Jag har fått avliva två stora hanar av miniöringarna som tyvärr utvecklade dropsy. Den tjockmagade hanen ser fortfarande pigg och fräsch ut bortsett från magen då.
En av dem var en av de som jag tyckte var allra finast med de här fräcka mönstret:
Visa bifogad fil 154562
Jag hoppas inte det är någon fisksjukdom neosarna dragit med sig in. De gick med just galaxydanio de med nämligen. Vet inte om det ens kan gå till så? Lär vara noggrannare med karantän i fortsättningen iaf men känns mer som om att något med miljön är på tok? Dropsy är ju så dumt eftersom det bara är ett symptom som kan bero på en mängd olika sjukdomar/fel.
De är ju bara 20 pyttefiskar + räkor i ett 243 liters som det görs regelbundna vb på och som varit cyklat ett bra tag nu så vattnet bör ju inte vara dåligt? Rengjorde filtret igår (som inte var speciellt skitigt heller) och ska testa alla värdena under några dygn och se om något visar på något galet.
Jag har ett gäng yngel från miniöringarna också (iom att de ynglar av sig som kaniner...) som snart skulle behöva flytta till föräldrarna med men det vågar jag ju inte göra när det är något på tok i föräldrarnas kar.