Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och om du sett många som inte har koll? Det säger inte att ingen har koll. Så otroligt tråkigt och bli misstrodd och dömd av människor som inte ens känner en. Snacka om att vilja skapa bitterhet och dålig stämning.

Och du ska nog inte uttala dig om hur mycket det stör djuren så som dom springer och gapar och har sig i skogarna här under denna tiden. Varenda skolklass orienterar och springer runt halva våren liksom, självklart skrämmer det djuren.

Naturligtvis vet jag folk som har koll. Men det är omöjligt för mig att veta om en främmande person med en lös hund som går och strosar tillhör dem.

Fin inställning; andra stör så då struntar vi i reglerna och stör vi också...

Ganska många gör fria tolkningar av den lagen men vet inte vad det står i den.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel."
www.naturvardsverket.se

Någon meter tolkar jag koppelängden till, samma tolerans som om den är lös.

Tack, hade precis tänkt länka. :up:

Naturligtvis vet jag folk som har koll. Men det är omöjligt för mig att veta om en främmande person med en lös hund som går och strosar tillhör dem.
Varför inte bara titta på dom och tänka att vad kul, en som har koll på sin hund. Varför ens tänka att dom inte har koll på sin hund när hunden uppenbart inte gör någonting.
Fin inställning; andra stör så då struntar vi i reglerna och stör vi också...
Ingen hund stör automatiskt bara för att den inte har koppel på sig. Det är heller inte rimligt att alla ska lämna skogen under den tiden på året. Det jag resonerar mot är att alla hundar stör bara genom att finnas till och såfort kopplet är av så skrämmer den vilt oavsett. Det stämmer inte.

Ska man dra det till det extrema borde ingen få vistas i skogarna alls. Det är inte realistiskt att ha det så. En hund som strosar runt i skogen stör inte mera än vad en orienterare gör.

En skolklass hörs långväga innan dom kommer till det stället ett djur har varit och kan massa sig sakta bort.

Orientering, vet inte hur det är på andra ställen men här går frivilliga drevkedja och driver bort djur så dom inte blir stressade av tävlingen, en drevkedja hörs i samma utsträckning som en skolklass eller mer.

Varför inte bara titta på dom och tänka att vad kul, en som har koll på sin hund. Varför ens tänka att dom inte har koll på sin hund när hunden uppenbart inte gör någonting.

Hur ska jag kunna veta att de har koll på sin hund? Det finns ju inget som säger att hunden klarar den störning som ett uppspringande vilt innebär.

Ingen hund stör automatiskt bara för att den inte har koppel på sig. Det är heller inte rimligt att alla ska lämna skogen under den tiden på året. Det jag resonerar mot är att alla hundar stör bara genom att finnas till och såfort kopplet är av så skrämmer den vilt oavsett. Det stämmer inte.

Ska man dra det till det extrema borde ingen få vistas i skogarna alls. Det är inte realistiskt att ha det så. En hund som strosar runt i skogen stör inte mera än vad en orienterare gör.

Jag har aldrig påstått att en hund stör bara för att den inte har koppel på sig - man behöver inte ha koppel på heller. Men en kopplad hund håller sig nära ägaren där man har koll på vad den gör.

Har sätt en hel del som haft hunden lös och där och då syns inga problem sedan när vi hämtar minnet till viltkameran har samma hund skrämt vilt vid åteln eller käkat från åteln.

Vilka regler följer du menar du? Det finns inga lagar på att ha hunden i koppel om hunden inte bryr sig om vilt.

Stämmer men hunden ska hållas -då lös- som om den vore kopplad, alltså nära föraren, spelar ingen roll om den är 50 m bort och inte bryr sig om vilt, viltet kan bli rädda ändå och det är den störningen som försöker minskas och det oavsett andra störningar..

En skolklass hörs långväga innan dom kommer till det stället ett djur har varit och kan massa sig sakta bort.

Orientering, vet inte hur det är på andra ställen men här går frivilliga drevkedja och driver bort djur så dom inte blir stressade av tävlingen, en drevkedja hörs i samma utsträckning som en skolklass eller mer.

Och en drevkedja och skolklass skrämmer inte djur mer än en strosande hund?

Jag vill nog påstå motsatsen.

Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?

Jag har blivit utskälld för att jag INTE hade hunden lös, att jag var djurplågare som inte lät min hund anamma sina medfödda egenskaper - såsom att jaga vilt.....:meh:

Jag kan tillägga att min hund är på max kort koppelavstånd. Hon är mer under fötterna på en än 2 m framför..
Vi har mött vilt mycket iom boende på bra jaktmarker med dels rikt naturliv men också mycket aktiva jägare med åtlar etc.
Det jag gjort någon gång vi mött gris är att lyfta upp henne ifall de attackerar och hon inte hinner undan.

I övrigt har även jag sett en trillion människor som tycker de har koll på sina hundar och har dem lösa. Man ser på långt håll att de inte har rätt energi eller kontakt med ägare.
Jag blev jagad av 2 lösa retrivers för någon vecka sen. De var vänligt inställda. Men visst fasen störde de både vilt och skrämde min hund iom sin flabbighet. Jag var rätt förbannad på kärringen som ägde dem när jag hittade henne efter 5 minuters knuffande och sparkade på flamsiga hundar tills hon dök upp runt 1000 m från där jag stötte på dem.
Innan jag skällde ut henne var hon inte det minsta ångerfull.
"De vill bara leka" hatar jag!

Jag har aldrig varit med om att mina hundar har skrämt vilt mer än vad jag gör. Så hur nära mig dom går ur just den synpunkten finner jag oviktig faktiskt.

Tolkas inte lagtexten för hårt i den här tråden? På nästan varje hundpromenad jag tar med kopplade hundar skrämmer vi upp vilt. Men det står ju faktiskt ingenting i lagen om att skrämma djur. Det som är förbjudet för hunden under 1 mars-20 augusti är att SPRINGA lös där det finns vilda djur. Hade lagstiftaren menat att det är förbjudet för hunden att röra sig utan koppel hade det framgått. Praxis har tydligen blivit en koppellängd från föraren. Under resten av året får hunden inte förfölja eller driva vilt (om den inte är en jakthund som jagar legalt). Alltså går det bra för hunden att springa lös så länge den inte förföljer vilt.

Tolkas inte lagtexten för hårt i den här tråden? På nästan varje hundpromenad jag tar med kopplade hundar skrämmer vi upp vilt. Men det står ju faktiskt ingenting i lagen om att skrämma djur. Det som är förbjudet för hunden under 1 mars-20 augusti är att SPRINGA lös där det finns vilda djur. Hade lagstiftaren menat att det är förbjudet för hunden att röra sig utan koppel hade det framgått. Praxis har tydligen blivit en koppellängd från föraren. Under resten av året får hunden inte förfölja eller driva vilt (om den inte är en jakthund som jagar legalt). Alltså går det bra för hunden att springa lös så länge den inte förföljer vilt.
En hund som inte är kopplad springer väl lös? naturvårdsverket har tolkat det som att du får ha den okopplad endast om du har sådan pli på hunden att den följer direkt intill dig oavsett vad som händer och jag har knappt ens träffat någon hund och förare som klarar det kravet, de är helt klart undantagsfall. Många anser nog själva att de har den kontrollen men det är är väldigt sällan verklighetsförankrat.

En hund som inte är kopplad springer väl lös? naturvårdsverket har tolkat det som att du får ha den okopplad endast om du har sådan pli på hunden att den följer direkt intill dig oavsett vad som händer och jag har knappt ens träffat någon hund och förare som klarar det kravet, de är helt klart undantagsfall. Många anser nog själva att de har den kontrollen men det är är väldigt sällan verklighetsförankrat.
Att springa är att röra sig fort, kanske så fort att det är svårt att uppfatta vad som sker för den som är ansvarig för hunden. Jag upprepar: Hade det varit förbjudet för en hund att överhuvudtaget röra sig utan koppel i skog och mark under tiden 1/3-20/8 hade lagen formulerats på ett sätt att det klart hade framgått. Lagar författade på 1900-talet är oftast praktexempel på utmärkt svensk sakprosa.

Min gammeltant var lös överallt eftersom hon inte stack på vilt eller nåt alls. Nuvarande får endast vara lös under hård uppsikt och helst inhägnat efter olyckan med förra vovven som blev påkörd. Är apnojjig. Barnkammartid respekterar jag och har kopplat om det inte är inhägnat och tillåtet. 13 månader huligan kan ju hitta på diverse.

Jag har aldrig varit med om att mina hundar har skrämt vilt mer än vad jag gör. Så hur nära mig dom går ur just den synpunkten finner jag oviktig faktiskt.

Trist inställning, jag antar när du skriver så att dina hundar fortfarande hålls lösa och ifrån dig under barnkammartid........

Tolkas inte lagtexten för hårt i den här tråden? På nästan varje hundpromenad jag tar med kopplade hundar skrämmer vi upp vilt. Men det står ju faktiskt ingenting i lagen om att skrämma djur.

Det står störa, alltså att vilt inte ska störas av hund som är från sin förare, sedan tycker jag att man som hundägare gott kan välja var man går i dessa tider, man kan ju avstå promenader från vägar o stigar ex.
Man behöver ju inte stå (i kanten av eller i ) och kasta pinne åt sin hund långt ut på en äng och hunden springer och hämtar pinnen.

Jag svarar med att jag inte läst allainlägg utan bara hur jag gör.

När min dvärgschnauzer var i livet fick hon gå med lös överallt. Totalt ointresserad av andra hundar, vilt mm När vi var i staden eller gick på allmänna platser nära staden var hon alltid kopplad.

Jag har även basenjisar och de är med lösa i stallet. Stallet ligger mitt i urskogen ingen trafik övh förtutom någon enstaka jägare och där vågar jag ha dem lösa på promenader alternativt går vi ut i hagen och busar loss.
De kan dra i väg på vilt i ca 30-40s innan de vänder om tillbaks.
Basenjisarna lyssnar när de känner för det. Har alltid med godis och koppel när vi går ut. Skulle vi åka någonstans så är alltid kopplet på. Basenjin vi haft sen valp lyssnar bättre men finns fortfarande mycket att önska :D
Har fått tillsägelse 1 gång av en gubbe (vad annars) Då hade jag alla 3 hundar lösa med är jag motionerade/körde vår lilla shettis. Gubben körde bil och kom ikapp bakom och la en syrlig kommentar om att det är nog bäst jag inte har med de två basenjisarna ut så de inte blir överkörda när de springer till bilen. Han hade dock inte svar på tal när jag frågade om han hade tillstånd att köra på vägen eller om han bara missat skyltarna :rofl: De enda med tillstånd är vi som bor där och jaktlaget.

Folk ibland alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka