Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

Nej jag anklagar inte dig för att tro det heller, Ta´t lugnt :crazy: Vad jag menar är att i en perfekt värld går hästen perfekt men att verkligheten ser helt annorlunda ut och det gäller alla även den bäste.
Och varför inte likabra som varför. Kan någon överhuvudtaget egentligen svara på det.
Anky har ju någon veterinär och fysiolog som påstår att hennes rollkur gör att hästen arbetar bäst!

Jag vet inte jag.....

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Detta måste vara det svåraste ämne som finns att diskutera. Visst i det stora hela är bakom lod fel men vägen till den perfekta formen innehåller en hel del bakom lod tyvärr.
Jag tycker inte att detta är ett svårt ämne att diskutera.
T.ex. så är det inte alls nödvändigt att vägen till den perfekta formen innehåller "bakom lod". Uppnår man verkligen den perfekta formen om vägen dit går via "bakom lod"? Det tycker jag vore intressantare att diskutera.

Ni skjuter förbi igen.
Fråga istället varför ni får hästen bakom lod.
För i antagandet att den bästa hästen inte någonsin har varit bakom lod måste ju då lösningen också finnas till varför den aldrig kom bakom.
Fastän det bevisas med foton på fria hästar som inte är bakom lod, så är det inte så svårt att ta en bild där den fria hästen är bakom :) bara sitt en stund och kolla in dom. Mer behövs inte.
Så vad är vad?
Vad är rena hjärnspöken och vad är verklighet?
Vad är person förföljelse av kända ryttare?
Vad är utslag av socialt misslyckande med att inte få rätt befattning?
Ansluter man sig till en rabbiat föreställning av nån annan så bör man sätta sig ner och fundera en stund.
Svaren som är av intresse för hästen får ni genom att rida den. Resten är snudd på vidskepelse.

Hej!
Jag funderar på om nån av er reflekterat över vad som händer uppe i nacken på hästen? Varför skulle det egentligen vara bättre att gå framför lod istället för bakom? Tittar ni i TR så är det faktiskt godkänt ända upp i Grand Prix att hästen går framför lodplan (eftersom hästar är byggda olika) men det är inte godkändt att gå bakom. (Nu döms det dock inte alltid så...) Det måste ju således finnas en gammal baktanke kring detta...eller?

Min kunskap i detta (efter vad jag läst i urgamla böcker) är att det vi egentligen eftersöker är avslappningen i hästens käke och nacke. Och då är det inte halsens krökning, utan nackens högsta punkt (bakom öronen) som ska vara avslappnad och låta huvudet falla. Då hamnar det inte bakom lod! För att den ska hamna bakom måste någonting annat hända. Och när hästen sen orkar med att resa sig i fronten (framdelen) då kan den också trampa under sig.

Ja, kommer hönan eller ägget först...det kan man strida om länge. Dvs. kommer formen av att hästen reser sig fram så att den möjliggör undertrampet, eller är det så att undertrampet gör att fronten kan lyfta sig och vi får den vackra resning som vi eftersträvar...??? Ja, det behöver vi kanske inte diskutera här. Men det viktiga är att fokusera på det vi vill eftersträva, en avslappnad nacke och käke som låter huvudet falla naturligt. Och då är den inte bakom lod.

Det här är i alla fall vad jag har kunnat få fram.
/Pepe

Jag antar att ditt svar var allmänt menat :confused:

När du skriver att den bästa hästen inte går bakom lod så vill jag ändra det till att den bästa ryttaren inte rider sin häst bakom lod. Jag ser det inte som hästens fel utan ett träningsproblem från ryttaren.

Tja, klyveri.
Men visst kan man leva ett helt liv utan att ha tagit en häst bakom lod. Men har man åstadkommit nått?
Facit enligt mitt tycke är att göra nått med hästen också. Inte lulla runt.
För mig är det stor skillnad.
Ägget eller hönan skrev nån.

Tja, du klyver lika mycket själv :D
Så om man aldrig har tagit en häst bakom lod har man inte åstadkommit något med sin ridning??
Ägget eller hönan gällde förresten något helt annat.

Många tänkvärda ord från dig i denna tråd! :bow:

Förmodligen så har man inte gjort annat än suttit med om man aldrig har fått hästen bakom lod.
Föer egentligen är lösningen så enkel, lydnad. I lydnaden ligger nyckeln.
Sen tekniskt finns det ryttare som inte begriper att de har hästen på fel ställe men ser jag som en annan diskustion.

Antti skrev:
Föer egentligen är lösningen så enkel, lydnad. I lydnaden ligger nyckeln.

Kan du utveckla det där med att lydnad är nyckeln? För mig definieras lydnad som att hästen gör som man säger och det är ju en synnerligen viktig detalj i ridningen. Men det innebär ju också att ryttaren måste ha kunskapen och förståelsen att ge hästen rätt instruktioner så att hästen har något att lyda.

Sist jag var på kurs gick en häst ganska många cm bakom lod. Instruktören påstod naturligtvis inte att det var ett ideal, och ville att ryttaren skulle träna mer på att ge efter då och då, men det intressanta var att instruktören tyckte att den stora skillnaden är huruvida hästen söker sej framåt eller ej. Är hästen beredd att i varje läge följa med bettet framåt när ryttaren ger efter så är det inte "bakom lod" på det viset vi brukar vilja undvika, utan betydligt mer harmlöst.
Så begrep jag det iallafall, om jag förstod det rätt!

Nu tycker jag det verkar som om du bara vill ha rätt och alla andra ska ha fel. Om ryttaren medvetet rider så att hästen inte drar nosen bakom lod, vad är det för fel då? Det var det jag menade, inte någon som bara lullar runt på hästen. En ryttare som är så tekniskt medveten och har hästen så lydig att den håller nosen där ryttaren begär det. Jag håller med om att det är närmast en utopi, men det kan kanske finnas någon sådan ryttare även i detta landet :smirk:

Inget fel alls, men i verkligheten funkar det inte så.
Den som säger att han aldrig har behövt ta i tygeln ljuger förmodligen. Eller som sagt, barlast.
Så jag påstår att alla som rider har ridit bakom lod. Hur mycket och hur länge beror på faktorer.
Men vi kan tex. avliva teorin om att det skulle gå att få en häst till OS GP final utan att den nånsin varit bakom.
En vanlig anledning att dra in hästen är att man inte vet något annat. Det är ju fel förstås men inte ett fel som man kan lasta nån för. Vet man inte så vet man inte.
Sen dom som vet men ändå gör, tja skriv vad ni vill om dom :)
Jag vågar gå så långt att alla här skulle dra in hästen bakom lod vid behov. Dvs. ingen här kan påstå att de inte skulle göra det, och sen leva upp till det.
Och då är vi tillbaka till, varför?

Tja, du kan ju läsa mina skrifter lite nogrannare.

Jag tycker att de flesta hästar jag sett gå bakom lod/bakom hand ser ledsna ut i ögonen. De verkar ha svårt att se framåt och bekymras av det. Är det någon mer som gjort samma iakttagelse, eller har jag bara råkat se "fel" hästar? Och vad betyder det isåfall?

Hästar i lodplan kan inte heller se framåt. De litar på sin ryttare och överlåter stora delar av balanssystemet åt dem. Har du suttit på en välriden häst och känt hur lättrubbad den är i balansen? Den håller inte i sig längre, utan överlåter sig åt sin ryttare.

ååh.. något possitivt med att ha en häst som krullar ihop sig mer än den ska.. :) Hon litar i alla fall på mig.

Du har så rätt i att synen påverkas. Hästen använder huvudets positioner för att se på olika avstånd.
Och då kommer hästens mentalitet in än en gång :)
Vissa, smartare hästar med egen vilja har svårt för att stänga av och bara gå.
Som regel är nästan alltid en dummare häst enklare att använda. Och ur det följer automatiskt att hästar höga i blodet är svårare. Araber kan vara svåra för många medans kbl är lätta för somliga.

konstaterat.. min pålla är lika dum som jag trott.. :smirk:

nä men.. Det är svårt att få henne att jobba rätt.. hon är så lat också. Hon viker in huvat dirket man tar i tygeln ( som jag knappt gör eftersom jag inte förespråkar detta ridsätt)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka