Akvarietråden V

Jag har fått avliva två stora hanar av miniöringarna som tyvärr utvecklade dropsy. Den tjockmagade hanen ser fortfarande pigg och fräsch ut bortsett från magen då.

En av dem var en av de som jag tyckte var allra finast med de här fräcka mönstret: :cry:
Visa bifogad fil 154562

Jag hoppas inte det är någon fisksjukdom neosarna dragit med sig in. De gick med just galaxydanio de med nämligen. Vet inte om det ens kan gå till så? Lär vara noggrannare med karantän i fortsättningen iaf men känns mer som om att något med miljön är på tok? Dropsy är ju så dumt eftersom det bara är ett symptom som kan bero på en mängd olika sjukdomar/fel.

De är ju bara 20 pyttefiskar + räkor i ett 243 liters som det görs regelbundna vb på och som varit cyklat ett bra tag nu så vattnet bör ju inte vara dåligt? Rengjorde filtret igår (som inte var speciellt skitigt heller) och ska testa alla värdena under några dygn och se om något visar på något galet.

Jag har ett gäng yngel från miniöringarna också (iom att de ynglar av sig som kaniner...) som snart skulle behöva flytta till föräldrarna med men det vågar jag ju inte göra när det är något på tok i föräldrarnas kar.
Hur gamla är de? Vet inte hur gamla de blir men tänkte om det kan vara åldern? Vore det något med vattenkemin eller så känns det ju konstigt att det inte skulle påverka alla invånare lika mycket, framförallt när det är samma art.

20241006_184952.webp

Idag har vi varit och hämtat ett Juwel 180 liter. Vi fick det med möbel, lite sten samt två pumpar, både den som egentligen ska vara inbyggd och ett separat ytterfilter för 2000 kr, inte så farligt. Tyvärr såg vi när vi kom hem och satte på ljuset att det var väldigt repigt, men det syns förhoppningsvis inte lika mycket med vatten i.

Vi köpte två fiskar i fredags (en blood parrot och en av samma art fast randig?) enligt han i butiken borde det fungdera i vårt kar då de visserligen är små men inte så små att de blir ätna. Tyvärr (som jag misstänkte) fungerade det inte jättebra då de är alldeles för små och inte vågar sig ut från sitt gömställe under stora grenen.

Så nu har vi halvt om halvt impulsköpt detta karet som ska få vara lite av ett "växa till sig"-kar för dessa två innan de får flytta tillbaka till stora.

Drömmer om att kanske ha lite kongotetror i detta sen. När vi var i butiken hade de rätt många inne faktiskt, varav en ENORM på nästan decimetern! Jag trodde inte de blev så stora ens, han i butiken sa att det var en tant som kommit in med just den och den var typ 17 år gammal, trodde inte de blev så gamla heller.

Längtar efter att kunna ha växter också!

Hur gamla är de? Vet inte hur gamla de blir men tänkte om det kan vara åldern? Vore det något med vattenkemin eller så känns det ju konstigt att det inte skulle påverka alla invånare lika mycket, framförallt när det är samma art.
Tror tyvärr inte det är åldern, de är lite för många problem på en gång med dem för det. Arten blir 3-5 år och jag har haft dem i ca ett år. Hälften av mina vet jag ju iofs inte hur gamla de är men de borde inte vara så gamla och den andra hälften som fötts här är yngre än ett år.

Jag tänker att vissa kanske har lite svagare immunförsvar än andra och därför drabbas hårdast/först oavsett vad det beror på. Av någon anledningar är det bara stora fina hanar som drabbats hitintills. Vattenvärdena såg fina ut ikväll dock, ska testa imorgon bitti och jämföra så att det inte är något värde som svajar.

Tror tyvärr inte det är åldern, de är lite för många problem på en gång med dem för det. Arten blir 3-5 år och jag har haft dem i ca ett år. Hälften av mina vet jag ju iofs inte hur gamla de är men de borde inte vara så gamla och den andra hälften som fötts här är yngre än ett år.

Jag tänker att vissa kanske har lite svagare immunförsvar än andra och därför drabbas hårdast/först oavsett vad det beror på. Av någon anledningar är det bara stora fina hanar som drabbats hitintills. Vattenvärdena såg fina ut ikväll dock, ska testa imorgon bitti och jämföra så att det inte är något värde som svajar.
Vad märkligt. Då låter det ju som att det borde vara någon sjukdom, vet inte hur det är med fiskar om det ena kön kanske har större risk att drabbas av något specifikt.

Usch jag lider med dig, det är så jobbigt när man liksom inte vet vad som är fel, det blir svårt att behandla då :(

Jag köpte växter, platy, neontetror och en ancistrus till akvariet på jobbet förrrförra fredagen. Vi har foderautomat. Imorse var neontetrorna väldigt ”blyga”, någon som har någon teori vad det kan bero på?

Vad märkligt. Då låter det ju som att det borde vara någon sjukdom, vet inte hur det är med fiskar om det ena kön kanske har större risk att drabbas av något specifikt.

Usch jag lider med dig, det är så jobbigt när man liksom inte vet vad som är fel, det blir svårt att behandla då :(

Ja. :( Fisksjukdomar är så krångliga, önskar det fanns veterinärer att fråga. Dyker det inte upp ngt konstigt med vattnet så lutar det åt att köra en bred behandling till att börja med iaf.

Jag köpte växter, platy, neontetror och en ancistrus till akvariet på jobbet förrrförra fredagen. Vi har foderautomat. Imorse var neontetrorna väldigt ”blyga”, någon som har någon teori vad det kan bero på?
Är karet ljust utan möjlighet att kunna gömma sig lätt bland mycket växter/löv/grenverk etc. kan de bete sig skyggt. De har ju precis flyttat till en ny miljö också och stimmet har ju antagligen minskat i antal jämfört med i affären vilket kan göra dem skyggare, innan de gjort sig hemma liksom. Om ljuset precis slått på kan de vara försiktigare med.

Neontetror går i naturen ofta i stora stim + i svartvatten, dvs trygghet i mängd + dunkelt ljus + massa möjligheter att snabbt "försvinna".
102066.jpg
Screenshot_20241007_130850_Samsung Internet.jpg

(Nu är det iofs kardinaltetror på bilderna men det är ju nästan samma fisk :p)

Ja. :( Fisksjukdomar är så krångliga, önskar det fanns veterinärer att fråga. Dyker det inte upp ngt konstigt med vattnet så lutar det åt att köra en bred behandling till att börja med iaf.

Är karet ljust utan möjlighet att kunna gömma sig lätt bland mycket växter/löv/grenverk etc. kan de bete sig skyggt. De har ju precis flyttat till en ny miljö också och stimmet har ju antagligen minskat i antal jämfört med i affären vilket kan göra dem skyggare, innan de gjort sig hemma liksom. Om ljuset precis slått på kan de vara försiktigare med.

Neontetror går i naturen ofta i stora stim + i svartvatten, dvs trygghet i mängd + dunkelt ljus + massa möjligheter att snabbt "försvinna".
102066.jpg
Visa bifogad fil 154614
(Nu är det iofs kardinaltetror på bilderna men det är ju nästan samma fisk :p)
Jo, ljuset var ganska nyligen påslaget, har läst att de vill vara minst 7, vi har 6, så har hört med chefen om vi kan köpa fler.

Imorse hade jag lite extra tid på morgonen innan jobbet och eftersom det ju är onödigt att komma lite för tidigt istället för att börja med något annat och bli två minuter sen som vanligt så bestämde jag mig för att flytta ett par grejer från stora till lilla karet.

Tog stenen med den kvarvarande stackars javan, hoppas att den kan återhämta sig nu, en annan sten, skattkistan och en lite kortare plastväxt som suttit i ett hörn. När jag lyfte på plastväxten var där ett BERG av... brunt och då är det mindre än tre veckor sedan vi flyttade och dammsög under den. Jag var lite orolig först att allt var bajs och gammal mat men märkte när jag dammsög nu att det mesta faktiskt är flis från träet. Trodde det skulle ha lugnat sig med det men det fortsätter, tror faktiskt aldrig jag kommer ha trä i ett akvarium igen utan håller mig till sten när det kommer till de hårda grejerna, det blir så fruktansvärt smutsigt.

Imorse hade jag lite extra tid på morgonen innan jobbet och eftersom det ju är onödigt att komma lite för tidigt istället för att börja med något annat och bli två minuter sen som vanligt så bestämde jag mig för att flytta ett par grejer från stora till lilla karet.

Tog stenen med den kvarvarande stackars javan, hoppas att den kan återhämta sig nu, en annan sten, skattkistan och en lite kortare plastväxt som suttit i ett hörn. När jag lyfte på plastväxten var där ett BERG av... brunt och då är det mindre än tre veckor sedan vi flyttade och dammsög under den. Jag var lite orolig först att allt var bajs och gammal mat men märkte när jag dammsög nu att det mesta faktiskt är flis från träet. Trodde det skulle ha lugnat sig med det men det fortsätter, tror faktiskt aldrig jag kommer ha trä i ett akvarium igen utan håller mig till sten när det kommer till de hårda grejerna, det blir så fruktansvärt smutsigt.

Har du någon ancistrus i akvariet? De är proffs på att flisa ner trä. På jobbet märks det snabbt vilka akvarier vi har ancistrus i och vilka som inte har det, enbart genom att kolla var träet har blivit flisor och var det inte har blivit det :p

Har du någon ancistrus i akvariet? De är proffs på att flisa ner trä. På jobbet märks det snabbt vilka akvarier vi har ancistrus i och vilka som inte har det, enbart genom att kolla var träet har blivit flisor och var det inte har blivit det :p
Ja jag har ju det.. Det var sambon som så gärna ville ha en så nu är den där.

Vill inte ta bort rötterna heller för stackarn ska ju ha någonstans att gömma sig.

Idag får jag 5 nya praecox :banana:

Ska också ge bort mina diamanttetror till vännen med 720L (där det dessutom finns fler diamanttetror). Känns surt eftersom de är så otroligt fina, men de är för stökiga för mitt akvarium. De konkurrerar nästan ut mina praecox vid matning :cautious: Snacka om att de har storhetsvansinne. 5 tetror som dominerar i ett 200L...

Ancistrusar behöver dessutom äta trä för att få i sig ordentligt med fibrer osv. Möjligt att den lugnar sig lite om du ger annat att äta på?
Jag har provat med zucchini och gurka vilket inte var så populärt, sallad fungerar ibland. Funderar på om man kan testa koka morot.

Nu har mina praecox kommit, men tyvärr är en jättekrokig... Ska se till att vi får pengar tillbaka för den :( Sedan är de också löjligt små. Mina vuxna fick för sig att det kom ner mat när de fick syn på minsta honan 😅 Ungefär i storlek med en stor neocaridina.

Här ser man den jättekrokiga...
1000069274.webp

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka