Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

:D
Först tänkte jag svara Carmenzita med att jag faktiskt aldrig ridit en häst i lod (jo, lite korta stunder går nog min häst in i det, tror jag, har fotobevis) och så läser jag Anttis inlägg att vissa smarta hästar med stark egen vilja har svårare att gå i lod. Ska jag skämmas över min dåliga ridning eller vara stolt över min lilla smarta, egensinniga märr? *fniss* (lite skämtsamt, menar jag)

Så om jag tränar lodplanet lite mer så kanske hon automatiskt går lite mer dithän jag tänkt! Så bra!!! :idea: Ska minsann testa!

Smarta hästar skulle väl dessutom hitta på egna grejer mitt i dressyrprogrammet. Inte smart att ha en egensinnig superbegåvad häst om det är ridning och dressyr som är ens hobby.

Nja, hon litar inte på din hand...

Mitt i alla skämten så är det så mycket saning.
Går ni in i en flock med många hästar så köp inte den som kommer upp i knät, inte den som knappt vågar fram utan den som kollar upp dig och vänder upp häcken och fortsättar att äta.
Många vill gärna framhålla sina hästar som den högsta i flocken. Som om det vore bra. Tvärtom, en besvärlig häst, inget att önska. Missriktad stolhet :)

Jag har en häst med låg rang. Perfekt när man ska lära sig rida. Han är väldigt välvilligt inställd till mig och arbete. Han accepterar även om han är en grad feg och en grad lat. En perfekt förstahäst!

knasan skrev:
Jag tycker att de flesta hästar jag sett gå bakom lod/bakom hand ser ledsna ut i ögonen. De verkar ha svårt att se framåt och bekymras av det. Är det någon mer som gjort samma iakttagelse, eller har jag bara råkat se "fel" hästar? Och vad betyder det isåfall?

jag tror inte en centimeter hit eller dit gör så mycket för hästens syn framåt om du iakttager hoppryttarna speciellt Marcus Ehning så rider han ganska rollkurliknande mot hindren förmodligen för att behålla hästens rundhet, han går ju nästan alltid felfritt så hästen ser ju även om han är ihoprullad.

Jag säger inte att du har fel på något sätt för i teorin så har du ju rätt men verkligheten är en helt annan sak och jag tycker faktiskt det är mer intressantare att diskutera vad som sker i verkligheten än att diskutera en illusion.

och på tal om TR och GP så är det väl mer vanligt att hästarna går bakom lod än framför, domarna och TR har inte samma riktlinjer när det gäller lodplan. Rider du nacken som högst och framför lod a´la barock eller etc på tävling får du utan tvekan kommentaren för öppen i formen och poängavdrag, hamnar hästen några centimeter bakom och med 3 halskotan högst bryr dom sig inte alls om det.

knasan skrev:
:D
Först tänkte jag svara Carmenzita med att jag faktiskt aldrig ridit en häst i lod (jo, lite korta stunder går nog min häst in i det, tror jag, har fotobevis) och så läser jag Anttis inlägg att vissa smarta hästar med stark egen vilja har svårare att gå i lod.

Så om jag tränar lodplanet lite mer så kanske hon automatiskt går lite mer dithän jag tänkt! Så bra!!! :idea: Ska minsann testa!

Fast det har inte så mycket i lod att göra som eftergiften i nacken när det gäller ranghöga hästar egentligen, dom har svårare att blir runda och ge efter i nacken eftersom dom då blir oerhört sårbara och utlämnade eftersom den eftergiften i nacken jag talar om ger en totalt lösgjord häst ändå ut i hovleden = tillit

Rufsan. skrev:
och på tal om TR och GP så är det väl mer vanligt att hästarna går bakom lod än framför, domarna och TR har inte samma riktlinjer när det gäller lodplan. Rider du nacken som högst och framför lod a´la barock eller etc på tävling får du utan tvekan kommentaren för öppen i formen och poängavdrag, hamnar hästen några centimeter bakom och med 3 halskotan högst bryr dom sig inte alls om det.

syftar du bara på GP klasser nu elr allmänt ? =)

Tror du verkligen att jag har tid och lust att tugga mig igenom din bok bara för att ta reda på hur du menar att lydnaden avgör huruvida hästen går bakom lod eller inte?

Tråkmåns! ;)

Jag vill inte bråka utan jag frågar av ren nyfikenhet, men vill du inte förklara dina påståenden så slipper du väl då... :cool:

Man måste juh skaffa läsare på NÅT sätt *flin* :angel:

Nej jag syftar helt allmänt men jag själv har upplevt att dom mer tillåter ?(usch vad dumt det låter)en öppnare form i lägre klasser än högre av någon konstig anledning.

Senast ändrad av en moderator:

OK, jag hänger med i ditt resonemang.
Men menar du att man inte kan ta ett tygeltag utan att få hästen bakom lod?

Rufsan. skrev:
Tyvärr är det vanligast att hästarna går bakom lod på tävling :( . Varken hopdragen hals med nosen bakom lod eller för öppen form är riktigt. I den s.k. "öppna formen" är hästen inte tillräckligt rund och arbetar inte genom hela kroppen. Domarna ser på det som att en hopdragen häst är mindre fel än en öppen.

Rufsan. skrev:
Nej jag syftar helt allmänt men jag själv har upplevt att dom mer tillåter ?(usch vad dumt det låter)en öppnare form i lägre klasser än högre av någon konstig anledning.
I lägre klasser ska hästen inte vara lika mycket samlad som i högre, därför slår dom inte ner lika mycket på en öppen form i lägre klasser.

nja jag tänkte mer på nosen framför lodplan, ju mer samlad hästen är desto mer skall den ju resa sin nacke och ta fram sin näsa. Den blir ju mer påtagligt avknäppt i högre samling när den kommer bakom.

Senast ändrad av en moderator:

:confused: Nu vet jag inte vad det är du svarar på. Förklara lite bättre, please.

Nä varför skulle du det?
Enklare att få en IKEA lösning.

bobo skrev:
:confused: Nu vet jag inte vad det är du svarar på. Förklara lite bättre, please.

Jag svarade på ditt svar med den öppnare formen

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka