Akvarietråden V

Vi har små platybebisar :love:
Jag hoppas att mina humlaplatysar får bebisar i framtiden... Den nedre har inte så indragen mage som den ser ut... jag sitter i nån mysko vinkel... fotot är taget igår. Idag är de som fotbollar efter lite red bloodworms... :D
463194653_10161003223097620_2156517128044939119_n.webp
 
Idag åkte två kollegor till Dogman i Valbo, de har utförsäljning där eftersom butiken ska stänga ner. Så, nu har de shoppat åt mig så att jag kan swisha dem sedan. Det blir ett 125L optiwhite-akvarium, nya filter och ny belysning till en av 54orna här hemma :banana: Betydligt billigare mot... vilket annat shoppingställe som helst. Är SÅ pepp på det hela. Nu äntligen blir det dags att byta ut min hemska, repiga 110a mot något som är tusen gånger bättre.
 
Det ser ut som att du kan ha cyanobakterier. De är giftiga för fiskar. Jag skulle föreslå att du behandlar det och sen försöker öka cirkulationen i vattnet på något sätt. Det finns ett medel som heter blue exit
 
Det ser ut som att du kan ha cyanobakterier. De är giftiga för fiskar. Jag skulle föreslå att du behandlar det och sen försöker öka cirkulationen i vattnet på något sätt. Det finns ett medel som heter blue exit
Vi har timer på lampan, den kanske inte funkar :eek: Får kolla det imorgon. Jag bytte massa vatten nu iaf.
 
Jag köper teststickor. Såna som mäter 7 värden på en gång. Cyanobakterier eller blåalger som de kallas är bakterier och inte alger. De påverkas inte av ljuset utan behöver behandlas med medel. Blue exit har jag haft framgång med. Jag hade undvikit att göra för många förändringar på en gång. 26 är en bra temperatur. 24 också för den delen. Ha lite is i magen. Kör på behandlingen och se hur fiskarna är efter det.
 
Måste visa bild på shoppingen 😁
1000069812.webp


Ska dessutom få ett typ 100L stort akvarium av min akvaristikvän. Det har lite udda mått, är betydligt lägre och djupare än normalt. Kommer passa perfekt in på en underhylla i vardagsrummet. Så nu ska gamla 110an och en 54a ut, så blir det 125L optiwhite och udda 100L istället. Oklart vilket av de nya som ska bli svartvatten och vad jag egentligen ska göra av allt... Lyxproblem :D
 
Jag var och köpte växter igår och nämnde att ett par av mina fiskar dött. Fick lite frågor om akvariet och övriga fiskar. Ägaren av affären avslutade med att om fler fiskar dör får jag återkomma så ska han hjälpta mig med lite utredning. Jag har nog blivit stamkund utan att fatta det.

De flesta av mina fiskar verkar må bra, jag har mer otur med växterna.
 
Fasen. Upptäckte att vännens 100L med udda mått är för djupt för mina bänkar, och jag har verkligen ingen annanstans att ställa det. Men men... Ska väl inte klaga över att få in ett 125L :p Och snart ska vi shoppa räkor tillsammans också!
 
Jag köper teststickor. Såna som mäter 7 värden på en gång. Cyanobakterier eller blåalger som de kallas är bakterier och inte alger. De påverkas inte av ljuset utan behöver behandlas med medel. Blue exit har jag haft framgång med. Jag hade undvikit att göra för många förändringar på en gång. 26 är en bra temperatur. 24 också för den delen. Ha lite is i magen. Kör på behandlingen och se hur fiskarna är efter det.
Jo, jag vet vad cyanobakterier är, de är fotosyntetiserande bakterier som behöver ljus, så absolut ljusberoende. Men ska definitivt köpa blue exit :up: Läste att det kunde bero på nitrithalten, stämmer inte det? Kan jag isf behandla mot nitrit och cyanobakterier samtidigt?
 
Screenshot_20241016_213504_Gallery.webp


Salladsbaren är öppen.

Vi gjorde ju rent filtret i helgen. Var fruktansvärt mycket växtdelar där i men impellern var faktiskt nästan helt ren, antar att det dåliga flödet måste berott på all ja.. skit i filtret helt enkelt. Kramade ur alla svampar rejält och sidosvamparna är väldigt mörka i färgen nu men borde ju vara lugnt så länge de inte är igencloggade tänker jag. Vi lade även till två påsar purigen och installerade ett UV-filter på utflödet.

Det var lite grumligt i nåt dygn (troligtvis för att jag glömde att purigen ska sköljas..) men nu ser det riktigt bra ut. Inte som luft men det är klart. Den vita "snön" som ses på bilden här är från kuber av fryst musselkött. De verkade inte gilla det lika mycket som mygglarverna och det skräpade ner något fruktansvärt så blir nog inga fler köp på just den men jag är glad att vi köpte frysfoder, de gillar det verkligen.

Tyvärr har det gjort hantlarna extra kräsna, de äter inte pellets alls längre. Jag ger bara fryst ett par gånger i veckan så de äter bara då. Honan tittar inte ens åt kulorna längre och hanen brukar prova men spotta ut. Jaja, de får väl äta sallad då.
 
Screenshot_20241016_213427_Gallery.webp


Mutanterna mår bra. Den röda är tyvärr fruktansvärt skygg. Jag kunde bara ta den här bilden för att jag sitter på min skrivbordsstol så har liksom varit still länge och flyttade sakta mobilen mot karet.

Går man in i rummet och inte är försiktig så sticker hon iväg så fort att hon ofta simmar in i saker, hon har ett litet skrapsår på ena kinden som troligtvis är från en sån gång, hör ju att hon slår i saker ibland. Jag hoppas det ska ge med sig med tiden. Stora svarta blev ju också väldigt skygg sedan vi höll på att flytta honom efter skadan men han är lite bättre nu, gömmer sig inte konstant om man är vid glaset och kommer lite närmare vid matning.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: trazel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp