Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
När vi är ute i skogen så stör nog mina barn viltet mycket mer än vad hundarna gör.

Sen där vi går med hundarna så är det generellt mycket trafik av både djur och människor så de eventuella djur som bor där är nog rätt så vana vid störningar.

När vi är ute i skogen så stör nog mina barn viltet mycket mer än vad hundarna gör.

Sen där vi går med hundarna så är det generellt mycket trafik av både djur och människor så de eventuella djur som bor där är nog rätt så vana vid störningar.
Håller med dig, tyvärr är det ju så i samhället , katter, barn, motorfordon ,hästar ja allt i princip får störa förutom hundar.
För hundar stör allmänheten så mycket på alla vis, hundarna är någon slags spottkopp som det är tillåtet att skälla om.

Jag är en av dessa "vi hundägare" och jag kan mycket väl säga till om jag träffar lösa hundar i skogen som definitivt stör vilt (går från stigen, nosar i terrängen etc). Och då får jag inte sällan snorkiga svar att hunden är i närheten. Jaha, den stör ju fortfarande vilt, eftersom människan i fråga inte vet var det kan ligga en harunge och trycka, eller ett rådjurskid, eller grupp kaniner.

Nä, jag gapar inte. Men jag får ofta otrevliga svar från oansvariga hundägare.
Så du säger även till alla orienterare och dom som springer i terrängen också? Dom springer ju aldrig omkring på stigarna utan håller sig i terrängen. Dom stör definitivt mera än en hund som nosar runt i terrängen.

Håller med dig, tyvärr är det ju så i samhället , katter, barn, motorfordon ,hästar ja allt i princip får störa förutom hundar.
För hundar stör allmänheten så mycket på alla vis, hundarna är någon slags spottkopp som det är tillåtet att skälla om.
Jag tycker att det ibland kan gå till överdrift.

Klart det finns vilt även i inhägnade trädgårdar. Här har vi grävlingen, räven, änder och en envis harpalt som ska ströga. ibland undrar jag om inte haren tycker det verkar lugnt i trädgården för att rovdjuren inte verkar vara där så den vill vara där. Eller så är det tulpanerna som drar. Rådjuren håller sig dock utanför staketet.
Och angående att ha hundar lösa i barnkammaren så glömmer ni ägg o fågelungar. Ni ser inte om er hund skopar i sig ett litet ägg bakom en buske.
Jag tycker det är sååå förbenat tråkigt att gå med kopplad hund så det är inte sant.
Men just mars april maj och början på juni så gör jag det för alla andra djurs skull även om min hund inte jagar.
Undantaget då att ha lös PÅ väg. Det har jag.

Jag kan tycka det går till överdrift det här med hundar och hur mycket dom stör.
Det är helt okej att en katt klipper en harunge, fåglar osv, när någon förskola drar ut alla barnen i skogen, att orienterare springer omkring, folk som kör cross osv osv. Men en hund blir automatiskt störande så fort den rör sig en meter för långt ifrån föraren. Som om inte föraren kan störa viltet..

Mina är lösa året runt och nästan alltid om det inte är trafik. Beroende på hund. Gripa är kopplad bland folk och fä just nu iaf, Viggo är så gott som alltid lös och Ninja lite beroende på.

Dock vill jag inte att hundarna springer runt utanför stigarna under denna årstiden. Men om de ställer sig och luktar på ngt två meter in och jag har fri sikt kommer jag inte bry mig. I övriga fall så avbryter jag dom.

Hundarna stör inte mer än något annat. Och i många fall stör det mindre än mycket annat som tillåts röra sig i skogen.

Ett barn kan aldrig komma upp i de hastigheter som en hund kan göra, jag säger inte att just dina hundar stör vilt men hundar i allmänhet stör vilt betydligt mer och kraftigare än vad en människa kan göra. Sen finns det människor som i felriktad vänlighet gör dumma grejer så såsom bär iväg kid och harpaltar men det är ändå förhoppningsvis få.

Så du säger även till alla orienterare och dom som springer i terrängen också? Dom springer ju aldrig omkring på stigarna utan håller sig i terrängen. Dom stör definitivt mera än en hund som nosar runt i terrängen.
Orienterare ska hålla sig ifrån skogen under den här tiden på året, det är väl känt att just orienteringstävlingar stressar vilt enormt mycket. Sen är det skillnad om det kommer en människa som springer förbi eller en hund som jagar ett vilt.

Jag är en av dessa "vi hundägare" och jag kan mycket väl säga till om jag träffar lösa hundar i skogen som definitivt stör vilt (går från stigen, nosar i terrängen etc). Och då får jag inte sällan snorkiga svar att hunden är i närheten. Jaha, den stör ju fortfarande vilt, eftersom människan i fråga inte vet var det kan ligga en harunge och trycka, eller ett rådjurskid, eller grupp kaniner.

Nä, jag gapar inte. Men jag får ofta otrevliga svar från oansvariga hundägare.
Vad har du för tankar kring tex träningar och tävlingar i spår/sök? Där är ju hundarna definitivt(!) inte på stigar hela tiden. Tänker du att de stör viltet mindre bara för att de tränar/tävlar något jämfört med en hund som strosar runt på promenaden?

Ett barn kan aldrig komma upp i de hastigheter som en hund kan göra, jag säger inte att just dina hundar stör vilt men hundar i allmänhet stör vilt betydligt mer och kraftigare än vad en människa kan göra. Sen finns det människor som i felriktad vänlighet gör dumma grejer så såsom bär iväg kid och harpaltar men det är ändå förhoppningsvis få.

Orienterare ska hålla sig ifrån skogen under den här tiden på året, det är väl känt att just orienteringstävlingar stressar vilt enormt mycket. Sen är det skillnad om det kommer en människa som springer förbi eller en hund som jagar ett vilt.

Fast nu pratas det om olika saker. Hundar får ALDRIG jaga vilt på det sättet förutom under jakt. Här pratar vi om hundar som påstås störa vilt bara för att den strosar utan lina på sig. Inte hundar som jagar.

Hastigheten förutsätter att dom sätter iväg efter viltet. I den här tråden tas det upp även andra störningar av djur av hund.

I när det kommer till dom andra störningarna dvs inte att jaga viltet utan bara skrämma upp det till flykt så gör mina fyra barn ett mycket bättre jobb än mina hundar.

Jag kan tycka det går till överdrift det här med hundar och hur mycket dom stör.
Det är helt okej att en katt klipper en harunge, fåglar osv, när någon förskola drar ut alla barnen i skogen, att orienterare springer omkring, folk som kör cross osv osv. Men en hund blir automatiskt störande så fort den rör sig en meter för långt ifrån föraren. Som om inte föraren kan störa viltet..

Mina är lösa året runt och nästan alltid om det inte är trafik. Beroende på hund. Gripa är kopplad bland folk och fä just nu iaf, Viggo är så gott som alltid lös och Ninja lite beroende på.

Dock vill jag inte att hundarna springer runt utanför stigarna under denna årstiden. Men om de ställer sig och luktar på ngt två meter in och jag har fri sikt kommer jag inte bry mig. I övriga fall så avbryter jag dom.

Hundarna stör inte mer än något annat. Och i många fall stör det mindre än mycket annat som tillåts röra sig i skogen.
Det är lätt att bara se på problemet utifrån sin egen situation, tyvärr är det väldigt många som inte har sån koll på sina hundar och det är de ägarna som är problemet. De hundägare jag har skällt på har uppenbarligen noll koll på sina hundar, de har stått och gastat på hunden och hunden har traskat vidare åt andra hållet. Grannen med sina väluppfostrade fågelhundar som lyder minsta vink och aldrig skulle röra ett vilt utan tillåtelse skulle jag aldrig någonsin skälla på för att hen inte har sina hundar kopplade, inte heller de tjänstehunds förarna som ibland använder våra marker till träning behöver få skäll. Det går ganska snabbt att upptäcka om föraren har koll på sin hund eller inte, när man har fångat in en hund och letar på ägaren och denne 10 min senare inte ens har upptäckt att hunden är borta har helt klart noll koll...

Det är lätt att bara se på problemet utifrån sin egen situation, tyvärr är det väldigt många som inte har sån koll på sina hundar och det är de ägarna som är problemet. De hundägare jag har skällt på har uppenbarligen noll koll på sina hundar, de har stått och gastat på hunden och hunden har traskat vidare åt andra hållet. Grannen med sina väluppfostrade fågelhundar som lyder minsta vink och aldrig skulle röra ett vilt utan tillåtelse skulle jag aldrig någonsin skälla på för att hen inte har sina hundar kopplade, inte heller de tjänstehunds förarna som ibland använder våra marker till träning behöver få skäll. Det går ganska snabbt att upptäcka om föraren har koll på sin hund eller inte, när man har fångat in en hund och letar på ägaren och denne 10 min senare inte ens har upptäckt att hunden är borta har helt klart noll koll...

Fast tråden handlar ju om människor som skäller på andra människor som har en hund under kontroll bara för att den inte har snöre på sig. Du citerade ju även ett inlägg som handlade om just att störa och där personens barn stör mer än hundarna.

Fast tråden handlar ju om människor som skäller på andra människor som har en hund under kontroll bara för att den inte har snöre på sig. Du citerade ju även ett inlägg som handlade om just att störa och där personens barn stör mer än hundarna.
Då läser vi väldigt olika, jag svarade på i vilka situationer jag har skällt på hundförare, det handlar inte om att de har haft kontroll på sina hundar utan snöre, även om de själva bestämt hävdade att de hade kontroll.. Trots att hunden vid tillfället var 1 km bort och i full fart jagade ett vilt... Så nej jag litar inte ett ögonblick på folk som hävdar att de har kontroll på sin hund, de får faktiskt bevisa det först... Och ja jag vet att det finns en hel del som faktiskt har kontroll, men tyvärr finns det fler som tror sig ha kontroll...

Då läser vi väldigt olika, jag svarade på i vilka situationer jag har skällt på hundförare, det handlar inte om att de har haft kontroll på sina hundar utan snöre, även om de själva bestämt hävdade att de hade kontroll.. Trots att hunden vid tillfället var 1 km bort och i full fart jagade ett vilt... Så nej jag litar inte ett ögonblick på folk som hävdar att de har kontroll på sin hund, de får faktiskt bevisa det först... Och ja jag vet att det finns en hel del som faktiskt har kontroll, men tyvärr finns det fler som tror sig ha kontroll...

Fast det blir ju ändå fel att påstå att hundar stör vilt mer om du inte har bevis för att de faktiskt gör det. Jaga vilt är en sak, vistas i skogen en annan.

Det är ju ingen som sagt att man inte får säga till hundägare som inte har koll på sin hund. Oavsett om det gäller att hunden jagar vilt, springer fram till andra hundar och människor eller vad det nu än är.

Det känns som att folk pratar om helt olika saker.

Jag tror alla är helt överens om att hunden inte ska vara lös om inkallning inte funkar.
Jag tror också alla är helt överens om att ingen hund får jaga vilt, alltså kuta iväg efter flyende harar/rådjur/whatever, och inte heller bita ihjäl deras ungar som de råkar komma i närheten av. Skulle de ickemordiska hundarna stöta på ett sådant antar jag att man som uppmärksam hundägare ändå förstår att något speciellt har hittats och kallar in hunden. Är man inte uppmärksam så får hunden inte vara lös.

Det som inte alla verkar vara överens om, alternativt har missuppfattat som något av ovanstående, är om hunden, lös, får strosa omkring vid sidan av en väg/stig. Jag anser ja, om man har fungerande inkallning, en hund som inte biter ihjäl småttingar och man håller uppsikt.
För det går att jämföra med barn, orienterare, skogsmullefolk och allt möjligt. Varför får de lämna stigen men inte en hund? Nej det är bara dumheter... så länge ägaren uppfyller kraven angående kontroll över hunden.

(Jag har själv inte min hund lös då jag inte är bekväm med det, men han har ganska långt koppel ibland. Han totalignorerar hittills vilt.)

"Råkar" skrämma ett kid?! Nä, den lätta går inte. Det är inte "råka". Det är något människan skapat. Och ja, det är värre i min värld än att en katt dödar en fladdermus.

Vi har haft hundar som inte jagat alls. Inte det minsta lilla jakt. Hundar som gått och lufsat i naturen och sniffat och gått lugnt och stilla. Hundar som aldrig skulle få för sig att jaga något ens om det for upp precis framför dem. Ja, de hundarna hade råkat skrämma ett kid bara genom att existera. Men inte annars.

Jag fattar bara inte hur man om man kan tycka ett skrämt djur det finns hur många som helst av är värre än ett dödat rödlistat djur... helt ofattbart!

Wachtlarna är alltid kopplade, utanför jaktsäsong. De går lösa i trädgården, men väldigt sällan utanför.
Labradoren är än så länge i princip alltid lös, och kommer fortsätta vara det så länge han är helt ointresserad av fyrbent vilt.

Ja, det gäller ju att känna sin hund. Jag tycker att gör helt rätt.

Bara för att du har svårt att förstå att det finns hundar inte jagar så betyder det inte att de inte existerar.

Jag tror egentligen att vi menar samma sak de flesta här i tråden. Men vi har olika upplevelse av hur lydig en hund kan vara. Jag har känt flera hundar som var extremt lydiga och ointresserade av vilt och inte det minsta aggressiva så jag ser det säkert på ett annat sätt än nån som inte upplevt såna hundar.

Då kanske någon ska upplysa typ varenda skola nästan om det. Att inte ha några aktiviteter i skogen under våren alls. Dom har till och med tävlingar i orientering här omkring nu, och även terrängloppet. Mountainbike är det också tävling med i naturen nu. Så det kryllar av folk i skogarna här. Hundar stör nog minst just nu.

Sen ska ingen hund nångång jaga och driva och stressa ett djur, tror inte någon anser att det är okej nångång på året. Och jag ser faktiskt ingen skillnad alls på en bunt människor som springer spritt i skogen och när en hund travar runt.

Jag har fördelen att bo rätt centralt i lägenhet, 5 min prom ner till stan, utanför balkongen har jag gräsytor som är 20-30 fotbollsplaner stora, och en skola... och skogen bakom. Jag skulle inte komma ut genom dörren om jag inte skulle störa djurlivet. Här sitter varje morgon 50tal harar med ungar i varierande storlek, några rådjur och en himla massa gäss med fågelungar. Kommer man gåendes på cykelvägarna runt, så springer det harar och flyger gäss runt en, men man kan inte undvika att gå där. Så lite klarar djuren, men det innebär ju inte att man behöver stressa dom i onödan, men man måste ju få röra sig i skog och mark och hemmakring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka