Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fördelen att bo rätt centralt i lägenhet, 5 min prom ner till stan, utanför balkongen har jag gräsytor som är 20-30 fotbollsplaner stora, och en skola... och skogen bakom. Jag skulle inte komma ut genom dörren om jag inte skulle störa djurlivet. Här sitter varje morgon 50tal harar med ungar i varierande storlek, några rådjur och en himla massa gäss med fågelungar. Kommer man gåendes på cykelvägarna runt, så springer det harar och flyger gäss runt en, men man kan inte undvika att gå där. Så lite klarar djuren, men det innebär ju inte att man behöver stressa dom i onödan, men man måste ju få röra sig i skog och mark och hemmakring.
Ja, skulle de inte klara det, så skulle de inte bo kvar.

När jag hade hund gick han i princip alltid lös. Han var väluppfostrad och jagade aldrig någonting. Träffade ibland på djurungar i skogen, men han brydde sig aldrig. Gick alltid nära mig. Ett par gånger har jag blivit utskälld, bl.a. av en kvinna som gick på andra sidan gatan och skrek att jag måste koppla hunden för hon var allergisk. Men för det mesta fick jag glada och trevliga kommentarer för min fina hund (harlekin grand danois :love:).

Självklart stör inte en lös hund som går nära sin ägare mer än en kopplad hund. Viltet ser ingen skillnad. Och självklart är det värre när katter dödar småfåglar, ekorrar, fladdermöss och allt vad det nu kan vara.

Testade faktiskt flexikoppel på min hund en gång för att folk inte skulle ha anledning att klaga, men eftersom det blir motstånd när hunden drar ut kopplet, så blev det så att min hund gick bredvid mig med bara en halv meters koppel, för han var lärd att inte dra. Det blev inget bra, så han fick fortsätta att gå lös. :)

Våra hundar är också kopplade utanför jaktsäsong om vi inte är på inhägnat område.

Har tyvärr varit med att avliva vilt som "snälla sällskapshundar helt utan jakt" har skadat så de är bortom räddning. Visst finns det hundar som inte har jakt i sig, men tyvärr tycker jag det faktiskt tas för lättvindigt på koppeltvånget såhär års, iaf där jag bor... :cry:

Vad har du för tankar kring tex träningar och tävlingar i spår/sök? Där är ju hundarna definitivt(!) inte på stigar hela tiden. Tänker du att de stör viltet mindre bara för att de tränar/tävlar något jämfört med en hund som strosar runt på promenaden?

Personligen tror jag definitivt att de generellt sett stör viltet mindre än en hund som strosar på promenaden, så länge allt sköts enligt de regler som finns för att dispensen ska gälla. I sök har man vallat upp en ruta där hunden ska hålla sig, i spåret sker allt arbete i lina och hunden följer mer eller mindre ett spår där en person redan gått. Men framför allt så arbetar hunden, den ska fokusera och driver inte runt på upptäcksfärd.

Idag har jag gått ett snitslat elitspår för att kolla så att allt stämde; jag ska vara vittringsläggare på tävling om några dagar. Jag hade Bentley med men eftersom han inte spårade utan det snarast var en terrängpromenad så fick han gå kopplad.

Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?

Min är i stort sett alltid lös. Hon är inte intresserad av vilt, andra folk eller djur. Och hon kommer klockrent på inkallning.
Är vi bland folk har jag henne fot och kopplar ibland för att andra ska slippa hispa upp sig.
I stad bär jag henne gärna iom att hon väger 2,5 kg och i trängsel kan hon bli nedtrampad av någon som inte ser henne.

Idag har jag gått ett snitslat elitspår för att kolla så att allt stämde; jag ska vara vittringsläggare på tävling om några dagar. Jag hade Bentley med men eftersom han inte spårade utan det snarast var en terrängpromenad så fick han gå kopplad.
Och där borde han då, enligt några, ha stört viltet och borde därför inte ha fått vara med så länge han inte gick på stigar hela tiden.

Tillägg: så länge hund inte bryr sig om vilt, tror du att det för viltet spelar någon roll om hunden arbetar eller strosar runt på upptäcksfärd?

Och där borde han då, enligt några, ha stört viltet och borde därför inte ha fått vara med så länge han inte gick på stigar hela tiden.

Tillägg: så länge hund inte bryr sig om vilt, tror du att det för viltet spelar någon roll om hunden arbetar eller strosar runt på upptäcksfärd?

Vilka har skrivit att en hund som rör sig inom en koppellängds avstånd från föraren stör viltet så pass att den måste hålla sig på stigar?

Problemet är ju inte de ägare som faktiskt har hundar som aldrig skulle bry sig om vilt. Problemet är alla de ägare som TROR att de har hundar som aldrig skulle bry sig om vilt men som egentligen har noll koll på hur deras hundar fungerar. Jag skulle kunnat gått med Bentley lös, för viltets del hade det inte spelat någon roll. Han håller sig nära mig och drar inte efter vilt. Men jag följer reglerna ändå eftersom många trista incidenter skulle kunna undvikas om alla gjorde det. Gott föredöme, helt enkelt.

Vilka har skrivit att en hund som rör sig inom en koppellängds avstånd från föraren stör viltet så pass att den måste hålla sig på stigar?

Problemet är ju inte de ägare som faktiskt har hundar som aldrig skulle bry sig om vilt. Problemet är alla de ägare som TROR att de har hundar som aldrig skulle bry sig om vilt men som egentligen har noll koll på hur deras hundar fungerar. Jag skulle kunnat gått med Bentley lös, för viltets del hade det inte spelat någon roll. Han håller sig nära mig och drar inte efter vilt. Men jag följer reglerna ändå eftersom många trista incidenter skulle kunna undvikas om alla gjorde det. Gott föredöme, helt enkelt.
Fast nu handlar ju tråden om folk som utan anledning hugger på ägare med lösa hundar. Folk som skäller ut andra för att hunden är okopplad oavsett hur lite hunden bryr sig om vilt.

Sen så står det en hel del i tråden att hundar minsann inte ska gå och nosa utanför stigarna. Dom ska tydligen inte vistas i skogen alls.

Vilka regler följer du menar du? Det finns inga lagar på att ha hunden i koppel om hunden inte bryr sig om vilt.

Senast ändrad:
Våra hundar är också kopplade utanför jaktsäsong om vi inte är på inhägnat område.

Har tyvärr varit med att avliva vilt som "snälla sällskapshundar helt utan jakt" har skadat så de är bortom räddning. Visst finns det hundar som inte har jakt i sig, men tyvärr tycker jag det faktiskt tas för lättvindigt på koppeltvånget såhär års, iaf där jag bor... :cry:
Tyvärr samma erfarenhet:cry:.

Jag tänker att om jag inte har lydnaden nog att ha hunden lös längs en 100 väg så är hunden inte tillräckligt lydig för att ha lös i skogen när det inte är jakt.

Jag har två hundar. Den ena kan jag ha lös. Hon håller sig nära mig, max 3-4 meter. Den andra kan jag aldrig, aldrig ha lös. Han är kopplad när vi ska till bilen t.o.m. Han är rymmare och jagar bilar.
Min förra hund var också lös lite överallt på äldre dar. Han gick med mig och höll sig mest på stigarna.

Fast nu handlar ju tråden om folk som utan anledning hugger på ägare med lösa hundar. Folk som skäller ut andra för att hunden är okopplad oavsett hur lite hunden bryr sig om vilt.

Sen så står det en hel del i tråden att hundar minsann inte ska gå och nosa utanför stigarna. Dom ska tydligen inte vistas i skogen alls.

Vilka regler följer du menar du? Det finns inga lagar på att ha hunden i koppel om hunden inte bryr sig om vilt.
Hur ska folk veta om en lös hund inte bryr sig om vilt eller inte? Det finns ju hur många hundägare som helst vars hund aaaaaldrig skulle skada något annat djur - ända tills de sticker efter vilt eller in i en fårhage.

Jag tycker inte heller att en hund ska gå och nosa utanför stigarna om man inte har koll på den. Jag har hunden lös på skogsvägar som är så pass stora att det inte bara rider och cyklar folk där utan även kör travekipage och motorfordon. Men då får han inte lämna vägen heller.

Hunden ska hålla sig inom koppellängds avstånd inom förbudstiden även om den går lös och även om min hund är naturligt följsam så rör han sig lite längre bort än så. Går han i koppel har jag dessutom koll på vad han gör hela tiden.

Hur ska folk veta om en lös hund inte bryr sig om vilt eller inte? Det finns ju hur många hundägare som helst vars hund aaaaaldrig skulle skada något annat djur - ända tills de sticker efter vilt eller in i en fårhage.

Ja en dag händer det. Min hund är tio år. Igår var första gången i hans liv som han reagerade på vilt när ett rådjur studsade över grusvägen några meter framför oss. Jag är glad att han som vanligt var kopplad. Han har alltså aldrig någonsin brytt sig tidigare. Han har travat förbi rådjur och harar på några meters avstånd många gånger och inte ens tittat åt dem men igår hände det. Någon gång är alltid den första och den gången får inte innebära att hunden drar.

Ja en dag händer det. Min hund är tio år. Igår var första gången i hans liv som han reagerade på vilt när ett rådjur studsade över grusvägen några meter framför oss. Jag är glad att han som vanligt var kopplad. Han har alltså aldrig någonsin brytt sig tidigare. Han har travat förbi rådjur och harar på några meters avstånd många gånger och inte ens tittat åt dem men igår hände det. Någon gång är alltid den första och den gången får inte innebära att hunden drar.

Nej, och det är ju trots allt skillnad på om ens hund för första gången skulle dra iväg några hundra meter efter ett rådjur i september, då de generellt sett är i gott skick efter sommaren, eller i mars, då det kan vara skarsnö och rådjuret som jagas kan vara både dräktigt och haft svårt att hitta mat. Båda är fel men i det senare scenariot är risken mycket större att konsekvenserna blir värre - därav de hårdare reglerna.

Har jag min hund lös får gärna folk lita på mig när jag säger att hunden kan vara lös innan dom sett motsatsen. Jag tycker det är rent sjukt att alltid ta för givet att folk inte har koll på sin hund. Snacka om att dumförklara främmande människor utan att varken känna ägare eller hund.
Jag tycker inte heller att en hund ska gå och nosa utanför stigarna om man inte har koll på den. Jag har hunden lös på skogsvägar som är så pass stora att det inte bara rider och cyklar folk där utan även kör travekipage och motorfordon. Men då får han inte lämna vägen heller.
Får inte hunden gå i skogen alls så ska alla bort från skogen den tiden på året. Alla orienterare, alla terränglöpare, alla borde förbjudas att vistas i skogen övht för jo, tro det eller ej men dom stör definitivt mycket mera än vad en hund gör som inte jagar.

därav de hårdare reglerna.
Dom hårda reglerna? Dom hårda reglerna säger ingenting om att hundar inte får gå i skogen eller att dom måste vara kopplade. Dom säger att man ska ha koll på hunden och kunna kalla in och se till att hunden inte stressar något vilt.

Där det är riktig koppeltvång oavsett lydnad på hunden när det gäller naturen är i nationalparker och i dom flesta naturreservat.

Har jag min hund lös får gärna folk lita på mig när jag säger att hunden kan vara lös innan dom sett motsatsen. Jag tycker det är rent sjukt att alltid ta för givet att folk inte har koll på sin hund. Snacka om att dumförklara främmande människor utan att varken känna ägare eller hund.
Får inte hunden gå i skogen alls så ska alla bort från skogen den tiden på året. Alla orienterare, alla terränglöpare, alla borde förbjudas att vistas i skogen övht. Alla djur som faktiskt är på vägarna då? Eller i dikerna? Här är det fullt av djur även på vägarna som blir skrämda när man kommer gående, och det är fullt av folk här som joggar och går och ändå är djuren brevid vägen. Ska man börja bära hunden då eller? Sätta ögonbindel på den så den inte råkar titta till på viltet?

Jag har sett så många människor som säger sig ha koll på sin hund men inte har det att jag snarare vill se bevis på att det stämmer innan jag litar på vad de säger. Om alla hundägare skötte sig skulle det kanske vara mindre strikt men faktum är att det inte alls är ovanligt med hundar som skadar både vilt och tamdjur. Jag känner dock inte till ett enda fall där en joggare jagat ett rådjur och skadat det så illa att det behövt avlivas.

Dom hårda reglerna? Dom hårda reglerna säger ingenting om att hundar inte får gå i skogen eller att dom måste vara kopplade. Dom säger att man ska ha koll på hunden och kunna kalla in och se till att hunden inte stressar något vilt.

Tolkningen som Naturvårdsverket gjort är just att det är koppellängds avstånd som gäller. Lagstiftningen säger att hunden inte får springa lösa under tiden 1 mars - 20 augusti. Under övrig tid är det snarare det som du skrev som gäller; hundar får förstås aldrig stressa något vilt och med undantag från vid jakt så får de inte driva eller förfölja vilt.

Jag har sett så många människor som säger sig ha koll på sin hund men inte har det att jag snarare vill se bevis på att det stämmer innan jag litar på vad de säger. Om alla hundägare skötte sig skulle det kanske vara mindre strikt men faktum är att det inte alls är ovanligt med hundar som skadar både vilt och tamdjur. Jag känner dock inte till ett enda fall där en joggare jagat ett rådjur och skadat det så illa att det behövt avlivas.
Och om du sett många som inte har koll? Det säger inte att ingen har koll. Så otroligt tråkigt och bli misstrodd och dömd av människor som inte ens känner en. Snacka om att vilja skapa bitterhet och dålig stämning.

Och du ska nog inte uttala dig om hur mycket det stör djuren så som dom springer och gapar och har sig i skogarna här under denna tiden. Varenda skolklass orienterar och springer runt halva våren liksom, självklart skrämmer det djuren.

Tolkningen som Naturvårdsverket gjort är just att det är koppellängds avstånd som gäller. Lagstiftningen säger att hunden inte får springa lösa under tiden 1 mars - 20 augusti. Under övrig tid är det snarare det som du skrev som gäller; hundar får förstås aldrig stressa något vilt och med undantag från vid jakt så får de inte driva eller förfölja vilt.
Stämmer inte, isåfall får man inte ha flexikoppel eller långlina på hunden då heller? Vad exakt är cm koppellängden får vara? Borde ju stå isåfall eftersom det är "en koppellängds avstånd".

Som sagt så möter jag poliser i skogen var och varannan dag med min lösa hund och får inte annat än glada leenden. Ingen har någonsin sagt under alla dessa år att jag måste koppla min hund och då har han gått längre ifrån mig än en koppellängd.

Stämmer inte, isåfall får man inte ha flexikoppel eller långlina på hunden då heller? Vad exakt är cm koppellängden får vara? Borde ju stå eftersom det är "en koppellängds avstånd".

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel."
www.naturvardsverket.se

Någon meter tolkar jag koppelängden till, samma tolerans som om den är lös.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka