Akvarietråden V

Jag har fått avliva två stora hanar av miniöringarna som tyvärr utvecklade dropsy. Den tjockmagade hanen ser fortfarande pigg och fräsch ut bortsett från magen då.

En av dem var en av de som jag tyckte var allra finast med de här fräcka mönstret: :cry:
Visa bifogad fil 154562

Jag hoppas inte det är någon fisksjukdom neosarna dragit med sig in. De gick med just galaxydanio de med nämligen. Vet inte om det ens kan gå till så? Lär vara noggrannare med karantän i fortsättningen iaf men känns mer som om att något med miljön är på tok? Dropsy är ju så dumt eftersom det bara är ett symptom som kan bero på en mängd olika sjukdomar/fel.

De är ju bara 20 pyttefiskar + räkor i ett 243 liters som det görs regelbundna vb på och som varit cyklat ett bra tag nu så vattnet bör ju inte vara dåligt? Rengjorde filtret igår (som inte var speciellt skitigt heller) och ska testa alla värdena under några dygn och se om något visar på något galet.

Jag har ett gäng yngel från miniöringarna också (iom att de ynglar av sig som kaniner...) som snart skulle behöva flytta till föräldrarna med men det vågar jag ju inte göra när det är något på tok i föräldrarnas kar.
Hur gamla är de? Vet inte hur gamla de blir men tänkte om det kan vara åldern? Vore det något med vattenkemin eller så känns det ju konstigt att det inte skulle påverka alla invånare lika mycket, framförallt när det är samma art.
 
20241006_184952.jpg


Idag har vi varit och hämtat ett Juwel 180 liter. Vi fick det med möbel, lite sten samt två pumpar, både den som egentligen ska vara inbyggd och ett separat ytterfilter för 2000 kr, inte så farligt. Tyvärr såg vi när vi kom hem och satte på ljuset att det var väldigt repigt, men det syns förhoppningsvis inte lika mycket med vatten i.

Vi köpte två fiskar i fredags (en blood parrot och en av samma art fast randig?) enligt han i butiken borde det fungdera i vårt kar då de visserligen är små men inte så små att de blir ätna. Tyvärr (som jag misstänkte) fungerade det inte jättebra då de är alldeles för små och inte vågar sig ut från sitt gömställe under stora grenen.

Så nu har vi halvt om halvt impulsköpt detta karet som ska få vara lite av ett "växa till sig"-kar för dessa två innan de får flytta tillbaka till stora.

Drömmer om att kanske ha lite kongotetror i detta sen. När vi var i butiken hade de rätt många inne faktiskt, varav en ENORM på nästan decimetern! Jag trodde inte de blev så stora ens, han i butiken sa att det var en tant som kommit in med just den och den var typ 17 år gammal, trodde inte de blev så gamla heller.

Längtar efter att kunna ha växter också!
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
679
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 742
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp