Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast har man en fobi är det inte andras ansvar.. är ni rädda för en lös hund som inte har intresse att störa er får ni byta håll helt enkelt.

Det beror på, har föraren koll på sin hund så den inte drar/ springer emot den med fobi så är föraren duktig och kunnig och kan ha sin hund lös, däremot- och ganska vanligt- så springer hunden emot och föraren gapar sig hes och hunden kanske vänder....eller inte...eller stannar upp, eller inte....jävligt obehagligt blir det när man ser att lösa hundar inte lyder och fortsätter sin rush mot mig eller andra.

Summa summarum: Jag tror att ni som gnäller över lagen är de som har minst koll på era hundar- det blir helt plötsligt besvärligt att hålla ordning .
Om ni hade koll på era hundar så är lagen inga problem.

Det där påhoppet var väl ganska onödigt.

Man får inte variera beroende på hund och terräng, man får inte stå och kasta pinnar ut på en äng under denna tid på året.
Jag vet, jag har fått hjälp av polisen, även om jag fick dra in riks, för att avhysa sådan hundhållning på våra marker.

Summa summarum: Jag tror att ni som gnäller över lagen är de som har minst koll på era hundar- det blir helt plötsligt besvärligt att hålla ordning .
Det är ju ingen som gnäller över lagen i tråden ens? Alla håller ju med om att hundar inte ska störa vilt och att hundar som gör som dom vill och där lydnaden inte sitter ska hållas kopplade. Vad är problemet?

Lagen säger ingenting om att hunden inte får vistas i skogen eller att den måste ha koppel på sig. Den säger att man ska ha lydnaden och kollen som om den hade koppel på sig.

Det är ju ingen som gnäller över lagen i tråden ens? Alla håller ju med om att hundar inte ska störa vilt och att hundar som gör som dom vill och där lydnaden inte sitter ska hållas kopplade. Vad är problemet?

Lagen säger ingenting om att hunden inte får vistas i skogen eller att den måste ha koppel på sig. Den säger att man ska ha lydnaden och kollen som om den hade koppel på sig.

Men du skriver själv:
Det handlar om hundar som strosar runt utan att bry sig om viltet som folk verkar ha väldigt mycket emot.

och hundar får inte strosa runt ifrån sin förare även om de inte bryr sig om vilt för de kan störa.

Så skriver du bara för att rättfärdiga din egen hundhållning, lös hund under barnkammartid ifrån föraren. * minns när du kastade pinnar ut på en äng för du såg minsann inga djur*:banghead:

Ja, jag brukar gå ett litet varv först för att se så inga är där, dom få gånger det händer :) Sällan jag ställer mig och bara kastar något.. Isåfall tränar jag samtidigt och då kastar jag på samma plätt som jag tränar på. Då har jag isåfall redan hunnit snubbla över eventuellt vilt.

Och jäklar vilket minne du har! Måste vara 5 år sen jag skrev det? :D
Störde du dig så mycket på att jag kastade boll på en åker där inga vilda djur var?

Det beror på, har föraren koll på sin hund så den inte drar/ springer emot den med fobi så är föraren duktig och kunnig och kan ha sin hund lös, däremot- och ganska vanligt- så springer hunden emot och föraren gapar sig hes och hunden kanske vänder....eller inte...eller stannar upp, eller inte....jävligt obehagligt blir det när man ser att lösa hundar inte lyder och fortsätter sin rush mot mig eller andra.

Nej, det enda folk sätter sig emot är att skälla ut hundägare som HAR koll på sina hundar. Två av mina hundar kan gå lösa även i sthlm där det rör sig folk och fä. Tredje är 7 månader och har lite mer restriktioner än så. Men iofs så går det att kalla in henne när fasanerna flyger iväg, och då vill hon gärna efter.

Vill du ha bevis för ovanstående? :D

Men du skriver själv:

och hundar får inte strosa runt ifrån sin förare även om de inte bryr sig om vilt för de kan störa.
Och det är där som det blir diskussioner. Det står ingenstans i lagen hur många meter en hund får gå ifrån ägaren. Majoriteten häromkring går med långlina på 15 meter, min lösa hund går inte ens så långt ifrån mig på en vanlig promenad när jag bett honom att hålla sig kring mig, ett kommando som jag kämpat som sjutton för övrigt att få in i min hund och har faktiskt lyckats. Och sålänge jag går i skogen så går även han i skogen, det är lika stor risk att jag stör något som om han stör något, det är ingen skillnad där.

Och tro det eller ej, en hund kan strosa även nära ägaren går nära, det heter fortfarande strosa runt.

Det handlar inte så mycket om perfekta hundar, vet du, utan mer om perfekta hundägare:angel:, en del av er här inne resonerar så galet att ni borde ha hundförbud.:meh:

Och fånerierna bara fortsätter. Herregud.

Nej, vi med lydiga hundar vill slippa bli skällda på och förknippas med folk som låter sina hundar springa omkring hur som helst. Eller sket du helt enkelt i att läsa trådstarten? Det är väl för bövelen ingen som gnäller om själva lagen. Alla är snarare rörande överens om att vilt ska skyddas.

Det beror ju på hur lydnaden är anser jag. Många brukshundar har väldigt hög jaktlust, men jaktlusten kan ofta också bytas mot kamp och jaktlek och därmed får man en bra lydnad. En hund som man vet sticker, inte lyssnar och springer runt hejvilt kan såklart inte vara lös. Men det gäller ju resten av året också. Även om man får vara extra försiktig under vår och sommar.

Ja precis! Dom kan ju vara jättelydiga, min skulle aldrig sticka om han vet att vi ska leka eller kampa. Men vågar absolut inte chansa i skogen. Han stack en gång som 5 månader gammal på ett spår i nysnön i December, och det räcker för att jag ska vara stenhård med honom. :laugh:

Jag tror inte heller att vilt blir så stressat av hund som vissa påstår. Vid två tillfällen har jag stött på kid med hund och jag kan ju tala om att det var jag som fick skrämma upp dom.

Ungarna i sig är mindre rädda enligt min erfarenhet än vad de vuxna är. Har fått lyfta bort kid,
Du verkar inte veta så mycket om vilt? Rådjurskid ligger bara och trycker och väntar på sin mamma. De blir aldrig skrämda och springer aldrig iväg. Många djurungar har inget flykbeteende. Att du inte ser några djur fly i panik betyder inte att din hund inte har stört. (Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)

Du verkar inte veta så mycket om vilt? Rådjurskid ligger bara och trycker och väntar på sin mamma. De blir aldrig skrämda och springer aldrig iväg. Många djurungar har inget flykbeteende. Att du inte ser några djur fly i panik betyder inte att din hund inte har stört. (Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)

Blir aldrig skrämda? Jodå, det blir dom. Men om du tycker så så förstår jag inte varför du tror att dom blir särskilt störda?

Sen är det klart man inte ska störa vilt som ligger och trycker i onödan. Varken med hund eller utan. Men nu får man ju faktiskt röra sig i skogen även under vår och sommar. Men du kanske vill att den ska stängas helt under den perioden?

Har aldrig under alla år och timmar i skogen märkt att hund stör mer. Känner många som jagar och som håller på med viltvård och de säger samma sak.

Häst i högre fart än skritt stör dock mer. Fordon stör också en hel del. Men där är jag lite självisk och både travar och galopperar även under sommaren. Och kör bil eller traktor.

(Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)

Det här tror jag har att göra med vad för hund man går med och hur man beter sig. Uppenbarligen. Visar man respekt även med hund så ska du se att ni inte kommer störa mer än om du går med en människa. Sen behöver man ju inte heller välja att gå i marker där det aldrig rör sig folk eller hundar. Lite respekt helt enkelt.

Tycker inte man ska skälla ut någon som inte gjort fel, varken irl eller över nätet då.
Dom flesta tar ansvar över sina hundar, jag har aldrig sett någon hund springa och jaga förutom jakthundar fast jag då mött massor med hundägare ute och man får inte ta förgivet att någon är en dålig hundägare om den inte är det tycker jag.

Går man nära ett kid ser man att de flyr in i sig själva och är livrädda trots att de ligger knäpptysta.
Jag brukar bara gå vidare så fort jag kan fast dom är så söta att se på.
En gång stannade jag och tog kort på ett, men sen ångrade jag mig att jag gjorde det när jag påminde mig och hur rädd den var för mig.

Går man nära ett kid ser man att de flyr in i sig själva och är livrädda trots att de ligger knäpptysta.
En gång stannade jag och tog kort på ett, men sen ångrade jag mig att jag gjorde det när jag påminde mig och hur rädd den var för mig.
Ja det var fel av mig att skriva att de inte blir skrämda. Jag vet inte hur stressade de blir men oavsett så förmår de inte reagera med annat än passivitet till en viss ålder. Därför tycker jag att fenomenet "rådjurskid som ligger kvar" var ett riktigt kasst exempel på att djur inte blir störda @linnsan

Vi har alltid haft våra kopplade då de varit av jaktraser.

På Naturvårdsverket står följande
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

På polisens står det:
Vidare ska hundar hållas kopplade inom områden som ej utgör hundrastområde/ hundrastgård. Att inte hålla hunden kopplad utanför hundrastområde/hundrastgård är därmed ett brott (straffsanktionen finns i de lokala ordningsföreskrifterna för respektive kommun)

Lite olika tolkningar av vad som gäller om någon undrar

Senast ändrad:
Inte alla kid. Vi gick på en stig förra sommaren när det plötsligt sprang upp ett kid som skrek hjärtskärande av rädsla. Hemskt att höra, ljudet etsade sig fast.

Ja det var fel av mig att skriva att de inte blir skrämda. Jag vet inte hur stressade de blir men oavsett så förmår de inte reagera med annat än passivitet till en viss ålder. Därför tycker jag att fenomenet "rådjurskid som ligger kvar" var ett riktigt kasst exempel på att djur inte blir störda @linnsan

Jag trodde det framgick att man då ser hur de reagerar också. Dom jag stött på har faktiskt reagerat med viss nyfikenhet.

Sen håller jag inte med dig. Jag har även varit med om små kid som faktiskt skuttat iväg vingligt när vi skrämt bort dom från åkrarna.

Men vilket fall som helst så får man ju röra sig med hund i skogen. Om hunden är i lina eller ej får man ju anpassa utefter lydnad helt enkelt. Även i koppel kan ju faktiskt hunden störa en tryckande djurbebis.

Det stämmer säkert att ingen gnäller över lagen däremot skiter en del i den och andra tolkar den lite hur som.
Du skriver själv:

Dom säger att man ska ha koll på hunden och kunna kalla in och se till att hunden inte stressar något vilt.

Hunden ska inte vara så långt borta att den ska "kallas in", den ska vara nära, som om kopplad.
Dessutom är det att hunden inte ska störa. Stressa vilt får hundar inte göra någon del av året, så du ser, du klagar inte över lagen men du förstår den inte och följer den inte heller.

Och jäklar vilket minne du har! Måste vara 5 år sen jag skrev det? :D
Störde du dig så mycket på att jag kastade boll på en åker där inga vilda djur var?

Som jag sa då, du kan omöjligt upptäcka alla vilda djur med säkerhet som lagen ska skydda, därför gör du fel och dessutom var det väl pinnar du kastade?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka