Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

bobo skrev:
Om du har hört talas om Nuno Oliveira. En amatörvideo tagen av elever till honom. Därför vet jag att den var mer eller mindre oredigerad. Jag säger inte att ridningen var helt perfekt, då jag vet att det kommer att komma många protester :devil: men det närmaste perfekt jag har sett.

Rufsan kanske är elev till honom :cool:

Nä tyvärr :cry:

Vilken cliniq har du sett? Berätta gärna.

Jag var och tittade på överste Carde när han höll clinic i Bålsta nu i helgen. Mycket intressant.

Jag var även på den förra, och tycker att mycket hade förbättrats och utvecklats sedan förra gången. Jag såg inte första clinicen förra sommaren, tyvärr.

Det är roligt med Carde. Han kommer till oss i publiken emellanåt och säger "Swedish riders, they always do this..." (och visar något dragande med händerna, händerna i ljumskarna, ihopklämda knytnävar, sågande, eller nåt annat). "Why?" säger han. Och vi upplyser honom om att i sverige är det 'förbjudet' att t ex följa huvudets och halsens rörelser för då ROR vi. Ajabaja! Och han ser förvånad ut. Han var mycket bekymrad denna clinic över att så många inte kan hitta hästens halsrörelser och behålla kontakten och ändå gå med. Folk gör tvärt emot - när hästen vill sänka huvudet tar de handen åt sig och när den lyfter huvudet glappar de. Hästhuvudet vinkar och guppar, och hästen blir irriterad.

Många har inte heller något koncept om vad de gör med handen. "Give with the rein!" hojtar Carde, och ryttaren sitter som om någon limmat fast tygeln i handen. "Down the head!" hojtar hand, ryttare stirrar på sina olydiga händer, och han korrigerar "Not your head! His head!"
Om någon lyckas ge efter på tygeln och få en sträckning framåt/neråt så kommer "alien hand syndrome" fram, och händerna kortar kvickt och abrupt upp det lilla de har råkat släppa ut, och Carde ropar "No, give!" Men då sitter tyglarna fast i handen igen. Jobbigt.

Men jag kan inte skuldbelägga dessa ryttare. De gör vad de kan. För de har blivit lärda av en entonig kör som mässat att de inte får göra vissa saker, att de måste driva mer, mer och mer. Att de skall rida fort för att få framåtbjudning, samt att de skall hålla i yttertygeln för kung och fosterland. Det ser ut som att någon har sagt att de skall knipa med knäna också, men det är väl bara avsaknad av instruktionen att "släppa knäna" som varit konstant. Det är svårt att göra något åt det själv, eller ens komma underfund med att det är fel. Och ändå har de börjat nu, genom att rida för Carde.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Förstår hur det känns. Jag är också i omskolningsprocessen. Fick råden av min tränare att dra åt nosgrimman hårdare på 5-åringen så att han inte skulle sticka ut tungan. Tack och lov protesterade jag. (Upplyst av bukefalister som jag är :bow: ) I stället beställde jag tid hos tandläkaren. Det var bra men jag har dåligt samvete för att jag inte gjort något åt problemen tidigare. Nu har jag inhandlat ett sidepull och vi börjar från början. Det är skritt och halt och vänd som gäller. Jag mår bättre. Det dåliga samvetet är borta och min tränare är förfärad över att jag "slösar bort hästens gångartstalang". Men jag vill ha min häst i 20 år inte i 8.

Lycka till med omskolningen

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka