Akvarietråden V

Nu har jag bytt belysning i ena 54an :) Gillar inte den skarpa randen som blir på väggen bakom, men i övrigt är det ju bättre.
1000069852.webp
 
Jo, jag vet vad cyanobakterier är, de är fotosyntetiserande bakterier som behöver ljus, så absolut ljusberoende. Men ska definitivt köpa blue exit :up: Läste att det kunde bero på nitrithalten, stämmer inte det? Kan jag isf behandla mot nitrit och cyanobakterier samtidigt?

Visa bifogad fil 155160
Vad tycker ni, något som behöver åtgärdas el inom normalnivå?
Har tillsatt medel mot cyanobakterier ✅
Har du för höga nitritvärden så är det vattenbyte som hjälper. Förutsatt att stickan visar rätt så verkar det närma sig gränsen på nitrat, tabellen där visar ju också vad som anses vara safe och inte :) Hade det varit mitt akvarium hade jag nog testat ett vattenbyte eller flera, just för att se om fiskarna piggnar till då. Olika fiskar är olika känsliga för höga halter nitrit/nitrat. Just neontetror är ju ofta ganska känsliga för det mesta.

För egen del har jag märkt att mina räkor reagerar tidigt på förhöjt nitrit/nitrat, de börjar rusa runt och försöka fly även när det enligt testerna är lugnt och när fiskarna fortfarande verkar må utmärkt. Det hände någon gång när jag hade ett akvarium enbart till yngel och matade för mycket. Vattenbyten hjälpte utmärkt då. Då gjorde jag ett ca 20% vattenbyte, väntade kanske en timme eller så för att det skulle hinna blandas ordentligt med det "gamla" vattnet, bytte 20% till och dagen efter gjorde ett mindre vattenbyte för säkerhets skull. Redan efter det första vattenbytet så var det klart lugnare för räkorna.
 
Ok. Vännens 100L passar ju inte på mina hyllor. Men. Hon har ett 19L som bara står och samlar damm :D Ska se om jag kan förstärka mina hyllor så att det går att ha ett 54L och ett 19L på samma hylla. Själva hyllplanen är nämligen bara starka om något står mitt på dem och att ha flera små akvarier blir inte så bra. I så fall ska jag ha ett rent räk-akvarium.

Sitter också och funderar på hur jag ska göra med mitt 125L. Jag behåller nog mitt 110L ändå och gör om till svartvatten, låter pygméguramis gå kvar och sätter ner mina ciklider där också. I 125an blir det alla 20 gertrudae, och såklart både räkor och sandsnäckor. Tänker att jag tar sand både från det 54L som ska bort och från 110an som jag ju ändå ska göra om (likadan sand i båda). Då får jag dessutom med en hel del bra bakterier osv. I 54an finns det ju dessutom massor av växter som blir en bra start. Det ser ut som en djungel där nu.

Om det fina dvärggurami-paret på jobbet finns kvar i veckan, då köper jag nog dem till 125an också.

Vet inte riktigt hur jag ska flytta ner den 54a som nu står på en överhylla och sedan ska till en nedre hylla... Blir nog till att ta ur alla flytväxter, tömma ur så mycket vatten som möjligt och sätta fiskarna + rot i en bytta, sedan putta över akvariet till en bricka eller något annat stabilt och lyfta ner det så... Får ta sambon till hjälp så att inte allt kraschar.
 
Nu har jag ett 19L hemma :D När vi gick på hundpromenad passerade vi dessutom en al, så jag plockade en del alkottar till akvarierna. Ska nu koka lite löv och alkottar så att allt blir redo för akvarier :)
 
Jag hittade några röda regnbågsfiskar som behövde nytt hem. Hade jag kunnat så hade de fått bo här, de är verkligen mina drömfiskar. Men vännen har ju ett 720L så det slutade med att de flyttade till henne :D Igår fick jag se dem och alltså... :love: :love:
1000070003.webp


Men de är stora och de utnyttjade verkligen hela längden på hennes akvarium. Jag tänker inte skaffa sådana här till något mindre än ett 300L, helst 350L.
 
Idag hälsade vi (jag och sambon) på min tidigare kollega och hennes sambo. De har 6 akvarium och 3 terrarium, och katter och hund :D

Självklart fotograferade jag. Här är några av favoritbilderna från akvarierna.

Eldbuk heter den här, tre sådana simmade i ett stort akvarium tillsammans med en mängd andra fiskar. Riktigt intressanta ciklider!
1000070160.webp
 
En liten påfågelgoby. Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om dem. Vet inte om jag gillar dem eller tycker att de är fula :o På något vis fastnar jag ändå alltid att titta på dem.
1000070175.webp
 
Stillbild från film.
1000070182.webp


De hade också en mängd scalare, några kampfiskar, fina tetror osv, men det var svårt att få till bilder på allt. Jag är också något avundsjuk på hur löjligt bra belysning de hade i största akvariet. "Det är som att titta på tv!" sa sambon :rofl: Ska helt klart uppgradera belysningen till mina akvarium när jag har råd.
 
1000070190.webp

Här bor nu räkorna och alla växter tillfälligt. Har fortfarande räkor kvar att fånga i 54an.

Senare idag ska jag tömma 54an helt och ställa undan den. Ska nog lägga ut den på annons nästa helg, för den här veckan jobbar jag så mycket att det blir svårt att faktiskt möta upp någon köpare... Eller så får den stå kvar i förrådet ifall jag i framtiden vill ha den till något... hm...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: trazel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp