Jag tänker att om man har så ont i magen är det troligen för att man själv inte är så säker på att det var rätt beslut.
Aldrig lös i skog och mark.
Eller så har man ont i magen för att en man stod och skrek på en 10 cm från ens ansikte??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att om man har så ont i magen är det troligen för att man själv inte är så säker på att det var rätt beslut.
Aldrig lös i skog och mark.
Våra två går i princip alltid lösa. Ettåringen är fortfarande en del träning vad det gäller kaniner och ekorrar, men rådjur kan jag stoppa henne på. Den andra har aldrig dragit på nåt.
Möter vi folk försöker jag läsa av situationen om jag ska koppla eller ej. Har aldrig mött nån som protesterat. Beror kanske på vilken sorts hundar, våra är krulliga och har roliga öron
Det bästa svaret mot dom som gapar är bara att vara tyst och gå, för hur vi än hundägare gör så är det fel.
Jag är en av dessa "vi hundägare" och jag kan mycket väl säga till om jag träffar lösa hundar i skogen som definitivt stör vilt (går från stigen, nosar i terrängen etc). Och då får jag inte sällan snorkiga svar att hunden är i närheten. Jaha, den stör ju fortfarande vilt, eftersom människan i fråga inte vet var det kan ligga en harunge och trycka, eller ett rådjurskid, eller grupp kaniner.
Nä, jag gapar inte. Men jag får ofta otrevliga svar från oansvariga hundägare.
Jag känner lite som att så länge katter tillåts gå lösa ute (och dessutom utan ägaren är i närheten och håller koll) så tycker jag att lydiga hundar som inte jagar, inte är aggressiva mot varken djur eller människor och kommer på inkallning kan få gå lösa. Katterna stör ju viltet så mycket mer eftersom de faktiskt jagar och dödar djur i betydligt större utsträckning än den gruppen lydiga hundar som går och sniffar i gräset bredvid stigen. Hur många småfåglar både vuxna och ungar tar inte katter? Har bekanta med utekatt som visserligen är glada när deras katter tar möss och råttorna men som också berättar att de tar fladdermöss (som dessutom är skyddade och man får inte fånga, döda eller flytta dem) och småfåglar. Men det anses helt ok. Då tycker jag att de få kid och harungar som blir skrämda av en snäll icke-jagande hunds närvaro är en droppe i havet faktiskt. Snacka om att sila myggor och svälja kameler!
Jag är själv hundägare och har skällt ut andra hundägare för att de har sina hundar lösa. När man har sett vilda djur jagade till utmattning, och hundägaren inte tyckte att det var något problem eftersom hunden åtminstone inte skällde så är det lätt att dra andra hundägare över samma kam. Jag säger hellre till en gång för mycket, än en gång för lite.Det bästa svaret mot dom som gapar är bara att vara tyst och gå, för hur vi än hundägare gör så är det fel. Är hunden lös, så är det fel, får hunden gå i koppel jämt så är det synd om den. Får den inte träffa andra hundar så är man en elak jävel och får den träffa massa andra hundar så är man oansvarig...
Så möter jag nån som börjar tjafsa, så går jag bara.
Jag har Wira ofta lös, men kopplar upp vid hundmöten och människomöten. I hennes värld finns inte jakt, varför jaga maten när den kan serveras framför nosen i en skål :-)
Så du tycker att det är värre med en icke-jagande hund som råkar skrämma ett kid än när en katt dödar en fladdermus? Jag tycker att det inte ens går att jämföra. Det katten tillåts göra är väldigt mycket värre och då är jag kattmänniska och inte hundmänniska.
"Råkar" skrämma ett kid?! Nä, den lätta går inte. Det är inte "råka". Det är något människan skapat. Och ja, det är värre i min värld än att en katt dödar en fladdermus.
Nu ljuger du dig blå ?
Du skrev i en annan tråd att dina hundar springer lösa hela dagarna på er Marko ch jagar ekorrar och sniffar runt.
Räknas inte viltet som bor på era stora tunnland bara för det är er mark då ?..
Helt rätt. De springer inte lösa i skog och mark. De springer på vår stora tomt. Det är faktiskt att räkna som trädgård, om än stor.
Du tror väl ändå inte att det bor rådjur och ekorrar här i trädgården?!
Fast i den tråden hävdade du att der var flera tunnland stort och det fanns allt där, skog,äng osv.
Finns nog vilt där också eller
Den tråden glömmer jag inte, för du och några till motionerade BARA era hundar hemma på er mark eftersom den var så stor.
åfaDå får du helt enkelt visa mig var det står att vi har skog i trädgården. Om det nu är relevant här, vilket du anser att det är. Flera av bukarna känner mig IRL och har varit hemma hos oss, så det känns ju konstigt om så felaktig information florerar. Men jag säger inte att du har fel i ditt påstående.
Däremot kommer jag väl ihåg tråden där vi diskuterade runt hur man håller hundar.
Och nej, vi har inget vilt boende på vår inhägnade tomt. Emellanåt kommer det fåglar och slår ner i vattnet, det kommer förbi en drös katter från den kattsamlande grannen, vi har de vanliga svartfåglarna och ibland hittar något annat in (räv t ex, men mer sällan). Och ja, på tomten kommer dessa såklart att jagas av hundarna som går lösa. Men jag vill nog hävda att en trädgård - om än stor - inte är att betrakta som skog och mark. Lagen vill jag minnas gör samma särskiljning. Om inte annat när det kommer till allemansrätt, som ju är en helt annan historia än denna.
Självklart går det att hitta om du ids leta.Isåfall ljög du och överdrev i den tråden för jag minns den mycket väl.
Det går tyvärr inte hitta så långt tillbaka. Så där har du tur.
Men jag minns mycket väl att du beskrev er mark som allt annat än en stor trädgård.
Då var det en mark på flera tunnland där hundarna roade sig själva genom att spåra och jaga ekorrar och patrullera runt era stora marker.
Någon motion utanför er mark behövde inte dina hundar
åfa