Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

true_blue skrev:
Bra jobbat! Himla bra att du klarar tyskan. Ska du skicka detta till Ridsport också? SKulle behövas...mvh/T_B :)

Ja verkligen :bow:

Tja, det skulle de väl behöva. Men vad jag allra mest skulle behöva är återupptagen kontakt med H. Weiler för att fråga ut honom om nuläget i hans forskning. Men man skulle ju kunna göra en följetong, med en summering av avhandlingen först, och sedan en uppföljare. har dock pratat med dem som inte har så bra erfarenheter av ridsport och deras "redigering" av insändare. Man kan bli synnerligen feltolkad och felrepresenterad i den publikationen... :mad:

Tessan

Hoho, men vad mer kan man begära?
Om jag inte minns helt galet så var det kalabalik med en av arrangörens hästar på en portugis clinic. Så dom har väl fått leta reda på en egen tränare :)
Och här är något intresant, av nån anledning så ska alla ha en egen tränare som dom arrangerar clinic för. Detta syns i ridning, nh mm.
Varför?

Kalabalik? Vad hände? - och vilken portugis???

Varför alla vill ordna - tja - kanske att de svenska tränarna inte räcker till? Eller kanske man vill testa sin utbildning hos en annan tränare? Och om det då inte finns svenska som är tillgängliga - då är det väl rätt självklart att tillgängliga utländska kommer.
Svenska äpplen finns en begränsad tid - sen är det "röda och gröna äpplen" som gäller!
Klart att de flesta skulle träna för Lussan eller Tinne (eller Kyra "reservsvensk") men deras tid räcker inte till en halv miljon ridande. /T_B

Håller med om att araber är svåra. Tyvärr har kallblodet samma intellekt. De två trivs med huvudet på skaft sas.. Och hur lyckas man övertyga dem om att jag duger som spejare medans vi tränar..
I dagens kallblodstravare så finner man tecken som visar att det finns mycket varmt blod inblandat, så att många av dom norska hästarna både ser ut som och uppför sig snarlikt araber (fullblod) är nog ingen slump. Många har t o m "arab" huvuden fast i kallblodsformat.
Det är ganska stor skillnad på en ardenner och en kallblodstravare, kan jag tycka, fast som båda går under betäckningen kallblod.

true_blue skrev:
Klart att de flesta skulle träna för Lussan eller Tinne (eller Kyra "reservsvensk") men deras tid räcker inte till en halv miljon ridande. /T_B

Var det ett skämt eller :eek: Det finns inte en enda person jag känner som överhuvudtaget skulle vilja träna för vare sig Lussan eller Tinne.(vanliga dressyrryttare alltså) Kyra ja men hon har ju en helt annan filosofi än vad Lussan har.

Lussan kan ha träning i : så här förstör vi piaffen :devil:

Varför skulle inte folk vilja rida för Lussan? Jag känner många som vill det, inte bara småflickor som har sin idol. Jag tycker att hon är oerhört bra med speciellt hästarna, lugn, mjuk och följsam. Men hon kanske är ett riktigt monster när hon har lektioner hemma? ;)
Så som jag har förstått hennes "piafffilosofi" är att varför pressa en häst att göra 120 steg när den inte är tillräckligt riden från början. Många tränare tjatar ju om att man ska rida flera steg på träning än på tävling, annars blir hästen ovan och det blir svårt. Men först måste man ju se till att hästen orkar med 2 och 3 steg.

Så vad menar du med att hon förstör piaffen?

På tal om de där bilderna med "kurs i hur man får hästen att gå bakom lod". Så extremt var det inte, jag har sett värre :) Ett par cm visst, men inte mycket mer.

Senast ändrad:

Mycket intressant läsning! Tack :bow:

Jag är själv av den åsikten att hästen aldrig skall gå bakom lod. Däremot är det inte alltid som det fungerar så i verkligheten :crazy: Många av mina elever har hästar som gått bakom lod en längre tid och endel av dem t.o.m. vill ha hästen där eller tror att det är korrekt för de har hört det från andra tränare... Ibland är det så enkelt som att man ber ryttaren sluta dra in hästens näsa, men ofta så har även hästen fått en muskling som gör att den går bakom lod även när ryttaren släpper tygeln. För att ryttaren skall kunna rida hästen korrekt krävs ju att den har ett antal verktyg i sin verktygslåda. Det räcker ju inte med att dra upp hästens huvud ovanför lodplanet och sen är allting bra. Ryttaren måste veta hur den skall påverka hästens kropp (d.v.s. bål, rygg, bakben m.m.) innan man kan börja placera halsen. Därför kan det ibland innebära att hästen får gå "som den vill" bakom lod, medans ryttaren koncentrerar sig på att lära sig rida :smirk:

Sitter man på en oförstörd häst tycker jag alltså inte att det finns någon anledning till att rida bakom lod, men på en häst som blivit felriden kan det krävas endel korrigering innan man kommer åt problemet i grunden.

Mvh/Marie

Varken Lussan eller hennes elever lyckas ju ens visa någon piaff på tävling, Lussan själv går framåt ca 3-4 annars får hästen panik, den har ju rest sig ett antal gånger oxå i piafförsök + ett antal hästar till som hon tränar/tränar för henne så Nej jag anser inte att hon har någon bra piaffiolosofi.

Kissing Spine skrev:
På tal om de där bilderna med "kurs i hur man får hästen att gå bakom lod". Så extremt var det inte, jag har sett värre :) Ett par cm visst, men inte mycket mer.

Skämtar du :crazy: hästen är ju så indragen så att den knappt får luft, ser du inte det :confused:

Nja... Om man går efter just principen att hm.. hur ska detta förklaras, tror att du kommer förstå mig iaf ;)
Själva linjen ska ju vara rak, nosen ska ju inte vara bakom eller framför den linjen. Och om man tittar på bilderna så är själva linjen inte så fruktansvärt vriden. Däremot inte sagt att det ser bra ut ;)

Nej linjen skall inte alls vara rak, utan om hästen skall vara genom ögat så blir linjen lite framför.
I Tr så står det "nacken som högsta punkt i eller något framför lod"

Dessutom är hästen kraftigt indragen och det finns inte ens något som påminner om en öppen ganaschvinkel utan den vinkeln går ju parallellt med halsen :(

Senast ändrad av en moderator:

Carmenzita skrev:
Bakom lod är inte samma sak som bakom hand.
Var är skillnaden då? Jag har alltid hört att det är exact samma sak... :confused:

Bakom hand är när hästen inte söker handen, inte söker kontakt. Alltså att den dra sig från handen istället för till den.

Bakom lod är helt enkelt att hästen har näsan bakom lodplan. De kan ske på samma gång givetvis, men en häst kan också vara bakom hand, men framför eller i lod.

En häst kan vara till handen, men bakom lod...

Okej, då tror jag att jag är med... :D Var faktiskt inne på en annan tråd här på buke (den var väldigt gammal) där det var felförklarat, så d snurra till det lite mer för mig. Trodde alltid att bakom handen var när hästen var bakom lod, men nu vet jag :) !

Det finns massor med människor som menar att bakom lodplan alltid är bakom hand. Jag kan väl till viss del hålla med, ibland, men inte alltid.

Om man har så kort tygel att hästen inte kan göra något annat än ha nosen bakom lodplan, så jobbar den inte sräskilt väl, men den är ju inte bakom hand på eget bevåg.

Däremot så väljer många hästar att inte samla sig och därmed höja halsen när man ber om det, utan istället viker de bara in huvudet. Då kan man säga att hästen är bakom hand för egentligen skulle den höja halsen och förbli lätt framför lodplan med huvudet.

Men i denna värld är det väldigt få hästar som inte fått lära sig redan fårn allra första början, att dra in näsan och knäppa av mellan 2:a och 3:e kotan, eftersom de rids på det sättet redan från början. Många ryttare har inte heller någonsin upplevt något annat.

Tessan

Nej, och det är svårt att lära dem något nytt. Själv är jag mitt upp i en omskolningsprocess. Jag har börjat lite själv, transporten har pajat så jag kan inte ta mig till någon tränare. Jag känner mig så liten ibland, vet inte hur något ska kännas. Just nu försöker jag bara göra balanserade övergångar, lite volter och alltid sitta bra. Det får räcka utan tränarhjälp. Har en 15 årig dressyrponny, "läromästare" skolad efter dra ihop principen. Uch, jag vet inte längre hur handen ska kännas. Förut visste jag i alla fall att det bara var att bestämma en tygelstopp där man kunde sätta handen, sen driva tills hvudet lättade. Fast det har jag ju vänt mig emot. Nu försöker jag rida på ett lätt stöd. Det är svårt, han vill så gärna krypa in bakom hand. Men allt går :) väl.

/Sofia

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka