jag hade nått halva rundan. Hade hört att man ska gnida två stenar mot varandra och detta ska då skrämma älgen. Resultat: hästen blev rädd för ljudet och älgen stod nyfiket kvar på vägen så vi fick vända tillbaka...:grin:

Vi har bara snälla älgar här. Sitter jag på min älgsäkra häst brukar vi stanna och titta på varandra till någon av oss tröttnar och går iväg.

finns inget bättre än att skåda de vilda djuren i naturen på nära håll: Älgar,Vildsvin,Rävar,Harar och Rådjur:love:

jag är lika orädd som min häst,jag fick mig en skentur när pålle var 5år och vi tog en galopp uppför en stig i skogen och höll på att galoppera rakt in i en älg,alla tre blev lika chockade:eek: sedan bar det av djuren vände på en femöring och lade bokstavligen benen på ryggen:cool:

Det är enda gången det gått "vilt" till i våra älgmöten.
varken jag eller min pålle är rädda för skogens konung, vi passar bara på och njuter:)

Men varför är du rädd för älgar?! Det är ytterst sällan dom gör något annat än vänder om å springer åt andra hållet... eller bara står å tittar på dej och hästen! Jag tror att om inte du reagerar på det så gör oftast inte hästen det heller... så det är nog dej själv du behöver jobba med i det fallet.

Lev om väldigt mycket när du sitter på hästen... sjung å prata hela tiden... då gömmer dom sej nog på en gång.

Kl*

här uppe har vi gott om både älg, ren och björn i ridtrakterna, så jag har tre helt olika upplevelser av dessa vackra djur!

Älgen stötte vi på en mörk kväll med häftigt snöfall, red efter en liiten skogs-stig med tät skog åt båda hållen, helt plötsligt swooshar någonting stort förbi alldeles framför oss, så pass nära att hästen i princip sveper mulen mot älgens päls, det enda jag minns är att älgen ger oss en cool blick som för att säga "tjeena, allt lugnt eller? trevlig kväll!" varpå den kliver på in i skogen igen, helt oberörd! både jag och hästen såg nog ut som :eek:
:rofl:

Björnen var obehagligare, var och red efter en raklång grusväg med bra sikt, i trakten finns det mycket hästar, så när jag ser något stort röra sig på vägen en bit bort antar jag att det är ett hästekipage, ända tills hästen fryser och vägrar röra på sig, då lägger jag märke till att "hästekipaget" Gungar fån sida till sida, stillastående, och är alldeles för stort och oproportionerligt :crazy:
Gissa vem som tog ett skenande tåg hem till stallets trygga vrå:angel:

RENARNA!:rofl: Dessa underbart udda varelser!
Ute med en kompis och letar nya äventyr till häst så travar vi in på en gammal traktorväg mitt i ett kalhygge, vi pratar på och flamsar när plötsligt båda hästarna tvärnitar och blir ståendes, våra till synes väldigt lugna hästar står bara och stirrar framför sig med öronen spetsade när plötsligt hela kalhygget börjar röra på sig:eek:, Hästarna står lugnt kvar medans en flock på säkert 100 renar börjar korsa vägen framför oss utan brådska!
hästarna väntade snällt, och när samtliga renar passerat klev de på framåt,
jag och kompisen bröt ut i gapskratt och det blev inte mycket mer seriös ridning den dagen:angel:

jag tycker att älgar är RIKTIGT obehagligt. Djur verkar inte vara speciellt rädda för mig, på gott o ont... Har klappat ett vilt rådjur en gång tex. Det började när jag var liten, iaf under 10 år men minns inte exakt. Mitt hästintresse hade börjat ta fart. Jag står vid mina kaniner på vår gräsmatta ( i ett villaområde) när jag hör "klipp klapp, klipp klapp", tänkte att de måste vara en häst då de var en häst som reds förbi nån dag innan. Jag blir så klart jätteglad, tills jag inser att det inte är en häst, det är en älg, som har skenat genom hela byn och som avslutar de hela på vår gata. Jag blev paraliserad av skräck, och gungade mig själv så att jag ramlade då jag misstänkte att älgen även skulle kunna ta stigen som gick bakom vårt hus, där jag typ stod.

Möte nr 2, troligtvis med samma älg, denna gången hade hon förökat sig! Jag gick en prommenad med en hund, och en kompis, när vi gick i brinken, dit älgen försvann förra gången, så hörde vi kvistar som bröts. Vi smög närmare, kröp över ett krön, o 5 meter ifrån oss stod älgen med kalv! Med hjärtat i halsgropen försökte vi smyga därifrån :S

möte nr 3, skulle gå ut o gå med en häst som var dålig, jag o en kompis. Det brötar i skogen, och närmare o närmare kommer en älgtjur, som är mkt nyfiken. Vid denna tidsepok har jag utvecklat riktig fobi för älgar, min kompis hör mitt hjärta slå från andra sidan grusvägen. Trodde faktiskt inte att jag skulle klara av att hantera de utan att svimma. Men fixade det iaf. älgen var inom klappavstånd.

möte nr 4. Mormor skulle hämta mig i stallet, hon uteblev, o jag gick 4½ km hem. När jag bara har några hundra meter kvar så gör jag typ hajen musik "damm damm damm damm", nerför en backe kommer en älg som skenar, rakt mot mig!!! Eftersom jag var arg på mormor så lyckades jag häva paraliseringen och slog älgen i huvudet med min matkasse, snurrar nåt varv på plats, o är så rädd att jag spyr. Efter det kunde jag inte gå nånstans där det fanns ett träd i ett visst ljus, jag hörde bara älgen komma hela tiden. Den skräcken höll i sig i ca tio år.

möte nr 5, sitter i en bil, när jag ser att de står en älg med kalv intill vägen, jag saktar in o tänker att de går att passera. Men icke! ÄLgkon gjorde otaliga utfall mot bilen o de tog oss ca en halvtimme att kunna köra förbi.

möte nr 6: är hos min farbror, sitter med förstelnad blick på hans vardagsrumssoffa med kikare. Jag är nu så rädd att jag måste hela tiden kolla med kikare för att ens våga gå utanför dörren. Varje gren studeras i 5 minuter innan jag inser att de kanskeinte är en älg. Ser dock 2 älgar denna em/kväll. Min farbror säger att vi måste gå ut med hunden, jag intalar mig själv att de inte kan finnas hur många älgar som helst.... Men har typ hjärtklappning. Mycket riktigt, ur ett hög fält med nåt grönt, springer 2 älgar ut, några meter framför oss o korsar vägen, jag blir livrädd! Min farbror säger att nu minsann har jag fått min dos så nu händer inget mer den helgen... Visst ne.. Vad händer på morgonen när fåren skall matas... JO!! Det står en älg på tomten när jag går ut! Då säger min farbror att de brukar sova 2 älgar under hans äppelträd.. Har sett säkert 10 älgar hos honom! Även en grålle :)

Behöver jag säga att om en häst blir olustigt spänd under en ridtur i skogen att jag vänder? Det krävs timmar av modsamling för att jag ens ska våga mig ut på ljusa dagen i skogen! Det har tagit ca 15 år innan jag ens lugnt vågar plocka svamp, men hör jag en kvist brytas så får jag mer eller mindre panik. Jag har verkligen försökt att bearbeta min älgskräck, genom att klappa älgar på zoo, och genom att åka o leta efter älgar. Nu bor jag typ i skogen, så om nån ser en älg så försöker jag iaf ta mig dit med bil. För att härda mig! Det har hjälpt väldigt mkt, men jag kan inte påstå att jag känner mig lugn i deras närvaro!

RENARNA!:rofl: Dessa underbart udda varelser!
Ute med en kompis och letar nya äventyr till häst så travar vi in på en gammal traktorväg mitt i ett kalhygge, vi pratar på och flamsar när plötsligt båda hästarna tvärnitar och blir ståendes, våra till synes väldigt lugna hästar står bara och stirrar framför sig med öronen spetsade när plötsligt hela kalhygget börjar röra på sig:eek:, Hästarna står lugnt kvar medans en flock på säkert 100 renar börjar korsa vägen framför oss utan brådska!
hästarna väntade snällt, och när samtliga renar passerat klev de på framåt,
jag och kompisen bröt ut i gapskratt och det blev inte mycket mer seriös ridning den dagen:angel:

Hahhahaha shit vad roligt, jag fick syner i huvudet!
När jag fjällvandrade mötte vi på dessa "fjällkor", dom är verkligen udda :p

Hahhahaha shit vad roligt, jag fick syner i huvudet!
När jag fjällvandrade mötte vi på dessa "fjällkor", dom är verkligen udda :p

O jag som mötte på en flock med kossor djupt inne i skogen en gång:angel: De hade rymt, jag och hästen såg ut ungefär såhär:eek:, medans kossorna mer var såhär :cool:

Men varför är du rädd för älgar?! Det är ytterst sällan dom gör något annat än vänder om å springer åt andra hållet... eller bara står å tittar på dej och hästen! Jag tror att om inte du reagerar på det så gör oftast inte hästen det heller... så det är nog dej själv du behöver jobba med i det fallet.

Lev om väldigt mycket när du sitter på hästen... sjung å prata hela tiden... då gömmer dom sej nog på en gång.
Fast vad gör man om de står på vägen framför en o det är nästan mörkt o den flyttar sig endast ngt- går utmed vägen.

inte 17 skulle jag få för mig att gå emot den- knappast Pålle heller.

Var med om det när Pålle var ung o fortfarande rädd.

vi har haft såna som ej ens rör sig för skällande hundar. står bara kvar o äter.

Kanske är för att jag själv är älgjägare som jag inte har någon rädsla för dom... eller för att jag i princip är uppvuxen mitt ibland dom , då vi fått följa med mamma å pappa på jakt sen vi var nyfödda! ;)

Var ute å red på hösten innan snön hade lagt sej. Det var väldigt dimmigt denna eftermiddag. När jag kom till en stor äng tänkte jag att lilla pållen skulle få sträcka på benen lite, så jag satte av i full galopp, man såg inte mer än en meter framför sej, men jag brukar rida på den ängen så jag vet att det inte finns nånting ivägen! ;) Helt plötsligt stannar hästen upp mitt på ängen. Jag tittar mej omkring... hästen gnäggar lite lätt... vi står mitt i en älgsklock på tre älgar... hästen tyckte: oj, va kul!!! Kompisar! ;) Älgarna tittade lite förskräckt på oss å började gå sin väg... min lilla pålle försökte följa efter dom... efter många om och men så fick jag honom att gå åt andra hållet...

Jag är oxå något groteskt rädd för älgar.. Men mest är nog vildsvin faktist dem har jag aldrig mött. Men iallafall jag har en älgsäker häst så jag behöver inte oroa mig. Trotts att matte nästan hoppar ur skinnet av bara spår från älg så bryr sig inte min fyra åring alls xd och han är arab och har bara vart riden sen Dec. Skönt att han är så stabil just på den fronten xd Mötte tre älgar här om dagen. Han bara tittade men sen brydde han sig inte mer.. Men sen reagerade han på en död pinne och då tyckte jag att han var riktigt fjantig. Han hade nyss mött tre älgar, Kalv, Ko och sen en annan stor sak. Så ah.. Hehe :)

Var ut och lunkade i skogen med min gamling för mååånga år sedan, varken jag eller häst var särskilt fokuserad och av någon anledning tittade jag på allt annat än vägen fram som vi gick. Helt plötsligt tittar jag upp och max fem meter framför oss står en stoooor älg! :eek: Både jag och hästen gjorde en tvärvändning, liksom älgen. Är inte rädd egentligen, beror på tillfälle och häst, men jag brukar faktiskt prata högt med hästen om jag är osäker ibland :D

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet