Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

Menar nog att ju högre halsen är så måste vinkel i strupen bli mindre om loden ska behållas mot underlaget.
Men varför mäta mot underlaget?
Se musklerna och stommen i hästen, inbördes förhållanden, istället.

:confused: .............

Senast ändrad av en moderator:

Kallblodet (den typen med lättare blod :) ) har stor s-kurva med underhals och högrest hållning på halsen och har ridits på stång från början för att få ut överlinjen. Skulle jag dra ihop honom skulle han hamna bakom lod, men då skulle jag ha måstat rida mycket för mycket med handen. Utmaningen har varit att få honom att höja ryggen och komma ut med sin hals. Skulle inte drömma om att tänka att en period bakom lod för att han är svag vore ok. Vad vore poängen?
Det går ju att rida honom med nosen framme och få med ryggen bra. :smirk:

Som någon sa tror jag inte bakom lod är en garanti/bra väg att komma åt ryggen. Sååå många hästar som knallar runt utan en gnutta bärighet men en trevlig böj på halsen och nosen indragen. -Ofta svåra att inverka på.
Ett ex är varmbloden som swishar förbi på banan utan ett spår bärighet och bakbenen utåt sidorna och nosen snyggt indragen (pga att stropparnas längd inte tillåter att nosen kommer fram)i något som påminner om dressyrekipage på tidigt stadium.

Håller med om att araber är svåra. Tyvärr har kallblodet samma intellekt. De två trivs med huvudet på skaft sas.. Och hur lyckas man övertyga dem om att jag duger som spejare medans vi tränar..
Tur att andra kallblodet är lite trögt :D han kommer nog bli lättare!!

Och jo, smarta hästar skulle nog kunna hitta på en hel del eget under ett dressyrprogram! :D Oftast befolkas väl ridskolor o sportanläggningar med lite halvdumma hästar som kan stå ut med enformigheten och den ibland mindre pedagogiska ridningen... :rofl:
-Fullbloden och nordisarna som ibland fanns gick mest ihopdragna med hjälptyglar för att inte hoppa över sargen. :cry:

Antti skrev:
Men en detaljerad skrivning av en som vad jag vet aldrig själv ridit på nån nivå. Men har fyllt många utländska listor med frågor om hur hon ska göra med sin häst. Dvs. att den egna kunskapen är mycket liten.

Nog för att jag vet att du brukar vara osaklig, men om du menar mig (Pikeur) så har du nu slagit rekord. Jag har inte fyllt några listor med frågor och har inte ens någon egen häst. Den egna kunskapen är tämligen stor, och jag delar gärna med mig, till skillnad mot vissa andra.

Pikeur

"Kan ju förstås vara flera olika personer men tror nog inte det."
Säger du att det inte är du så får vi tro dig.
:) ser att du var tvungen att skaffa en ny alis för detta. Vad var fel på den förra?

Senast ändrad av en moderator:

Verkar vara någon annan som använder det. Kan i alla fall inte skaffa det. jag började på stallet.com som Noir för många herrans år sen, och hemsidan ligger ju under kahlin.net/noir/

Jag sitter just nu och läser Insertionsdesmopathien beim Pferd, en 170 sidors avhandling om skador vid ligamentfästen och muskelfästen p gr a felbelastning. Handlar mest om överdriven hand-ridning och de sjukdomstillstånd i nacken/halsen de ger upphov till. Synd bara att den är på tyska. Lite tungt att läsa facktyska. Själva ämnet är ju inte så upplyftande heller. Horst Weiler, som gjort avhandlingen, skrev i ett mail att "om du tycker om din häst, rid inte dressyr". Jag hoppas att han sade det med ironi.

Jag kan återkomma med en sammanfattning om någon är intresserad.

Theresa

Japp, just IKEA-lösningar är så praktiska. Man åker och hämtar en halvfärdig häst som man sedan sätter ihop själv. Det blir jättebra.

Enda bekymret för min del är att jag kan skylla alla fel och brister i utbildningen av min häst på - ingen alls, för trots allt har jag utbildat honom på egen hand. :smirk:

Vad du egentligen menar med IKEA-lösning begriper jag faktiskt inte...

Sv: Aldrig någonsin bakom lod? Känslan!

Känslan är det som ryttaren har att gå på.
Om man har upplevt en häst som är lätt och framåt och svarar direkt på hjälper - så är det svårt att acceptera något annat.
Men tyvärr får många lära ett annat förhållningssätt, helt enkelt för att instruktören säger bra när det ser ut som en vacker silhuett.
Sitter man upp på en sån häst - som ser fin ut - och sen provar halvhalt eller att samla traven tex, upptäcker man direkt att det registret saknas.
Dock går det rätt ofta snabbt att ställa om hästen, men då blir ofta ryttaren rädd eftersom upplevelsen, känslan, lätt blir att man tappar kontrollen när man inte får ta stöd i tygeln...
Nåväl, den hästen som går självbärig med aktivitet och eftergift, den går i en korrekt form, och det är lätt att kolla - bara lätta i handen och se om hästen är kvar på tygeln./T_B

"Vad du egentligen menar med IKEA-lösning begriper jag faktiskt inte..."
Mödelsnickaren utgår från en brädhög och gör sin mödel genom hantverkskunskap och förmåga.
Den anda :) köper en byggsats och skruvar ihop tidigare designade delar med förutbestämda verktyg.

Grejen är att hantverkaren en gång i tiden sannolikt lärt sig tekniker för att bygga olika möbler av någon annan som redan har erfarenhet. Den hantverkskunskap han besitter innehåller både egen erfarenhet och kunskap inhämtad utifrån.

*Katchiiiing* Give me five girl!

Det är hantverkaren det.
Men du ville ha IKEA lösning.

Som sagt, en sammanfattning om "Insertionsdesmopathien beim Pferd" sade jag att jag skulle skriva för flera månader sen. Jag har sedan länge nu läst den, dock inte alla de andra desmopatierna hos små senor som jag inte känner till. Det spelar ingen roll, efterom de inte alls hör samman.

Delen om nackbandets sjukdomstillstånd (i infästningen till huvudet) är bara en av fyra, samt att ett stort kapitel handlar om olika sorters röntgen, skikt-biopsier, infärgning av proteiner och annat - helt enket diagnosmetoder eller vad man kallar det när hästen redan är död. Inte diagnos, kanske.

Han har helt sonika tagit skallar från en uppsjö av hästar, och en del av dessa fanns i Berlins universitets källare. De var dock inte nödvändigt särskilt gamla. En del hela kadaver kom från hans klinik, och var då alltså pinfärska. Där har han gjort röntgen 90 grader genom nacken, och annat.

Skallarna som undersöktes delades in in ålder, kön, ras, användning etc, samt bedömdes för mängd sjuklig förändring vid nackbandets fäste bak på skallen. Endast 20% av alla hästar var utan sjukliga förändringar. Av dessa hästar var 4 halvblod, 7 ponny, 1 kallblod. Av halvbloden var endast 11% utan sjukliga förändringar. 100% av ponnyerna (7 st) var utan fynd och kallbloden hade mindre mängd förändringar generellt.

Han jämför med äldre bilder (av samma ställe) i litteraturen och diskuterar att det inte finns omnämt i litteraturen att detta område skulle prydas av benutväxter så som han fann på sina skallar. Han diskuterar inflamationstillståndet som ger benpålagringar, hur collagen mineraliseras och annat smått och gott som bör vara på plats i en professorsavhandling.

Sen går han i korthet in på vad han tror att det beror på, utan att för den skull backa upp det med något annat faktum än att det är övervägande halvblod för hoppning/dressyr som lider av detta (kallblod och ponny har mycket mindre) samt att det inte finns historiskt omnämt, utan måste bero på någon modernt tillkommen faktor. Han nämner det dressyrmässiga sättet att rida hästar som ju har ändrats de senaste 20 åren.

Han går också in på att dessa sjukliga förändringar sällan är det som gett upphov till veterinärbesöket eller vården/avlivningen, utan att detta är fynd som gjorts i samband med en generell obduktion av hästen, eller att han undersökt de avkokta skallarna. Symtomen är alltså inte sådana att de direkt medför veterinärvård. Han nämner att de kanske sekundärt visat sig i form av huvudskakningar, ovilja att gå på tygeln, motstånd, istadighet, temperamentsproblem, etc. Han går inte in på något specifikt fall.

Jag har lite bilder på min hemsida som visar vad han visar i häftet:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not.php#nuchal

Jag hade turen att få diskutera detta med Björn Nolting som är tysk landslagsveterinär eller vad han nu är och även har hand om Ehnings hästar. Han trodde mer att det berodde på att hästarna hade slitit och hängt i grimskaften när de stod uppställda på gången, än att det skulle bero på ridningen. Han höll i och för sig med om att många dressyrhästar rids fel och förböjda och att det inte är bra, med sammanförde inte detta med fynden i professorsavhandlingen, som Weiler gjorde.

Jag kan ju säga det att Weiler var mycket mer uttrycksfull vad gäller överböjda halsar som skälet till dessa problem i e-postkontakt 2003, än han var i tryck i denna avhandling 2000. Han lär även ska ha skrivit artiklar om det i press senare.

Att Nolting inte tror att ridningen har med problemen att göra kan ju ha att göra med hur Ehning, hans störste kund, rider och tränar sina hästar. Men det sade han naturligtvis inget om.

Jag har försökt att få tag på Weiler via e-post nyligen, men han går inte att nå. Får försöka på annat sätt, för att se om han fått reda på något mer om detta.

Theresa

Bra jobbat! Himla bra att du klarar tyskan. Ska du skicka detta till Ridsport också? SKulle behövas...mvh/T_B :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka