Akvarist - javisst?

Sv: Akvarist - javisst?

Fast guppy har ju i många många år ansetts vara en enkel fisk att ha med att göra. När jag köpte mina första fiskar till mitt 32 liters som 10-åring blev det ett par guppys, ett par black mollys och ett par svärdbärare! ;) Guppys var där sådär intressanta för mej, men nästan ett krav från min pappa som sedan sin tid som akvarist visste att guppys var trevliga och tåliga fiskar att låta en 10-åring ta ansvar för.
Det är nog inte så lätt att arbeta bort den synen på guppys!

Jag gillar färg och ärligt talat så tycker jag inte att det finns så mycket färg i många fiskar. Bidrar jag till den oseriösa aveln??

Senast ändrad:

Ja, dom innehåller garvsyra, så mer eller mindre kommer den färga. En del innehåller väldigt mkt, och då kan man laka ur en del i en hink med kokhett vatten. Lite tefärg kan det ändå bli kvar.

Lite tefärg? Trots urlakning i varmt badkar, skurning och två vattenbyten på två dagar så var det värre än nånsin när jag hem idag. Snäckorna vi la i är tyvärr förstörda för alltid (jättetråkigt, de var ett semesterminne från vår förlovningsresa). När jag tog upp roten så var den dessutom täckt av äckligt, ofärgat slem, det bara rann om den. Alger, tänkte jag först, men är de helt färglösa? Vad är slemmet annars?

För tillfället är jag redigt less på den där roten, den står nu på spisen i en kastrull med kokande vatten, och kommer att få tillbringa natten i badkaret med hett vatten.

Känns faktiskt jättetråkigt, vi la ner nästan 500 spänn på den där roten, och man tycker kanske att de kunde varnat oss lite i affären om vad som kunde hända.

Kul... Har surfat runt lite, och inser att vi har köpt oss en red moore-rot. Värsta sorten när det gäller att färga, tydligen. Tyvärr är den alldeles för stor för att få plats i en kastrull, jag försöker koka den tjockaste biten på den i alla fall nu, så får jag hoppas att det räcker med att lägga den i hett vatten i badkaret sedan.

Fast guppy har ju i många många år ansetts vara en enkel fisk att ha med att göra.

Japp, så enkel att Sveriges största akvarieaffär tagit bort den asienodlade guppyn ur sortimentet helt. Det säger ju lite med tanke på hur lätt det är att sälja den.

När jag köpte mina första fiskar till mitt 32 liters som 10-åring blev det ett par guppys, ett par black mollys och ett par svärdbärare! ;) Guppys var där sådär intressanta för mej, men nästan ett krav från min pappa som sedan sin tid som akvarist visste att guppys var trevliga och tåliga fiskar att låta en 10-åring ta ansvar för.
Det är nog inte så lätt att arbeta bort den synen på guppys!

Nej, det är det verkligen inte. Nu vet jag inte exakt hur gammal du är, men på 15-20 år har mkt hänt med hållning och odling av guppy i Asien, och när den kommer till Sverige är den allt annat än en lätt nybörjarfisk. En svenskodlad eller viltfångad är bättre i så fall.

Jag gillar färg och ärligt talat så tycker jag inte att det finns så mycket färg i många fiskar. Bidrar jag till den oseriösa aveln??

Ja och nej. Att bara ändra färg lider väl inte fiskarna otroligt av, men människans fåfänga gör att djur lider. Mer och mer avarter dyker upp på marknaden. Flourescerande fiskar, tatuerade fiskar, fiskar med avskuren stjärt så att kroppen liknar ett hjärta osv osv
Det behövs inte, lika lite som att hundar och katter behöver stympas och färgas. En fisk kan vara en rolig hobby, även om man får titta lite närmare för att se färgerna.

Känns faktiskt jättetråkigt, vi la ner nästan 500 spänn på den där roten, och man tycker kanske att de kunde varnat oss lite i affären om vad som kunde hända.

Jag har 5 såna rötter i mitt akvarium, och det är helt ok. Tefärgning är eftersträvansvärt hos många. Men är du inte nöjd kan du ju alltid ringa mig på jobbet imorgon så ordnar vi det.

När jag tog upp roten så var den dessutom täckt av äckligt, ofärgat slem, det bara rann om den. Alger, tänkte jag först, men är de helt färglösa? Vad är slemmet annars?

.

Organiska rester helt enkelt. Det kan man skrubba av, eller så äter malarna upp det när man stoppar i såna. Jag brukar skrubba rent det, eftersom det syns så tydligt precis var man behöver skrubba.

Fast inte vågar man stoppa ner några fiskar i den gula slemsoppan? Känns som att skicka dem till en säker död.

Håller på att koka eländet nu, är inne på fjärde kastrullen vatten och två timmar på spisen, och vattnet blir fortfarande körsbärsrött...:(

Vi har dessutom sågat till roten för att den ska passa i akvariet, så jag tror ju knappast att ni vill ta tillbaks den?

Tefärgat vatten kan säkert vara snyggt, men inte i ett högt akvarium där inredningen är ljus sand och vita stenar. :(

Fast inte vågar man stoppa ner några fiskar i den gula slemsoppan? Känns som att skicka dem till en säker död.

Slemmet i sig är inte farligt, men ett nytt vatten får ju alltid jobba hårt för att bryta ner allt som är organiskt, (slem, döda blad, döda fiskar, matrester) så jag skull byta lite vatten efter att den är avskrubbad, men det verkar det ju som om du gör iallafall.

Håller på att koka eländet nu, är inne på fjärde kastrullen vatten och två timmar på spisen, och vattnet blir fortfarande körsbärsrött...:(

Hoppas det blir bättre.

Vi har dessutom sågat till roten för att den ska passa i akvariet, så jag tror ju knappast att ni vill ta tillbaks den?

Inte stumparna kanske, men om det finns en större sammanhängande bit kan vi ju göra det.

Tefärgat vatten kan säkert vara snyggt, men inte i ett högt akvarium där inredningen är ljus sand och vita stenar. :(

Kör mer på stenar då, om du vill ha den är kristallklara känslan. Det finns risk att även en vanlig mahognyrot kommer att färga vattnet.

Problemet med stenar är snarast akvariets format - vi vill gärna bygga något på höjden, eftersom akvariet ger ett intryck av att vara högre än det är långt (är egentligen kvadratiskt). Bygga på höjden med stenar har jag förstått är ganska dumt, eftersom de kan rasa och då slå sönder akvariet. Så det var därför vi valde rötter i första läget. Dessutom tycker jag att de är snygga.

Kristallklart behöver vattnet inte vara, men nu är det ärligt talat pissgult. Det ser inte kul ut.

Nå, på plussidan så har växterna börjat växa, så de verkar inte ha farit illa av alla vattenbyten och garvsyran. Alltid något.

Roten får bo i badkaret tills vidare för att laka ur lite. Ikväll så har jag lånat föräldrarnas största syltgryta, så då ska den få ta några varv på spisen igen.

Räkor har jag förstått är ganska känsliga för vattenkvalitet, så vi avvaktar med dem, och om inget dramatiskt hänt till helgen så provar vi med att släppa ned ett par algätare då, så kan de käka upp slemmet som blivit på en liten rotbit som är kvar i akvariet.

Har ni ett bra filter?

Jag har haft samma problem med en rot jag hade. Slutade att jag sätte den i en balja med vatten och ett kraftigt filter med tätt filtermaterial, aktivt kol. Lät det stå 1v och skrubbade roten dagligen. Efter det slutade den ge "smutsigt" vatten, vet inte om det är ett bra sätt men det funkade för mig.

Man kan även lacka rötterna med ogiftig akvarielack har jag hört..

Jag hoppas att det är bra - det är alldeles nytt, och skulle enligt akvariebutiken vara top-of-the-line. Vattnet filtreras tre gånger per timme.

Men du satte filtret i baljan, alltså?

Tyvärr kan vi inte göra riktigt så, för den enda behållare vi har som är stor nog att rymma roten (förutom akvariet då :p) är badkaret.

Men det kanske är en idé att ändra filtret, för som det är nu så förändrar inte filtret vattenfärgen alls.

Måste man ha ett särskilt kolfilter, eller kan man kanske sätta in en insats i det filtret vi har (förstod det på bruksanvisningen som att man kunde sätta till saker i filtret om man ville)?

Sådär, nu har vi kokat rötter hela veckan, så nu är roten tillbaka i akvariet igen med en javaormbunke på.

Idag inköptes också de första fiskarna, fyra extremt pigga små pansarmalar, som lever loppan i akvariet nu när de insett att de är ensamma där.

Tyvärr så missade vi att notera vad det var för sort när vi köpte dem, och nu kan vi inte hitta dem någonstans. De ser nästan exakt som Corydoras araguaiaensis, förutom att de är orangeröda på magen. Pigga och är väldigt flockbundna, så att säga. Någon som har något tips om vad det kan vara?

(Gabbi, om du skulle råka läsa så finns de i andra raden på Akvarielagret, så att säga, där de större cikliderna finns, i samma akvarium som de små rödfenstetrorna.)

Ja, dom är det! Tack så mycket.

Jättekul små fiskar, väldigt aktiva och stimmar på ett trevligt sätt.

Ser dock att de blir 8 cm - hoppas att de kan bli mindre också, vet inte om det finns plats för så stor fisk i vårt akvarium.:angel:

Nu är det dags för bilder på akvariet tycker jag!
Hur blev det? Vi (eller i alla fall jag) vill se!!

ser slemmet ut såhär?

det är tyvärr bara att skrubba som gäller för att få bort skiten..

Ja, dom är det! Tack så mycket.

Jättekul små fiskar, väldigt aktiva och stimmar på ett trevligt sätt.

Ser dock att de blir 8 cm - hoppas att de kan bli mindre också, vet inte om det finns plats för så stor fisk i vårt akvarium.:angel:

Kan arligt saga att jag aldrig sett en sa stor sterbai som atta cm. Fem kanske pa en valvaxt individ.

Kan arligt saga att jag aldrig sett en sa stor sterbai som atta cm. Fem kanske pa en valvaxt individ.

Det låter ju bra. Nu är de väl tre cm kanske, och för min del behöver de inte bli så mycket större.

Jag vet inte om det är roten eller fiskarna, men i vilket fall syns det tydligt att akvariet är mer belastat nu. Första veckan, när vi hade bara växter i akvariet, så växte de och såg jättefina ut. Nu, med rot och fiskar, så har det blivit som något svart "damm" på en del växter, mörka alger på liljeväxten och en av växterna börjar se lite halvledsen ut.

Fick också höra i helgen att pansarmalar inte alls äter alger, utan "bara" funkar som städpatrull och äter sånt som trillar ner på botten? Så vi funderar allvarligt på att köpa någon fisk som kan knapra lite på roten och äta upp det som kommer därifrån (det svarta dammet). Är det ancistrus man ska köpa då, eller något annat?

Jag hade siamesiska algätare i mitt stora kar när jag fick en aggressiv alginvasion, och de var attans så effektiva :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 167
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 897
Senast: Tonto
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp