Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan förstå resonemanget men bestämmelserna i lagen om tillsyn av hundar har kommit till för att hundar som springer lösa är ett stort problem, det finns nästan en miljon (!) hundar i Sverige och det är en väldigt liten andel av dessa som kan gå lösa utan att störa i naturen men frågar man ägarna skulle det nog vara majoriteten. Hade hundägare uppträtt med omdöme hade inte lagen behövts men så är det tyvärr inte och den grupp som sköter sig får tyvärr lida för det stora antal som inte gör det.Och jag vill inte att katter inte ska få vara ute. Det jag är emot är dubbelmoralen.
Poängen är att man försöker med såna argument som "inte alla" och "men katter" skifta fokus från sakfrågan med något helt irrelevant för ämnet...
Stör djuren gör man ju mer eller mindre bara man går ut i skogen. Oavsett hund eller inte. Frågan som jag tycker är intressant är väl varför folk tror att en hund som rör sig längre bort från föraren automatiskt stör djuren mer.
Det blir ju iaf fler störningsmoment och större bredd sas på "hotet". Så självklart stör det mer när det är utspritt.
Jag vet inte om jag tror att det stör särskilt mycket mer om man går med några meters mellanrum.
Men om man ska tänka så så kan ju inte skolklasser heller gå ut. Folk som joggar i grupp kan inte göra det. Osv osv.
Fast nja.. Jag är mån om miljön. Men jag åker bil, flyger etc ibland. Dock återvinner jag en del saker.
Man kan inte sluta med allt. Men det finns saker man kan dra ner på/undvika helt för att påverka även om man gör en del "dumma" saker.
Så att skolbarn går i skogen, katter jagar vilt etc betyder inte att jag tycker hundar också ska få jaga/skrämma vilt.
Principerna är inte alla densamma. Det är koppeltvång i nationalparker, inget mer med det. Det är inte koppeltvåg i vanliga skogar. Jag som släpper min hund nästan överallt har honom aldrig lös där det faktiskt råder koppeltvång. Det är ju att bryta mot lagen.Det här fallet är lite talande. Det gäller visserligen en okopplad hund i ett område där det faktiskt råder koppeltvång men principen är densamma - regler är löjliga och man gör sin egen tolkning.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter...lad-hund-skyller-på-osynligt-koppel-1.3720314
(Och innan någon undrar - är jag absolut inte perfekt vad gäller att följa alla regler heller.)
Men det är ingen här i tråden som tycker att hundar ska jaga djur. Det handlar om hundar som strosar runt utan att bry sig om viltet som folk verkar ha väldigt mycket emot. Självklart ska en hund som jagar och stressar ha koppel på sig. En hund skrämmer inget djur genom att bara gå förbi.Så att skolbarn går i skogen, katter jagar vilt etc betyder inte att jag tycker hundar också ska få jaga/skrämma vilt.
Men om dom som går utan hund har barnvagn och kanske gående barn med sig, det är ju till ytan ett mycket större hot än en hund som knappt syns. Var är det för skillnad då?Det blir ju iaf fler störningsmoment och större bredd sas på "hotet". Så självklart stör det mer när det är utspritt.
Skrämmande att så många inte fattar att en hund som när den "bara strosar runt" som allas hundar tydligen bara gör och om den då stöter på något litet nyfött vilt, faktiskt STÖR. Kan räcka med doften av hunden i närheten av det nyfödda för att mamman ska hålla sig borta längre än vad som är hälsosamt för nyfödd djurunge avseende mat och värme från mamman.
Det handlar alltså INTE ÖVERHUVUDTAGET om huruvida hunden jagar eller inte utan om att den inte får ges möjlighet att störa nyfödda viltungar och deras mödrar, för stör gör den även om den "bara strosar runt" xx meter från ägaren".
Mer surkärringar och surgubbar till viltet som läser lusen av ignoranta, nonchalanta hundägare! Det verkar ju behövas..
Jag tycker inte att det är ok att ha hundar med hög jaktlust lösa och andra hundar som jagar. Jag har min Aussie kopplad 90% av tiden vi är ute då han har stort djurintresse. Jag har honom bara lös på gården och fälten runt gården där jag kan ha tummen i ögat på honom, för då vet jag att han inte skulle våga dra.
Valpen är lös för att han är så fruktansvärt liten och går fot och är lätt att plocka upp.
Vår Dalmatiner är så säker som det går och bryr sig varken om harar, rådjur eller älg så han får vara lös.
Man får anpassa sig efter sina hundar.