Det där påhoppet var väl ganska onödigt.Så skriver du bara för att rättfärdiga din egen hundhållning, lös hund under barnkammartid ifrån föraren. * minns när du kastade pinnar ut på en äng för du såg minsann inga djur*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där påhoppet var väl ganska onödigt.Så skriver du bara för att rättfärdiga din egen hundhållning, lös hund under barnkammartid ifrån föraren. * minns när du kastade pinnar ut på en äng för du såg minsann inga djur*
Fast har man en fobi är det inte andras ansvar.. är ni rädda för en lös hund som inte har intresse att störa er får ni byta håll helt enkelt.
Det där påhoppet var väl ganska onödigt.
Det är ju ingen som gnäller över lagen i tråden ens? Alla håller ju med om att hundar inte ska störa vilt och att hundar som gör som dom vill och där lydnaden inte sitter ska hållas kopplade. Vad är problemet?Summa summarum: Jag tror att ni som gnäller över lagen är de som har minst koll på era hundar- det blir helt plötsligt besvärligt att hålla ordning .
Om ni hade koll på era hundar så är lagen inga problem.
Det är ju ingen som gnäller över lagen i tråden ens? Alla håller ju med om att hundar inte ska störa vilt och att hundar som gör som dom vill och där lydnaden inte sitter ska hållas kopplade. Vad är problemet?
Lagen säger ingenting om att hunden inte får vistas i skogen eller att den måste ha koppel på sig. Den säger att man ska ha lydnaden och kollen som om den hade koppel på sig.
Det handlar om hundar som strosar runt utan att bry sig om viltet som folk verkar ha väldigt mycket emot.
Så skriver du bara för att rättfärdiga din egen hundhållning, lös hund under barnkammartid ifrån föraren. * minns när du kastade pinnar ut på en äng för du såg minsann inga djur*
Det beror på, har föraren koll på sin hund så den inte drar/ springer emot den med fobi så är föraren duktig och kunnig och kan ha sin hund lös, däremot- och ganska vanligt- så springer hunden emot och föraren gapar sig hes och hunden kanske vänder....eller inte...eller stannar upp, eller inte....jävligt obehagligt blir det när man ser att lösa hundar inte lyder och fortsätter sin rush mot mig eller andra.
Summa summarum: Jag tror att ni som gnäller över lagen är de som har minst koll på era hundar- det blir helt plötsligt besvärligt att hålla ordning .
Om ni hade koll på era hundar så är lagen inga problem.
Och det är där som det blir diskussioner. Det står ingenstans i lagen hur många meter en hund får gå ifrån ägaren. Majoriteten häromkring går med långlina på 15 meter, min lösa hund går inte ens så långt ifrån mig på en vanlig promenad när jag bett honom att hålla sig kring mig, ett kommando som jag kämpat som sjutton för övrigt att få in i min hund och har faktiskt lyckats. Och sålänge jag går i skogen så går även han i skogen, det är lika stor risk att jag stör något som om han stör något, det är ingen skillnad där.Men du skriver själv:
och hundar får inte strosa runt ifrån sin förare även om de inte bryr sig om vilt för de kan störa.
Det handlar inte så mycket om perfekta hundar, vet du, utan mer om perfekta hundägare, en del av er här inne resonerar så galet att ni borde ha hundförbud.
Det beror ju på hur lydnaden är anser jag. Många brukshundar har väldigt hög jaktlust, men jaktlusten kan ofta också bytas mot kamp och jaktlek och därmed får man en bra lydnad. En hund som man vet sticker, inte lyssnar och springer runt hejvilt kan såklart inte vara lös. Men det gäller ju resten av året också. Även om man får vara extra försiktig under vår och sommar.
Jag tror inte heller att vilt blir så stressat av hund som vissa påstår. Vid två tillfällen har jag stött på kid med hund och jag kan ju tala om att det var jag som fick skrämma upp dom.
Du verkar inte veta så mycket om vilt? Rådjurskid ligger bara och trycker och väntar på sin mamma. De blir aldrig skrämda och springer aldrig iväg. Många djurungar har inget flykbeteende. Att du inte ser några djur fly i panik betyder inte att din hund inte har stört. (Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)Ungarna i sig är mindre rädda enligt min erfarenhet än vad de vuxna är. Har fått lyfta bort kid,
Du verkar inte veta så mycket om vilt? Rådjurskid ligger bara och trycker och väntar på sin mamma. De blir aldrig skrämda och springer aldrig iväg. Många djurungar har inget flykbeteende. Att du inte ser några djur fly i panik betyder inte att din hund inte har stört. (Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)
(Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)
Går man nära ett kid ser man att de flyr in i sig själva och är livrädda trots att de ligger knäpptysta.Du verkar inte veta så mycket om vilt? Rådjurskid ligger bara och trycker och väntar på sin mamma. De blir aldrig skrämda och springer aldrig iväg. Många djurungar har inget flykbeteende. Att du inte ser några djur fly i panik betyder inte att din hund inte har stört. (Och alla som har rört sig i skog med hund respektive ensam eller på hästrygg och kan jämföra har väl märkt skillnad i hur mycket viltet störs?)
Ja det var fel av mig att skriva att de inte blir skrämda. Jag vet inte hur stressade de blir men oavsett så förmår de inte reagera med annat än passivitet till en viss ålder. Därför tycker jag att fenomenet "rådjurskid som ligger kvar" var ett riktigt kasst exempel på att djur inte blir störda @linnsanGår man nära ett kid ser man att de flyr in i sig själva och är livrädda trots att de ligger knäpptysta.
Jag brukar bara gå vidare så fort jag kan fast dom är så söta att se på.
En gång stannade jag och tog kort på ett, men sen ångrade jag mig att jag gjorde det när jag påminde mig och hur rädd den var för mig.
Inte alla kid. Vi gick på en stig förra sommaren när det plötsligt sprang upp ett kid som skrek hjärtskärande av rädsla. Hemskt att höra, ljudet etsade sig fast.Går man nära ett kid ser man att de flyr in i sig själva och är livrädda trots att de ligger knäpptysta.
Jag brukar bara gå vidare så fort jag kan fast dom är så söta att se på.
En gång stannade jag och tog kort på ett, men sen ångrade jag mig att jag gjorde det när jag påminde mig och hur rädd den var för mig.
Ja det var fel av mig att skriva att de inte blir skrämda. Jag vet inte hur stressade de blir men oavsett så förmår de inte reagera med annat än passivitet till en viss ålder. Därför tycker jag att fenomenet "rådjurskid som ligger kvar" var ett riktigt kasst exempel på att djur inte blir störda @linnsan
Det är ju ingen som gnäller över lagen i tråden ens? Alla håller ju med om att hundar inte ska störa vilt och att hundar som gör som dom vill och där lydnaden inte sitter ska hållas kopplade. Vad är problemet?
Dom säger att man ska ha koll på hunden och kunna kalla in och se till att hunden inte stressar något vilt.
Och jäklar vilket minne du har! Måste vara 5 år sen jag skrev det?
Störde du dig så mycket på att jag kastade boll på en åker där inga vilda djur var?