Aldrig någonsin bakom lod?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

Det är svårt nog att rida korrekt även om man vet allt teoretiskt hur hästen skall arbeta korrekt.
Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon i denna värld som alltid rider korrekt, eller nästan alltid korrekt :confused:
Någon som sett någon??

Skulle va intressant att fråga en häst... :angel:
Jag tror liksom inte att de skulle fatta innebörden i frågan, även om man kunde "tala häst"... Människan är väl nog det enda idiotiskt korkade djur som inbillar sig att det verkligen existerar sådant som standard, korrekt, norm m fl vidriga uttryck... :crazy:

Jag tror inte så många rider perfekt för det mesta. Vi har alla våra problem. Men endel är ju erkänt känsligare än andra, det är uppenbart.

Det är inte bara att "dra upp huvudet" på dessa hästar som lärt sig att knäppa av. Det blir inte magiskt borttrollat av att "rätt person" sitter upp. Det tar lång tid, och måste oftast göras genom att man gör något helt annat med hästen, typ Daddes "hoppa studs med näsan maximalt ut" för att återfå musklerna i överlinjen och sen får man börja om med skolningen.

Tyvärr är många hästar som jag sitter upp på så intjatade på detta att de är så stela att de ej går att ställa i nacken, utan bara knäpper av och hänger ner. Inte mycket man kan göra då. Och tråkigt/jobbigt är det att rida såna fålar...

En häst vet inte heller vad som är "korrekt" eller så. En häst är bara van att lyda överordnad om det inte innebär ansenlig fara för livhanken. Det den blir belönad för gör den. Sen kan belöning vara klapp, godis eller att man slutar mecka så förbannat i truten på den. Då har den räknat ut vad som önskas.

Theresa

Rufsan. skrev:
Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon i denna värld som alltid rider korrekt, eller nästan alltid korrekt :confused:
Någon som sett någon??
Ja, på video :smirk:

Noir skrev:
Var det någon man känner till?

Tessan
Om du har hört talas om Nuno Oliveira. En amatörvideo tagen av elever till honom. Därför vet jag att den var mer eller mindre oredigerad. Jag säger inte att ridningen var helt perfekt, då jag vet att det kommer att komma många protester :devil: men det närmaste perfekt jag har sett.

Rufsan kanske är elev till honom :cool:

Har också sett lite Oliveira-film. DÅ blev jag besviken - pga alltför höga förväntningar? Nu har jag sett en del spansk/portugisk ridning, och jämfört med dem är han en gud.
Nu kan jag mer uppskatta hans kvaliteer än att se det som brister enl. mig: fra den alltför snabba takten - som jag har svårt att se som harmonisk. Men man lär så länge man lever!/T_B

Okej, då förstår jag... :) Synd att det kommer ta så lång tid innan man faktiskt kan träna ordentligt igen... (Gissar att du hört om vårt ridhus :cry: )

/ Jen, fodervärd te Larry

Vill du hänga med imorgon? Jag plockar upp Noir kl 08.00 vid Mörby C busshpl på motorvägen.... / T_B :cool:

Du kanske tyckte takten var snabb, men den fanns där. Helt ren.
Inga hästar bakom lod med hopdragna halsar, de mest lösgjorda hästar jag har sett som obesvärade gled in i de olika rörelserna, med en ryttare som till synes bara satt ovanpå.

true_blue skrev:
Vill du hänga med imorgon? Jag plockar upp Noir kl 08.00 vid Mörby C busshpl på motorvägen.... / T_B :cool:

Vart? Tror jag har missat nåt..?

Precis - det är det man ser - sen... Ibland ska man gå på första intrycket - ibland måste det smälta. Svårt..

Spider84- man kan inte säga det bättre!!! :bow: :bow: :bow:

Sen om folk fattar vad som menas är en annan sak? Men det kan inte sägas bättre!

You got it!! :banana:

Man får ju betänka att det är iberiska hästar och att de har en annan takt än våra halvblod som våra ögons slutartid är inställd på. Halvblod har ju lite schwedengang, i jämförelse.

Jag är inte så förtjust i dessa iberiska raser själv, men i Sverige ser man ju inte direkt de bästa representanterna för de spanska raserna, heller. Precis som med tyska hästar så åker ju många dit och köper nåt de tror är fint, och spaniackerna skrattar hela vägen till banken för att de blev av med öket, (hehe). Dock inte alla.

Det hade varit jätteroligt att se Nuno på ett halvblod. Precis som det var underbart att se P Karl rida en stor oldenburgare med sköna rörelser i hans videos. Som jämförelse.

Nu skall jag smälta dagens intryck från clinicen, jag har sett många hästar på en vecka nu...

Jen, du missade definitivt något!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag ville verkligen med :(! Men nästa gång ska jag med och ingenting kan stoppa mig ;)...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka