Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, springa är en fråga om hastighet/gångart. Springa tolkar jag som galopp d.v.s. ganska hög hastighet. En hund som går i samma hastighet som sin ägare springer inte, den håller gångfart (skritt/trav). Vilket enligt texten borde vara tillåtet.
Beror väl på storlek på hund med :D

Stämmer men hunden ska hållas -då lös- som om den vore kopplad, alltså nära föraren, spelar ingen roll om den är 50 m bort och inte bryr sig om vilt, viltet kan bli rädda ändå och det är den störningen som försöker minskas och det oavsett andra störningar..
Min hund går aldrig 50 meter bort från mig oavsett. Hade aldrig velat ha honom så långt bort nångång då jag gärna vill se vart han är och vad vi möter.

Men vad har ni för hobbitskogar ?? Pratar ni dungar mitt i stan ??
Jag bor verkligen mitt i smålandsskogarna och inte är det djur överallt ??
Jag cyklar mer med mina hundar nu i koppel för att inte störa djurungarna och äggen.. men djurungar växer upp sjukt fort och inte fan har de i vuxen ålder.. dvs övriga året problem att hinna undan i skogen om hundar kommer och joggar på stigarna.
Herregud jag blir så full i skratta av denna tråd...
Djuren hör oss en km innan vi passerar. Dom hinner undan om de vill.
Bor hyfsat i stan, mycket naturområden här med otroligt mycket vilt. Min uppfattning är att djuren övht knappt ens är rädda. Träffat många rådjur som står vid dikerna och sällan flyttar sig alls. Älgarna rör sig inte en meter när vi kommer gåendes. Så tror inte dom är så stressade och rädda av synen av en hund som inte direkt jagar dom.

Det blev fel i citatet, det var ditt inlägg jag menade.

Tack för ett utförligt och bra svar! Nu känner jag att jag inte behöver vara så försiktig när jag säger till :)

Jag vet inte om jag är onödigt vass. Men jag har som sagt alltid haft hundar i viktklass 2,5-4 kg och ofta rätt veka. Det är också en rätt finlemmad ras som absolut kan skadas av att en stor hund som inte läser av korrekt leker för hårt.
Just iom att jag fått mina hundar attackerade några gånger och har vänner som tom mist hundar pga sånt så tar jag hellre i lite för hårt i tillsägningar.
Min nuvarande är lite räddagressiv. Och jag vill inte att hon med sina 2,5 kg ska bjäbba till mot någon annan hund som av det svarar upp och ev skadar henne(utöver gör henne värre mentalt). Just därför har jag koll på min hund och hoppas andra kan låta bli att släppa fram sina/låta dem springa löst utan uppsikt.

Jag har också vänner som är jägare som fått avliva vilt som hundar skadat. Det är hemskt att se hur djuren lidit i onödan.

Förstår inte varför allt ska tas så svart eller vitt. Bara för att jag är för att hundar ska få gå lösa om dom inte jagar så betyder inte det att jag är för att alla hundar oavsett uppförande ska gå lösa. Hundar är olika, vissa sticker och vissa går det inte ens att komma ifrån alls för dom är som klister på en. Vissa hundar är lätta att lära och vissa är svårare att få följsamma

Jag antar ju att dom som påvisar att hunden ska gå max en meter ifrån en under promenaderna lös inte heller har koppel på som är längre än en meter eller har nån märkning på kopplet där en meter går så inte hunden går får långt ifrån en, jag har ens knappt sett ett koppel säljas som är bara en meter. Tror knappast det är så, förstår inte varför vissa ska ta det till det extrema utan nåt sunt förnuft övht.

Men vad har ni för hobbitskogar ?? Pratar ni dungar mitt i stan ??
Jag bor verkligen mitt i smålandsskogarna och inte är det djur överallt ??
Jag cyklar mer med mina hundar nu i koppel för att inte störa djurungarna och äggen.. men djurungar växer upp sjukt fort och inte fan har de i vuxen ålder.. dvs övriga året problem att hinna undan i skogen om hundar kommer och joggar på stigarna.
Herregud jag blir så full i skratta av denna tråd...
Djuren hör oss en km innan vi passerar. Dom hinner undan om de vill.

När jag bodde i stan fanns ingen dunge. I förorten fanns det lite vilt i skogarna och på grönområden. Främst någon hare och något rådjur.
I Enköping fanns lite mer. I Sörmland kryllar det av hjortar, vildsvin, älg, räv, grävling, harar, diverse fåglar, gnagare och ibland någon varg. Jag har bott på bra riktigt bra jaktmarker tills nu. Här finns en hel del vilt. Men inte som hos pojkvännen där man garanterat ser några flockar hjort, massvis med fåglar, några rådjur och ofta älg eller vildsvin dagligen.

De vi känner har de flesta sina hundar i koppel iom att de alla oberoende av ras inte är klockrena på inkallning och med iaf som minst ett litet intresse för vilt.
Det är väl några få Pappisar, några få vavvor och någon typ 300-årig hund som är lösa iom noll intresse för vilt.

Bor hyfsat i stan, mycket naturområden här med otroligt mycket vilt. Min uppfattning är att djuren övht knappt ens är rädda. Träffat många rådjur som står vid dikerna och sällan flyttar sig alls. Älgarna rör sig inte en meter när vi kommer gåendes. Så tror inte dom är så stressade och rädda av synen av en hund som inte direkt jagar dom.

Men är det vuxna djur utan bebisar då?

De jag möter med bebisar alt de unga djur jag möter utan föräldrar brukar pipa iväg rätt fort alt ligga och trycka och försöka gömma sig.

Mina stora går mycket lösa, har haft pyttesmå och nu lite under 70mkh.
Så som vi bodde pratade man med alla så det var helt ok med de närboende att ha lösa hundar bara de inte skrämde hästarna, men självklart fångade jag upp dom i koppel om jag ser/hör någon/något röra sig runt oss.
De sköter sig jättefint verkligen men jag får hela tiden ha koll för ''somnar'' jag så lunkar den ena gärna iväg. Så har jag inte lust att jobba får han ha koppel helt enkelt.

Den yngsta stack ett par gånger efter rådjur då jag och styvfarsan var väldigt oense om hurvida det är ok att släppa ut utan att ha uppsikt :wtf:

Ja precis i stan sitter ju hararna i parker med ungefär hundra bilar cyklar människor och hundar passerar.
Djur i stan är inte rädda och djur i skogen har stor yta och hörsel att gå undan om de vill.
Så vad är problemet med lösa hundar ??.

Men är det vuxna djur utan bebisar då?

De jag möter med bebisar alt de unga djur jag möter utan föräldrar brukar pipa iväg rätt fort alt ligga och trycka och försöka gömma sig.
Det är även smådjur, dom står stilla som bara den tills man i princip går direkt mot dom. Älgar tex flyttar sig inte en meter trots liten brevid. Dom står kvar och glor på oss bara.

Det är även smådjur, dom står stilla som bara den tills man i princip går direkt mot dom. Älgar tex flyttar sig inte en meter trots liten brevid. Dom står kvar och glor på oss bara.

Jo, jag uttryckte mig klumpigt kanske. Jag menade att de med bebisar samt bebisarna brukar man kunna se på att de blir stressade. De flesta piper ju iväg iom att vi för oss på så vis att de lätt kan ta sig undan. Men vuxen älgmamma med bebis som står och glor kan ju känna sig hotad och känna stress även om den står still.

Det var lite det jag var ute efter.
Jag har sällan sett djur som uppför sig som tamdjur och inte blir stressad alls av oss och hundar etc.

Detta betyder inte att de inte är stressad - vilt springer normalt så lite som möjligt. De sparar energi och försöker undvika upptäckt.

PS jag tolkar lagstiftningen som att hundar ska hållas så att de inte stör viltet (=alla däggdjur och fåglar) och det oavsett om de är kopplade eller inte. Dvs i marker med gott om markhäckande fåglar bör man inte vistas ens med kopplad hund

Min dobberman korsning var alltid lös då han knappt gick att ha i koppel, vid möte med folk och fä kom han och gick fot brevid mig tills vi passerat dem och därefter strosandes inom 10 meters avstånd. Var det skymd sikt och han såg något/någon så stannade han till så kunde jag ropa in honom för att gå vid min sida. Eftersom han aldrig drog efter något så var han lös oavsett årstid men jag var noga med att han alltid gick fot när vi passerade folk då man aldrig vet om någon är hundrädd.

Nuvarande hundar så har ena i princip 100% ig inkallning men är ett år så jag brukar ha koppel där jag inte har bra sikt. Den andra har inte 100% ig inkallning men är väldigt mattekär och med en boll så går hon som klistrad på en så hon är lös när jag har bra sikt och boll med mig.

Den här tråden gör mig förbannad faktiskt!

Det är INTE vuxna djur som ska skyddas under den här tiden, det är deras ungar. Ren och skär jävla idioti att anse att nä vuxna djur i stan blir inte stressad så därför få jag ha min hund lös. Min hund har en ganska säker inkallning så den får springa lös. Min hund jagar bara efter xx meter, så den får vara lös. Osv osv andra korkade uttalanden.

Lagen omfattar dessutom exakt alla djur som ynglar av sig under våren, inte bara de jaktbara viltslagen som många verkar tro.

Jo, jag uttryckte mig klumpigt kanske. Jag menade att de med bebisar samt bebisarna brukar man kunna se på att de blir stressade. De flesta piper ju iväg iom att vi för oss på så vis att de lätt kan ta sig undan. Men vuxen älgmamma med bebis som står och glor kan ju känna sig hotad och känna stress även om den står still.

Det var lite det jag var ute efter.
Jag har sällan sett djur som uppför sig som tamdjur och inte blir stressad alls av oss och hundar etc.
Nej dom står kvar och vad jag kan se har inte det varit en extrem stress hos dom, klart dom har koll på mig dock vilket ju är hyfsat naturligt. Annars så känner dom ju stress även när jag kommer gående utan hund. Dom har eget val hoppas jag att gå undan när dom hör att vi kommer gåendes. Jag gör vad jag kan för att inte stressa och jag och hunden har direkt gått åt annat håll när jag mött en älgmamma med liten brevid sig, det är inget jag vågar mig ens riskera att gå för nära. Dock är dom otroligt svåra att se när dom står stilla, det är inte lätt att upptäcka dom alltid.

Jag ser det snarare som tvärtom att vilt som vi möter som står lugnt och stilla och inte bryr sig märkbart om oss är ganska trygga i sej själva och omgivningen. Dom är vana vid att det kommer folk och går förbi dom.

Senast ändrad:
Ingen hundägare och har inte läst hela tråden.

Jag tycker det är obehagligt med lösa hundar. Jag vet ju inte att inkallningen alltid sitter till 100 %, jag ser bara en lös hund. Nu är jag inte särskilt hundrädd, men jag ogillar att möta främmande hundar utan koppel (om det så är hemma på gräsmattan, jag tycker det är obehagligt).
Min lillebror är extremt hundrädd och möter han en lös hund ser han inte ägaren utan bara den lösa hunden. För honom kan det innebära en panikångestattack i värsta fall.

Jag är inte emot att hundar går löst ibland. Men jag är emot att hundar tillåts springa (till synes) vind för våg i tid och otid. Förutom det som tas upp i tråden om vilt kan det vara extremt jobbigt för hundrädda människor.
Lösa hundar i inhägnader, inga problem. Lösa i samhället, stora problem. Lösa i skogen, problem även om jag kan ha visst överseende med det.

Den här tråden gör mig förbannad faktiskt!

Det är INTE vuxna djur som ska skyddas under den här tiden, det är deras ungar. Ren och skär jävla idioti att anse att nä vuxna djur i stan blir inte stressad så därför få jag ha min hund lös. Min hund har en ganska säker inkallning så den får springa lös. Min hund jagar bara efter xx meter, så den får vara lös. Osv osv andra korkade uttalanden.

Lagen omfattar dessutom exakt alla djur som ynglar av sig under våren, inte bara de jaktbara viltslagen som många verkar tro.
Är väl ingen som skrivit att det bara är jaktbara som det handlar om? Klart det handlar om alla djur och det är jag hyfsat säker på att folk är medvetna om.

Dessutom har inte jag läst någonting om att det är okej att hundar jagar djur bara för att det är i stan?

Senast ändrad:
Jag tror inte att det går att se på t.ex. älgar om de är stressade eller inte. Troligtvis blir de extremt störda även utan att springa hysteriskt. Ofta väntar de vuxna djuren för att se vad som händer kalvarna.

Jag har rensat upp efter att hundar slitit ett kid i (levande) bitar och hela tiden gick geten helt stilla runt på någon meters håll och kallade på det. Hundägaren hävdade under hela tiden som detta pågick att hens hundar inte jagade.

@kossankaj Nej, även vuxna rådjur blir rivna av hund vars ägare har huvudet under armen och viftar bort problemet. De kan fastna i ris eller bli uppträngda mot staket så de inte hinner undan. Jag har bildbevis om du vill, det är fan ingen vacker syn.
Ja då jagat ju hunden.. jag snackar lösa hundsr på stigat och grusvägar.. och det kan hända allt i naturen oavsett om hundar är inblandade eller ej.. sånt där händer hela tiden oavsett..bara kolla änder med brutna vingar och harar som har ett ben som hänger löst eller alla tusentals möss som katter leker med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka