Akvarietråden V

243an är jobbig just nu. Skumma saker som pågår här i. Och så är den... stökig. Tänker inte så mycket på det IRL men på kort så blir det mer uppenbart att det är lite kaos.
20241011-192845.jpg

Jag har typ ingen koll på hur man planterar växter snyggt!? Tycker det är svårt att planera också iom att jag aldrig vet vilka växter som kommer trivas eller inte. Jag bara petar ner dem och hoppas på det bästa. Räkburarna och rothögen hjälper inte direkt estetiken heller. Det har blivit lite planlöst i det här karet vilket känns synd eftersom måtten är perfekta för att kunna bygga fina scapes.

Tanken var från början att flytta 112ans scape hit (det skulle nämligen behöva lite mer plats) och göra ett nytt till 112an men jag hittar inte de rötter jag behöver till det. Och mtp hur mycket tråkiga alger jag får i 243an så är jag inte längre så sugen på att flytta alla mina långsamväxande växter hit! Så det är bara stök, ett virrvarr av rötter jag slängt i och växter jag petat ner och bara försöker få att må bra. Jaja. Jag tänker att det får vara som det är så länge tills jag kommer på vad jag ska göra med det.

Vissa vinklar gillar jag lite mer iaf:
20241011_192851.webp
 
Jättetråkigt med öringarna. Hålla fiskar är verkligen svårt. Omöjligt att veta om det är någon sjukdom, dåliga gener eller om man gör något fel. Efter du kollat alla vattenvärden så kom ihåg att kolla värmen. Det kan bli väldigt varmt om man har lock på. Eller om värmare gått sönder och det blir för kallt. Jag funderar på att köpa ett sånt där stort jbl test för 1300 just för att ha så bra koll som möjligt. Men det svider...

Dina dario är så otroligt vackra. Blir galet sugen när jag ser dina bilder. Men oroar mig för det här med levande mat. Jag orkar bara kläcka nån gång i veckan. Och så är jag rädd att de skulle käka alla eventuella räklingar
Ja, visst är dario fina! Tycker det är kul att så många av hanarna färgar ut trots att de är många tillsammans. Det där med levande mat är lite meckigt i längden. Nu har jag iofs väldigt många så jag får ju vackert kläcka varje dag och upplever det som om att de behöver äta rätt mycket för att vara så små. Räklingar äter de mer än gärna tyvärr. Babaultiräklingarna som är kamouflerade och försiktiga klarar sig men har inte sett någon färgglad räkling i 112an på väldigt länge.

Ja, hade tänkt mig fler öringar inte att de skulle börja dö. :cry: Jag har bara värmare i det största karet, i alla andra är jag utan, annars är värme faktiskt en grej just galaxyrasboror kan bli väldigt dåliga av som nog lätt glöms bort. Har beställt medicin till dem (ska köra en bred kur tänkte jag och hade slut på esha 2000) och fortsätter med att försöka felsöka så länge.

Jag upplever miniöringarna som skvättigare i det här karet än i 112an så funderar lite på långvarig stress iom att symptomen är rätt spridda? En är mystiskt tjockmagad, två fick dropsy, en annan har en fjälllös prick på sidan. De är lite blekare än vad de var i 112an också, undersidorna har mindre färg:

In-Collage-20241012-024353625.jpg

De kommer ju fram och håller på och stökar runt som vanligt men de är lite mer lättskrämda och väldigt snabba på att försvinna in bak i karet vid minsta lilla.

Trakassera räkorna är iaf alltid lika kul:

01.310.webp


Jag tänker mig att göra karet mörkare/mer rötter kanske hjälper skvättigheten samtidigt som jag inte vill skugga växterna som verkar växa lite mer nu åtminstone och isåfall kommer de ju hjälpa till att skapa mer skydd åt dem framöver. Att ha fler av miniöringarna kanske skulle funka med (dvs rädda massa yngel) eller skaffa någon dither fisk. Men skaffa något nytt gör jag förstås inte när jag inte ens vet vad som felas. Jag satte i en syresten ikväll iom att jag har lite cyano vilka gillar syrefattigt så funderar lite kring det med.
 
Medicinen jag tänkt använda mot räkparasiterna (tremazol) ska man tydligen göra ett 80 % VB efter vilket känns sådär för räkorna skull. Min tunna där jag blandar osmosvattnet är på 100 liter så det blir ju inte ens ett 50% VB av det, isåfall får de ha en lägre vattennivån tills jag fixat en ny omgång vatten.

Än så länge saltbadar jag bara de räkorna jag ser har dem. Nybadad räka:
02.neo014507.webp
 
Kom hem och såg amanoräkorna i 110an äta på något konstigt. Visade sig vara en pygmégurami som dött :( Vet inte varför. Nu vet jag inte heller hur många pygmégurami jag har. Jag såg bara en nu när jag matade dem och blir såklart nojig att alla utom en har dött utan att jag märkt det, men vet också att de är proffs på att gömma sig...
 
10 september, började en ny era i mitt "icke existerande arbets-"liv för närvarande. Jag klev in på min arbetsprövningsplats, zoo-butik med djurtillbehör och djurfoder. Men i grunden inriktad på akvaristik och reptiler, eftersom det är ägaren största intresse, sedan han startade sin första butik i stan för så där 40 år sedan...

Så nu, har jag kavlat upp ärmarna senaste veckorna och kört djupröj i 105 litersakvariet som är det enda jag haft igång sista året, samt startat upp 66-liters boyu-karet. Så nu går mina futtigt kvarvarande fiskar uppdelade i dem.

Men jag tänkte läska, med lite vackra butiksbilder...

Varför inte en - elmal, eller som den också heter darrmal...
 

Bifogade filer

  • 459542232_10160923178677620_2116772544696683663_n.webp
    459542232_10160923178677620_2116772544696683663_n.webp
    111,7 KB · Visningar: 26

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: trazel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp