Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen håller jag inte med dig. Jag har även varit med om små kid som faktiskt skuttat iväg vingligt när vi skrämt bort dom från åkrarna.

Jag fattar inte hur man tänker om man skrämmer bort kid från åkrarna... lär man sig inget själv ?? som att det är synnerligen olämpligt att gå "över åkrar" med sin hund dessa tider på året??

Som jag sa då, du kan omöjligt upptäcka alla vilda djur med säkerhet som lagen ska skydda, därför gör du fel och dessutom var det väl pinnar du kastade?

Har det någon betydelse om det var pinne eller boll jag kastade? :D

Och jo, visst ser man på en klippt åker som man dessutom går på om där ligger ngt djur.

På Naturvårdsverket står följande
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Precis!
Och det är Naturvårdsverkets jurister som tolkar lagen, precis som Rikspolisens jurister och de i sin tur går efter hur domstolar tolkar och dömer, så det är nära som gäller, som om kopplad, ( flexi gäller inte), och hundar anses som extra störande därav denna lag.

Precis!
Och det är Naturvårdsverkets jurister som tolkar lagen, precis som Rikspolisens jurister och de i sin tur går efter hur domstolar tolkar och dömer, så det är nära som gäller, som om kopplad, ( flexi gäller inte), och hundar anses som extra störande därav denna lag.

Jag har för mig att det gäller INNE I skogen. Dvs inte på skogsvägar av olika slag.

Nja, hundar anses inte som extra störande i sig, utan de anses som att de KAN störa extra mycket eftersom att hundar ofta har ett viltintresse. Stod det i den andra texten du la upp iaf.

Men skriv det då att du går utan hund och letar kid före slåttertraktorn.

Har gått med hund eftersom att dom på kommando kan söka viltet så man med största möjliga chans hittar dom också. Att gå flera hektar åker med högt gräs och kolla varenda del är nästan omöjligt. Det är ju bara elakt att missa något djur för att någon annan anser att hund stör mer. Det är btw meningen att störa och skrämmas, så de inte kommer tillbaka innan traktorn går.

Tja, tar man med boll till åkrar eller skogen under barnkammartid med tanke att kasta iväg till hunden så har man väl planerat redan hemma att skita i lagen.

Du vet inte så mycket om hundar va?
Det är ganska många som har boll, eller andra kastbara leksaker som belöning. Inte för att kasta så långt som möjligt för motionens skull. Det kan därför räcka gott och väl med några meter ifrån.

Hunden får inte vara 50 m framför dig på en skogsväg heller.

Vem har pratat om 50 m? Kan säga att det är väldigt få tillfällen mina hundar är så långt ifrån mig. På promenad i skogen (väg) är de oftast 10 m ifrån. Ibland lite mer, ibland lite mindre beroende på var vi går.

Vem har pratat om 50 m? Kan säga att det är väldigt få tillfällen mina hundar är så långt ifrån mig. På promenad i skogen (väg) är de oftast 10 m ifrån. Ibland lite mer, ibland lite mindre beroende på var vi går.

50 m var bara ett exempel, 10 meter är också för mycket.

Det stämmer säkert att ingen gnäller över lagen däremot skiter en del i den och andra tolkar den lite hur som.
Ja? Det är ingen nyhet att det finns puckon som skiter i lagar. Dock så är tolkning just tolkning, det är inte olagligt att ha hunden okopplad.
Hunden ska inte vara så långt borta att den ska "kallas in", den ska vara nära, som om kopplad.
Dessutom är det att hunden inte ska störa. Stressa vilt får hundar inte göra någon del av året, så du ser, du klagar inte över lagen men du förstår den inte och följer den inte heller.
Så det kallas bara att "kalla in" hunden om den är långt borta? Jag kallar in min hund även när han går i koppel, jag drar inte in honom till mig.

Du menar alltså att hunden ska vara så nära en att man bara kan sträcka ner handen och ta den i halsbandet direkt? För så nära är totalt orimligt att ha hunden hela tiden. För det är det enda sättet att ha hunden på om man inte ska behöva kalla in den.

Och jag förstår lagen mycket väl. Berätta gärna vad det är jag inte förstått av lagen. För det är inte olagligt på något sätt att ha hunden okopplad, det står inte i lagen. Jag gör ingenting fel när jag har min hund okopplad.

Min hund går där jag går oavsett och om jag går i skogen så går han med i skogen, inget djur blir mer stressat för att han är okopplad. Kopplet är inget magiskt snöre som gör honom osynlig för vilt. Så får han vara i skogen med koppel på, då får han även vara i skogen och gå brevid mig utan koppel på.

Senast ändrad:
Du vet inte så mycket om hundar va?
Det är ganska många som har boll, eller andra kastbara leksaker som belöning. Inte för att kasta så långt som möjligt för motionens skull. Det kan därför räcka gott och väl med några meter ifrån.

Jag vet att det kan vara en belöning och den belöningen behöver inte kastas, sedan utgick jag från din beskrivning att kasta ut på en åker, alltså inte bara någon/ några meter...

Hunden ska inte vara så långt borta att den ska "kallas in", den ska vara nära, som om kopplad.

I mitt bostadsområde finns det mycket vilt. Där går mina hundar alltid kopplade, just nu mestadels i läderkoppel som är 150-200cm långa. Vad jag gör när vi möter vilt? Jo, kallar in dem och det med precis exakt samma inkallningskommando som när de är lösa eller går i 8m långt flexikoppel. Själva signalen är alltid densamma (det är därför jag fått den att fungera).

Inte börjar jag dra till mig hunden eller strunta i vad den gör bara för att den sitter i ett koppel. Mitt ständiga mål är att vi ska kunna möta vilt utan att kopplet blir sträckt. Det lättaste för oss då är att ta hjälp av inkallningssignalen.

Det är btw meningen att störa och skrämmas, så de inte kommer tillbaka innan traktorn går.

Vi går- utan hund, några varv där vi vet det finns getter och hänger ut kläder, den störningen räcker, de flyttar själva på sina kid, man behöver inte skrämma och ha hund nära kiden , eller alldeles inpå..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka