Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så då gör jag fel som har hunden i koppel också då. För då strosar han en bit ifrån mig med och jag har då ingen långlina på ens.

Då fattar jag inte??? då är väl hunden ändå nära?? om den är i koppel och kortkoppel??, dessutom skrev du okopplad...häng med lite nu.

Då fattar jag inte??? då är väl hunden ändå nära?? om den är i koppel och kortkoppel??
Vet du hur långa koppel är? Han är sällan så nära mig i koppel att jag inte behöver kalla in honom till mig ibland, jag använder inte koppel för att hindra honom gå iväg ifrån mig.

Va? Vad är det jag hittar på? Du skrev att folk tolkar lagen hur som helst och att många skiter i den.

Du skrev såhär till mig:
Ja? Det är ingen nyhet att det finns puckon som skiter i lagar. Dock så är tolkning just tolkning, det är inte olagligt att ha hunden okopplad.

Och jag svarade bara att jag aldrig påstått att hundar måste vara kopplade, vänl citera, bad jag, var jag skrivit det.

Du skrev såhär till mig:

Och jag svarade bara att jag aldrig påstått att hundar måste vara kopplade, vänl citera, bad jag, var jag skrivit det.
Vad är det jag gör för olagligt då? Förklara gärna det för mig. Vad är det som är olagligt och följer inte lagen med en okopplad hund som inte bryr sig om vilt.

I mitt bostadsområde finns det mycket vilt. Där går mina hundar alltid kopplade, just nu mestadels i läderkoppel som är 150-200cm långa.

Fast jag tror nog att det som menas med inkallning i detta fall är hundar som är långt från föraren, alltså inte så nära som dina är och som lagen tillåter.
Är rätt säker på att lagen skiter i om de hundar som är i koppel- med rätt avstånd- kallas in eller inte.

Varför har du koppel då?
För på vissa ställen behövs faktiskt koppel, och sen är det hyfsat dumt även med en lydig hund att gå vid trafikerade vägar utan koppel. Det är inte alltid han reagerar så extremt snabbt som han måste på snabba cyklar som kommer bakom oss så han inte blir påkörd, folk tar inte särskilt mycket hänsyn till hundar här. Då vill jag snabbt kunna dra undan honom om det behövs. Sen är det mycket arbeten, brötiga miljöer och han är ingen robot och jag vill inte riskera att han blir rädd och springer undan. Finns många anledningar att behöva koppel.

Vad är det jag gör för olagligt då? Förklara gärna det för mig. Vad är det som är olagligt och följer inte lagen med en okopplad hund som inte bryr sig om vilt.

Att hunden är för långt ifrån dig och stör viltet, har ju inte med att hunden bryr sig om vilt eller inte att göra, hundar som bryr sig om vilt ( springa efter, söka upp, jaga, bita ihjäl) regleras av lagen året runt.

Att hunden är för långt ifrån dig och stör viltet, har ju inte med att hunden bryr sig om vilt eller inte att göra, hundar som bryr sig om vilt ( springa efter, söka upp, jaga, bita ihjäl) regleras av lagen året runt.
Har jag hunden för långt ifrån mig och stör vilt? Kan du på något sätt bevisa det? Har du sett min hund ens när vi går i skogen så du kan göra den bedömningen om min hund stör mer än vad vilken människa eller häst eller vad som helst gör när dom befinner sig i skogen? Vet du ens hur många meter min hund är ifrån mig?

Varför anklagar du mig för sånt? Att min hund springer och stör?

Du skrev nyss att du inte drog, utan kallade, det spelar ingen roll så, det bara visar att inkallningen inte alltid är snabb och 100.
Som sagt i sånna situationer. Inte annars. Inte i situationer där vi har en chans att reagera utan halv panik liksom. Du kanske inte är medveten om hur snabbt cyklar kommer. Så det kan du inte anklaga min hund för tyvärr att han inte är snabb vid inkallningar. För det är han.

Om , men då har du alltid koll så bra, utgick helt enkelt ifrån en del inlägg av dig i början.
Ja, jag har koll och som dom flesta som skriver i övrigt i tråden som släpper sina hundar. Tråden handlar liksom om folk som har koll på sina hundar men som ändå blir påhoppade av olika människor utan anledning. Det är ingen i tråden som vill störa vilt, som släpper sina jagande hundar hur som helst, som går emot lagen och låter hundarna löpa fritt.

Du kanske inte är medveten om hur snabbt cyklar kommer.

Jag vet att de är snabba men förstår inte hur det kan vara ett problem??, går jag på väg där det finns cyklister går min hund alltid på insidan, mot diket, och då blir inte hunden halv ihjälkörd eller dragen hastigt i.

Tråden handlar liksom om folk som har koll på sina hundar men som ändå blir påhoppade av olika människor utan anledning. Det är ingen i tråden som vill störa vilt, som släpper sina jagande hundar hur som helst, som går emot lagen och låter hundarna löpa fritt.

Inte alls, det är flera i trådbörjan som har sina hundar lösa" för de drar inte efter vilt" osv, och det är här du visar vad du tycker, det blir: "jagande " hundar, och hundar som "löper fritt", det är aldrig tillåtet med jagande hundar och hundar som får löpa fritt ( utan förare eller utan kontroll), och däri är det stor skillnad på barnkammartidens " inte störa".

Inte alls, det är flera i trådbörjan som har sina hundar lösa" för de drar inte efter vilt" osv, och det är här du visar vad du tycker, det blir: "jagande " hundar, och hundar som "löper fritt", det är aldrig tillåtet med jagande hundar och hundar som får löpa fritt ( utan förare eller utan kontroll), och däri är det stor skillnad på barnkammartidens " inte störa".
Ja jag säger fortfarande att jag inte har min hund kopplad i skogen för att han inte drar på vilt. För det är så det är. Han strosar runt runt omkring mig oberörd av viltet. Folk får helt enkelt lita på att jag inte släpper iväg min hund längre bort än vad jag anser att jag har koll. Jag går också utanför stigarna för att det oftast är alldeles för lerigt på dom och det är lika stor risk att jag stöter på nåt vilt som det är att han gör det. Och är det okej för mig att gå utanför stigar i skogen så är det även helt okej för min hund att strosa runt brevid mig utanför stigar i skogen. För reaktionen på viltet blir inte annorlunda för att han har ett snöre på sig.

Och är det okej för mig att gå utanför stigar i skogen så är det även helt okej för min hund att strosa runt brevid mig utanför stigar i skogen. För reaktionen på viltet blir inte annorlunda för att han har ett snöre på sig.

Frågan är varför man som hundförare promt - i dessa tider- ska in i skogen?, eller från vägar och stigar, för även om allemansrätten gäller så står det även däri: inte störa, ( inte förstöra), och nog måste man kunna räkna ut själv att man i vissa lägen ( och med hund på köpet) faktiskt stör djurlivet denna period som diskuteras? och borde förstå att det faktiskt inte är ok? även om det lagmässigt såklart antagligen skulle bli omöjligt att få fällande dom på en mänsklig störning som en sådan promenad kan ge.

Men skriv det då att du går utan hund och letar kid före slåttertraktorn.
Alltså, det är helt omöjligt att gå en person precis före en slåtter och hinna skrämma alla djurungar från området. Man går med lösa hundar och stör några gånger ett par dygn före skörd - just för att det SKA störa så att mammorna flyttar sina små. Alternativet är dikidskebab.

Edit: hundarna ska givetvis inte jaga eller skada kiden - de ska visa att området är osäkert som barnkammare, genom att vandra runt och sprida rovdjursdoft.

Frågan är varför man som hundförare promt - i dessa tider- ska in i skogen?, eller från vägar och stigar, för även om allemansrätten gäller så står det även däri: inte störa, ( inte förstöra), och nog måste man kunna räkna ut själv att man i vissa lägen ( och med hund på köpet) faktiskt stör djurlivet denna period som diskuteras? och borde förstå att det faktiskt inte är ok? även om det lagmässigt såklart antagligen skulle bli omöjligt att få fällande dom på en mänsklig störning som en sådan promenad kan ge.
Det du vill är helt enkelt att stänga av skogen helt och hållet för alla? För igen, hunden i sej självt stör inte mer än en gående människa, så det finns inte på det sättet någon anledning att inte ha med hunden in i skogen.

Förhoppningsvis så stör folk så lite som det går, jag går inte medvetet och stör alla djur jag råkar se, råkar jag se något djur så går jag så smidigt som möjligt därifrån. Detsamma gäller min hund, som följer efter dit jag går.

Och varför man vill gå i skogen denna årstiden? Lätt svar där, det är underbart i skogen denna årstiden, våren och försommaren är underbar. Jag mår bra av att gå i skogen och strosa tillsammans med min hund. Det hade varit hemskt ifall man inte var tillåten att vistas i skog och mark alls. Vi lever på samma jordklot och alla måste samsas tycker jag, man respekterar djuren och dom respekterar oss, dom flesta djur bryr sig inte ett dugg om ifall vi går förbi utan står oftast kvar och tittar på oss så så särskilt mycket tycker inte jag att vi stör, dom flyr inte i panik såfort dom skymtar en hund.

Senast ändrad:
Vi går- utan hund, några varv där vi vet det finns getter och hänger ut kläder, den störningen räcker, de flyttar själva på sina kid, man behöver inte skrämma och ha hund nära kiden , eller alldeles inpå..

Med tanke på att djuren inte bryr sig om att det går hundar och människor genom åkrarna flera gånger i veckan har jag svårt att tro att de kommer flytta på sig för att någon människa går runt där och hänger lite kläder..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka