Akvarietråden V

20241026_224329.webp

Mina fynd

Nu ligger jag i soffan och tittar mot akvarierna. Ser hur mina dvärggurami simmar runt. Det känns väldigt bra, för herrejösses vad rädda de varit på jobbet de senaste dagarna av någon okänd anledning. De har gömt sig konstant och jag hade svårt att alls hitta dem eftersom de desperat klämde sig in på alla små ställen som fanns. Har medvetet ganska många gömställen i det akvariet också för att undvika bråk mellan gurami-hanarna och för att corydoras och andra invånare där ska känna sig trygga. Brukar vara lugnt och bra, men något är annorlunda nu.

Hur som helst. Både hanen och honan simmar runt här hemma. De undersöker och funderar, rör sig även "långt" ifrån växterna och så. Hoppas de är framme även när belysningen tänds senare :)
dvärggurami.webp

Jag letade efter youtubevideos om schackbrädesciklider och hittade den här, där man kan se dem i sitt naturliga habitat. Väldigt trevlig och intressant video tyckte jag!

Verkar finnas många intressanta klipp från den youtubekanalen :)

Jag tror det börjat lugna ner sig med konstiga symptom hos öringarna nu men jag vågar inte ropa hej än. Någon av medicinerna jag behandlade med hade ihjäl all hornsärv i hela karet! Hela högen bara smälte. :confused: Resten av växterna är opåverkade dock, tack och lov.

Googlat runt om öringarnas symptom och jag verkar inte vara helt ensam om detta mystiska. Någon spekulerade kring om det var ett virus arten dras med. Isåfall är det tyvärr inte mer att göra än att se till att vattnet är fortsatt tipptopp, boosta deras immunförsvar och hoppas på att några blir/är immuna. :(

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med öringsynglena sålänge. Har massa olika små burkar till dem nu då jag får upp nya hela tiden + att de aldrig växer i samma takt så alla kan inte gå med varandra.

Kickstartade min 18 liters guldfiskskål provisoriskt till de största ynglingarna, komplett med redan ingånget luftdrivet filter, småkryp, lite tåliga växter och massa rötter så de känner sig trygga. De verkar trivas och jag tror de kan gå här ett bra tag ändå, de växer inte så snabbt.

20241029_234506.webp

Jag tror det börjat lugna ner sig med konstiga symptom hos öringarna nu men jag vågar inte ropa hej än. Någon av medicinerna jag behandlade med hade ihjäl all hornsärv i hela karet! Hela högen bara smälte. :confused: Resten av växterna är opåverkade dock, tack och lov.

Googlat runt om öringarnas symptom och jag verkar inte vara helt ensam om detta mystiska. Någon spekulerade kring om det var ett virus arten dras med. Isåfall är det tyvärr inte mer att göra än att se till att vattnet är fortsatt tipptopp, boosta deras immunförsvar och hoppas på att några blir/är immuna. :(

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med öringsynglena sålänge. Har massa olika små burkar till dem nu då jag får upp nya hela tiden + att de aldrig växer i samma takt så alla kan inte gå med varandra.

Kickstartade min 18 liters guldfiskskål provisoriskt till de största ynglingarna, komplett med redan ingånget luftdrivet filter, småkryp, lite tåliga växter och massa rötter så de känner sig trygga. De verkar trivas och jag tror de kan gå här ett bra tag ändå, de växer inte så snabbt.

Visa bifogad fil 155886
Öring, som matfisken Öring?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
457
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
554
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
824
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka