Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*funderar vidare*
Skulle nog gärna vilja ha en ciklid. Kakadua- palett- eller fjärilsciklid är frågan? Fördelar och nackdelar med de arterna?
Vi tänkte handla på akvarielagret i Bromma, de verkar ha det mesta (såg det ut som när vi var där och handlade inredningen i vilket fall). Om inte de har fiskarna vi vill ha så finns det ju många andra akvariebutiker i stockholmsområdet.
Då ses vi där då :-)
Varken ctenopoma eller microctenopoma såg särskilt kul ut.
Åh, dom är toppen!
Ctenopoman skulle nog inte trivas, Zoopet skriver om den att "Den kan bara hållas tillsammans med andra lugna och stora fiskar. Akvariet skall innehålla växter, gärna rikligt med flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen bland stenar och rötter. Det kan vara svårt att få den att trivas i akvarium.".
Vi kommer att ha små fiskar, akvariet har i nuläget inga flytväxter, akvariet är ju närmast kvadratiskt, och det finns inte så mycket gömställen (och tanken var ju att den skulle simma högt). Dessutom har den svårighetsgrad fyra av fem.
Det håller jag inte med om. Undrar vad de baserar fyra av fem på. Ctenopoma och m.ctenopomornas enda nackdel som jag ser det är att de kan hoppa. De gömmer sig absolut inte. Jag håller 4 olika arter av dessa just nu. Visserligen är mina akvarium låga, men det är för att jag föredrar sådana akvarium.
När jag kollar närmare på labyrintfiskarna verkar allihop vilja bo i ett lågt akvarium iofs, det kanske är en dödfödd tanke att ha en labyrintfisk i vårt akvarium?
Nä, det tror jag inte.
Hur är det med kampfisk eller någon av trichogaster-guramisarna? Skulle inte de funka?
Trichogaster blir för stor, men bettor fungerar. Vanlig kampfisk tycker jag är tråkig bara. Det är som Paris Hilton varianten av en akvariefisk. Det finns så många fina arter som har fått behålla sitt naturliga utseende.
Såvitt jag kan se är de tåligare än honungsguramin, men honungsguramin kanske har andra fördelar?
Någon speciell anledning till varför palettcikliden inte går ihop med honungsguramin?
Vilket är synd egentligen. För de är verkligen fina fiskar!!Kampfisk är kanske som du säger, något som lockar förstagångsakvaristen.
Vilket är synd egentligen. För de är verkligen fina fiskar!!
Jag har tre stycken honor till min hane och de är riktigt fina de också. Dessutom tycker jag att de är aktivare och "roligare" i karet än sambons nedrans ciklider. Snacka om hjärndöda och intetsägande fiskar!!
Jag gillar mina kampfiskar. De är vackra, de kräver inte så mycket och de simmar runt och är roliga.
Men jag är ingen akvarie-nörd heller!