P

Pula

Jag har stor fobi för just älgar, jag har bott på landet hela mitt liv men jag fixar inte det....
hur gör ni när ni står framför en älg när ni är ute och rider?
jag vet ju med mig att alla hästar reagerar olika på älg, men vette tusan vem som är mest rädd jag eller hästen :eek:

på ställen där jag vet med mig att det kan finnas älg så tar jag fram ciggen och tänder på (inget jag rekomenderar!) bara för att de ska känna doften och höra min röst (jag sjunger också), så att de blir skrämda :D

hur gör ni andra som är rädda?

Sv: Älgar

Få gånger som jag har upplevt det som obehagligt att möta älgar. De gånger jag har mött har de oftast varit påväg bort ifrån oss.
Skulle älgen/älgarna stå kvar och titta på oss så travar jag iväg helt enkelt om det är möjligt.
Däremot har jag blivit attackerad av en rådjursget. Hon var helt galen och kom gång på gång emot oss i full fart och nästan skrek. Fattade inget förens min häst stannade och kollade ner, då hade vi nästan trampat på ett kid som låg i gräset på skogstigen vi gick på, tro sjutton att den stackars geten började bli nervös, vi gick ju rakt emot hennes kid!!!
Så om jag hade kommit emellan en ko och en kalv (älg då) då hade jag blivit väldigt nervös, annars är det väl egentligen inte så mycket att fundera på.

Jag är oxå skiträdd för älgar :D Vilket gör att jag är rädd så fort jag är i skogen :p Men jag försöker "fixa" mig själv genom skogsterapi. Försöker ta mig ut på skogspromenader med min lilla ponny och bara slappna av!

När jag rider så sjunger jag så fort jag kommer in i skogen och kollar runt mig och lyssnar efter knak heeela tiden fast jag tror jag blivit lite bättre :)

Men ser jag en älg blir jag skit rädd helt enkelt, det kan jag nog inte få bort. Blev jagad av en älg en gång, var ute och red och såg en älg ca 50 meter bort med en älgkalv.. kollade på dem för tänkte att de var så långt bort så det inte var nån fara men sen helt plötsligt började mamman springa efter oss! :eek: Fick sätta iväg i full galopp! Hon fortsatte en bit längs vägen men stannade sen som tur var! Så... varje gång jag ser en älg så ser jag i mitt inre hur den ska sätta av efter mig, vet inte hur jag ska få bort det :crazy:

jag brukar stanna, sjunga och eller prata. oftast är ju älgen på väg nånstans, typ tvärs över stigen... en gång träffade jag o en kompis på en älg som stod så stilla så vi undrade om det var nån som satt ut en uppstoppad älg på skämt :D vi red närmare och närmare tills den till slut viftade på ena örat! till slut kastade den sig in i skogen och våra hästar kastade sig åt andra hållet... :cool:
nu när jag bor i skåne och rider mycket i skogen är jag rätt nervös för att träffa på vildsvin! jag tar hellre en älg varje dag i veckan än ett vildsvin, de kan vara riktigt elaka! just där jag rider är det dessutom väldigt vildsvinstätt... :crazy:

Är inte rädd för älgar men har 1 historia om älgmöte med häst.

Tror det var 8årsedan jag var ute och red i mellan två berg (ca 80m i mellan bergen och 1 stig längs varje bergskant),
efter som vi har sen saltsten där så brukar man se vilt men kunde inte tro att det fans så envetna fjolåringar. Möte älgen och tänker att han kan stå där och glo men inte då han går mot mej och jag rider genom träden till den andra stigen för att komma förbi och när jag kommer det så traskar älgen oxå ut på den stigen några få meter framför mej och så håller det på ytligare 3-4 gånger och jag beslutar mej för att rida tillbaka en bit och ta en annan stig hem men inte då älgen traskar efter mej :o.
Ja ha vad gör jag nu då, som tur är är jag inte långt hemmifrån så jag ringer pappa som får komma och skrämma iväg älgen och under tiden jag väntar är han så nära oss att jag skulle kunna sitta kvar på Cilla och klappa han men så fort älgen har pappa komma gåendes i skogen springer han bort och jag kan rida hem utan älgen.

Kram

Hahaha, men vilken nyfiken älg du stötte på! Jag hade blivit väldigt full i skratt om jag mött en älg som gjorde så.
Jag är alltså inte älg-rädd. Men visst har man respekt för dom, jag skulle ju inte vilja ha en arg älg efter mig direkt. Men jag brukar sjunga när jag rider i skogen iallafall, det skrålandet borde skrämma iväg de flesta ;) Jag tycker att det är extra viktigt såhär i älgjakts-tider, så att man inte misstas för en älg och blir skjuten :eek:

Haha, vad skönt att höra att det är fler än jag som sitter och sjunger för full hals ute i skogen! Jag har som tur varit bara ridit på älgar
ett par gånger, de har ju dock blivit lika rädd som oss så stuckit åt motsatt håll! Men det jag tycker är mest otäckt är att hästarna
blir så rädda, men man kan väl vänja dem? Mina hästar går i skogen nu så jag hoppas de får träffa lite älg och vänja sig utan mig på ryggen ;)

Jag är livrädd för älgar och min häst är vaksam, inte lika rädd som jag men han markerar alltid när det är älg i närheten och då vänder jag och rider hem igen :D

Annars brukar jag sitta och sjunga om jag rider själv eller att man hojtar till ibland för att dom förhoppningsvis ska bli rädda och flytta på sig!

skönt att inte vara ensam, jag har en förmåga att bli likstel och sluta andas när jag hör /ser/misstänker älg, det är så j*la hemskt, svetten sprutar och pulsen -ja den rusar....hjärtat bultar , och jag känner bara FÖRSVINN!!!!

ångest............:cry:

jag är ju så barnslig att jag drar upp rutan i bilen om det kommer en älg :crazy:,

jag är 30 år och såå rädd.........

De ggr jag har mött älg under ridturer så har jag i princip låtsat som om jag inte sett älgen och bara fortsatt som om inget hänt. Är det en ko så är jag dock en smula vaksam på hennes signaler så att jag inte retar upp henne eller på ngt annat vis tränger henne för då är man nog rätt chanslös, jag tvivlar inte en enda sekund på att en arg älgko springer ikapp en häst utan den minsta ansträngning.

Vi har mkt älg här i vårt område, de är otroligt vackra djur tycker jag :)

Jag har än så länge aldrig mött en älg i skogen (peppar peppar). När jag hade min gamla häst så var jag inte alls rädd, då han var så trygg i sig själv och ja, vi har varit med om många olika saker utan att han rört en min.

Men nu har jag en fyra åring som inte är lika självsäker, han blir rädd bara av att se en mus springa över vägen. Ibland tvär stannar han och flåsar också -då blir man ju livrädd att det ska vara en älg! Jag är inte så rädd för att han ska skena iväg eller nått sånt, utan är rädd för att älgen ska springa efter och jag ska råka ramla av , då blir man ju ihjäl trampad av älgen sen! Men än så länge (peppar peppar) har vi inte mött en älg, utan det har varit en hare el. liknande små djur som han reagerat på.

Men för att inte behöva möta en älg så sjunger jag, eller pratar högt med/för hästen. Stackars lilla häst, han borde få ont i öronen utav min falska sångröst.. men jag vill inte möta nån älg! eller björn eller varg heller!!

jag är inte rädd för älgar men lite läskigt var det när jag red ute i skogen så red jag brabacka så galopperade jag i en uppförsbacke å när jag kommer upp en bit i backen så kastar hästen sig till sidan så jag flyger av . ligger framför hästen å fatta inte varför han gjorde så , men sen vänder jag mig om där och där står det en ko med kalv som kollar på oss , tog mig inte upp på han så lätt heller , så jag vända å sprang med hästen så jag kunde hoppa upp någonstans å gå hem ;)

har även varit med om att en ungjur var nyfiken på oss så när vi redförbi den så gick den efter sen när vi ble borta så sprang den så den såg oss igen sen gick den men sen stannade den där den var som tur var för då var jag nervös att den skulle jaga oss:)

Å fy jag är också livrädd för älgar. :crazy: Drar mig verkligen för att rida in i skogen när jag rider själv. Har jag en kompis med mig går det mycket mycket lättare.

Något som vi har gott om här i Närke-trakten är också Vildsvin vilket jag är minst lika rädd för om inte ännu räddare. :eek::eek::eek:

kl

Jag försöker vända och rida därifrån så fort som möjligt. Var inte rädd för älgar förr, men sen jag och min förra häst blev förföljd av en galen älg som terroriserat byn en höst, så har jag blivit rädd för dom. Fast jag vet, att de allra flesta vilda älgar hellre skulle fly, än ge sej på oss. Det här exemplaret var extremt, stångade traktorer o bilar och jagade folk längs vägen.
Jaktlaget var till slut tvugna att ta bort älgen som satte byn i skräck.

Vi brukar galoppera mot älgarna:cool: det stärker självförtroendet... OM den dvs springer iväg då:angel:

Nej. Jag o mina hästar är inte rädda, men jag har hamnat mellan tokig ko o kalv en gång o fick mig en resa. Jo älgkon var så pass att polisen skjöt den.

Däremot är jag livrädd för grisar som är helt orädda för att jägarna bara matar dem. De blir bara fler o fler:eek:

jag ser att många av er stöter på älg i skogen, men jag rider inte i skogen nu under älgjakten alls, utan håller mig på grusvägarna, och det är så att de står i diken och vägkanterna och tuggar, man ser dem ju inte i mörkret förrän de vänder sig om och då känns det som att det är försent - blir liksom paralyserad, fryser fast i sadeln, likstel.... :crazy:

tyvärr går de omkring utanför hagarna och stallet under nätterna, så det ser ut som en tornado gått lös i boxen för hästen ser dem genom fönstrena....
tycker det är lite jobbigt att stå och vänta på hästana vid intag då man hör hur det knakar ca 50 m bort i mörkret där ingen hage är....bu hu....

finns det inget medel man kan spraya på sig som de inte gillar så de håller sig borta eller det kanske bara skulle göra dem arga?

Ja det var en upplevelse.
Pappa trode att den hade blivit bortjagad av kon bara någon dag innan om äns det så den tyckte säkert att jag och cilla kunde bli en ny trygghet.

Kram

Vi har bara snälla älgar här. Sitter jag på min älgsäkra häst brukar vi stanna och titta på varandra till någon av oss tröttnar och går iväg.

Den älgrädde hästen brukar jag bara fortsätta förbi i så lugn takt det går på en häst som stutsar fram i passage med svansen rakt upp under höga frysningar

Jag är inte det minsta rädd men jag vet mycker väl att det kan bli riktigt farligt att tränga/skrämma älgar, spec unga eller ko med kalv. Så jag tittar noga på hur älgen reagerar (om den går att se) och stannar/går lite i taget för att inte stressa den men ge den en chans att springa i väg.

Min häst däremot är/var skiträdd :D Han fick några "dåliga" upplevelser i början där han mötte älgar som inte såg/hörde oss (dvs kom närmre och närmre en bra bit innan de avvek med buller och bång väldigt nära) och älgar som han inte kunde se utan som bara brötade runt. Han är dock lite lätt slaviskt uppfostrad med att lyssna på matte i ALLA situationer och vi har flera kommandon som "alltid" fungerar och inverkar lugnande på honom, så det har aldrig varit minsta problem med älgarna även om hjärtat har slagit så hela hästen skakat ;)

Några gånger nu har vi lyckats träffa på älgar där han ser hela älgen en bra stund och han börjar greppa att de bara är stora och springer i från oss.

Måste bara berätta en kul grej, läs inte om ni är rädda för älgar + mörkrädda :p

Förra helgen skulle jag ut o rida en snabbis efter jobb och emfodring, dvs det var mörkt ute. Vi knallade iväg boråt skogen och kanske 50-100 m från skogsbrynet ser jag något stort svart som en suddis skapelse på vänstersidan ute på åkern, kanske max 50 m från vägen vi knallade på. Jag stannde hästen och ungefär då upptäckte han var jag tittade på. Jag tänkte direkt "älg", och stannade därför och snackade med älgen. Min häst stirrade som en tok :D Älgen flyttade sig inte vad jag kunde märka så jag bad hästen gå några steg till, inget hände så jag stannade. Oftast springer de inte över vägen utan bortåt ett annat skogsbryn men med älgjakt och ungkalvar vill jag inte råka stressa älgen, jag hade ju inte ens chans att se dens uttryck.

Det var till och med så att jag började fundera på om det var en gammal rundbal, trots att jag visste att de inte slagit gräset sedan de tog in de sista. Då hör jar något beta! Så jag tänkte det kanske var en förrymd ko eller häst. Nåväl, jag vände pålle och travade hemåt (läs min häst såg ut såhär: :eek: när vi äntligen vände men tappade lite bort sig när matte skrattade åt hans förskrämda uppenbarelse ;)).

Jag ropade iaf på mamma och hon fick ta bilen ut och lysa på ängarna vid sidan om vägen. Det var lite kusligt, man såg jättebra precis i lyktorna och sedan utanför var det helt svart. Hon lyste fram och tillbaka så mycket som man kan göra på en rak, smal väg men det enda vi hittade var ett rådjur stående på andra sidan än där jag sett "balen". På "balens" sida tyckter jag mig kunna ana något suddigt precis i utkanten av lyktorna men det gick inte riktigt att urskilja. Trodde rådjuret kanske flyttat på sig och att jag överskattat storleken och vi säger hejdå till mamma för att på nytt börja vår ridtur uppåt skogsbrynet.

Då när hon hoppat in och börjar försöka vända bilen sveper lyktorna ännu mer åt vänster och vad kommer inte fram mer och mer då om inte en älg! Längst ned i hörnet på ängen står det och glor rakt mot oss, den tyckte nog vi var lite jobbiga. Min häst var dock inte så smart att titta dit lyktorna lös utan trodde hela tiden älgen var precis i kanten av vägen som innan, haha. Nåja, nu var det ju tillräckligt långt bort för att inte behöva bry sig om så vi red vidare som vanlgit i mörkret.

Men det var coolt att se när den tornade upp sig precis utanför billyktornas sken i mörkret :D

Ofta är de vilda djuren räddare för oss än vi är för dom, men fasen vad jag hatar att möta dem! :grin:
Det är riktigt djurberikat runt stallet, kan kanske bero på saltstenen i skogen intill...:p
Älg, rådjur, hjort mm har jag inga större problem med, men lite nervös kan jag allt bli, om älg/ annat står still eller kommer emot mig. Har jag möjlighet travar jag iväg.

Det sjungs och tjoas väldigt mycket när mitt ekipage kommer brakandes genom skogen, så det är inte ofta jag träffar på djur :angel:

Vildsvin däremot! HATAR. Vi har det bakom stallet, vid gödselstacken. Har dock fixat det så bra att jag får ställa skottkärran utanför stallet efter att jag mockat, så tömmer stallägarn den på morgonen :D

Men när jag är ute med unghästen i skogen kan jag inte låta bli att tänka " nu kommer det vildsvin, nu kommer det vildsvin!" Både jag och hästen är dessutom lika skrajja för dom :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar