Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Innan jag skällde ut henne var hon inte det minsta ångerfull.
"De vill bara leka" hatar jag!
Vad sa du till henne? Jag har också börjat tröttna på hundägare som inte har koll på sina hundar när de är ute och går med dem. Hundar som springer efter vilt, jagar höns och andra tamdjur, är aggressiva mot människor de möter osv. utan att ägarna bryr sig.

Min är lös året runt på små grusvägar och i skogen. Hon har aldrig dragit på vilt och jag känner mig säker på inkallning och att jag har koll på henne. Hade hon haft tendenser att dra på vilt hade hon inte fått gått lös jämt, särskilt inte den här tiden på året. Håller extra koll på omgivningen när hon är lös så jag kan kalla in henne ifall vi får möte eller om det står ett rådjur på åkern vi ska passera.

Trist inställning, jag antar när du skriver så att dina hundar fortfarande hålls lösa och ifrån dig under barnkammartid........

Dom får vara lösa och springa på skogsvägar och stigar, vilket är fullt lagligt. Avstickare in i skogen får de sällan ta om jag inte har god uppsikt. Och knappt ens då eftersom att jag inte vill att det ska bli en vana.

Jag tycker det är trist inställning att tro att hundar stör mer än allt annat som får röra sig i skogen.

Hund ska hållas nära som om kopplad oavsett andra störningar.

Det beror på var. Lagen är inte så svartvit. På stigar och vägar får dom såklart vara längre ifrån. INNE i skogen vill man väl det eftersom att sikten kan vara skymd. Lagen finns ju till för att hunden förhoppningsvis inte ska kunna bita eller ha ihjäl ngt. Inte för att hunden i sig skrämmer vilt mer bara för att den går fler meter från sin människa.

Minns en buketräff för några år sedan, jag släppte inte Leon lös trots uppmaning, jag sa: Han sticker, o fick till svar -Äsch, han kommer tbx, sagt av en jägare.

Nuvarande hund går lös i princip jämt, om vi inte är bland människor då det är det bästa han vet. Förra hunden gick sällan lös, mer än inom inhägnat område, då han hade en benägenhet att dra på egna äventyr.

Jag har även basenjisar och de är med lösa i stallet. Stallet ligger mitt i urskogen ingen trafik övh förtutom någon enstaka jägare och där vågar jag ha dem lösa på promenader alternativt går vi ut i hagen och busar loss.
De kan dra i väg på vilt i ca 30-40s innan de vänder om tillbaks.
Basenjisarna lyssnar när de känner för det. Har alltid med godis och koppel när vi går ut. Skulle vi åka någonstans så är alltid kopplet på. Basenjin vi haft sen valp lyssnar bättre men finns fortfarande mycket att önska :D
Har fått tillsägelse 1 gång av en gubbe (vad annars) Då hade jag alla 3 hundar lösa med är jag motionerade/körde vår lilla shettis. Gubben körde bil och kom ikapp bakom och la en syrlig kommentar om att det är nog bäst jag inte har med de två basenjisarna ut så de inte blir överkörda när de springer till bilen. Han hade dock inte svar på tal när jag frågade om han hade tillstånd att köra på vägen eller om han bara missat skyltarna :rofl: De enda med tillstånd är vi som bor där och jaktlaget.

Folk ibland alltså.

Fast alltså, även om basenjis inte är de snabbaste hundarna så hinner de komma en bra bit på 30-40 sekunder och utan tvekan stressar det viltet om de jagar så! Hade jag sett det hade du kunnat lägga till "inte överdrivet gammal, kvinnlig hundägare" i din lista med folk som klagat på att hundarna är lösa.

Framförallt när du skriver det i kombination med att hundarna "lyssnar när de känner för det" så låter det otroligt ansvarslöst att ha dem lösa annat än på inhägnade områden!

Det står störa, alltså att vilt inte ska störas av hund som är från sin förare, sedan tycker jag att man som hundägare gott kan välja var man går i dessa tider, man kan ju avstå promenader från vägar o stigar ex.
Man behöver ju inte stå (i kanten av eller i ) och kasta pinne åt sin hund långt ut på en äng och hunden springer och hämtar pinnen.
Här befinner sig viltet på vägar, i diken bredvid vägarna och på stigar. Var föreslår du att jag promenerar?

Jag tycker det är trist inställning att tro att hundar stör mer än allt annat som får röra sig i skogen.

Det är din inställning som är trist.

Här är ett mail från år 2012, ja då du envist hävdade din rätt att ha din hund lös och ifrån dig, hoppas Nils Hallberg, miljörättsjurist förklarar bättre.

Från:

<Nils.Hallberg@naturvardsverket.se>

Ämne:

SV:

Datum:

Fri, 28 Sep 2012 15:19:42 +0200

Till:

<gransberg@gmail.com>

Inkorg

clip_image005.gif

Fullständigt brevhuvud

Hej!

Det finns som sagt en mängd störningsmoment för viltet i naturen, men hundar får man förmoda har ansetts (av lagstiftaren) utgöra en extra allvarlig störning, eftersom hundägare har åsatts ett strikt skadeståndsansvar för sina hundar. Andra former av störningar omfattas i förekommande fall också av speciallagstiftning, såsom förbud mot terrängkörning m.m. Däremot anses cykling och svampplockning m.m. ingå i allemansrätten och med stöd av denna får man också röra sig fritt i naturen – dock utan att störa eller förstöra, vilket får anses inrymma att man, med tillämpning av ”sunt förnuft”, inte heller stör djurlivet/viltet. Hunden kan man också ta med sig på sin vistelse i naturen, men dock under de ordnade former som bl.a. kraven i lagen om tillsyn över hundar och katter ställer. När det gäller just hundar så rör det sig som sagt om rovdjur, många gånger avlade just för sina eminenta jaktegenskaper, varför de får förmodas utgöra en större risk för ”viltet på menyn” än vad ex.vis en svampplockare eller cyklist gör.

Hundar ska alltså hållas som vore de kopplade (alt. kopplade på riktigt) under vår/sommar/höst alldeles oavsett andra störningar i närheten.

Mvh

//Nils

NILS HALLBERG
miljörättsjurist

NATURVÅRDSVERKET
Sektionen för samhällsplanering (Gps)
Enheten för prövning och regelgivning (Gp)
Avdelningen för genomförande (G)

Det är din inställning som är trist.

Här är ett mail från år 2012, ja då du envist hävdade din rätt att ha din hund lös och ifrån dig, hoppas Nils Hallberg, miljörättsjurist förklarar bättre.

Jag hittar inget i texten om att hundar måste vara x antal meter från föraren. Däremot står det att man ska ha samma kontroll som om de vore kopplade just pga sina jaktegenskaper. Inte att hundar som INTE jagar skulle störa vilt mer än en människa.

@ginnies Det står om skadeståndsansvarig och strikt skadeståndsansvar och att hundar pga sin jaktinstinkt är ett större hot för viltet.

Det står inte att hundar med sin blotta närvaro skrämmer och stör viltet mer än tex bärplockare.

Så nej, min inställning är inte trist.

Jag följer som sagt lagen.

Vad trevlig du är..

Nej du kan inte hänvisa till lagen när dina påståenden inte backas upp i den.

Jag anser att man ska ta hänsyn till djuren oavsett vilken störning som man nu vill utöva. Jogga, promenera, rida, ta med sina barn osv. Dock är det ju så att man får vistas i skogen även under denna tiden, även med hund. Och det står inget om x antal meter. Det enda man ska tänka på är att hunden ska vara så pass nära att man har samma lydnad som om den vore kopplad. Om det sen är 5 cm från benet eller 15 meter bort talar inte lagen om. Men man ska kunna kalla in hunden i alla lägen.

Jag tror inte ett skit på att djur blir så fruktansvärt rädda som vissa påstår. Har sett vilda djur även inne i stan och folks trädgårdar som knappt bryr sig. De vänjer sig, helt enkelt.

Vad sa du till henne? Jag har också börjat tröttna på hundägare som inte har koll på sina hundar när de är ute och går med dem. Hundar som springer efter vilt, jagar höns och andra tamdjur, är aggressiva mot människor de möter osv. utan att ägarna bryr sig.

Det är mina ord du citerat men annan användare, på ngt vis. Så jag svarar

Den här gången sa jag att får hon inte bort sina hundar från mig och min hund så sparkar jag nästa gång så att jag gör illa dem.
Och så sa jag att även om de bara vill leka så skrämmer de både min hund och andra djur. Jag påtalade det var olagligt att låta hundarna flänga runt så. Och att om jag ser det igen kommer jag ringa polisen.
Jag påtalade också att om de gör så någon skadar sig ligger hon risigt till IOM att man som hundägare är strikt ansvarig. Det finns folk som rider där och kan få hästarna skrämda.

Hon hörde ju inte ens mig när jag vrålade i 5 min innan vi hittade henne.

En annan gång när min lilla hund blev attackerad av två lösa, stora hundar och matte kom efter några min när jag lyckats sparka bort båda(fick ta i för att få bort dem från min hund) var jag inte lika mild. Den matten fattade innan att det var kris. Det var tydligen inte första gången det skedde. Då var jag vansinnig IOM att de gett sig på min som fått ta emot bett och var livrädd och de attackerande hade annat lynne än flamsretrivers. Hon krävdes på namn, adress, nr etc om min hund hade fått skador jag missat. Och jag lovade att ringa polisen om jag såg dem lösa igen. Jag tror jag skällde på henne i några minuter tills hon nästan grinade. Frågade hur fan hon tänkte när hon medgett att hundarna stuckit och jagat andra djur förr och hon släpper dem igen etc. Kanske lite väl så här i efterhand. Men när någon gör saker så djur skadas blir jag arg. Och just att det inte var första gången så kände jag att hon måste sluta. Det var i grönområde där många barn och gamla gick med små hundar tex. Jag såg dem aldrig öht igen.

En hund som inte är kopplad springer väl lös? naturvårdsverket har tolkat det som att du får ha den okopplad endast om du har sådan pli på hunden att den följer direkt intill dig oavsett vad som händer och jag har knappt ens träffat någon hund och förare som klarar det kravet, de är helt klart undantagsfall. Många anser nog själva att de har den kontrollen men det är är väldigt sällan verklighetsförankrat.

Nja, springa är en fråga om hastighet/gångart. Springa tolkar jag som galopp d.v.s. ganska hög hastighet. En hund som går i samma hastighet som sin ägare springer inte, den håller gångfart (skritt/trav). Vilket enligt texten borde vara tillåtet.

Det är mina ord du citerat men annan användare, på ngt vis. Så jag svarar

Den här gången sa jag att får hon inte bort sina hundar från mig och min hund så sparkar jag nästa gång så att jag gör illa dem.
Och så sa jag att även om de bara vill leka så skrämmer de både min hund och andra djur. Jag påtalade det var olagligt att låta hundarna flänga runt så. Och att om jag ser det igen kommer jag ringa polisen.
Jag påtalade också att om de gör så någon skadar sig ligger hon risigt till IOM att man som hundägare är strikt ansvarig. Det finns folk som rider där och kan få hästarna skrämda.

Hon hörde ju inte ens mig när jag vrålade i 5 min innan vi hittade henne.

En annan gång när min lilla hund blev attackerad av två lösa, stora hundar och matte kom efter några min när jag lyckats sparka bort båda(fick ta i för att få bort dem från min hund) var jag inte lika mild. Den matten fattade innan att det var kris. Det var tydligen inte första gången det skedde. Då var jag vansinnig IOM att de gett sig på min som fått ta emot bett och var livrädd och de attackerande hade annat lynne än flamsretrivers. Hon krävdes på namn, adress, nr etc om min hund hade fått skador jag missat. Och jag lovade att ringa polisen om jag såg dem lösa igen. Jag tror jag skällde på henne i några minuter tills hon nästan grinade. Frågade hur fan hon tänkte när hon medgett att hundarna stuckit och jagat andra djur förr och hon släpper dem igen etc. Kanske lite väl så här i efterhand. Men när någon gör saker så djur skadas blir jag arg. Och just att det inte var första gången så kände jag att hon måste sluta. Det var i grönområde där många barn och gamla gick med små hundar tex. Jag såg dem aldrig öht igen.
Det blev fel i citatet, det var ditt inlägg jag menade.

Tack för ett utförligt och bra svar! Nu känner jag att jag inte behöver vara så försiktig när jag säger till :)

Men vad har ni för hobbitskogar ?? Pratar ni dungar mitt i stan ??
Jag bor verkligen mitt i smålandsskogarna och inte är det djur överallt ??
Jag cyklar mer med mina hundar nu i koppel för att inte störa djurungarna och äggen.. men djurungar växer upp sjukt fort och inte fan har de i vuxen ålder.. dvs övriga året problem att hinna undan i skogen om hundar kommer och joggar på stigarna.
Herregud jag blir så full i skratta av denna tråd...
Djuren hör oss en km innan vi passerar. Dom hinner undan om de vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka